Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gammal 2018-08-18, 14:36   #20911
dream_theater_
I ♥ Eddie Vedder
 
dream_theater_s avatar
 
Reg.datum: Mar 2009
Ort: Uppsala
Inlägg: 2 186
Citat:
Ursprungligen postat av Dreas Visa inlägg
Kostar vad?

Den där kan ju vara något att titta på!
Internet säger att den kostar 375 med stora batteriet, i Sydkorea. Helt klart överkomligt!

Lär ju kosta 425 här då.
__________________
Vägen till sexpack och hockeyröv
Träningslära! Bra hemsida om träning, kost, prestation och skador.

Citat:
Ursprungligen postat av Eddie Vedder Visa inlägg
Samma här, jag skulle vilja se dig i "Vem vet mest?".
dream_theater_ är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-08-27, 21:36   #20912
unsuspected
Registered User
 
unsuspecteds avatar
 
Reg.datum: Dec 2008
Ort: Sthlm
Inlägg: 530
https://www.youtube.com/watch?v=hqDT5_4z_YI
unsuspected är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-08-27, 21:47   #20913
Jorgen
Blibloblooobli
 
Jorgens avatar
 
Reg.datum: Apr 2002
Ort: SKÅNE
Inlägg: 27 347
Bättre: https://www.youtube.com/watch?v=gHuGgBTxcqE

Den snyggaste Bugattin på länge.
__________________


Citat:
Ursprungligen postat av rubusvulvan Visa inlägg
alltså mannen jag svär på gud du skriver med flera ord
Jorgen är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-08-27, 21:49   #20914
ceejay
å nej, måste man komma på en ny text igen
 
ceejays avatar
 
Reg.datum: Oct 2007
Ort: uppsala
Inlägg: 20 101
dyraste också
__________________
Ceejay's träningsjournal!
ceejay är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-08-28, 06:52   #20915
hahavaffan
tuff shit
 
hahavaffans avatar
 
Reg.datum: May 2005
Ort: Skåné
Inlägg: 2 528
Citat:
Ursprungligen postat av Jocke67 Visa inlägg
Nån mer som följer Hoovies Garage på Youtube?
https://www.youtube.com/channel/UCdE...kx_4PnMZ10MVFA
Nu har han köpt en 2005 RR Phantom (USA:s billigaste, $85k) med lite småfix att göra (småfix kan bli allt annat än billigt när det gäller RR dock....). Lite spännande att se hur det går tycker jag, RR Phantom är en av mina absoluta drömbilar.

En sak han ska åtgärda är nya hjul. Michelin tillverkar inte PAX-däcken (Runt Flat) längre och vanliga däck går inte att montera. Hoppas att han väljer original RR och inte nån aftermarket!
Har nyligen upptäckt honom, riktigt skön snubbe!
__________________
IN SOILWORK we trust
hahavaffan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-08-28, 08:15   #20916
awesomooo
Groggluder
 
awesomooos avatar
 
Reg.datum: Mar 2011
Inlägg: 499
BMW Auto-reverse

__________________
Citat:
Ursprungligen postat av rooz Visa inlägg
Det är svensk hockey. Kjolen på, trosorna bör matcha strumpbyxorna annars kan du få 2 min för felaktig utrustning.
awesomooo är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-08-30, 17:56   #20917
Jocke67
-[][]--------[][]-
 
Jocke67s avatar
 
Reg.datum: Jan 2016
Ort: Huddinge, Stockholm
Inlägg: 1 387
Citat:
Ursprungligen postat av unsuspected Visa inlägg
Äh vad tråkigt att de inte har höjt effekten...

Och spärrad vid 380 km/t, vad är det för trams? Det är ju liksom nästa nivå av galen motoreffekt och prestanda man vill se! När spränger de 500km/t-vallen? Och är det Bugatti som blir först? Eller kanske Koenigsegg?

Senast redigerad av Jocke67 den 2018-08-30 klockan 17:57.
Jocke67 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-08-30, 19:14   #20918
micke81
något kärvare
 
Reg.datum: Sep 2007
Ort: sumpan
Inlägg: 1 634
Citat:
Ursprungligen postat av Jocke67 Visa inlägg
Äh vad tråkigt att de inte har höjt effekten...

