Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Allmänt Forum

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2019-08-17, 08:52   #16
Starke75an
Mulkku of Sweden
 
Starke75ans avatar
 
Reg.datum: Jan 2015
Ort: I en by på landet
Inlägg: 882
Det är inte skolans uppgift att uppfostra.

De ska utbilda.
Starke75an är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-08-17, 09:00   #17
Wormzie
Registered User
 
Wormzies avatar
 
Reg.datum: Aug 2011
Ort: Linköping
Inlägg: 3 686
Citat:
Ursprungligen postat av Starke75an Visa inlägg
Det är inte skolans uppgift att uppfostra.

De ska utbilda.
Konflikthantering, turtagning, lyssna, leka, samarbeta... helt omöjligt att inte se en uppfostringsaspekt i skolan och inte minst förskolans roll.
__________________
Självutnämnd till linköping atletklubbs snyggaste lyftare i klassisk -93.

Tävlings-pb bänkpress: 150kg @90kg kroppsvikt.

Journal SL/Bänkpress
Wormzie är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-08-17, 10:19   #18
rosto
Registered User
 
Reg.datum: Dec 2004
Inlägg: 140
Citat:
Ursprungligen postat av wintersnowdrift Visa inlägg
Jag gjorde också det och tyckte att det var väldigt bra.

Jag tänker utifrån hennes program att mer manlig personal i för- och grundskola ffa skulle kunna vara en ett sätt att skapa förebilder till de barn (pojkar) som saknar närvarande föräldrar (pappor). Att som pappa läsa för sin son verkar typ vara det bästa han kan göra för sitt barns framtid, men för de barn vars pappor är oförmögna att ta det ansvaret behövs ett vettig alternativ.
Om Emma, jag lyssnade på hennes program och blev lite illa berörd. Hon har rätt i allt det hon säger i absoluta termer - siffrorna ljuger inte. Men jag var inte beredd på att hon skulle ägna så mycket tid av programmet åt att vältra sig i hur mycket tjejerna springer ifrån killarna och samtidigt inte problematisera omkring att 90% av de som ansvarar för utbildningen av våra barn är av samma kön som vinnarna (vi talar om Sverige). Ungefär 40 minuter in i programmet nämner hon kort att hon gärna skulle se fler män som lärare, tänk om hon hade kunnat ägna resterande 20 minuter åt att utveckla detta påstående och lägga fram fakta eller förväntningar om vad som då skulle ske med pojkarna.

Jag gillade programmet i övrigt och funderar på att läsa lite mer av henne. Vi är för övrigt jämnåriga och har barn som är födda samma år så jag kan nog relatera till mycket av det hon skriver om.
rosto är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-08-17, 12:19   #19
wintersnowdrift
special snowflake
 
wintersnowdrifts avatar
 
Reg.datum: Nov 2004
Ort: Obygden
Inlägg: 3 163
Citat:
Ursprungligen postat av rosto Visa inlägg
Om Emma, jag lyssnade på hennes program och blev lite illa berörd. Hon har rätt i allt det hon säger i absoluta termer - siffrorna ljuger inte. Men jag var inte beredd på att hon skulle ägna så mycket tid av programmet åt att vältra sig i hur mycket tjejerna springer ifrån killarna och samtidigt inte problematisera omkring att 90% av de som ansvarar för utbildningen av våra barn är av samma kön som vinnarna (vi talar om Sverige). Ungefär 40 minuter in i programmet nämner hon kort att hon gärna skulle se fler män som lärare, tänk om hon hade kunnat ägna resterande 20 minuter åt att utveckla detta påstående och lägga fram fakta eller förväntningar om vad som då skulle ske med pojkarna.

Jag gillade programmet i övrigt och funderar på att läsa lite mer av henne. Vi är för övrigt jämnåriga och har barn som är födda samma år så jag kan nog relatera till mycket av det hon skriver om.
Visst att programtiden är begränsad men jag håller med om att hon gärna hade fått utveckla vad man kan göra för att stoppa utvecklingen. Hon nämnde att utanförskap för specifika skolor är ganska unikt för Sverige - vad gör då andra länder annorlunda? Skapar trygga manliga förebilder på skolorna ett bättre klimat? Osv.

Har du söner, döttrar eller både och? Har du upplevt att skolan behandlat flickor och pojkar olika?
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av Trance Visa inlägg
Studien kanske bör utökas till en hel hög äpplen under soffan som tas ut under olika stadier av föruttnelsen/förtorkningen. Även wintersnowdrifts lukt och städförmåga kanske bör undersökas med kontrollgrupper.
Brevis esse laboro, obscurus fio
wintersnowdrift är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-08-17, 12:24   #20
Rahf
Registered User
 
Rahfs avatar
 
Reg.datum: Feb 2007
Inlägg: 11 827
Citat:
Ursprungligen postat av Starke75an Visa inlägg
Det är inte skolans uppgift att uppfostra.

