Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gammal 2017-01-13, 19:05   #31
eternallord
Registered User
 
eternallords avatar
 
Reg.datum: Aug 2009
Inlägg: 190
Jag bor själv för tillfället, men i framtiden föreställer jag mig ett gemensamt konto där man sätter in pengar som går till gemensamma räkningar och besparingar. Det enda jag tänker mig är att man anpassar efter inkomst, så att den ena parten kanske betalar in 60-65% istället för 50/50, men i övrigt ser jag inte poängen med delad ekonomi. Känns bara som mer krångel.
__________________
"Hey, I'm not surprised motherfuckers" -Nate Diaz
eternallord är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-01-13, 19:09   #32
Dreas
Maaaaaaat!
 
Dreass avatar
 
Reg.datum: Feb 2006
Ort: Karlstad
Inlägg: 6 323
Förbannade autocorrect, priolistan!
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av Deceiver85 Visa inlägg
"Vem vare? Vem vare som curla?"
"Ingen"
"Vadå ingen? Säg vem det fucking var"
"Ta det lugnt, vi sa att vi ska curla i squat racket, ni sa okej..."
"Vad ska jag göra med min fucking böjdräkt?"
Dreas är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-01-13, 19:13   #33
Dreas
Maaaaaaat!
 
Dreass avatar
 
Reg.datum: Feb 2006
Ort: Karlstad
Inlägg: 6 323
Citat:
Ursprungligen postat av eternallord Visa inlägg
Jag bor själv för tillfället, men i framtiden föreställer jag mig ett gemensamt konto där man sätter in pengar som går till gemensamma räkningar och besparingar. Det enda jag tänker mig är att man anpassar efter inkomst, så att den ena parten kanske betalar in 60-65% istället för 50/50, men i övrigt ser jag inte poängen med delad ekonomi. Känns bara som mer krångel.
Inte när du får barn. Har annars din syn på det hela när man bara är två.
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av Deceiver85 Visa inlägg
"Vem vare? Vem vare som curla?"
"Ingen"
"Vadå ingen? Säg vem det fucking var"
"Ta det lugnt, vi sa att vi ska curla i squat racket, ni sa okej..."
"Vad ska jag göra med min fucking böjdräkt?"
Dreas är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-01-13, 19:24   #34
eternallord
Registered User
 
eternallords avatar
 
Reg.datum: Aug 2009
Inlägg: 190
Citat:
Ursprungligen postat av Dreas Visa inlägg
Inte när du får barn. Har annars din syn på det hela när man bara är två.
Det är såklart en annan femma.
__________________
"Hey, I'm not surprised motherfuckers" -Nate Diaz
eternallord är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-01-13, 20:26   #35
Vattenflaska
Registered User
 
Reg.datum: May 2012
Inlägg: 130
Vi betalar procentuellt efter hur mycket var och en tjänar, fungerar jättebra. Ex (hittepå siffror). Jag tjänar 25 000SEK hon 35 000SEK, totalt 60 000SEK. Jag betalar 25000/60000 = ca 41,6% av gemensamma räkningar. Hennes andel är 35000/60000 = ca 58,3 %.

Känns rättvist och man vill ju varandra väl. Ser inget problem i detta.

Har även ett gemensamt betalkort där det mesta köps, smidigt att få en sammanställning över vad som inhandlats.
Vattenflaska är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-01-13, 21:03   #36
Cooks
Budget Axon
 
Reg.datum: Nov 2014
Inlägg: 101
Citat:
Ursprungligen postat av Gerdler Visa inlägg
Jag tycker gemensam ekonomi är ett horribelt koncept i grunden som skapar incitament att bränna pengar.

Däremot så kommer ju hon vara föräldraledig mer och ta hand om ditt barn åt dig. Hon offrar ju nutida och framtida inkomst på det. Därför vore det rimligt att du betalade mer av era gemensamma utgifter under den tiden även fast jag hellre skulle vilja se det på ett annat sätt:

Förslag Gerdler v1.0:
1. Ni delar alla gemensamma utgifter rakt av på mitten.
2. Ni räknar ut hur mycket inkomst din sambo förlorar på att vara mammaledig varje månad, och sen ersätter du henne för hälften av det inkomstbortfallet under den tiden.
3. Resten av pengarna som ni har kvar varje månad får ni göra vad ni vill med.

Detta är bra för att ni ser inkomstbortfallet som din sambo tar genom sin mammaledighet som en gemensam kostnad och behandlar den som sådan. Annars hade ni fått börja räkna timlön för hennes arbete i hemmet och med knodden för att det ska bli rättvist.
Att din sambo sedan kanske får en något sämre löneutveckling genom mindre karriärmöjligheter på grund av sin ledighet kvittas genom att hon får vara ledig mer än du, för jag antar och hoppas det är något hon vill och inte du som har tvingat henne till det.
What? Hon är LEDIG och får kela med sin nyfödda unge och ska få ersättning för den del av lönen som hon går miste om? Han ska ju också vara pappaledig nångång, ska han få tillbaka det då?

