Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Allmänt Forum

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2019-08-18, 04:44   #46
rosto
Registered User
 
Reg.datum: Dec 2004
Inlägg: 140
Citat:
Ursprungligen postat av rosto Visa inlägg
OECD säger att det saknas bra forskning inom ämnet men visar i några exempel att det är en nackdel för pojkar med en ökande andel lärare som är kvinnor. Universitetsstudenter i USA får högre betyg när de har lärare av samma kön. Svenska forskare har visat att flickornas övertag i skolan är störst i de ämnen där störst andel kvinnor är lärare. Ett försök i Israel där lärare rättade prov visade att alla lärare oavsett kön bedömde pojkarna hårdare.
Försöket i Israel som visade att pojkar bedöms hårdare av både kvinnor och män är inte relevant för tråden som handlar om hur fler manliga lärare skulle påverka pojkar som grupp, sorry för det.

Med påverkan menar jag främst inställningen till skolarbete och betyg. Pojkar struntar helt enkelt i skolan medan tjejer tycker att den är viktig (grov generalisering men ni fattar). En av förklaringarna till detta sägs vara att tjejerna vinner mer på en högre utbildning än killar på grund av att de som grupp historiskt har varit förfördelade på arbetsmarknaden. Detta stämmer bra om man ser på frågan rent krasst, högre utbildning ger högre lön men resonemanget håller inte tycker jag. Hur många barn tänker på karriären i förskolan och årskurs 1-6? Ingen skulle jag påstå. Problemet är att utbildning har blivit en tjejgrej och som pojke så är normen att det inte är häftigt att göra saker som tjejer gör.

Hur får vi samhällets pojkar att tycka att det är lika viktigt att plugga som tjejer gör? Vad kan skolan göra? Vad kan vi män och kvinnor göra?

Senast redigerad av rosto den 2019-08-18 klockan 04:45.
rosto är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-08-18, 13:41   #47
Vinter
Lagom
 
Vinters avatar
 
Reg.datum: Sep 2006
Ort: Stockholm
Inlägg: 677
Citat:
Ursprungligen postat av rosto Visa inlägg
Försöket i Israel som visade att pojkar bedöms hårdare av både kvinnor och män är inte relevant för tråden som handlar om hur fler manliga lärare skulle påverka pojkar som grupp, sorry för det.

Med påverkan menar jag främst inställningen till skolarbete och betyg. Pojkar struntar helt enkelt i skolan medan tjejer tycker att den är viktig (grov generalisering men ni fattar). En av förklaringarna till detta sägs vara att tjejerna vinner mer på en högre utbildning än killar på grund av att de som grupp historiskt har varit förfördelade på arbetsmarknaden. Detta stämmer bra om man ser på frågan rent krasst, högre utbildning ger högre lön men resonemanget håller inte tycker jag. Hur många barn tänker på karriären i förskolan och årskurs 1-6? Ingen skulle jag påstå. Problemet är att utbildning har blivit en tjejgrej och som pojke så är normen att det inte är häftigt att göra saker som tjejer gör.

Hur får vi samhällets pojkar att tycka att det är lika viktigt att plugga som tjejer gör? Vad kan skolan göra? Vad kan vi män och kvinnor göra?
Du har en generation där det mest populära framtidsyrket är influencer på youtube, eller spelstreamer. Kanske inte så konstigt ändå att ungdomar inte är fokuserade. Det är dock skillnad på studiefokus i akademikerfamiljer och familjer utan den bakgrunden, så problemet är i många fall föräldrar.

Vi lär även ungdomar aktivism i skolan idag, sedan bli vi chockade när det är just detta de håller på med.

Det skulle vara lite svagt av samhället att påpeka "eget ansvar" när det gäller framtidsplaner till gruppen 10-15 år i min mening. Där har du nått att bita i.
Hur löser man den gåtan?

Senast redigerad av Vinter den 2019-08-18 klockan 13:48.
Vinter är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-08-30, 15:13   #48
WHITEFOLKS
Registered User
 
WHITEFOLKSs avatar
 
Reg.datum: Sep 2003
Inlägg: 4 745
Citat:
Ursprungligen postat av wintersnowdrift Visa inlägg
De biologiska skillnaderna på gruppnivå är inte så stora att de förklarar skillnaderna i studieresultat mellan pojkar och flickor i Sverige.



Tack för svar! Jag tycker att det är intressant att höra hur enskilda ungdomar och föräldrar själva upplever skolan, även om det är anekdotiskt som bevisföring i sakfrågan.

