Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Allmänt Forum

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2019-08-20, 11:30   #46
Prost
Registered User
 
Prosts avatar
 
Reg.datum: Jan 2009
Ort: Outer Haven
Inlägg: 674
Citat:
Ursprungligen postat av rosto Visa inlägg
Allt det där förklaras ju i bibeln, gud är evig och allsmäktig och vi skall inte bry våra små hjärnor med att försöka förstå innebörden av detta. Ingenting är omöjligt för en gud som inte fjättras av fysikens lagar eller logik. Gud kan på samma dag rita en fyrkantig cirkel och skapa en sten som är så tung att hen inte orkar lyfta den för att sedan lyfta den.

Tror man på gud så är det bara att köpa hela konceptet, mycket praktiskt.
Triggered? Jag missade att endast ateister får diskutera oförklarliga saker, visste inte heller att en troende inte får ha funderingar om Gud och universum. Denna reaktion är dock helt förväntad om man nämner Gud i ateismens centrum 2019.

Du har inga tankar alls om texten annars om du skippar biten om att jag är troende vilket omedelbart fick dig att vilja förlöjliga mig? :-)
Prost är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-08-20, 11:47   #47
MasterChief
Världens Största Kyk®
 
MasterChiefs avatar
 
Reg.datum: Jan 2004
Inlägg: 5 068
Citat:
Ursprungligen postat av Prost Visa inlägg
Triggered? Jag missade att endast ateister får diskutera oförklarliga saker, visste inte heller att en troende inte får ha funderingar om Gud och universum. Denna reaktion är dock helt förväntad om man nämner Gud i ateismens centrum 2019.

Du har inga tankar alls om texten annars om du skippar biten om att jag är troende vilket omedelbart fick dig att vilja förlöjliga mig? :-)
Instämmer, ovanligt taffligt inlägg. Att kristna ställt dessa stora frågor i alla tider är uppenbart bara genom att glimta på teologisk litteratur. Alla människor bär på sådana frågeställningar och de är inte förbjudna för någon att ställa. Jag personligen uppskattar ännu mer när sådana tankar kommer från troende då det är ett bevis på att man reflekterar och tänker själv, och därmed inte beter sig som en dogmatisk robot.

Angående din fundering så i slutändan så hamnar man tyvärr i samma låsning som vanligt, oavsett man är troende eller inte. Vi vet inte och kanske aldrig får veta. Men likväl så kan man ju inte låta bli att fundera.
MasterChief är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-08-20, 13:45   #48
rosto
Registered User
 
Reg.datum: Dec 2004
Inlägg: 140
Citat:
Ursprungligen postat av Prost Visa inlägg
Triggered? Jag missade att endast ateister får diskutera oförklarliga saker, visste inte heller att en troende inte får ha funderingar om Gud och universum. Denna reaktion är dock helt förväntad om man nämner Gud i ateismens centrum 2019.

Du har inga tankar alls om texten annars om du skippar biten om att jag är troende vilket omedelbart fick dig att vilja förlöjliga mig? :-)
Jag ville inte förlöjliga dig och ber om ursäkt om du uppfattade det så. Om du googlar "allsmäktighet" så stämmer definitionen rätt bra med det jag skrev. Jag menar att det blir en tankevurpa att diskutera obegripliga saker och ta med gud i det hela. Det står dig förstås fritt att diskutera vad du vill men du måste väl förstå att om du tar med gud i tillvaron så blir diskussionen division med noll.
rosto är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-08-20, 13:53   #49
Diomedea exulans
Klår sin lillasyster i armbrytning
 
Diomedea exulanss avatar
 
Reg.datum: Dec 2012
Ort: Rīga
Inlägg: 11 020
Citat:
Ursprungligen postat av Prost Visa inlägg
Men för att vara mer seriös, detta kan få min hjärna att implodera och det känns nästan obehagligt när man tänker väldigt djupt på detta. Varför finns/existerar det NÅGOT överhuvudtaget? Tänk er om det inte fanns någon tid och rum, inget universum, bara ett mörker som inte heller kan finnas då ingenting finns och inget liv finns någonstans och inte heller något/något som kan tänka eller känna något. Det känns för mig som att det vore mest "logiskt" om det bara fanns ett "ingenting" som ingen ens vet om då det inte finns någon eller någonting.

