Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Allmänt Forum

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2019-08-27, 07:43   #16
spas
Registered User
 
Reg.datum: Jan 2003
Ort: Helsingborg
Inlägg: 2 754
Gick ett varv på Maxi med min mor som fyllde upp en kundvagn med allt man behöver. Mat för en vecka, toaborste, potatisskalare, disktrasa etc. Var väldigt bra att ha ett startkit. Det är dessutom ett fint minne och en stund som jag tror var nyttig för båda inför flytten.
__________________
FulRedBull Rocks!!!
spas är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-08-27, 10:17   #17
garluch
Registered User
 
garluchs avatar
 
Reg.datum: Oct 2011
Inlägg: 108
Önskar seriöst att jag gjort följande saker innan jag flyttade första (och flera andra) gången:

Måla om/renovera INNAN du flyttar in. Helt sjukt jobbigt att bo i ett renoveringsprojekt, att sova i köket eller liknande gör att man inte alls får någon ro eller via när man egentligen behöver den som mest.

Fixa en tvättmaskin till lägenheten. Tvättstuga är fördjävligt på riktigt.

Ha en frysbox.

Köp inga nya möbler ur butik, handla loppis och second hand. Känner så många som lagt mellan 10-100-tusentals kronor på möbler som de köpte för att "de var tvugna att ha en soffa, och då skall jag bannemig ha en snygg" men ångrade sig ganska snart att man lagt så mycket pengar på skitfula helsvarta möbler från ikea när de pengarna hade behövts sparas, investeras eller annat för att ge en tryggare och enklare vardag. Du får ändå inte ligga mer för att du har en klippansoffa istället för en sleten lädersoffa.

Loppis i överhuvud taget är skitbra, så mycket prylar som du "behöver" när du flyttar som du antingen lägger 1000-tals kronor på, eller lägger tiotals kronor på för att du köpte begagnat.

Gör en ordentlig budget som du kommer att hålla dig till. Räkna med ALLT. var brutalt ärlig, ljug inte för dig själv och låtsas som om du bara kan äta gröt varje dag och aldrig behöver köpa nya vinterskor. Du kommer också att behöva spendera pengar på nöjen för att inte bli knäpp.

Ordna bra flytthjälp, och ge dem mat för besväret.

Få in bra rutiner, plocka undan varje dag, torka av köksbänkar och bord. Dammsug och våttorka varje vecka, skura holken och vitvarorna lika ofta. Bädda varje dag, byt lakan varje vecka. Släng tvätt i korg, sortera in ren tvätt i garderoben. Ha inte massa grejer framme, skaffa bra hyllor och lådor. Ta för vana att bara äta mat du lagat själv, storkoka om du kan, bra matlådor i samma format med samma lock är något du bör köpa nytt.

Mindre viktiga men ändå viktiga saker:

Skaffa gardiner, konst, mattor, växter och kuddar. Ingen gillar grottmanslyor.

Bjud över folk ofta, kompisar, familj och grannar.

Lägg inte mer pengar på en tv än resten av bohaget tillsammans.

Prenumenera på en dagstidning.

Skaffa en bokhylla som du faktiskt har böcker i.

Skaffa en anslagstavla, en nyckelkrok och en kalender.

Handla kvalitetsmat, köp inte bara billig skit från willys för att det är lägst pris. Tänk kvalitet per krona.

Hoppas att något fastnar.
garluch är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-08-27, 11:04   #18
JohPz
Registered User
 
JohPzs avatar
 
Reg.datum: Sep 2009
Ort: Karlstad
Inlägg: 590
Citat:
Ursprungligen postat av garluch Visa inlägg
Önskar seriöst att jag gjort följande saker innan jag flyttade första (och flera andra) gången:

Måla om/renovera INNAN du flyttar in. Helt sjukt jobbigt att bo i ett renoveringsprojekt, att sova i köket eller liknande gör att man inte alls får någon ro eller via när man egentligen behöver den som mest.

Fixa en tvättmaskin till lägenheten. Tvättstuga är fördjävligt på riktigt.

Ha en frysbox.

