Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Tävlingsforum > Styrkesport > Allmänt - Styrkelyft

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2011-04-22, 12:57   #1
Stolpen
Avregistrerad
 
Reg.datum: Jan 2007
Inlägg: 562
Statistik från U&J SM i Luleå

99 lyftare kom till start och fördelningen över landets distrikt var följande:
Norra Norrland: 32 lyftare (varav 15 från Öjebyns AK)
Mellersta Norrland: 6 lyftare
Södra Norrland: 4 lyftare
Östra Svealand: 12 lyftare
Västra Svealand: 8 lyftare
Sydöstra: 25 lyftare (varav 21 från JSK och 4 Kalmar AK)
Västra Götaland: 6 lyftare
Sydsvenska: 6 lyftare

Att notera: 2 distrikt (Norra Norrland och Sydöstra) av 8, svarade för över 56% av tävlingsdeltagarna på U&J SM, 2 föreningar (Öjebyn och JSK) svarade tillsammans för ca 36% av lyftarna på årets U&J SM.

Senast redigerad av Stolpen den 2011-04-22 klockan 12:58.
Stolpen är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-04-25, 12:06   #2
Stolpen
Avregistrerad
 
Reg.datum: Jan 2007
Inlägg: 562
Citat:
Ursprungligen postat av Stolpen Visa inlägg
99 lyftare kom till start och fördelningen över landets distrikt var följande:
Norra Norrland: 32 lyftare (varav 15 från Öjebyns AK)
Mellersta Norrland: 6 lyftare
Södra Norrland: 4 lyftare
Östra Svealand: 12 lyftare
Västra Svealand: 8 lyftare
Sydöstra: 25 lyftare (varav 21 från JSK och 4 Kalmar AK)
Västra Götaland: 6 lyftare
Sydsvenska: 6 lyftare

Att notera: 2 distrikt (Norra Norrland och Sydöstra) av 8, svarade för över 56% av tävlingsdeltagarna på U&J SM, 2 föreningar (Öjebyn och JSK) svarade tillsammans för ca 36% av lyftarna på årets U&J SM.
Som alltid när frågor om rekrytering och dålig bredd kommer på tal så är det väldigt tyst, inga kommentarer, inga förklaringar eller förslag syns till.

Frågan man borde ställa sig är: Varför ser det ut som det gör (och har gjort nu i många år) i SL-Sverige och vad kan man konkret göra för att förändra/förbättra bredden på SL-sporten oavsett om den bedrivs med eller utan extra tävlingsutrustning?

Jag har förslag som jag tidigare delgivit SSF och även nya uppdaterade förslag, men jag har inte fått någon respons därifrån tyvärr.

Vem kan vara nöjd med de siffror som redovisas i huvuddelen av distrikten i Sverige?
Stolpen är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-04-25, 12:14   #3
stevebc
Registered User
 
stevebcs avatar
 
Reg.datum: Mar 2005
Ort: Göteborg
Inlägg: 6 570
Något som är viktigt att nämna i samband som dessa är hur stor befolkningen är i de olika distrikten.

Att vi i sydsvenska samlar ihop 6 lyftare från hela Skåne och Blekinge som har 1,4 miljoner invånare kan ju jämföras med t ex mellersta Norrland som hade lika många lyftare men betydligt lägre befolkning. Även Västra Götaland är ju en stor region befolkningsmässigt med 1,5 miljoner invånare och även här var det bara 6 lyftare. Så man kan säga att från "sydväst" så kom 12% av lyftarna trots att vi representerar en tredjedel av befolkningen. Varför?

Det är tveklöst så att JSK och Öjebyn ligger i topp vad gäller U/J-lyftare och det ska ni ha cred för.

Vilka är förslagen du har tänkt på?
__________________
Journalen: Vägen mot 670 i klassisk styrkelyft | 217,5-142,5-270 | 630
Citat:
Ursprungligen postat av hurril Visa inlägg
Vuxna människor slänger sig på marken och håller sig över smalbenet som de bögigaste av italienska fotbollsspelare över att en halvfull dansk rispat lite blyerts i en tidning.
Citat:
Ursprungligen postat av Sniggel Visa inlägg
Du kan likna "det moderna samhället" vid "the Borg" och att alla kommer att bli assimilerade

Senast redigerad av stevebc den 2011-04-25 klockan 12:16.
stevebc är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-04-25, 13:12   #4
Stolpen
Avregistrerad
 
Reg.datum: Jan 2007
Inlägg: 562
Citat:
Ursprungligen postat av stevebc Visa inlägg
Något som är viktigt att nämna i samband som dessa är hur stor befolkningen är i de olika distrikten.

Att vi i sydsvenska samlar ihop 6 lyftare från hela Skåne och Blekinge som har 1,4 miljoner invånare kan ju jämföras med t ex mellersta Norrland som hade lika många lyftare men betydligt lägre befolkning. Även Västra Götaland är ju en stor region befolkningsmässigt med 1,5 miljoner invånare och även här var det bara 6 lyftare. Så man kan säga att från "sydväst" så kom 12% av lyftarna trots att vi representerar en tredjedel av befolkningen. Varför?