Och spärrad vid 380 km/t, vad är det för trams? Det är ju liksom nästa nivå av galen motoreffekt och prestanda man vill se! När spränger de 500km/t-vallen? Och är det Bugatti som blir först? Eller kanske Koenigsegg?
500Vallen kan nog ta tid att slå, Kurvan för den motoreffekt som krävs för fartökningar är en sån där som nästan slår knut på sig själv i det här registret.
Sen börjar det krävas att bilen antingen blir mycket tyngre eller mycket downforce för att hålla bilen på backen vilket i sin tur kräver ytterligare mos för att knuffa genom luften.
Och sist men inte minns så är det nog lite av en fråga om däcksutveckling.
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av King Grub Visa inlägg
Inget som inte är dopningsklassat eller läkemedelsklassat är mer anabolt än mjölk.
micke81 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-08-30, 20:24   #20919
Jocke67
-[][]--------[][]-
 
Jocke67s avatar
 
Reg.datum: Jan 2016
Ort: Huddinge, Stockholm
Inlägg: 1 387
Citat:
Ursprungligen postat av micke81 Visa inlägg
500Vallen kan nog ta tid att slå, Kurvan för den motoreffekt som krävs för fartökningar är en sån där som nästan slår knut på sig själv i det här registret.
Sen börjar det krävas att bilen antingen blir mycket tyngre eller mycket downforce för att hålla bilen på backen vilket i sin tur kräver ytterligare mos för att knuffa genom luften.
Och sist men inte minns så är det nog lite av en fråga om däcksutveckling.
Koenigsegg körde 447 km/t med 1115 hk (effekt E85 enl Wiki, vet inte vad de körde med för bränsle under rekordkörningen). Med samma aerodynamik krävs +40% för 500 km/t, eller ca 1560 hk (om uppgiften på 1115 hk stämmer). Det är nog inte så svårt egentligen att bygga en så stark motor (man ökar turbiner laddningstryck), svårigheten är att få den att hålla (måste ju vara samma motor som sitter i produktionsbilarna de säljer till kunderna).

Däcken känns inte heller som något oöverstigligt hinder. Jag menar, man har top-fuel dragsters däck som håller för 500km/t. Visst, bara några sekunder men ändå... Om en stor däckstillverkare verkligen bestämmer sig för att göra ett däck som pallar för 500 km/t så tror jag att de klarar det.
Jocke67 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-08-30, 20:33   #20920
ceejay
å nej, måste man komma på en ny text igen
 
ceejays avatar
 
Reg.datum: Oct 2007
Ort: uppsala
Inlägg: 20 101
De körde väl med sina megabil? 1340kg 1340 häst ungefär.
__________________
Ceejay's träningsjournal!
ceejay är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-08-30, 20:53   #20921
micke81
något kärvare
 
Reg.datum: Sep 2007
Ort: sumpan
Inlägg: 1 634
Citat:
Ursprungligen postat av Jocke67 Visa inlägg
Koenigsegg körde 447 km/t med 1115 hk (effekt E85 enl Wiki, vet inte vad de körde med för bränsle under rekordkörningen). Med samma aerodynamik krävs +40% för 500 km/t, eller ca 1560 hk (om uppgiften på 1115 hk stämmer). Det är nog inte så svårt egentligen att bygga en så stark motor (man ökar turbiner laddningstryck), svårigheten är att få den att hålla (måste ju vara samma motor som sitter i produktionsbilarna de säljer till kunderna).

Däcken känns inte heller som något oöverstigligt hinder. Jag menar, man har top-fuel dragsters däck som håller för 500km/t. Visst, bara några sekunder men ändå... Om en stor däckstillverkare verkligen bestämmer sig för att göra ett däck som pallar för 500 km/t så tror jag att de klarar det.
Nu vill jag inte säga att det är en omöjlighet,men ärligt talat att överladda en sur van motor och få ur 40% mer mos är görbart,en redan mycket förfinad grej på 1000+hästar som redan är överladdad är ingen lek att försöka tvinga ur ytterligare 40% mos ur,det är liksom inte bara en fråga om att trycka på med mer laddtryck som genererar massor av värme vilket inte är jätteposstivt i något hörn,du måste få till jävulskt mycket mer luftflöde genom motorn och det utan att förlora gassvar och allmän körbarhet,skulle troligen krävas en hel del mer varv dessutom,sen har vi det här med att bakaxel,koppling och växellåda ska uppskatta det hela med. sen är frågan hur det aerodynamiska paketet mår av ytterligare fart,krafterna ökar enormt.