Jag tror inte heller att flickor och pojkar behandlas olika. Och som Emma beskriver i sommarpratet, samt någon annan tog upp i tråden, så är ffa förväntningarna absolut annorlunda på flickor och pojkar. Ett annat anekdotiskt exempel är mig och min make: jag fick höra genom alla kvartsamtal, från första klass och uppåt, "hur duktig jag var". Han fick höra, från första klass och uppåt, "hur talangfull han var". Men, som det så fint heter, "hard work beats talent when talent don't work", och på samma tid som han tog sin masterexamen (för att han pysslade med annat och utvecklade sin "talang" istället för att plugga) hann jag ta en master och doktorera. Inte för att det påverkat just hans karriär supermycket eftersom den råkar vara extremt gångbar på arbetsmarknaden, men rent generellt är det ju bara korkat att inte göra det man kan av det man har. Exakt hur man får pojkar att vilja plugga är dock en ganska knivig fråga och jag tror inte att manliga förebilder är hela lösningen.
Eller när studieresultaten fortfarande är sämre för kvinnor så kan man ju göra sådant som:


https://www.theguardian.com/australi...ale-applicants
WHITEFOLKS är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-08-30, 16:34   #49
baggard
Registered User
 
baggards avatar
 
Reg.datum: Aug 2011
Inlägg: 785
Citat:
Ursprungligen postat av WHITEFOLKS Visa inlägg
Eller när studieresultaten fortfarande är sämre för kvinnor så kan man ju göra sådant som:


https://www.theguardian.com/australi...ale-applicants
Ännu ett exempel på när feminister slår knut på sig själva
baggard är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-08-30, 21:50   #50
yia
Registered User
 
Reg.datum: Apr 2015
Inlägg: 66
Citat:
Ursprungligen postat av svenbanan Visa inlägg
Finns det nåt som tyder på att pojkar presterar bättre i skolan om de har manliga lärare då? Annars ser jag inte varför man ens börjar fundera på att kvotera.
Nej, det beror på att skolan är fullständigt och totalt värdelös. Det är förstås inte något nytt påhitt utan även Richard Feynman noterade det allmänna skolsystemets enastående uselhet. Egentligen är det otroligt hur lite eleverna lyckas lära sig efter så många år av heltidsstudier. Det är inte gjort för att lära ut kunskap och inspirera nyfikenhet, utan för att förvara minderåriga. För mig känns den moderna skolan mest som en illusion. Alla ska släpas i snigeltakt genom högstadiet och gymnasiet därför att ser bra ut i myndighetens måluppfyllnadsstatistik och politikernas tomma prat. Då är du på pappret utbildad trots att kunskapsnivån är sämre än någonsin.

Jag är rätt övertygad om att man med rätt förutsättningar och en förstklassig privatlärare på ett år skulle kunna lära en någorlunda begåvad mellanstadieelev i sjätte klass tillräckligt för att ta studenten.

Senast redigerad av yia den 2019-08-30 klockan 21:52.
yia är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-08-31, 08:29   #51
Ett Orm
Silver lifter
 
Ett Orms avatar
 
Reg.datum: Jun 2011
Ort: Mitt i Sverige, lite åt sidan..
Inlägg: 2 617
Jag har haft två lärare som jag anser var riktigt duktiga, en kvinna och en man, båda med bakgrund inom det militära. Slump? Kanske inte.
Ett Orm är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-08-31, 09:58   #52
mini
Svensk mästarinna 2011.
 
minis avatar
 
Reg.datum: Sep 2003
Ort: Sundbyberg
Inlägg: 12 717
Jag är glad att min son har en manlig förskollärare. Inte för att han blir någon slags machoförebild utan för att han bidrar till att normalisera att man får vara som man vill och att man kan välja vilket jobb man vill.
__________________
STK
Andra bullar
mini är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-08-31, 13:26   #53
rosto
Registered User
 
Reg.datum: Dec 2004
Inlägg: 140
Citat:
Ursprungligen postat av mini Visa inlägg
Jag är glad att min son har en manlig förskollärare. Inte för att han blir någon slags machoförebild utan för att han bidrar till att normalisera att man får vara som man vill och att man kan välja vilket jobb man vill.
Precis.

Sedan tror jag att män i skolan är viktigt för pojkarna för att visa att manligt kön och skolmiljö är förenligt. Alltså motarbeta det faktum att skolan har blivit en tjejgrej (utan att för den skull hindra tjejerna förstås).
rosto är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 13:13.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)