De ska utbilda.
Inte uttryckligen, men lycka till med principen att barn inte uppfostras av sin skola. Kanske inte direkt och riktat, men skolgångens tid är mer än bara formativ.

Gällande ungars beteende så är inkvotering ett ruttet alternativ, då är jag snarare inne på Bruce Banners linje att pojkar överlag låts hållas. Föräldrarna orkar inte och skolan är inkapabel. Följden blir ju att man delvis formas av sin bekantskapskrets, som sannolikt är lika hajpad och oregerlig, åtminstone överlag.

På samma gång känns det svårt att hitta balansen mellan tydlig gränsdragning och mentala handbojor.
Rahf är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-08-17, 12:45   #21
WHITEFOLKS
Registered User
 
WHITEFOLKSs avatar
 
Reg.datum: Sep 2003
Inlägg: 4 745
Pojkarna utvecklas på ett sätt som inte skolan är uppbyggd för, skolan är formad för att passa en viss grupp, flickorna. Då är det inte heller konstigt att flickor får bättre resultat. Med den långsamma kognitiva mognad som pojkar har så borde man rimligtvis anpassa skolan eller iaf pojkarnas skola för den men detta är något man enbart applicerar när kvinnor inte kan prestera (som i prov för brandkår/polis) och man nöjer sig med att säga att "flickorna gör något bättre" när det är flickor som lyckas bättre istället för att faktiskt titta på vad forskningen säger och inse att det är bättre anpassat för flickorna.
WHITEFOLKS är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-08-17, 12:48   #22
Rahf
Registered User
 
Rahfs avatar
 
Reg.datum: Feb 2007
Inlägg: 11 827
Citat:
Ursprungligen postat av WHITEFOLKS Visa inlägg
Pojkarna utvecklas på ett sätt som inte skolan är uppbyggd för, skolan är formad för att passa en viss grupp, flickorna. Då är det inte heller konstigt att flickor får bättre resultat. Med den långsamma kognitiva mognad som pojkar har så borde man rimligtvis anpassa skolan eller iaf pojkarnas skola för den men detta är något man enbart applicerar när kvinnor inte kan prestera (som i prov för brandkår/polis) och man nöjer sig med att säga att "flickorna gör något bättre" när det är flickor som lyckas bättre istället för att faktiskt titta på vad forskningen säger och inse att det är bättre anpassat för flickorna.
Okej, men är den kognitiva mognaden som följd av genetisk grund eller miljömässiga skäl? Är det universellt betingat på jorden att pojkar är långsammare, eller finns det olikheter där uppfostringsmodellen skiljer sig?
Rahf är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-08-17, 12:50   #23
WHITEFOLKS
Registered User
 
WHITEFOLKSs avatar
 
Reg.datum: Sep 2003
Inlägg: 4 745
Citat:
Ursprungligen postat av Rahf Visa inlägg
Okej, men är den kognitiva mognaden som följd av genetisk grund eller miljömässiga skäl? Är det universellt betingat på jorden att pojkar är långsammare, eller finns det olikheter där uppfostringsmodellen skiljer sig?
Av biologiska skäl.
WHITEFOLKS är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-08-17, 13:04   #24
rosto
Registered User
 
Reg.datum: Dec 2004
Inlägg: 140
Citat:
Ursprungligen postat av wintersnowdrift Visa inlägg
Visst att programtiden är begränsad men jag håller med om att hon gärna hade fått utveckla vad man kan göra för att stoppa utvecklingen. Hon nämnde att utanförskap för specifika skolor är ganska unikt för Sverige - vad gör då andra länder annorlunda? Skapar trygga manliga förebilder på skolorna ett bättre klimat? Osv.

Har du söner, döttrar eller både och? Har du upplevt att skolan behandlat flickor och pojkar olika?
Jag har två flickor och är nöjd med skolan för deras skull. De har också passerat genom skolan med godkända betyg, den ena jobbar men funderar på universitet (LÄRARE!) och den andra går sista året på gymnasiet. Mest är det synd om lärarna tycker jag som verkar ha det jobbigt med mycket elevproblem och föräldrakontakter. Så snart ett barn halkar efter skall det göras åtgärdsplaner och ringas till föräldrar vars barn förstås är mönsterelever.