Ändå sitter vi här nu som om ingenting. :-) Bara livet i sig låter ju sjukt. Jag är troende kristen men varför och hur finns Skaparen ens till och varifrån har han kommit? I bibeln kallar sig Gud för "Jag är", han alltså bara "är" men hur? Finns det någon början eller slut på "tid"?
Buddhisterna hävdar väl just att ingenting finns? Att allt som vi uppfattar som existerande bara är en illusion?
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av skyffelmördarn Visa inlägg
Nu får din röv sota för din fåfänga.
Senast redigerad av Diomedea exulans; efter senaste träningspasset. Anledning: tränade
Diomedea exulans är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-08-20, 14:05   #50
MasterChief
Världens Största Kyk®
 
MasterChiefs avatar
 
Reg.datum: Jan 2004
Inlägg: 5 068
Citat:
Ursprungligen postat av rosto Visa inlägg
Jag ville inte förlöjliga dig och ber om ursäkt om du uppfattade det så. Om du googlar "allsmäktighet" så stämmer definitionen rätt bra med det jag skrev. Jag menar att det blir en tankevurpa att diskutera obegripliga saker och ta med gud i det hela. Det står dig förstås fritt att diskutera vad du vill men du måste väl förstå att om du tar med gud i tillvaron så blir diskussionen division med noll.
Det är inte så enkelt faktiskt. Teologer har bråkat om Guds relation till evigheten och tiden i hundratals år. En kul debatt på YT är mellan Carroll och Lane Craig om ursprunget till kosmos.
MasterChief är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-08-20, 14:44   #51
wintersnowdrift
special snowflake
 
wintersnowdrifts avatar
 
Reg.datum: Nov 2004
Ort: Obygden
Inlägg: 3 163
Citat:
Ursprungligen postat av rosto Visa inlägg
Allt det där förklaras ju i bibeln, gud är evig och allsmäktig och vi skall inte bry våra små hjärnor med att försöka förstå innebörden av detta. Ingenting är omöjligt för en gud som inte fjättras av fysikens lagar eller logik. Gud kan på samma dag rita en fyrkantig cirkel och skapa en sten som är så tung att hen inte orkar lyfta den för att sedan lyfta den.

Tror man på gud så är det bara att köpa hela konceptet, mycket praktiskt.
Citat:
Ursprungligen postat av MasterChief Visa inlägg
Det är inte så enkelt faktiskt. Teologer har bråkat om Guds relation till evigheten och tiden i hundratals år. En kul debatt på YT är mellan Carroll och Lane Craig om ursprunget till kosmos.
Nu hann MasterChief före men religionen och religiösa människor har till stora delar drivit det mänskliga tänkandet genom historien. Det är snarare ateism som är undantaget.

Väldigt många framstående (naturvetenskapliga-)forskare är/har varit kristna/tillhör andra religioner, och tillämpar i allra högsta grad vetenskaplig metod samtidigt som de har en aktiv gudstro. Religion och vetenskap är ingen sann dikotomi.
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av Trance Visa inlägg
Studien kanske bör utökas till en hel hög äpplen under soffan som tas ut under olika stadier av föruttnelsen/förtorkningen. Även wintersnowdrifts lukt och städförmåga kanske bör undersökas med kontrollgrupper.
Brevis esse laboro, obscurus fio
wintersnowdrift är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-08-20, 14:52   #52
Rahf
Registered User
 
Rahfs avatar
 
Reg.datum: Feb 2007
Inlägg: 11 827
Citat:
Ursprungligen postat av wintersnowdrift Visa inlägg
Nu hann MasterChief före men religionen och religiösa människor har till stora delar drivit det mänskliga tänkandet genom historien. Det är snarare ateism som är undantaget.

Väldigt många framstående (naturvetenskapliga-)forskare är/har varit kristna/tillhör andra religioner, och tillämpar i allra högsta grad vetenskaplig metod samtidigt som de har en aktiv gudstro. Religion och vetenskap är ingen sann dikotomi.
Neil deGrasse Tyson har sagt samma sak när han gästat Joe Rogans podcast, vilket innebär att astrofysiker inte är immuna. Jag ser det lite som orwelliskt dubbeltänk: att man kan hålla båda koncepten i huvudet samtidigt, och se båda som sanna.

