Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Träningsjournaler & Bilder

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2018-11-17, 23:31   #18841
shadowfire
Hillgoat Deluxe
 
shadowfires avatar
 
Reg.datum: Feb 2006
Ort: På en bergstopp någonstans
Inlägg: 19 216
Armar & axlar


summering:
Rätt ostrukturerat pass, men hade massor med energi till övers och var riktigt taggad på lite träning trots att klockan var 22. Dock ville jag fara till ICA och handla lite käk också innan de stängde 23, så det blev ett rätt nedbantat pass.

Körde försiktiga axelpressar i "smithen", eller vad den nu kallas som ser ut som en smith men där stången rör sig även i horisontalplan. Med mina urkassa axlar och framför allt den trasiga axeln, så kändes det att jag kunde inte gå så djupt med stången som ner under näsan eller så. Då blev det för kraftig ansträngning på axellederna. Istället körde jag ner stången till typ 90 graders vinkel på armbågarna och pressade sedan därifrån (stången i pannhöjd ca). Körde långsamt, med kontakt och utan att lasta på för tungt (50 kg som mest).

Sedan körde jag näst intill lite cirkelträning. Rotatorcuffövningar som paus mellan set och set växlade jag mellan pushdowns och ez-curl/hantelcurl.

Hann inte med alla set, så det blev mer ett genomblödarpass och inte speciellt slitsamt eller hårt pass.
__________________

Journalen
shadowfire är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-11-18, 13:58   #18842
wesaft
Registered User
 
wesafts avatar
 
Reg.datum: May 2008
Ort: Mölndal
Inlägg: 3 358
Bra jobbat med mörkerloppet och kul rapport som vanligt. Hade velat se din hälslalom på video
Är själv lite inne på samma spår att hålla uppe grundkondition för både kropp, hjärnan och välbefinnande mm.

Skickat från min ONEPLUS A3003 via Tapatalk
__________________
Journal | Blogg
wesaft är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-11-18, 17:11   #18843
944RS
Musklig
 
944RSs avatar
 
Reg.datum: Feb 2009
Ort: Lindome
Inlägg: 10 222
Citat:
Ursprungligen postat av shadowfire Visa inlägg
Ja, det är ännu skönare med nytändningen än vad som syns i skrift också. Detta behövde jag, precis i rätt tillfälle. Blir riktigt skoj att ses hela (nästan) gänget igen!
Jag kan skicka bilder på när jag tvättar bilen medans ni äter. Då är jag med er, men ändå inte
__________________
Multimotionär som tävlar flitigt i allt mellan F5 och Triathlon

Träningsbilder finns på Instagram: jimmy_drufva
http://www.multimotionären.com/
944RS är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-11-18, 17:11   #18844
shadowfire
Hillgoat Deluxe
 
shadowfires avatar
 
Reg.datum: Feb 2006
Ort: På en bergstopp någonstans
Inlägg: 19 216
Citat:
Ursprungligen postat av wesaft Visa inlägg
Bra jobbat med mörkerloppet och kul rapport som vanligt. Hade velat se din hälslalom på video
Är själv lite inne på samma spår att hålla uppe grundkondition för både kropp, hjärnan och välbefinnande mm.

Skickat från min ONEPLUS A3003 via Tapatalk
Jag ryser faktiskt lite åt hur djävulskt illa det hade kunnat gått om jag inte hade landat på ena hälen och börjat glida. Jag hade antagligen slagit i marken, sedan slungats ut för slänten som en boll och garanterat slagit axeln ur led och säkerligen slitit upp handledsskadan jag fick på längdskidorna osv. Sådan helt sjuk flax och det märktes att jag fick en adrenalinkick för jag tjöt av glädje då jag insåg att jag inte hade slagit mig fördärvad utan stod på benen och gled utför istället. Det kom flera "tjoohooooooooo jjaaaaaaaaaaaaaaaa!" från min strupe då :P
__________________

Journalen
shadowfire är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-11-18, 17:31   #18845
shadowfire
Hillgoat Deluxe
 
shadowfires avatar
 
Reg.datum: Feb 2006
Ort: På en bergstopp någonstans
Inlägg: 19 216
Terränglöpning