Dela på boendekostnader och allting annat, det som ni har kvar, gör ni vad ni vill med. Så fungerar det här iaf Då slipper man även tänka att "fan, nu har jag slösat mer än X av det gemensamma konton"

Senast redigerad av Cooks den 2017-01-13 klockan 21:04.
Cooks är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-01-13, 21:12   #37
pbiddy
Registered User
 
pbiddys avatar
 
Reg.datum: May 2009
Ort: Göteborg
Inlägg: 420
Jag och frugan kör delad ekonomi rakt av, vi började med det nåt år efter att vi flyttade ihop när vi båda visste att det var rätt. Vi får ut ungefär lika mycket varje månad.

Vanligtvis så betalar jag alla räkningar. Hon sätter över lika mycket pengar på ett sparkonto förutsatt att vi inte har några större inköp planerade, då sätter hon över lite mindre.

Om hennes pengar tar slut swishar jag över nån tusenlapp, om mina pengar tar slut swishar hon över nån tusenlapp. Skulle båda två stå barskrapade i slutet av månaden (eller något roligt som vi inte har planerat kommer upp) så plockar vi lämplig summa från sparkontot och tänker inte mer på det.

Alla är ju såklart olika så jag dömer absolut ingen nu, men jag har lite svårt att se hur man kan räkna procent på inkomster om man delar ett liv tillsammans och kanske även ska ha, eller redan har, barn. Vore det inte lättare att bara dela allt rakt av så att ena partnern inte ska behöva känna skuldkänslor om denne måste tacka nej till något p.g.a. slut på pengar, eller än värre, må dåligt över att behöva ta emot "allmosor" om man istället blir bjuden?

Tilläggas bör att jag aldrig har haft något sparkonto att prata om, så det kanske hade varit annorlunda då...
pbiddy är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-01-13, 21:41   #38
eternallord
Registered User
 
eternallords avatar
 
Reg.datum: Aug 2009
Inlägg: 190
Är det inte lika mycket allmossa om det dyker in 50k på det gemensamma kontot från ens partner om man själv drar in 20k?
__________________
"Hey, I'm not surprised motherfuckers" -Nate Diaz
eternallord är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-01-13, 21:44   #39
nanork
Registered User
 
nanorks avatar
 
Reg.datum: Sep 2012
Ort: västmanland
Inlägg: 23
Jag tjänar mycket mer än min fru.
Vi lägger allt i en pott som betalar räkningar och lägger undan det vi sparar. Sedan delar vi 50/50 på alla familjekostnader och får varsin lika stor del att sedan spendera på vad vi vill till oss själva.
Vi är gifta och har barn ihop. Ser inget annat än att vi är ett team som båda arbetar hårt, både på jobbet och fritiden.
Sedan att jag råkar haft "tur" att få bättre betalt är skit samma. Imorgon kanske hon tjänar bättre, jag kan bli arbetslös/sjukskriven osv.
Vi hjälps åt.
(Och vi bråkar aldrig om pengar.)
nanork är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-01-13, 21:49   #40
tomccc
Kärlek
 
tomcccs avatar
 
Reg.datum: Mar 2005
Inlägg: 354
Citat:
Ursprungligen postat av Dreas Visa inlägg
Inte när du får barn. Har annars din syn på det hela när man bara är två.
Roligt hur olika man tänker, eller har jag missförstått, syftade eternallord till gemensam ekonomi där på slutet? Eller hur menar ni att delad ekonomi inte är krångel när man har barn? För oss gäller motsatsen, orka hålla på och dela på allt när man lever tillsammans.

Vi delar visserligen fasta kostnader efter inkomst men sen är det free-for-all dvs den som öppnar räkningen, bokar resan, råkar ha närmast till plånboken etc. betalar.
tomccc är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-01-13, 22:04   #41
Dreas
Maaaaaaat!
 
Dreass avatar
 
Reg.datum: Feb 2006
Ort: Karlstad
Inlägg: 6 323
Citat:
Ursprungligen postat av tomccc Visa inlägg
Roligt hur olika man tänker, eller har jag missförstått, syftade eternallord till gemensam ekonomi där på slutet? Eller hur menar ni att delad ekonomi inte är krångel när man har barn? För oss gäller motsatsen, orka hålla på och dela på allt när man lever tillsammans.

Vi delar visserligen fasta kostnader efter inkomst men sen är det free-for-all dvs den som öppnar räkningen, bokar resan, råkar ha närmast till plånboken etc. betalar.
Nej, det gjorde han nog inte. Däremot verkar han pro delad ekonomi med barn i bilden. Eftersom vi tjänar lika mycket ungefär så förde vi innan barn över lika mycket till räkningskontot. Jag betalade lite mer för maten då hon hade kostavdrag på jobbet och jag åt mer.

