Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Allmänt Forum

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2015-06-25, 17:25   #16
forslund
Registered User
 
forslunds avatar
 
Reg.datum: Nov 2007
Ort: Eskilstuna
Inlägg: 2 315
Det bästa köp jag gjort i form av automation var att köpa en robotdammsugare. Vidrigt hur bra det fungerar.

Känner dock att jag måste snäppa upp mitt game gällande resten av lägenheten efter att jag har sett denna tråd.
forslund är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2015-06-26, 06:24   #17
martikainen
Lever på gamla meriter
 
martikainens avatar
 
Reg.datum: May 2008
Ort: Örebro
Inlägg: 3 152
Tänkte skriva ner lite fler saker jag lekt med.

- GPS staket, vintertid: när jag parkerar bilen (vilket är bredvid min lägenhet) så triggas mitt GPS staket och via TellEvent (app iphone) skickas ett event till EventGhost som triggar ett macro att slå igång vissa lampor, dagtid går även musik igång.

- Larmet: När jag tar semester kopplas spionkameran i hallen in, magnetsensorn i hallen triggar att skicka ett SMS till min telefon, larmsignal går igång, samtliga lampor i lägenheten börjar tändas/släckas.
Kameran är rörelsestyrd med 5 sekunders "backtrace" vilket gör att den får med allt som händer.

Kameran sitter bakom den helsvarta tavlan som jag ännu inte hittat något motiv till (routern är numera gömd)



Lyfte upp AC'n i förrgår och testade styrningen, inga problem att styra den via USB-UIRTn, macro skapat som slår på AC'n efter 17:00 om temperaturen är över 25grader. Funderar på att sätta en magnetsensor på sovrumsdörren så att den bara kan starta om dörren är stängd eftersom det annars blir tämligen värdelöst då den får kyla hela lägenheten.

Det problemet jag har är att UIRTn står i vardagsrummet vilket är 10meter bort, betongväggar och ingen rak linje mot AC'n. Jag har en IR-remote link från Kjell.com men får det inte att fungera (den skall kunna ta emot IR, skicka via RF till den andra mottagaren och därifrån skicka ut som IR igen).
Funderar på att testa en annan IR förlängare.

Måste även skapa ett macro som SMS'ar/mailar när min VPN går ner, som det är nu stängs uTorrent av automatiskt om VPN går ner, men det kan gå flera dagar innan jag kollar uTorrent.


Har även funderingar på att bygga en magic mirror, har skaffat en skärm, ska nog svänga förbi NetOnNet för en till Raspberry Pi på lunchen idag.

http://michaelteeuw.nl/tagged/magicmirror

__________________
Pensionerad
martikainen är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2015-06-26, 06:38   #18
Sparven från Minsk
Grov som en bofink!
 
Sparven från Minsks avatar
 
Reg.datum: Nov 2007
Ort: Ängelholm
Inlägg: 5 354
Mycket rolig tråd!

Jag går själv tankarna att bygga ett smart hem.
Har införskaffat några nexa brytare än så länge, nästa steg är en telldus stick, lära sig hur den fungerar.
Planen är väl att precis som du, ha alla lampor kopplade till den, en surfplatta som styr allt från lampor, musik m.m.
Är mer inne på Sonos produkter när det gällt musik. Mest för att jag inte är teknkkunnig nog att få en rasperry pi till musikspelare =/
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av pialia Visa inlägg
Jag vill gifta mig med dina fotleder.
Citat:
Ursprungligen postat av Stoltz Visa inlägg
Att se dina utförande är å andra sidan en orgasm för ögonen
Min journal
LOOK @ ME!!11!1!!!!1 klickiz!
Min bildjournal - Sparvens näste
Sparven från Minsk är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2015-06-26, 07:10   #19
hahavaffan
tuff shit
 
hahavaffans avatar
 
Reg.datum: May 2005
Ort: Skåné
Inlägg: 2 528
Citat:
Ursprungligen postat av martikainen Visa inlägg
Tänkte skriva ner lite fler saker jag lekt med.

- GPS staket, vintertid: när jag parkerar bilen (vilket är bredvid min lägenhet) så triggas mitt GPS staket och via TellEvent (app iphone) skickas ett event till EventGhost som triggar ett macro att slå igång vissa lampor, dagtid går även musik igång.