Träningsform: Skogsmys
Distans: 9,8 km
Tid: 1 tim 11 min
Snittpuls: 159
Terräng: Uff Uff Uff Uff!

summering:
Drog till Lerum för att springa samma slinga som jag sprang där i somras. Eventuellt såg jag på kartan i Suunto att jag kunde kanske gena och korta rundan lite. 8 km terräng kändes lite för mycket med tanke på att jag körde tävling i fredags och har varit überaktiv fysiskt denna helg, inklusive idag då jag gått och krattat löv och joggat med skottkärra i ett par timmar.

Väl framme så kände jag igen mig och sprang som jag mindes att sträckningen gick och drog ut till skogs. Tunga, tunga ben och jag kände mer för att bara springa 3-4 km som max för lite genomblödning. Framför allt vaderna var riktigt stela, så jag hade typ inget löpsteg alls.

Kom till genvägen (eller det jag trodde var genvägen) men vågade inte ta den utifall att det skulle vara fel stig, så tänkte att jag kör väl hela slingan istället på ca 8 km så som jag mindes den. Tyvärr sprang jag motsatt håll som slingan är skyltad och vid ett ställe var stolpen lite vriden, så det såg ut som att jag skulle upp på en liten ås. Sprang och kom till ett vägskäl. Inga skyltar syntes till. Total förvirring. Drog först åt vänster men stigen blev mindre och mindre och mer och mer obanad. Tog fram mobilen och kollade Galieo, men har inte använt den appen på ett tag och man måste slå på reklam för att den ska fungera igen, gahh. Google Maps visade som vanligt inte ett skit eftersom det inte är offline maps och jag hade typ ingen täckning alls. Piss. Sprang tillbaka och chansade på nästa stig, men kände inte igen mig där heller.

Så tog jag fram klockan. Med lite jävla tur skulle ju rutten finnas i klockan, för jag har för mig att jag lade in den där i somras när jag sprang här första gången. Och. Jaaaaa. Inte nog med att rutten fanns där, jag kunde läsa in den på passet utan att sabba tidtagning etc och dessutom mappade den hur jag sprungit hittills, så jag kunde se var jag hade vikt av från rutten och hur jag skulle ta mig tillbaka. Fantastiskt! Inget snack om täckning eller annat, bara BOOOM, tillbaka, vänster, höger (och där sprang jag fel IGEN och korsade stigen jag skulle in på - och drog in på en helt annan stig). Klockan tjöt dock att jag var utanför leden och jag såg mitt misstag snabbt.

Nu var jag dock frusen av att ha stått still. Tshirt + vindjacka och dyblöt av svett + kalla höstvindar och +4 grader. Brr. Jag som skulle köra ett lugnt pass för lite återhämtning, började plötsligt trycka på rejält istället. Hade tack och lov en pannlampa med mig utifall att, så det fick mig att känna mig lite trygg, men jag blev så pass nerkyld att jag försökte pressa upp farten och kroppsvärmen igen.

Det var dock inte sista gången jag sprang fel. Jag sprang ju "från fel håll" på grön slinga och kom till en korsning där jag såg grönt märke lite längre fram. Tack och lov så pep klockan till igen och jag vände tillbaka. Rolig korsning, det var en trevägskorsning och tre gröna märken, en åt vardera riktning.

Märkligt nog så kom jag tillbaka till bilen piggar och fräschare efter nästan 10 km än vad jag kände mig efter 3-4 km. Kroppen vaknade till och svarade upp vid 6-7 km och det kändes som om jag hade kunnat springa länge till om det inte varit för kylan,mörkret och mina tår. Två tår har tagit stryk i fredags och framför allt en värker som fan. Jag tror att jag har en blånagel till att vänta.
__________________

Journalen
shadowfire är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-11-18, 21:31   #18846
shadowfire
Hillgoat Deluxe
 
shadowfires avatar
 
Reg.datum: Feb 2006
Ort: På en bergstopp någonstans
Inlägg: 19 216
Även idag så slogs jag av hur sönderkörda stigarna blir av mountainbikes tyvärr. Jag börjar snart tro att det är dags att ta ett snack med kommunerna och se om man kan få freda vissa vandringsleder från cyklister tråkigt nog. Spåret idag var hur mysigt och hur fint som helst, om det inte varit för att det bitvis såg ut som en endurobana.