Köp inga nya möbler ur butik, handla loppis och second hand. Känner så många som lagt mellan 10-100-tusentals kronor på möbler som de köpte för att "de var tvugna att ha en soffa, och då skall jag bannemig ha en snygg" men ångrade sig ganska snart att man lagt så mycket pengar på skitfula helsvarta möbler från ikea när de pengarna hade behövts sparas, investeras eller annat för att ge en tryggare och enklare vardag. Du får ändå inte ligga mer för att du har en klippansoffa istället för en sleten lädersoffa.

Loppis i överhuvud taget är skitbra, så mycket prylar som du "behöver" när du flyttar som du antingen lägger 1000-tals kronor på, eller lägger tiotals kronor på för att du köpte begagnat.

Gör en ordentlig budget som du kommer att hålla dig till. Räkna med ALLT. var brutalt ärlig, ljug inte för dig själv och låtsas som om du bara kan äta gröt varje dag och aldrig behöver köpa nya vinterskor. Du kommer också att behöva spendera pengar på nöjen för att inte bli knäpp.

Ordna bra flytthjälp, och ge dem mat för besväret.

Få in bra rutiner, plocka undan varje dag, torka av köksbänkar och bord. Dammsug och våttorka varje vecka, skura holken och vitvarorna lika ofta. Bädda varje dag, byt lakan varje vecka. Släng tvätt i korg, sortera in ren tvätt i garderoben. Ha inte massa grejer framme, skaffa bra hyllor och lådor. Ta för vana att bara äta mat du lagat själv, storkoka om du kan, bra matlådor i samma format med samma lock är något du bör köpa nytt.

Mindre viktiga men ändå viktiga saker:

Skaffa gardiner, konst, mattor, växter och kuddar. Ingen gillar grottmanslyor.

Bjud över folk ofta, kompisar, familj och grannar.

Lägg inte mer pengar på en tv än resten av bohaget tillsammans.

Prenumenera på en dagstidning.

Skaffa en bokhylla som du faktiskt har böcker i.

Skaffa en anslagstavla, en nyckelkrok och en kalender.

Handla kvalitetsmat, köp inte bara billig skit från willys för att det är lägst pris. Tänk kvalitet per krona.

Hoppas att något fastnar.
Håller med om det mesta utom det att man prompt ska handla begagnade möbler på loppis. Vägglöss och andra skadedjur bor väl gärna i gamla möbler som spenderat åratal i nåt förråd. Att få in sådant i lägenheten bara för man ska snåla med soffan lär vara ett (väldigt ovärt) mindre helvete.
__________________
Give me sight beyond sight
JohPz är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-08-27, 12:40   #19
C.E.J.
Korsordet
 
C.E.J.s avatar
 
Reg.datum: Oct 2007
Ort: Malmö
Inlägg: 5 410
Citat:
Ursprungligen postat av garluch Visa inlägg
Önskar seriöst att jag gjort följande saker innan jag flyttade första (och flera andra) gången:

Måla om/renovera INNAN du flyttar in. Helt sjukt jobbigt att bo i ett renoveringsprojekt, att sova i köket eller liknande gör att man inte alls får någon ro eller via när man egentligen behöver den som mest.

Fixa en tvättmaskin till lägenheten. Tvättstuga är fördjävligt på riktigt.
Inga triviala punkter direkt, tror du 21-åringen flyttar till bostadsrätt?

Edit: förvisso är rikemansbarn överreppade på kolo, men det är nog ändå rimligt att han är en helt vanlig snubbe, dvs han flyttar till hyres där möjlighet till egen tvättmaskin förmodligen inte finns eller i bästa fall inte är hans sak att besluta om.
__________________
"Det är verkligen inte lite omskolning det handlar om" http://www.kolozzeum.com/kolozzeum/s...&postcount=285

Senast redigerad av C.E.J. den 2019-08-27 klockan 12:42.
C.E.J. är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-08-27, 12:57   #20
rooz
Legimtimerad flaggstång
 
roozs avatar
 
Reg.datum: Aug 2008
Ort: Hos Mor & far
Inlägg: 9 962
Citat:
Ursprungligen postat av C.E.J. Visa inlägg
Inga triviala punkter direkt, tror du 21-åringen flyttar till bostadsrätt?