Jovisst topfueldäck tål kanske 500Knutar hyffsat i någon sekund men åtminstone förr har jag ett minne av att de hade de problem med att däcken kastade av gummibitar,dessutom en helt annan konstruktion som inte går att nyttja på en superbil då det inte lämpar sig att åka med däck som expanderar enormt mycket dels rent praktiskt då de inte passar i hjulhusen och dels så är diagonaler inte sådär jättevassa på kurvig väg och rent vidriga när det är spårigt.
Men visst går gör det säkert men det lär nog ta tid,det är ett jättesteg rent mekaniskt att nå dit.
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av King Grub Visa inlägg
Inget som inte är dopningsklassat eller läkemedelsklassat är mer anabolt än mjölk.
micke81 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-08-30, 22:19   #20922
Jocke67
-[][]--------[][]-
 
Jocke67s avatar
 
Reg.datum: Jan 2016
Ort: Huddinge, Stockholm
Inlägg: 1 387
Jag tänker på de toktrimmade bilar (oftast från Dubai eller Saudi) som man kan se på Youtube, en del av dem har över 2000 hästkrafter när de skruvar upö turbotryckey. Men frågan är hur länge de håller. Och sårbarheten är säkert inte acceptabel för en sofistikerad superbil.
Jocke67 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-08-31, 07:34   #20923
The Swedish Oak
Registered User
 
The Swedish Oaks avatar
 
Reg.datum: Oct 2007
Ort: Malmö
Inlägg: 278
Citat:
Ursprungligen postat av Jocke67 Visa inlägg
Jag tänker på de toktrimmade bilar (oftast från Dubai eller Saudi) som man kan se på Youtube, en del av dem har över 2000 hästkrafter när de skruvar upö turbotryckey. Men frågan är hur länge de håller. Och sårbarheten är säkert inte acceptabel för en sofistikerad superbil.
Beror ju såklart på vem som bygger ihop den, hur väl det tar hand om den och vilka komponenter som sitter i den:

Här kan du följa ett svenskt Lamborghini Gallardo TwinTurbo bygge som lär ligga i nivå med 2000hk bilarna du sett.



Han har ju en del tidigare erfarenhet både från turbobyggen, flygplanstekniker och trimmat bilar i Dubai vad jag förstår.
The Swedish Oak är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-08-31, 12:00   #20924
Jocke67
-[][]--------[][]-
 
Jocke67s avatar
 
Reg.datum: Jan 2016
Ort: Huddinge, Stockholm
Inlägg: 1 387
Citat:
Ursprungligen postat av Jocke67 Visa inlägg
Och sårbarheten är säkert inte acceptabel för en sofistikerad superbil.
Autostavning...
Körbarhet menade jag!
Jocke67 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-08-31, 16:59   #20925
micke81
något kärvare
 
Reg.datum: Sep 2007
Ort: sumpan
Inlägg: 1 634
Citat:
Ursprungligen postat av Jocke67 Visa inlägg
Jag tänker på de toktrimmade bilar (oftast från Dubai eller Saudi) som man kan se på Youtube, en del av dem har över 2000 hästkrafter när de skruvar upö turbotryckey. Men frågan är hur länge de håller. Och sårbarheten är säkert inte acceptabel för en sofistikerad superbil.
Mycket riktigt körbarhet,livslängd och möjligheten att få grejerna godkända av diverse myndigheter spelar såklart in.

Sen skall vi ta det här med effektsiffror med en stor nypa salt,minns en period då man lätt kunde få för sig att det drällde av Supror med 1000Hp,sen såg man nämnda bilar på Tullinge där de i bästa fall gick 10sekundersrepor efter att ha stått och spolat upp turbon i 10sekunder på startplattan(10or är svinfort men det är verkligen uruselt för 1000hp) om de inte bara poffade och pangade eller lämnade metalskrot på startlinjen.
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av King Grub Visa inlägg
Inget som inte är dopningsklassat eller läkemedelsklassat är mer anabolt än mjölk.
micke81 är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 09:50.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)