Stora problemet är att är det ett mjukt ställe så dundrar cykeln ner med framhjulet, vilket i sig karvar ner hålet lite, men desto mer förstörs hålet när cyklisten kommer ner med bakhjulet och ska trampa loss från leran. Det blir bara djupare och djupare hål för varje cykel som kommer och när det börjar bli för djupt, så går cyklisterna ut på sidan istället. Till sist är det som en stor vallgrav. På flera ställen var det vandrare och löpare som gått ut en bit i skogen för att ta sig runt sönderkörda delar av spåret. Riktigt trist. Vildmarksleden som jag sprang på från Partille för någon vecka sedan var så sönderkörd att det var inte ens roligt att springa där. Eller det gick inte att springa. Om man nu inte vill springa rätt ut i vallgraven dränka byxor osv helt, men så skönt är det inte att bli dyblöt, särskilt inte nu med vinterkylan som är på g.

Förstår att det är kul att köra MTB, men man borde "fridlysa" ett par leder i varje kommun och sätta cykelförbud på dem så att vi andra får ha stigarna skapligt intakta.
__________________

Journalen
shadowfire är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-11-19, 08:07   #18847
MackeJuve
Registered User
 
MackeJuves avatar
 
Reg.datum: Dec 2008
Inlägg: 10 834
Lät som en kul tävling, bra jobbat! Log f.ö. lite för mig själv igår när jag fick två aviseringar från Kolozzeum. Först om inlägget ovan angående MTB, vilket jag läste först. Sedan från 944RS som jag läste efteråt, om hans MTB-åkande på någon led
__________________
Journal: Marklyft & löpning

10K: 37:55 100K: 9:49 100 miles: 18:08
MackeJuve är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-11-19, 08:50   #18848
shadowfire
Hillgoat Deluxe
 
shadowfires avatar
 
Reg.datum: Feb 2006
Ort: På en bergstopp någonstans
Inlägg: 19 216
Citat:
Ursprungligen postat av MackeJuve Visa inlägg
Lät som en kul tävling, bra jobbat! Log f.ö. lite för mig själv igår när jag fick två aviseringar från Kolozzeum. Först om inlägget ovan angående MTB, vilket jag läste först. Sedan från 944RS som jag läste efteråt, om hans MTB-åkande på någon led
Det var riktigt kul faktiskt, jag kommer absolut köra Skatås Mörkaste och liknande reflexlopp igen. Helt klart roligare sätt att få ett bra träningspass på nu när vintern slår till.

Haha jo det var lite kul för jag svor duktigt över de sönderkörda spåren igår och det första jag såg när jag kom till bilen och tog fram instagram var Jimmys MTB-bild :P
__________________

Journalen
shadowfire är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-11-19, 18:07   #18849
shadowfire
Hillgoat Deluxe
 
shadowfires avatar
 
Reg.datum: Feb 2006
Ort: På en bergstopp någonstans
Inlägg: 19 216
Rygg


summering:
Jag mitt dumma nöt som kryssade i att vi skulle käka middag och gå på bio med kolovänner just idag, dagen före tisdagar som ofta brukar innebära tjänsteresor till Linköping. Är plötsligt sjukt stressad då jag måste förbereda presentationer mm ikväll som jag ska föredra imorgon, så får påbörja det nu och fortsätta efter bion. Tack och lov ingen tretimmarsfilm som vi ska se, men jag kommer ändå hem nästan vid midnatt arghhhhh.

