Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Träning - Vikter & Kondition

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2018-10-12, 08:24   #1
King Grub
Chefsarkitekt Oljebyxor
 
King Grubs avatar
 
Reg.datum: Mar 2002
Ort: Norrtälje
Inlägg: 78 282
Metabola effekter hos kvinnor av extrem och långvarig fysisk ansträngning

Citat:
PURPOSE:

To explore the effects of the first all-female transantarctic expedition on hormonal axes pertinent to reproductive and metabolic function.

METHODS:

Six females (aged 28-36, BMI 24.2 ±0.97 kgm) hauled 80kg sledges 1700km in 61 days. Estimated average energy intake was 20.8 ± 0.103 MJ/day (4970 ±25 kcal/day). Whole and regional body composition was measured by DXA one and two months before and 15 days after, the expedition. Body fat was also estimated by skinfold and bioimpedance immediately before and after the expedition. Basal metabolic and endocrine blood markers and, after 0.25 mg dexamethasone suppression, 1-hour 10 μg Gonadorelin and 1.0 μg ACTH-(1-24) tests were completed, 39-38 days pre- and 4-5 and 15-16 days post-expedition. Cortisol was assessed in hair (monthly average concentrations) and saliva (5-point day curves and two-point diurnal sampling).

RESULTS:

Average body mass loss was 9.37 ±2.31 kg (p<0.0001), comprising fat mass only; total lean mass was maintained. Basal sex steroids, corticosteroids and metabolic markers were largely unaffected by the expedition except leptin, which decreased during the expedition and recovered after 15 days, a proportionately greater change than body fat. LH reactivity was suppressed prior to and during the expedition, but recovered after 15 days, while FSH did not change during or after the expedition. Cortisol reactivity did not change during or after the expedition. Basal (suppressed) cortisol was 73.25 ±45.23 mmol/L before, 61.66 ± 33.11 mmol/L 5 days post- and 54.43 ±28.60 mmol/L 16 days post-expedition (p=0.67). Hair cortisol was elevated during the expedition. Maintenance of reproductive and HPA axis function in women following an extreme physical endeavor, despite energy deficiency, suggests high female biological capacity for extreme endurance exercise.
Med Sci Sports Exerc. 2018 Oct 10. Female Reproductive, Adrenal, and Metabolic Changes during an Antarctic Traverse.
__________________


Angående PM-rådgivning!
King Grub är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-10-12, 08:25   #2
King Grub
Chefsarkitekt Oljebyxor
 
King Grubs avatar
 
Reg.datum: Mar 2002
Ort: Norrtälje
Inlägg: 78 282
Bra deffmetod också. 9 kilo ren fettförlust på 5000 kcal per dag.
__________________


Angående PM-rådgivning!
King Grub är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-10-12, 11:51   #3
Rahf
Registered User
 
Rahfs avatar
 
Reg.datum: Feb 2007
Inlägg: 11 827
Och ingen förlust av fettfri massa. Opti.
Rahf är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-10-12, 11:57   #4
King Grub
Chefsarkitekt Oljebyxor
 
King Grubs avatar
 
Reg.datum: Mar 2002
Ort: Norrtälje
Inlägg: 78 282
Fungerar för både män och kvinnor. Det är vad jag alltid förespråkat om man vill ligga riktigt lågt på kroppsfettet året runt. Ingen diet, utan stora mängder träning och stora mängder mat. Kaloribalansen må vara densamma, men kroppen reagerar inte alls negativt som vid ett lågt kaloriintag och liten mängd fysisk aktivitet.

Vill man bara komma i toppform till ett visst tillfälle sköter man det effektivast med kostreglering. Vill man konstant ligga på låg kroppsfettmängd bör man både äta och träna mycket.
__________________


Angående PM-rådgivning!
King Grub är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-10-12, 12:55   #5
nisse1976
Registered User
 
nisse1976s avatar
 
Reg.datum: Feb 2011
Inlägg: 679
Det borde vara dessa?

https://www.redbull.com/gb-en/ice-ma...coast-to-coast
nisse1976 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-10-12, 16:09   #6
Ett Orm
Silver lifter
 
Ett Orms avatar
 
Reg.datum: Jun 2011
Ort: Mitt i Sverige, lite åt sidan..
Inlägg: 2 620
Citat:
Ursprungligen postat av King Grub Visa inlägg
Fungerar för både män och kvinnor. Det är vad jag alltid förespråkat om man vill ligga riktigt lågt på kroppsfettet året runt. Ingen diet, utan stora mängder träning och stora mängder mat. Kaloribalansen må vara densamma, men kroppen reagerar inte alls negativt som vid ett lågt kaloriintag och liten mängd fysisk aktivitet.