Mer info om detta plz! Är det TellEvent som använder GPS:en i iPhonen för att veta att du är hemma?
__________________
IN SOILWORK we trust
hahavaffan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2015-06-26, 14:44   #20
martikainen
Lever på gamla meriter
 
martikainens avatar
 
Reg.datum: May 2008
Ort: Örebro
Inlägg: 3 152
Citat:
Ursprungligen postat av Sparven från Minsk Visa inlägg
Mycket rolig tråd!

Jag går själv tankarna att bygga ett smart hem.
Har införskaffat några nexa brytare än så länge, nästa steg är en telldus stick, lära sig hur den fungerar.
Planen är väl att precis som du, ha alla lampor kopplade till den, en surfplatta som styr allt från lampor, musik m.m.
Är mer inne på Sonos produkter när det gällt musik. Mest för att jag inte är teknkkunnig nog att få en rasperry pi till musikspelare =/
Om du installerar OpenElec på en raspberry Pi så får du automatisk spotify funktion, det är bara att välja din Pi i enhetslistan i spotifyappen/datorn.
Dock skulle jag gärna också ha Sonos eller liknande som musiklösning, men det får bli senare

Citat:
Ursprungligen postat av hahavaffan Visa inlägg
Mer info om detta plz! Är det TellEvent som använder GPS:en i iPhonen för att veta att du är hemma?
Precis, TellEvent har en GPS staket funktion, man aktiverar den och väljer position på kartan samt radie, tex 100meter.
Sen konfigurerar du tex en fake-enhet i tellstick, säger åt TellEvent att slå på den enheten när du kommer in i ditt "område". Och att slå av den när du lämnar, eller tvärtom såklart om du vill slå på belysning när du drar hemifrån av någon anledning, eller radion åt hundarna?

Sedan kan du skapa ett macro i EventGhost att reagera på den enheten, tänds/släcks den så triggas ett macro.
__________________
Pensionerad

Senast redigerad av martikainen den 2015-06-26 klockan 14:45.
martikainen är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2015-06-29, 20:19   #21
martikainen
Lever på gamla meriter
 
martikainens avatar
 
Reg.datum: May 2008
Ort: Örebro
Inlägg: 3 152
Köpte min tredje Raspberry Pi 2. Gillar verkligen de här maskinerna!

395kronor för moderkortet
95kr för caset
149kr för minneskortet


Samt WiFI adaptern jag köpte. TP-Link Archer T40u för 249kronor, ska klara AC standarden så den ska sättas på prov! Måste bara slita med laptopen hem från jobbet

Ska testa sätta upp denna med OpenElec+ KODI och koppla via internet och köra mot min FTP på NAS'en för att se om det går att streama 720p/1080p över nätet, har 100/100, vet inte om det kommer lira men med tanke på att BlueRay ligger på 40mbps som max så borde det gå.

Om inte så kommer den få bli lite labb med Windows 10 samt senare bli en Magic Mirror, ska operera axeln på onsdag och sen 3-6 veckors sjukskrivning och så semester efter det så jag har lite tid på mig

__________________
Pensionerad
martikainen är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2015-07-03, 10:51   #22
martikainen
Lever på gamla meriter
 
martikainens avatar
 
Reg.datum: May 2008
Ort: Örebro
Inlägg: 3 152
Köpte mig ett NEXA skymningsrelä häromdagen för att kunna sätta lite mer regler kring belysning och liknande hemma.



Reläet var enkelt att konfigurera, skapade en "fake" enhet i tellstick programvaran, tryckte på "scanna" och triggade reläet att tro att det blev mörkt ute. Efter det har man reläet konfigurerar i tellsticken och du kan således få upp ON/OFF event i eventghost.




Den nyttan jag ser med reläet är att jag under dagtid kan välja att stänga av vissa lampor från att tändas via eventghost, tex mina sensorer i kök/walk in closet, finns ingen direkt anledning att de tänds på dagen.

Så här ser configen ut för att trigga eventghost att stänga av mina två macron som triggas av sensorer




Och så här blir reaktionen när jag håller för reläet så den tror att det är natt

__________________
Pensionerad
martikainen är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2015-07-03, 11:22   #23
r1kkie
Registered User
 
r1kkies avatar
 
Reg.datum: Jan 2009
Inlägg: 1 209
Satan va du grejer, mitt hem ligger verkligen i Lä just nu. Måste försöka få ACn att fjärrstyras också då jag har samma problem att den fjärren får via IR och uriten är i ett annat rum.
__________________
"If it was easy, everybody would be good at it.
I was told that long time ago by a coach. If you want something you never had before, you gotta be willing to do something you've never done before."
-Phil Heath
r1kkie är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2015-07-03, 11:51   #24
hahavaffan
tuff shit
 
hahavaffans avatar
 
Reg.datum: May 2005
Ort: Skåné
Inlägg: 2 528
Citat:
Ursprungligen postat av martikainen Visa inlägg
Köpte mig ett NEXA skymningsrelä häromdagen för att kunna sätta lite mer regler kring belysning och liknande hemma.