Jag bollade precis lite med 99an, hon bekräftar helt det Emma säger om duktig flicka som jobbar på och killar som tycker att man inte skall plugga för att passa in. Om en kille fick bra resultat på en skrivning så var det viktigt att snabbt säga att han INTE hade pluggat osv... Hon har haft en enda manlig lärare från FSK upp till och med sjätte klass, resten kvinnor (likadant för syrran). På frågan om en manlig lärare skulle vara bra för killarna så blev det tveklöst JA, "killarna bondade så bra med Joakim". Dessutom sade hon att idrottslärare ofta är män, de blir riktigt tighta med killarna, det hade hon flera exempel på.

På din fråga om killar och tjejer behandlas olika så passar jag på den frågan men om jag får killgissa :-) så blir det nog ett ja! Så hade jag själv gjort och jag är nog som folk är mest. Jag skall fråga dottern senare.

Dessutom har jag varit chef utan uppehåll sedan början på 90-talet och den chef som påstår att man agerar helt lika mot kvinnor och män i grupp skulle jag gärna vilja prata med.

Senast redigerad av rosto den 2019-08-17 klockan 13:08. Anledning: dubbla "och"
rosto är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-08-17, 15:48   #25
rosto
Registered User
 
Reg.datum: Dec 2004
Inlägg: 140
OECD säger att det saknas bra forskning inom ämnet men visar i några exempel att det är en nackdel för pojkar med en ökande andel lärare som är kvinnor. Universitetsstudenter i USA får högre betyg när de har lärare av samma kön. Svenska forskare har visat att flickornas övertag i skolan är störst i de ämnen där störst andel kvinnor är lärare. Ett försök i Israel där lärare rättade prov visade att alla lärare oavsett kön bedömde pojkarna hårdare.

Allt ovan är från Emma Leijnses bok, det står massor med annat också i boken och jag har bara bläddrat i den. Jag är besviken på Emma att hon inte nämnde detta i sitt sommarprat, hon har ju skrivit raderna själv i sin bok.

Ämnet för tråden handlar om det vore bra för pojkar om det var fler manliga lärare i skolan. Jag vill nog påstå att det är bevisat att så är fallet, frågan är då hur vi skall gå tillväga?
rosto är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-08-17, 15:57   #26
wintersnowdrift
special snowflake
 
wintersnowdrifts avatar
 
Reg.datum: Nov 2004
Ort: Obygden
Inlägg: 3 163
Citat:
Ursprungligen postat av WHITEFOLKS Visa inlägg
Av biologiska skäl.
De biologiska skillnaderna på gruppnivå är inte så stora att de förklarar skillnaderna i studieresultat mellan pojkar och flickor i Sverige.

Citat:
Ursprungligen postat av rosto Visa inlägg
Jag har två flickor och är nöjd med skolan för deras skull. De har också passerat genom skolan med godkända betyg, den ena jobbar men funderar på universitet (LÄRARE!) och den andra går sista året på gymnasiet. Mest är det synd om lärarna tycker jag som verkar ha det jobbigt med mycket elevproblem och föräldrakontakter. Så snart ett barn halkar efter skall det göras åtgärdsplaner och ringas till föräldrar vars barn förstås är mönsterelever.

Jag bollade precis lite med 99an, hon bekräftar helt det Emma säger om duktig flicka som jobbar på och killar som tycker att man inte skall plugga för att passa in. Om en kille fick bra resultat på en skrivning så var det viktigt att snabbt säga att han INTE hade pluggat osv... Hon har haft en enda manlig lärare från FSK upp till och med sjätte klass, resten kvinnor (likadant för syrran). På frågan om en manlig lärare skulle vara bra för killarna så blev det tveklöst JA, "killarna bondade så bra med Joakim". Dessutom sade hon att idrottslärare ofta är män, de blir riktigt tighta med killarna, det hade hon flera exempel på.

På din fråga om killar och tjejer behandlas olika så passar jag på den frågan men om jag får killgissa :-) så blir det nog ett ja! Så hade jag själv gjort och jag är nog som folk är mest. Jag skall fråga dottern senare.

Dessutom har jag varit chef utan uppehåll sedan början på 90-talet och den chef som påstår att man agerar helt lika mot kvinnor och män i grupp skulle jag gärna vilja prata med.
Tack för svar! Jag tycker att det är intressant att höra hur enskilda ungdomar och föräldrar själva upplever skolan, även om det är anekdotiskt som bevisföring i sakfrågan.