Edit: förvisso är rikemansbarn överreppade på kolo, men det är nog ändå rimligt att han är en helt vanlig snubbe, dvs han flyttar till hyres där möjlighet till egen tvättmaskin förmodligen inte finns eller i bästa fall inte är hans sak att besluta om.
Lol, inga överklassbarn drömmer om att vinna Olympia direkt.
__________________
Citat:
Man vill bli älskad, i brist därpå beundrad, i brist därpå fruktad, i brist därpå avskydd och föraktad. Man vill ingiva människorna något slags känsla
rooz är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-08-27, 13:11   #21
baggard
Registered User
 
baggards avatar
 
Reg.datum: Aug 2011
Inlägg: 785
Citat:
Ursprungligen postat av C.E.J. Visa inlägg
Inga triviala punkter direkt, tror du 21-åringen flyttar till bostadsrätt?

Edit: förvisso är rikemansbarn överreppade på kolo, men det är nog ändå rimligt att han är en helt vanlig snubbe, dvs han flyttar till hyres där möjlighet till egen tvättmaskin förmodligen inte finns eller i bästa fall inte är hans sak att besluta om.
Måla om kan du ju ta bort iaf. Kostar nästan ingenting och är bra mycket skönare att ta hand om innan man flyttar in, om en ommålning behövs då
baggard är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-08-27, 13:32   #22
garluch
Registered User
 
garluchs avatar
 
Reg.datum: Oct 2011
Inlägg: 108
Citat:
Ursprungligen postat av C.E.J. Visa inlägg
Inga triviala punkter direkt, tror du 21-åringen flyttar till bostadsrätt?

Edit: förvisso är rikemansbarn överreppade på kolo, men det är nog ändå rimligt att han är en helt vanlig snubbe, dvs han flyttar till hyres där möjlighet till egen tvättmaskin förmodligen inte finns eller i bästa fall inte är hans sak att besluta om.
Att måla om är som sagt bara en bagatell, tar typ nån dag att fixa hela lägenheten. Så jävla värt det om det är ett ställe man skall spendera lite tid i.

Att stoppa in en tvättmaskin i ett ställe där det får plats vill jag också påstå är värt sina tusenlappar, bara att ta med till nästa med.

Citat:
Håller med om det mesta utom det att man prompt ska handla begagnade möbler på loppis. Vägglöss och andra skadedjur bor väl gärna i gamla möbler som spenderat åratal i nåt förråd. Att få in sådant i lägenheten bara för man ska snåla med soffan lär vara ett (väldigt ovärt) mindre helvete.
Har träffat fler personer som fått könssjukdomar efter ONS än fått löss av möbler. Köp inte ur något råtthål bara, att handla på blocket är ju inte samma som att försöka fynda ur någon lumphandlares bortglömda lager.
garluch är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-08-27, 14:09   #23
hahavaffan
tuff shit
 
hahavaffans avatar
 
Reg.datum: May 2005
Ort: Skåné
Inlägg: 2 528
Köp så lite möbler och annan skit som möjligt. Bo in dig innan du köper något. Laga mat och gör matlådor.
__________________
IN SOILWORK we trust
hahavaffan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-08-27, 15:37   #24
trädgårdsmöbel
d-bag
 
trädgårdsmöbels avatar
 
Reg.datum: Jun 2016
Inlägg: 1 234
Har du en stor bekantskapskrets med många jämnåriga som fortfarande bor hemma så bör du göra klart för dem att ditt hem är ingen fritidsgård eller ett vandrarhem.

När man är ung och har ett eget hem när vänner inte har det är det lätt att falla in i det där. Förfest blir hos dig, även efterfest...eller varför inte fest? Till vardags en slags samlingsplats i din soffa där man kan smula ner med chips och röka braj. Eller ett ställe där eventuella arbetsbefriade bekanta sitter och dräller även dagtid. Så kommer du hem från jobbet, möts av pizzakartonger, ölburkar och haschrök.

Så sätt verkligen ner foten om du ser sådana tendenser.
trädgårdsmöbel är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-08-27, 15:47   #25
Lafayette
Jag har frågat två år i rad, jag ger upp.
 