[IM2G]http://i60.tinypic.com/1z3nmmo.jpg[/IMG]

Reläet var enkelt att konfigurera, skapade en "fake" enhet i tellstick programvaran, tryckte på "scanna" och triggade reläet att tro att det blev mörkt ute. Efter det har man reläet konfigurerar i tellsticken och du kan således få upp ON/OFF event i eventghost.


[IM2G]http://i61.tinypic.com/20gntpc.png[/IMG]

Den nyttan jag ser med reläet är att jag under dagtid kan välja att stänga av vissa lampor från att tändas via eventghost, tex mina sensorer i kök/walk in closet, finns ingen direkt anledning att de tänds på dagen.

Så här ser configen ut för att trigga eventghost att stänga av mina två macron som triggas av sensorer

[IM2G]http://i60.tinypic.com/2cqyanq.png[/IMG]


Och så här blir reaktionen när jag håller för reläet så den tror att det är natt

[IM2G]http://i62.tinypic.com/vgrll5.png[/IMG]
Var kör du din programvara? På en Windows-dator? Eller en Pi2 med Windows på?
__________________
IN SOILWORK we trust
hahavaffan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2015-07-03, 12:22   #25
martikainen
Lever på gamla meriter
 
martikainens avatar
 
Reg.datum: May 2008
Ort: Örebro
Inlägg: 3 152
Citat:
Ursprungligen postat av hahavaffan Visa inlägg
Var kör du din programvara? På en Windows-dator? Eller en Pi2 med Windows på?
En intel NUC med Windows 8.1 på, Pi2an är för klen för att hantera allting tror jag. Plus att win10 på Pi2 är mer att betrakta som en mobil med möjligheten att ta hem appar, till skillnad från ett desktop dvs.
__________________
Pensionerad
martikainen är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2015-07-03, 13:09   #26
hahavaffan
tuff shit
 
hahavaffans avatar
 
Reg.datum: May 2005
Ort: Skåné
Inlägg: 2 528
Citat:
Ursprungligen postat av martikainen Visa inlägg
En intel NUC med Windows 8.1 på, Pi2an är för klen för att hantera allting tror jag. Plus att win10 på Pi2 är mer att betrakta som en mobil med möjligheten att ta hem appar, till skillnad från ett desktop dvs.
Tänkte det! Fint, jag har fått igång min Pi2 med OpenElec nu iaf. Satt igår och svor över mitt k*us*ugar-minne som inte var kompatibelt. Men det var ju ett klassiskt fall av SBS; jag hade laddat ner fel image (till single-core). Faaan vad smidigt det var när allt funkade! Dock märkbart slöare vid uppspelning än min HTPC, men den kan nog räcka ändå tror jag. Det absolut coolaste var ju att HDMI-CEC funkade perfekt rakt ur lådan. Höja/sänka volym med tangentbordet styr nu min receiver, likaså Mute och andra funktioner. Mycket imponerande, när inte ens min jävla 25K-TV fixar det helt och hållet.
__________________
IN SOILWORK we trust
hahavaffan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2015-07-06, 08:19   #27
martikainen
Lever på gamla meriter
 
martikainens avatar
 
Reg.datum: May 2008
Ort: Örebro
Inlägg: 3 152
Citat:
Ursprungligen postat av hahavaffan Visa inlägg
Tänkte det! Fint, jag har fått igång min Pi2 med OpenElec nu iaf. Satt igår och svor över mitt k*us*ugar-minne som inte var kompatibelt. Men det var ju ett klassiskt fall av SBS; jag hade laddat ner fel image (till single-core). Faaan vad smidigt det var när allt funkade! Dock märkbart slöare vid uppspelning än min HTPC, men den kan nog räcka ändå tror jag. Det absolut coolaste var ju att HDMI-CEC funkade perfekt rakt ur lådan. Höja/sänka volym med tangentbordet styr nu min receiver, likaså Mute och andra funktioner. Mycket imponerande, när inte ens min jävla 25K-TV fixar det helt och hållet.
Precis, den funktionen vart polaren överraskad av också, kunde helt plötsligt styra sin svindryra TV + Soundbar genom telefonen.
Jag kör appen Sybi (sök på KODI) för iPhone. Tycker den är bättre än orginalappen. Saknar dock möjligheten att trycka tangentbordsknappar, så om man tex vill justear syncen på subtitles så går det inte. Detta löser jag dock via Eventghost och min egna webbsida med alla kontroller jag behöver för hemmabion.