Det är tveklöst så att JSK och Öjebyn ligger i topp vad gäller U/J-lyftare och det ska ni ha cred för.

Vilka är förslagen du har tänkt på?
För flera år sedan skickade jag in ett förslag till SSF om att man skulle "projektanställa" (satsa 100.000 kr genom ett statligt bidrag) någon på deltid som skulle åka runt till "alla" slumrande klubbar ute i Sverige och försöka få igång verksamheten igen. Det handlar ofta om att bryta en gammal slumrande tradition i många klubbar där man bedriver sin verksamhet "som man alltid gjort". Den person som skulle åka runt ska ha med sig ett "startpaket" med sådant som behövs för att sprida information och hur man kan ansöka om bidrag för ungdomssatsningar och tävlingar. Jag har i senare förslag utvecklat detta med en massa olika punkter och åtgärder som jag inte vill offentliggöra här förrän jag eventuellt fått någon respons från SSF (efter ännu en påstötning).

Jag tror faktiskt att det är så illa att man inte ens för någon statistik inom SSF över detta med bredd och aktivitet, det verkade ialla fall så på de reaktioner över uppgifter från årets U&J SM (enligt startinlägget) som jag skickat in till ALLA i SSF styrelse.

Det går inte bara att hänvisa till att klubbarna ska sköta rekryteringen själva helt utan stöd uppifrån, varför tex inte sänka licensavgifterna i kategorierna U&J för de föreningar som har fler än 6 aktiva ungdomslyftare? Varför skall det vara dyrare att satsa än att undvika att satsa på fler lyftare i klubben? Om alla klubbar i hela Sverige blir några fler lyftare så får ju SSF ändå in sina licenspengar. Det finns jättemycket att göra på detta med att öka intresset för rekrytering och bredd i SL-Sverige. Men vem ska ta tag i det....det är helt tyst om detta, inget har gjorts och så har det varit i många år nu!

Senast redigerad av Stolpen den 2011-04-25 klockan 13:14.
Stolpen är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-04-30, 01:25   #5
Stolpen
Avregistrerad
 
Reg.datum: Jan 2007
Inlägg: 562
Mail till SSF 29 april 2011:
"För flera år sedan skickade jag in ett förslag till SSF om att man skulle "projektanställa" (genom ett statligt bidrag som typ “idrottslyftet”) någon som skulle kontakta och även försöka att besöka slumrande klubbar ute i SL-Sverige och försöka få igång verksamheten igen. Det handlar ofta om att bryta en gammal slumrande tradition i många klubbar där man bedriver sin verksamhet "som man alltid har gjort". Den person som skulle åka runt skall ha med sig ett "startpaket" med sådant som behövs för att sprida information och hur man kan ansöka om bidrag för ungdomssatsningar, och tävlingar m.m. Sen ska klubbarna regelbundet kontaktas/besökas för att se att aktivitet kommer igång. Jag har i senare förslag (som jag ej skickat in) utvecklat detta med en massa olika punkter och åtgärder som har en koppling till rekrytering och breddsatsning. Vad som hände med mitt första förslag var att det enligt uppgift togs upp på ett styrelsemöte, men...sen hände ingenting..man bordlade frågan..och på bordet har den legat orörd sedan dess.!

Jag tror att det är mycket viktigt att man regelbundet följer upp SL-verksamheten vad avser bredd och aktivitet så att man utgår från faktiska förutsättningar när man skall satsa och vidta åtgärder. Det behövs stimulansåtgärder uppifrån och det behövs en handlingsplan som beskriver hur man kan gå till väga för att öka rekrytering och aktivitet i distrikt och klubbar.

Det går inte bara hänvisa till att klubbarna skall sköta rekryteringen själva helt utan stöd uppifrån, varför tex inte sänka licensavgifterna i kategorien U för de föreningar som har fler än 5-6 aktiva ungdomslyftare? Sänk anmälningsavgifterna till U&J SM, dela ut premier till ungdomssatsande föreningar (vart tog premien för bästa klubbar i Sverige på SL/BP DM vägen?). Varför skall det alltid vara dyrare att satsa än att undvika att satsa på fler lyftare i klubben? Om alla klubbar i hela Sverige blir några fler lyftare så får ju SSF ändå in sina licenspengar och anmälningsavgifter till tävlingar.
Fler tävlande ökar också intresset och stimulansen bland lyftare, jag vet själv hur besvikna våra U/J-lyftare blir om dom ser att dom knappt har någon motståndare i sin viktklass på ett U/J-SM. Det finns jättemycket att göra på detta med att öka intresset för rekrytering och bredd i SL-Sverige, men vem ska ta tag i det....det är helt tyst om detta, inget har gjorts och så har det varit i många år nu, och följden har blivit att de klubbar som redan har en hög rekryterings-och ungdomsaktivitet kvarstår och fortsätter att utvecklas, medan övriga klubbar mer eller mindre dör ut. Det kan väl inte vara vettigt och sunt att 2 klubbar (JSK och ÖAK) skall svara för uppåt 40% av deltagarna på ett U&J SM?
Mvh Björn Stolphammar JSK"
Stolpen är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 21:21.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)