Lafayettes avatar
 
Reg.datum: Oct 2018
Inlägg: 519
Jämnåriga som fortfarande bor hemma alltså? Vad hände där?
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av StarkaUlf Visa inlägg
Livet är upp och ner, som en knäböj.
Lafayette är uppkopplad nu   Svara med citat
Gammal 2019-08-27, 15:49   #26
Diomedea exulans
Klår sin lillasyster i armbrytning
 
Diomedea exulanss avatar
 
Reg.datum: Dec 2012
Ort: Rīga
Inlägg: 11 020
Citat:
Ursprungligen postat av Lafayette Visa inlägg
Jämnåriga som fortfarande bor hemma alltså? Vad hände där?
Jag är mest förvånad över att trådskaparen är 21, har inte han hängt på forumet i typ 10 år? Min tidsuppfattning är nog rätt skev, alternativt är min förmåga att identifiera folk skev.
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av skyffelmördarn Visa inlägg
Nu får din röv sota för din fåfänga.
Senast redigerad av Diomedea exulans; efter senaste träningspasset. Anledning: tränade
Diomedea exulans är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-08-27, 16:16   #27
trädgårdsmöbel
d-bag
 
trädgårdsmöbels avatar
 
Reg.datum: Jun 2016
Inlägg: 1 234
Citat:
Ursprungligen postat av Lafayette Visa inlägg
Jämnåriga som fortfarande bor hemma alltså? Vad hände där?
det är en helt annan situation för unga idag. Vi kunde flytta direkt efter gymnasiet eller direkt efter lumpen. Det är inte så för dem, de kan tvingas bo hemma tills de är i 25årsåldern om det vill sig illa.
trädgårdsmöbel är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-08-27, 16:17   #28
Lafayette
Jag har frågat två år i rad, jag ger upp.
 
Lafayettes avatar
 
Reg.datum: Oct 2018
Inlägg: 519
Citat:
Ursprungligen postat av trädgårdsmöbel Visa inlägg
det är en helt annan situation för unga idag. Vi kunde flytta direkt efter gymnasiet eller direkt efter lumpen. Det är inte så för dem, de kan tvingas bo hemma tills de är i 25årsåldern om det vill sig illa.
Ah, läste inlägget fel. Trodde de var jämnåriga med dig.
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av StarkaUlf Visa inlägg
Livet är upp och ner, som en knäböj.
Lafayette är uppkopplad nu   Svara med citat
Gammal 2019-08-27, 18:07   #29
PKtarzan
Registered User
 
Reg.datum: Feb 2017
Inlägg: 321
Citat:
Ursprungligen postat av Diomedea exulans Visa inlägg
Jag är mest förvånad över att trådskaparen är 21, har inte han hängt på forumet i typ 10 år? Min tidsuppfattning är nog rätt skev, alternativt är min förmåga att identifiera folk skev.
hahah! tror jag skapade ett konto här i typ 2an på gymnasiet, vad är man då? 17-18
__________________
Vill Du veta resultatet i en fotbollsmatch mellan
två 16-åriga pojklag??
”Mät lagens sammanlagda testikelvolym!”
PKtarzan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-08-27, 18:08   #30
PKtarzan
Registered User
 
Reg.datum: Feb 2017
Inlägg: 321
Citat:
Ursprungligen postat av trädgårdsmöbel Visa inlägg
Har du en stor bekantskapskrets med många jämnåriga som fortfarande bor hemma så bör du göra klart för dem att ditt hem är ingen fritidsgård eller ett vandrarhem.

När man är ung och har ett eget hem när vänner inte har det är det lätt att falla in i det där. Förfest blir hos dig, även efterfest...eller varför inte fest? Till vardags en slags samlingsplats i din soffa där man kan smula ner med chips och röka braj. Eller ett ställe där eventuella arbetsbefriade bekanta sitter och dräller även dagtid. Så kommer du hem från jobbet, möts av pizzakartonger, ölburkar och haschrök.

Så sätt verkligen ner foten om du ser sådana tendenser.
Detta är faktiskt väldigt sant! Nu när jag berättat för polare om flytten börjas redan krök och andra tillställningar planeras. Givetvis skall detta ske, men som du säger så får jag iaf tidigt markera att detta är min bostad där jag vill ha en viss ordning och reda. Iallafall majoriteten av tiden
__________________
Vill Du veta resultatet i en fotbollsmatch mellan
två 16-åriga pojklag??
”Mät lagens sammanlagda testikelvolym!”
PKtarzan är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 00:41.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)