Efter att allt var betalt och sparandet täckt så hade vi våra egna pengar. Min bonus för mitt slit fick jag behålla.

Nu har vi barn och allt åker in i en pott. Vi har dock ett gemensamt kontokort som gemensamt fylls på hela tiden och det har det gjort sedan innan barn. Tycker att det funkade och funkar bra.

Svårt att se att man inte delar iaf delvis när barn kommer in i bilden.

Kommer en av oss börja tjäna märkbart mer så kommer vi också att justera så den får betala något mer, efter föräldraledighet mm.
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av Deceiver85 Visa inlägg
"Vem vare? Vem vare som curla?"
"Ingen"
"Vadå ingen? Säg vem det fucking var"
"Ta det lugnt, vi sa att vi ska curla i squat racket, ni sa okej..."
"Vad ska jag göra med min fucking böjdräkt?"

Senast redigerad av Dreas den 2017-01-13 klockan 22:05.
Dreas är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-01-13, 22:09   #42
Ignatius72
Gubbe
 
Ignatius72s avatar
 
Reg.datum: Feb 2007
Ort: Hörby
Inlägg: 5 290
Skulle inte vilja lägga en minuts arbete på att räkna ut vad den andre ska betala.
Har haft delad ekonomi med två sambosar och en fru. I stort sett från början.
Har aldrig bråkat om pengar eller utgifter. Ett gemensamt mastercard.
__________________
En gubbdjävels bekännelser

Citat:
Ursprungligen postat av Pågasnöre efter dagis
Pappa, lejon har inga händer och får inga paket.
Ignatius72 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-01-13, 22:19   #43
VoDaresVins
Registered User
 
VoDaresVinss avatar
 
Reg.datum: Apr 2005
Ort: Österbotten
Inlägg: 992
Vi kör helt gemensam. Jag förtjänar nästan dubbelt mera än sambon. Vi har två barn. Vi betalar räkningar från kontot där det finns pengar för tillfället. Går rätt jämt ut varje månad så inte mycket att fundera om tycker jag. Skulle jag bry mig mera om pengar och kräva vi betalar lika skulle det innebära att hon inte skulle ha ett öre till nöjen medan jag skulle kunna slå runt varje helg. Föredrar hur vi har det nu. Vi har kört hård amortering. Om några år är vi skuldfria. Tror inte vi ändrar mycket i uppdelningen i alla fall. Ser inget behov, hon är min livspartner. Skulle vi nånsin gå skilda vägar så börjar vi med separat ekonomi.
__________________
Kneehabjournalen
VoDaresVins är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-01-13, 22:27   #44
tomccc
Kärlek
 
tomcccs avatar
 
Reg.datum: Mar 2005
Inlägg: 354
Citat:
Ursprungligen postat av Dreas Visa inlägg
Nej, det gjorde han nog inte. Däremot verkar han pro delad ekonomi med barn i bilden. Eftersom vi tjänar lika mycket ungefär så förde vi innan barn över lika mycket till räkningskontot. Jag betalade lite mer för maten då hon hade kostavdrag på jobbet och jag åt mer.

Efter att allt var betalt och sparandet täckt så hade vi våra egna pengar. Min bonus för mitt slit fick jag behålla.

Nu har vi barn och allt åker in i en pott. Vi har dock ett gemensamt kontokort som gemensamt fylls på hela tiden och det har det gjort sedan innan barn. Tycker att det funkade och funkar bra.

Svårt att se att man inte delar iaf delvis när barn kommer in i bilden.

Kommer en av oss börja tjäna märkbart mer så kommer vi också att justera så den får betala något mer, efter föräldraledighet mm.
Haha okej jag hade missförstått, trodde delad var särskilt, dvs motsatsen till gemensam. Håller med Ignatius det låter lite småsint att dela (alltså betala särskilt) om man lever tillsammans, men alla ska förstås göra det som fungerar för dem.
tomccc är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-01-13, 22:32   #45
shadowfire
Hillgoat Deluxe
 
shadowfires avatar
 
Reg.datum: Feb 2006
Ort: På en bergstopp någonstans
Inlägg: 19 216
Jag tror man resonerar annorlunda om man har en partner som är slösaktig och spenderar hejvilt från det gemensamma kontot varje månad, dvs handlar för pengar som hen inte hade haft om det varit skild/separerad ekonomi.

Jag personligen hade blivit lite putt på om jag arbetat hårt och sedan upptäckt att det inte funnits några pengar kvar på kontot, varken för gemensamma nöjen eller för något till mig själv - för att min partner gått bananas på Gucci-rea.

Man gör nog klokt i att börja med skild/separerad ekonomi i varje fall tills man ser hur sin partner handskas med kapital.
__________________

Journalen
shadowfire är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 15:43.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)