Bara för att inte flippa helt så drog jag till gymet och körde ett kortare pass, så får jag lite mer fokus i skallen. Drog stångroddar skapligt strikt upp till 65 kg, V-rodd (minns inte vikt i mag) och lite strikta försiktiga latsdrag med full koll på min trasiga axel. Latsdragen som brukar kännas BLEH för min axel, kändes hur stabila som helst idag och kändes som om jag hade kunnat lasta på mer också utan problem. Drar inte så jäkla långt ner (typ hakan max) och går inte hela vägen upp med armarna utan stannar i lite flexat läge i toppen innan jag drar ner igen. Skön kontakt och anspänning.
__________________

Journalen
shadowfire är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-11-20, 15:04   #18850
shadowfire
Hillgoat Deluxe
 
shadowfires avatar
 
Reg.datum: Feb 2006
Ort: På en bergstopp någonstans
Inlägg: 19 216
Vilodag.

Somliga straffas snabbt. Kunde omöjligt somna i tid igår kväll efter bion. 2,5 timmes intensiv action + lite för mycket lösgodis och jag var uppe i varv alldeles för länge. Sov 2,5 timme gissar jag på och fick ställa in hela tjänsteresan idag. Hade varit en fullkomlig trafikfara om jag kört 30 mil, jobbat 8 tim och sedan kört 30 mil hem i mörker igen. Gah.

Dock trevligt som alltid med bio+käk ihop med härliga kolovänner. Ännu en gång så slås jag av vilka fantastiska människor jag lärt känna via detta forum. Alltså det är så skönt, det är inte bara att träningsintresset finns där som en slags bas, utan att vi har riktigt skoj ihop socialt trots (eller tack vare) att vi har väldigt olika personligheter, åldrar, olika familjesituationer mm.

Får ta en vilodag och försöka jobba ikapp lite ikväll istället. Lite frestande att hetsa Jimmy+Mattias på kvällens reflexlöpning, men tror mina ben mår bra av en extra vilodag efter lite mer tryck i helgen. Har lyckats få både Angel och Mikaelj att nicka till reflexträningspass, så det ska vi styra upp inom kort.
__________________

Journalen
shadowfire är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-11-20, 15:11   #18851
Rahf
Registered User
 
Rahfs avatar
 
Reg.datum: Feb 2007
Inlägg: 11 827
Var inte MikaelJ en såndäringa styrkelyftare?
Rahf är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-11-20, 15:32   #18852
shadowfire
Hillgoat Deluxe
 
shadowfires avatar
 
Reg.datum: Feb 2006
Ort: På en bergstopp någonstans
Inlägg: 19 216
Citat:
Ursprungligen postat av Rahf Visa inlägg
Var inte MikaelJ en såndäringa styrkelyftare?
Han är en biffig alltiallo!
__________________

Journalen
shadowfire är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-11-20, 15:34   #18853
mikaelj
Vrickad & älskvard
 
mikaeljs avatar
 
Reg.datum: Oct 2008
Ort: Nära 2:ans ändhållplats söderut
Inlägg: 21 094
Jag äter biff, det är sant!

Citat:
Ursprungligen postat av Rahf Visa inlägg
Var inte MikaelJ en såndäringa styrkelyftare?
Jo, det var han...
__________________
Träning! | jwzrd: Efter det där inlägget får du ligga med mig mikaelj!
Scratch89: Du verkar tro att vi alla blir lite hårda i byxan av att dränka oss i sockerlösning. | stevebc: 85 kg extra i dips? Nu är du skäggstark på riktigt! Karlos: Ditt sista marklyft var något av det coolaste jag sett i styrkelyftsväg live. | camilla: du är en extrem teoretiker och totalt känslokall.
mikaelj är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-11-21, 20:30   #18854
shadowfire
Hillgoat Deluxe
 
shadowfires avatar
 
Reg.datum: Feb 2006
Ort: På en bergstopp någonstans
Inlägg: 19 216
Citat:
Ursprungligen postat av mikaelj Visa inlägg
Jo, det var han...
ÄR. Du är fortfarande vass och i bra form.
__________________

Journalen
shadowfire är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-11-21, 20:35   #18855
Rahf
Registered User
 
Rahfs avatar
 
Reg.datum: Feb 2007
Inlägg: 11 827
Jag sträcker ut ursäktens hand och ber MikaelJ om förlåtelse för att jag nämnde honom i imperfekt form.
Rahf är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 18:38.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)