Min fråga är då: härstammar denna gudstro från barndomen, eller har man omfamnat både vetenskapliga metoden och kreationsläran i vuxna år? Någon lär ju ha kommit först, och den ena är lättare att programmera ett barn med än det andra.
Rahf är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-08-20, 15:04   #53
rosto
Registered User
 
Reg.datum: Dec 2004
Inlägg: 140
Citat:
Ursprungligen postat av wintersnowdrift Visa inlägg
Nu hann MasterChief före men religionen och religiösa människor har till stora delar drivit det mänskliga tänkandet genom historien. Det är snarare ateism som är undantaget.

Väldigt många framstående (naturvetenskapliga-)forskare är/har varit kristna/tillhör andra religioner, och tillämpar i allra högsta grad vetenskaplig metod samtidigt som de har en aktiv gudstro. Religion och vetenskap är ingen sann dikotomi.
Visst men det skulle jag säga beror på att makten och möjligheterna låg hos kyrkan. Att en forskare tror på gud är väl helt okej så länge jag slipper läsa om gudomligt ingripande i rapporterna.
rosto är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-08-20, 15:07   #54
Gregow
Registered User
 
Gregows avatar
 
Reg.datum: May 2019
Ort: Bondeska palatset
Inlägg: 4
Citat:
Ursprungligen postat av blåvitt Visa inlägg
Det där är en gammal seglivad myt som många framstående kvantfysiker bidragit till att bilda. Richard Feynman har ju nåt känt citat om att kvantfysik är något vi kommer kunna lära oss att tyda men aldrig förstå - bullshit. Kvantfysiken är helt klart kontraintuitiv med sina superpositioner och kvantvågfunktioner men vi kommer faktiskt närmre ett kollektivt behärskande av detta komplexa fält. Multiversum är eventuellt möjligt att bevisa om det finns, har för mig att Sean Carroll (som på fritiden driver en superbra pod) jobbar med detta just nu
Jag kan bara erinra mig att Feynman sagt att ingen förstår kvantfysik och att det inte går att förstå genom sunt förnuft eller klassiska metoder.
Gregow är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-08-20, 15:28   #55
Bob90
?
 
Bob90s avatar
 
Reg.datum: Apr 2016
Inlägg: 3 683
Citat:
Ursprungligen postat av Gregow Visa inlägg
Jag kan bara erinra mig att Feynman sagt att ingen förstår kvantfysik och att det inte går att förstå genom sunt förnuft eller klassiska metoder.
Och ingen hade förmodligen blivit gladare än Feynman över att bli motbevisad.

Man kan inte resonera så, det är rätt mycket som bara absoluta "eliten" klarade av förr, som nu studenter klarar av att greppa allteftersom att fler generationer blir mer införstådda i det. Man ska inte underskatta faktumet att om varje lärare förstår lite mer och kan förklara lite bättre varje gång, dessutom fördelat på flera skolor och länder så kommer man till slut fram till rätt bra pedagogik.
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av Diomedea exulans Visa inlägg
Det är nog helt enkelt inte min grej att upprepade gånger bli slängd i golvet så skallen och ryggen värker och att ha svettiga, håriga män som bänder runt mina armar, stryper mig och sitter på mitt ansikte.
Citat:
Ursprungligen postat av Yes Visa inlägg
Bob, jag vill ligga med dig.
Bob90 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-08-20, 15:36   #56
Gregow
Registered User
 
Gregows avatar
 
Reg.datum: May 2019
Ort: Bondeska palatset
Inlägg: 4
Citat:
Ursprungligen postat av Bob90 Visa inlägg
Och ingen hade förmodligen blivit gladare än Feynman över att bli motbevisad.

Man kan inte resonera så, det är rätt mycket som bara absoluta "eliten" klarade av förr, som nu studenter klarar av att greppa allteftersom att fler generationer blir mer införstådda i det. Man ska inte underskatta faktumet att om varje lärare förstår lite mer och kan förklara lite bättre varje gång, dessutom fördelat på flera skolor och länder så kommer man till slut fram till rätt bra pedagogik.
Feynmans resoneman går hyfsat i linje med ditt. Detta från The Character of Physical Law:

Citat:
It will be difficult. But the difficulty really is psychological and exists in the perpetual torment that results from your saying to yourself, 'But how can it be like that?' which is a reflection of uncontrolled but utterly vain desire to see it in terms of something familiar. I will not describe it in terms of an analogy with something familiar; I will simply describe it. There was a time when the newspapers said that only twelve men understood the theory of relativity. I do not believe there ever was such a time. There might have been a time when only one man did, because he was the only guy who caught on, before he wrote his paper. But after people read the paper a lot of people understood the theory of relativity in some way or other, certainly more than twelve. On the other hand, I think I can safely say that nobody understands quantum mechanics. So do not take the lecture too seriously, feeling that you really have to understand in terms of some model what I am going to describe, but just relax and enjoy it. I am going to tell you what nature behaves like. If you will simply admit that maybe she does behave like this, you will find her a delightful, entrancing thing. Do not keep saying to yourself, if you can possibly avoid it, 'But how can it be like that?' because you will get 'down the drain', into a blind alley from which nobody has yet escaped. Nobody knows how it can be like that.
Gregow är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-08-20, 15:45   #57
Rahf
Registered User
 
Rahfs avatar
 
Reg.datum: Feb 2007
Inlägg: 11 827
Ja, det handlar väl mindre om att kvantfysik kan användas, och mer om att vårt mänskliga perspektiv är för snävt.

Undrar om en person med autism och begåvat sinne skulle kunna hitta en ny infallsvinkel?

Senast redigerad av Rahf den 2019-08-20 klockan 15:46.
Rahf är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-08-20, 16:45   #58
Prost
Registered User
 
Prosts avatar
 
Reg.datum: Jan 2009
Ort: Outer Haven
Inlägg: 674
Citat:
Ursprungligen postat av rosto Visa inlägg
Jag ville inte förlöjliga dig och ber om ursäkt om du uppfattade det så. Om du googlar "allsmäktighet" så stämmer definitionen rätt bra med det jag skrev. Jag menar att det blir en tankevurpa att diskutera obegripliga saker och ta med gud i det hela. Det står dig förstås fritt att diskutera vad du vill men du måste väl förstå att om du tar med gud i tillvaron så blir diskussionen division med noll.
Det är lugnt. :-) Men jag skrev faktiskt att jag tycker att det är konstigt att något liv existerar överhuvudtaget inklusive Gud, vad är alltings "ursprung" liksom och finns det ens någon början på allt?
Prost är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-08-20, 16:53   #59
MasterChief
Världens Största Kyk®
 
MasterChiefs avatar
 
Reg.datum: Jan 2004
Inlägg: 5 068
Trots människans intellektuella kapacitet så är vi kanske helt enkelt för simpla för att kunna förstå. Det handlar kanske inte om kunskap utan om förmåga? Vi har inte de mentala resurser som krävs för att förstå, men vi är tillräckligt smarta för att förstå att vi inte förstår. Detta skapar en inre konflikt där vi utgår från att vi ska kunna veta och vi försöker veta; som om det vore universiellt givet.

Men det kanske krävs en miljon år till innan vi kan förstå? Ärligt talat vet vi ju knappt någonting. Den största delen av kosmos är fullständigt okänd för oss (mörk energi). Men då vi är så uppfyllda av våra egna framsteg så tar man för givet att vi har förutsättningarna att förstå. Men kanske sätter vår biologi en spärr? Vi är kanske som ett gäng kaniner som försöker förstå differentialekvationer?
MasterChief är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-08-20, 16:59   #60
Prost
Registered User
 
Prosts avatar
 
Reg.datum: Jan 2009
Ort: Outer Haven
Inlägg: 674
Citat:
Ursprungligen postat av MasterChief Visa inlägg
Instämmer, ovanligt taffligt inlägg. Att kristna ställt dessa stora frågor i alla tider är uppenbart bara genom att glimta på teologisk litteratur. Alla människor bär på sådana frågeställningar och de är inte förbjudna för någon att ställa. Jag personligen uppskattar ännu mer när sådana tankar kommer från troende då det är ett bevis på att man reflekterar och tänker själv, och därmed inte beter sig som en dogmatisk robot.

Angående din fundering så i slutändan så hamnar man tyvärr i samma låsning som vanligt, oavsett man är troende eller inte. Vi vet inte och kanske aldrig får veta. Men likväl så kan man ju inte låta bli att fundera.
Jag har inga som helst problem med att erkänna att det finns oändligt mycket mer jag inte vet än vad jag vet, jag tycker att det är mycket lättare att vara öppen med detta faktum än att försöka låtsas veta allt så som många utav någon anledning verkar känna sig tvungna till. :-) Detta stöter man på ofta vid diskussioner om kost och träning hehe.
Prost är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 15:42.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)