Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Kosttillskott

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2018-09-25, 10:53   #1
King Grub
Chefsarkitekt Oljebyxor
 
King Grubs avatar
 
Reg.datum: Mar 2002
Ort: Norrtälje
Inlägg: 78 268
Insektsproteinisolat ger aminosyratillflöden i blodet som motsvarar sojaprotein

Citat:
Background:

Increased amino acid availability stimulates muscle protein synthesis (MPS), which is critical for maintaining or increasing muscle mass when combined with training. Previous research suggests that whey protein is superior to soy protein in regard to stimulating MPS and muscle mass. Nevertheless, with respect to a future lack of dietary protein and an increasing need for using eco-friendly protein sources it is of great interest to investigate the quality of alternative protein sources, like insect protein.

Objective:

Our aim was to compare the postprandial amino acid (AA) availability and AA profile in the blood after ingestion of protein isolate from the lesser mealworm, whey isolate, and soy isolate.

Design:

Six healthy young men participated in a randomized cross-over study and received three different protein supplementations (25 g of crude protein from whey, soy, insect or placebo (water)) on four separate days. Blood samples were collected at pre, 0 min, 20 min, 40 min, 60 min, 90 min, and 120 min. Physical activity and dietary intake were standardized before each trial, and participants were instructed to be fasting from the night before. AA concentrations in blood samples were determined using 1H NMR spectroscopy.

Results:

A significant rise in blood concentration of essential amino acids (EAA), branched-chain amino acids (BCAA) and leucine was detected over the 120 min period for all protein supplements. Nevertheless, the change in AA profile was significantly greater after ingestion of whey than soy and insect protein (p < 0.05). Area under the curve (AUC) analysis and AA profile revealed comparable AA concentrations for soy and insect protein, whereas whey promoted a ~97% and ~140% greater AUC value than soy and insect protein, respectively. A tendency towards higher AA concentrations beyond the 120 min period was observed for insect protein.

Conclusion:

We report that ingestion of whey, soy, and insect protein isolate increases blood concentrations of EAA, BCAA, and leucine over a 120 min period (whey > insect = soy). Insect protein induced blood AA concentrations similar to soy protein. However, a tendency towards higher blood AA concentrations at the end of the 120 min period post ingestion was observed for insect protein, which indicates that it can be considered a “slow” digestible protein source.
Ingestion of Insect Protein Isolate Enhances Blood Amino Acid Concentrations Similar to Soy Protein in A Human Trial. Nutrients 2018, 10(10), 1357.

https://www.mdpi.com/2072-6643/10/10/1357/htm
__________________


Angående PM-rådgivning!
King Grub är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-09-25, 12:05   #2
Termy
理学療法士
 
Termys avatar
 
Reg.datum: Aug 2003
Inlägg: 2 205
Variation förnöjer
Termy är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-09-27, 12:35   #3
BMiTMi
Registered User
 
Reg.datum: Feb 2016
Ort: Uppsala
Inlägg: 5
Fast man slipper ju i alla fall fytoöstrogenerna som finns i sojan!
BMiTMi är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-09-27, 12:37   #4
King Grub
Chefsarkitekt Oljebyxor
 
King Grubs avatar
 
Reg.datum: Mar 2002
Ort: Norrtälje
Inlägg: 78 268
Citat:
Ursprungligen postat av BMiTMi Visa inlägg
Fast man slipper ju i alla fall fytoöstrogenerna som finns i sojan!
https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/art...icle_29591.pdf
__________________


Angående PM-rådgivning!
King Grub är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-09-28, 08:56   #5
Lars91
Registered User
 
Reg.datum: Sep 2018
Inlägg: 13
Finns insektsprotein i pulverform att köpa någonstans?
Lars91 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-09-28, 09:01   #6
King Grub
Chefsarkitekt Oljebyxor
 
King Grubs avatar
 
Reg.datum: Mar 2002
Ort: Norrtälje
Inlägg: 78 268
I Sverige är insekter som livsmedel förbjudet.
__________________


Angående PM-rådgivning!
King Grub är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-09-30, 11:35   #7
Whizzlarn
Registered User
 
Reg.datum: Feb 2012
Inlägg: 173
Citat:
Ursprungligen postat av Termy Visa inlägg
Variation förnöjer
Fyfan vad jag mår illa när jag ser bilden. Fast man blir ju ganska nyfiken samtidigt...
Whizzlarn är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-10-12, 07:16   #8
Beemel
Oh gravity, thou art a heartless bitch
 
Beemels avatar
 
Reg.datum: May 2006
Ort: Hemma hos mig.
Inlägg: 7 119
Den dagen det blir "normaliserat" med insekter kommer produkten troligen se ut som burgare och fileer eller dylika halvfabrikat.
Möjligen/troligen även i pulverform.
Tror inte att ätande att av hela insekter någonsin kommer bli norm i västvärlden.
__________________
_____________________________________________
Beemels journal
Beemelversusgravity på Instagram
Beemel är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-10-12, 16:52   #9
Ett Orm
Silver lifter
 
Ett Orms avatar
 
Reg.datum: Jun 2011
Ort: Mitt i Sverige, lite åt sidan..
Inlägg: 2 611
Lördagsgodis? Mellis?