Den ser mycket bättre ut på mina surfplattor, lite för hög upplösning här på datorn

__________________
Pensionerad
martikainen är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2015-08-08, 16:10   #28
martikainen
Lever på gamla meriter
 
martikainens avatar
 
Reg.datum: May 2008
Ort: Örebro
Inlägg: 3 152
Lite uppdateringar saker jag gjort.

- En övervakning på min VPN tunnel där VPNWatcher dödar utorrent om VPN kopplas ner, sedan triggas eventghost att dödar alla processer för VPN programmet samt Utorrent (om det skulle hängt sig). För att sedan starta igång och ansluta till VPN samt starta utorrent och skicka ett mail till mig med att det hänt så att jag kan verifiera att allt är igång igen.



- Automatisk påslagning av laddare för mina fjärrkontroller (android surfplattor).

När batteriet droppar under 20% så skickas ett kommando till eventghost som slår på NEXA brytaren som sitter bakom laddaren, surfplattan laddas upp till 100% sedan skickar den ett nytt kommando till eventghost med att sluta ladda.
Detta löser man i android med programvaran TASKER, den kan skicka kommandon till en eventghostserver. Det går även att göra detta utan eventghost med programvara för att slå igång NEXAbrytare direkt via telefonen och telldus LIVE tex.

Varför? Att ha vanliga USB-laddare inkopplade i eluttaget är både ekonomiskt dumt men även farligt, de kanske inte drar så mycket ström men många bäckar små.. Samt att det har ju skett fler än 1 gång att laddare börjar brinna om de har någon liten skada på sig tex.



- PING övervakning på min NAS, om den tappar nätet i mer än 20 sekunder så får jag ett mail med att den ej svarar längre.



- Automatisk uppdatering av mitt XBMC bibliotek, så fort det skett en förändring på film/seriearkivet (dvs när jag rippat in mina köpa produkter) så triggar den XBMC att uppdatera biblioteket, så att jag alltid har ett uppdaterat bibliotek. (man kunde ju lika gärna köra konstanta uppdateringar i XMBC programvaran, men detta var roligare, skall även försöka skapa ett script som summerar alla uppdateringar och mailar mig vid vissa tidpunkter).



__________________
Pensionerad

Senast redigerad av martikainen den 2015-08-08 klockan 16:13.
martikainen är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-12-01, 10:18   #29
Akerhage
Horny user
 
Akerhages avatar
 
Reg.datum: Jan 2011
Ort: Gräddhyllan Göteborg
Inlägg: 360
Har ju köpt en jävla massa philips hue nu här. Bland annat en LED-strip bakom min TV som jag klippte av fint för den skulle passa listen ovanför tvn. Senare när mina extensions kom så ville jag ju sätta dit dem också.

Men då jag klippt (där det stod man skulle klippa) kan jag alltså inte längre då få fast extensions på något sätt va? (Om man inte löder om och har sig?)

Jävligt dumt, jag läste inte instruktionerna så noga.
Akerhage är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-12-01, 10:21   #30
martikainen
Lever på gamla meriter
 
martikainens avatar
 
Reg.datum: May 2008
Ort: Örebro
Inlägg: 3 152
Citat:
Ursprungligen postat av Akerhage Visa inlägg
Har ju köpt en jävla massa philips hue nu här. Bland annat en LED-strip bakom min TV som jag klippte av fint för den skulle passa listen ovanför tvn. Senare när mina extensions kom så ville jag ju sätta dit dem också.

Men då jag klippt (där det stod man skulle klippa) kan jag alltså inte längre då få fast extensions på något sätt va? (Om man inte löder om och har sig?)

Jävligt dumt, jag läste inte instruktionerna så noga.
bara att ta fram lödpennan och löda ihop dom Antingen löder du dit snutten med kontakten som du tidigare klippte bort, alt klipp bort kontakten på den nya och löd ihop med ett par korta kablar.
__________________
Pensionerad
martikainen är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 02:29.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)