Vill man bara komma i toppform till ett visst tillfälle sköter man det effektivast med kostreglering. Vill man konstant ligga på låg kroppsfettmängd bör man både äta och träna mycket.
Skönt att höra att man gör hälften rätt iaf.
Ett Orm är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-10-12, 16:26   #7
exevision
Registered User
 
exevisions avatar
 
Reg.datum: Jan 2011
Inlägg: 6 802
Citat:
Ursprungligen postat av Ett Orm Visa inlägg
Skönt att höra att man gör hälften rätt iaf.
Ingen diet och stora mängder mat?
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av Wormzie Visa inlägg
det enda man kan säga säkert är att om gasp-linnet är på kör man med byggarsplit
exevision är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-10-12, 18:29   #8
JerryW
Registered User
 
JerryWs avatar
 
Reg.datum: Jun 2016
Inlägg: 8
Citat:
Ursprungligen postat av King Grub Visa inlägg
Fungerar för både män och kvinnor. Det är vad jag alltid förespråkat om man vill ligga riktigt lågt på kroppsfettet året runt. Ingen diet, utan stora mängder träning och stora mängder mat. Kaloribalansen må vara densamma, men kroppen reagerar inte alls negativt som vid ett lågt kaloriintag och liten mängd fysisk aktivitet.

Vill man bara komma i toppform till ett visst tillfälle sköter man det effektivast med kostreglering. Vill man konstant ligga på låg kroppsfettmängd bör man både äta och träna mycket.
Hur kan detta fungera? Jag följer både Jacob Gudiol (träna styrka) o Daniel Richter (Styrkelabbet) o någon av dem (lr möjligen båda) säger att vill man bli av med fett så är det kaloriintaget som måste minskas.

Det du o studien påstår är alltså helt nytt för mig o nåt jag hade avfärdat som omöjligt.
JerryW är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-10-12, 18:59   #9
Nebuchadnezzar
Registered User
 
Nebuchadnezzars avatar
 
Reg.datum: May 2011
Inlägg: 670
Citat:
Ursprungligen postat av JerryW Visa inlägg
Hur kan detta fungera? Jag följer både Jacob Gudiol (träna styrka) o Daniel Richter (Styrkelabbet) o någon av dem (lr möjligen båda) säger att vill man bli av med fett så är det kaloriintaget som måste minskas.

Det du o studien påstår är alltså helt nytt för mig o nåt jag hade avfärdat som omöjligt.
Det är ju i linje med vad Grub säger. Vill man gå ner i vikt inför ett visst tillfälle är en minskning av intaget mest effektiv. Att äta små mängder mat "permanent" är dock inte bra för hälsan och därför är det bättre att äta mer och röra sig mer om vi talar en långsiktig lösning.
Nebuchadnezzar är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-10-12, 19:19   #10
Rahf
Registered User
 
Rahfs avatar
 
Reg.datum: Feb 2007
Inlägg: 11 827
Citat:
Ursprungligen postat av JerryW Visa inlägg
Hur kan detta fungera? Jag följer både Jacob Gudiol (träna styrka) o Daniel Richter (Styrkelabbet) o någon av dem (lr möjligen båda) säger att vill man bli av med fett så är det kaloriintaget som måste minskas.

Det du o studien påstår är alltså helt nytt för mig o nåt jag hade avfärdat som omöjligt.
Du talar om att nå nivån. Grub talar om att hålla sig på nivån. Expeditionens deltagare konsumerade trots allt 5000 kalorier men tappade ändå vikt p.g.a. enorm fysisk påfrestning. Sen visade det sig att all massa som förlorats var fettmassa, vilket går i linje med vad Grub säger.

Senast redigerad av Rahf den 2018-10-12 klockan 19:21.
Rahf är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-10-12, 19:29   #11
Sarco
Imorgon, då jävlar
 
Reg.datum: Sep 2012
Inlägg: 536
Problemet för de flesta av oss är ju att lyckas nå den kaloriförbrukningen som krävs. Det kräver ett mycket hårt arbete eller väldigt mycket av fritiden till motion.

Därav byggs gubbfläsket på sakta men säkert över åren
Sarco är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-10-12, 21:39   #12
Hemi
Registered User
 
Reg.datum: Mar 2007
Inlägg: 2 304
Citat:
Ursprungligen postat av King Grub Visa inlägg
...
Vill man bara komma i toppform till ett visst tillfälle sköter man det effektivast med kostreglering.
http://wwwc.aftonbladet.se/nyheter/0002/03/kropp.html
Hemi är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-10-14, 11:34   #13
Helgehorse
Registered User
 
Helgehorses avatar
 
Reg.datum: May 2018
Inlägg: 496
Har kylan någon effekt på detta? Hade det varit markant skillnad i resultatet om de gjorde samma sak i en 20+grader miljö istället? Tänker om kylan gör så kroppen förbrukar ännu mer energi

Sen är det ju mycket prat om att träningen inte gör så mycket för att gå ner i vikt, För överviktiga då. Men detta bevisar ju på att mycket träning gör en markant skillnad för viktnedgång?
Helgehorse är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-10-14, 11:46   #14
Ett Orm
Silver lifter
 
Ett Orms avatar
 
Reg.datum: Jun 2011
Ort: Mitt i Sverige, lite åt sidan..
Inlägg: 2 620
Citat:
Ursprungligen postat av Helgehorse Visa inlägg
Har kylan någon effekt på detta? Hade det varit markant skillnad i resultatet om de gjorde samma sak i en 20+grader miljö istället? Tänker om kylan gör så kroppen förbrukar ännu mer energi

Sen är det ju mycket prat om att träningen inte gör så mycket för att gå ner i vikt, För överviktiga då. Men detta bevisar ju på att mycket träning gör en markant skillnad för viktnedgång?
Nog ganska marginell skillnad.

Det gör den inte heller, men däremot påverkar träning kroppssammansättningen mycket.
Ett Orm är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 13:09.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)