Jag tror inte heller att flickor och pojkar behandlas olika. Och som Emma beskriver i sommarpratet, samt någon annan tog upp i tråden, så är ffa förväntningarna absolut annorlunda på flickor och pojkar. Ett annat anekdotiskt exempel är mig och min make: jag fick höra genom alla kvartsamtal, från första klass och uppåt, "hur duktig jag var". Han fick höra, från första klass och uppåt, "hur talangfull han var". Men, som det så fint heter, "hard work beats talent when talent don't work", och på samma tid som han tog sin masterexamen (för att han pysslade med annat och utvecklade sin "talang" istället för att plugga) hann jag ta en master och doktorera. Inte för att det påverkat just hans karriär supermycket eftersom den råkar vara extremt gångbar på arbetsmarknaden, men rent generellt är det ju bara korkat att inte göra det man kan av det man har. Exakt hur man får pojkar att vilja plugga är dock en ganska knivig fråga och jag tror inte att manliga förebilder är hela lösningen.
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av Trance Visa inlägg
Studien kanske bör utökas till en hel hög äpplen under soffan som tas ut under olika stadier av föruttnelsen/förtorkningen. Även wintersnowdrifts lukt och städförmåga kanske bör undersökas med kontrollgrupper.
Brevis esse laboro, obscurus fio
wintersnowdrift är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-08-17, 16:06   #27
trädgårdsmöbel
d-bag
 
trädgårdsmöbels avatar
 
Reg.datum: Jun 2016
Inlägg: 1 234
Vad tycker ni om idén att anställa relativt nyanlända manliga migranter i skolor som elevassistenter? Det borde väl vara win-win? Fler manliga förebilder i skolan och migranter kommer ut på arbetsmarknaden.
trädgårdsmöbel är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-08-17, 16:07   #28
Vinter
Lagom
 
Vinters avatar
 
Reg.datum: Sep 2006
Ort: Stockholm
Inlägg: 677
Citat:
Ursprungligen postat av rosto Visa inlägg
Jag vill nog påstå att det är bevisat att så är fallet, frågan är då hur vi skall gå tillväga?
Det är ju en jämställdhetsfråga så det borde väl vara hög prioritering. Men det är det inte.

När det gäller hur skolor bör fungera har vi grannländer med betydligt bättre system och enskilda skolor med betydlig bättre system, det gäller mest att få handen ur och ta beslut. Jag gissar att problemet heter svensk hybris, vi kan inte ha fel.
Vinter är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-08-17, 16:16   #29
WHITEFOLKS
Registered User
 
WHITEFOLKSs avatar
 
Reg.datum: Sep 2003
Inlägg: 4 745
Citat:
Ursprungligen postat av wintersnowdrift Visa inlägg
De biologiska skillnaderna på gruppnivå är inte så stora att de förklarar skillnaderna i studieresultat mellan pojkar och flickor i Sverige.



Tack för svar! Jag tycker att det är intressant att höra hur enskilda ungdomar och föräldrar själva upplever skolan, även om det är anekdotiskt som bevisföring i sakfrågan.

Jag tror inte heller att flickor och pojkar behandlas olika. Och som Emma beskriver i sommarpratet, samt någon annan tog upp i tråden, så är ffa förväntningarna absolut annorlunda på flickor och pojkar. Ett annat anekdotiskt exempel är mig och min make: jag fick höra genom alla kvartsamtal, från första klass och uppåt, "hur duktig jag var". Han fick höra, från första klass och uppåt, "hur talangfull han var". Men, som det så fint heter, "hard work beats talent when talent don't work", och på samma tid som han tog sin masterexamen (för att han pysslade med annat och utvecklade sin "talang" istället för att plugga) hann jag ta en master och doktorera. Inte för att det påverkat just hans karriär supermycket eftersom den råkar vara extremt gångbar på arbetsmarknaden, men rent generellt är det ju bara korkat att inte göra det man kan av det man har. Exakt hur man får pojkar att vilja plugga är dock en ganska knivig fråga och jag tror inte att manliga förebilder är hela lösningen.
Behöver inte förklara hela skillnaden självt för att grundlägga effekten. Sedan att flickor får högre betyg för samma prestation osv läggs ovanpå och allt bidrar.
WHITEFOLKS är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-08-17, 16:58   #30
Aryt
Banned User
 
Reg.datum: Aug 2011
Ort: Götet :)):
Inlägg: 380
Citat:
Ursprungligen postat av trädgårdsmöbel Visa inlägg
Vad tycker ni om idén att anställa relativt nyanlända manliga migranter i skolor som elevassistenter? Det borde väl vara win-win? Fler manliga förebilder i skolan och migranter kommer ut på arbetsmarknaden.
Haha, där satt du kniven på eggen så att säga! När det väl kommer till kritan kommer det visa sig att dessa "upplysta" personer inte skulle acceptera det. Lovar det till 100%!
Lovar också att de skulle byta dagis eller ställa till en scen om det framkom att en manlig personal hade bytt blöjor, öppnat/stängt själv, eller hjälpt på toaletten med just deras barn.


Sen är det ju känt att kvinnlig dagispersonal hjälper att utjämna lönegapet genom att understimulera pojkarna (till exempel genom att förbjuda dem leksaker).
Aryt är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 20:36.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)