Ett Orm är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-10-26, 21:34   #10
xan
Registered User
 
xans avatar
 
Reg.datum: Feb 2017
Inlägg: 894
Citat:
Ursprungligen postat av King Grub Visa inlägg
I Sverige är insekter som livsmedel förbjudet.
För att det inte är tillräckligt undersökt, eller vad är resonemanget?
xan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-10-27, 00:03   #11
Andy.da.wohoo
Fick höra en rolig historia
 
Andy.da.wohoos avatar
 
Reg.datum: May 2007
Inlägg: 3 982
Citat:
Ursprungligen postat av xan Visa inlägg
För att det inte är tillräckligt undersökt, eller vad är resonemanget?
Vi Européer har traditionellt sett inte ätit insekter, någonsin (eller åtminstone på väldigt, väldigt länge). Därför finns inget (västerländskt?) underlag som kan intyga att man inte utsätts för ökad risk av vissa sjukdomar om man äter insekter.

Citat:
Efter att noggrant utrett frågan i slutet av 2017 står Livsmedelsverket fast vid att försäljning av insekter som mat inte är tillåtet i Sverige. Beslutet är fattat utifrån en sammanvägning av faktorer som säkerheten för konsumenten och intentionen – avsikten - med framför allt lagstiftningen om nya livsmedel men även livsmedelslagstiftningen i allmänhet.

Avsikten med lagstiftningen om nya livsmedel är att skydda konsumenter från hälsofarliga ämnen som gifter, smittor och allergener. Inom EU har insekter inte ätits under tillräckligt lång tid för att vi ska kunna veta att det är ofarligt.
https://www.livsmedelsverket.se/prod...smedel-foretag
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av Stoltz Visa inlägg
Tricklev, Andy och Klopfer var "narnias kungar" med mela på släptag som "narnias drottning" i 'babbla, babbla-tråden'.
Bänkpress: 130kg, Knäböj: 175kg, Marklyft: 212,5kg, Vikt: 78kg
Andy.da.wohoo är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-10-27, 06:47   #12
Termy
理学療法士
 
Termys avatar
 
Reg.datum: Aug 2003
Inlägg: 2 205
Verkar ju vara Livsmedelsverket som är tröga bakåtsträvare då det är godkänt t.ex. både i Danmark och Finland som har tolkat EU-direktiven på ett annat sätt än vi.

Citat:
"Insekter klassas nämligen som ”nya livsmedel” inom EU och från och med januari 2018 måste varje insektsart godkännas av den europeiska livsmedelssäkerhetsmyndigheten EFSA innan de får säljas som livsmedel.

Fram till 2018 fanns dock vissa oklarheter i regelverket och flera länders livsmedelsmyndigheter, bland andra Danmarks, tolkade reglerna annorlunda och fick därmed grönt ljus från EU att fortsätta sälja och producera matinsekter under en övergångsperiod på två år."
Citat:
Intresset för att föda upp och använda insekter som mat har ökat även bland finska konsumenter och företagare. Insekter har sålts t.ex. som köksdekorationer. Lagligt sett har uppfödning av insekter inte betraktats som livsmedelsproduktion, varför den inte heller har omfattats av livsmedelstillsynen. Det här ville ministeriet ändra på, vilket var möjligt eftersom EU-förordningen om nya livsmedel lämnade rum för tolkning.

Att producera protein från insekter och genom det bidra till matsäkerheten i världen har debatterats även i andra EU-länder. Debatten har lett till att vissa EU-länder har tolkat EU-förordningen om nya livsmedel på ett sätt som gjort det möjligt att föda upp och sälja hela insekter som mat. Jord- och skogsbruksministeriet har nu rekommenderat att även Finland ska tolka förordningen på samma sätt.
Termy är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-10-27, 07:56   #13
Sverker
Symmetrisk moderator
 
Sverkers avatar
 
Reg.datum: Aug 2001
Ort: Örebro
Inlägg: 23 498
Jag är mer misstänksam om HUR man ska föda upp/ odla insekterna. Vi vinner inget på att ge insekterna säd eller bönor. Bättre att använda något avfall från skogsbruket eller motsvarande.
__________________
Sverker
Chairmaster of
Kolozzeum Chemistry Guild.
Sverker är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-10-27, 08:02   #14
blåvitt
Aspirerande apa
 
Reg.datum: Nov 2015
Ort: Östersund
Inlägg: 1 789
Citat:
Ursprungligen postat av Sverker Visa inlägg
Jag är mer misstänksam om HUR man ska föda upp/ odla insekterna. Vi vinner inget på att ge insekterna säd eller bönor. Bättre att använda något avfall från skogsbruket eller motsvarande.
Vi kan mata dem med avlidna människor. Kompostering typ
blåvitt är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-10-27, 08:04   #15
Sverker
Symmetrisk moderator
 
Sverkers avatar
 
Reg.datum: Aug 2001
Ort: Örebro
Inlägg: 23 498
Galna ko-sjukan för oss som minns.
Nää. Vi skulle behöva få in insekternas mat som djurfoder under jordbruksverket.
__________________
Sverker
Chairmaster of
Kolozzeum Chemistry Guild.
Sverker är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 21:06.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)