Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Allmänt Forum

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2016-04-02, 10:45   #121
micke81
något kärvare
 
Reg.datum: Sep 2007
Ort: sumpan
Inlägg: 1 634
Är ingen världsmästare på detta med ryggsäckar men jag har lite svårt att lita på dessa lättare, tunna väskor,kanske bara sitter i mitt huvud men jag vill ha rejäla saker som tål stryk om jag skall ut och röra på mig och är beroende av att kunna bära med mig viss utrustning. Med det sagt så gillar jag Berghaus.
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av King Grub Visa inlägg
Inget som inte är dopningsklassat eller läkemedelsklassat är mer anabolt än mjölk.
micke81 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2016-04-02, 11:01   #122
itzhakskenstrom
(╯°□°)╯︵ ┻━┻
 
Reg.datum: May 2013
Inlägg: 113
Trial and horror är ett ypperligt sätt att lära sig vikten utav bra ryggsäck, sovsäck och kängor.
itzhakskenstrom är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2016-04-05, 09:05   #123
Kamp
Registered User
 
Kamps avatar
 
Reg.datum: Feb 2010
Inlägg: 220
Citat:
Ursprungligen postat av Bärsärk Visa inlägg
Den här var lite nedsatt just nu, vad tror ni?

https://www.xxl.se/haglofs-sec-65-l-..._style#details
Måste bara tacka dig för tipset, knep den efter någon dags fundering. Såg senare att du också länkade Bergens Glittertind, roligt nog var jag nära att köpa den innan jul. Dock gillar jag färgen på Haglöfs mer och är mer bekant med det som märke, får ryggsäcken idag eller imorgon så hoppas bara den passar.

Var uppe på kebne förra sommaren med sambons mammas ryggsäck, inte den skönaste upplevelsen så nu inför Galdhøpiggen i sommar kändes det lämpligt att köpa något riktigt.

Blev det att du köpte någon ryggsäck?
Kamp är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2016-04-05, 13:10   #124
delta_mats
Illrar pillrar
 
delta_matss avatar
 
Reg.datum: Jul 2005
Ort: Skogen
Inlägg: 5 089
Har varit en del snack om ryggsäckar nu, det här är en något töntig video men med enkel och bra förklaring till hur man ska ställa in ryggsäcken.

Viktigt också att man innan man köper en ryggsäck vet längden på torso för att veta vilken storlek på ryggsäck man ska köpa, de allra flesta kvalitetssäckar kan man justera några cm hit och dit.

__________________
NO FEAT IS BEYOND MY REACH, I WILL WRITE MY OWN DESTINY.

Cardio Freak With Science
En Svensk Klassiker 2019/2020
PB: Böj 185 kg. Bänk 137,5 kg. Mark 235 kg.
delta_mats är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2016-04-22, 16:30   #125
Nordenator
:D
 
Nordenators avatar
 
Reg.datum: Apr 2006
Ort: Göteborg
Inlägg: 964
Någon med lite större erfarenhet av kött kanske har ett vettigt svar. Bunkrade upp på torkad hjort/ren förra året, men jag har lite halvt glömt av två bitar som legat i frysen i ett år ungefär. Jag har aldrig haft torkat kött i frysen så länge (med anledning av att man äter upp det så snabbt), men jag är lite fundersam vad som kan tänkas ha hänt med det. Vitmögel skulle väl vara just vitare, och saltfällningar brukar ju ser mer ut som... salt.

__________________
Journal - 110 Bänk 150 Böj 195 Mark @ ~90 kilo svag
Nordenator är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2016-04-22, 16:40   #126
Bärsärk
 
Reg.datum: Apr 2015
Inlägg: 1 171
Citat:
Ursprungligen postat av Kamp Visa inlägg
Måste bara tacka dig för tipset, knep den efter någon dags fundering. Såg senare att du också länkade Bergens Glittertind, roligt nog var jag nära att köpa den innan jul. Dock gillar jag färgen på Haglöfs mer och är mer bekant med det som märke, får ryggsäcken idag eller imorgon så hoppas bara den passar.

Var uppe på kebne förra sommaren med sambons mammas ryggsäck, inte den skönaste upplevelsen så nu inför Galdhøpiggen i sommar kändes det lämpligt att köpa något riktigt.

Blev det att du köpte någon ryggsäck?
Skoj, vet inte varför jag inte sett ditt svar förens nu.

Nä det blev ingen rygga, den var slut här på XXL där jag bor och jag kom aldrig iväg till grannkommun. Var tydligen någon utgående modell, men fortfarande vettig och bra pris!
Bärsärk är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2016-04-22, 17:16   #127
agazza
Registered User
 
agazzas avatar
 
Reg.datum: Jan 2007
Ort: Reser runt
Inlägg: 3 905
Citat:
Ursprungligen postat av Nordenator Visa inlägg
Någon med lite större erfarenhet av kött kanske har ett vettigt svar. Bunkrade upp på torkad hjort/ren förra året, men jag har lite halvt glömt av två bitar som legat i frysen i ett år ungefär. Jag har aldrig haft torkat kött i frysen så länge (med anledning av att man äter upp det så snabbt), men jag är lite fundersam vad som kan tänkas ha hänt med det. Vitmögel skulle väl vara just vitare, och saltfällningar brukar ju ser mer ut som... salt.

Frostskador?

Torkat magert fryst vakuumpackat kött bör hålla ett år

Skickat från min ONE A2001 via Tapatalk
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av mini Visa inlägg
Jag ber om ursäkt å hela kvinnosläktets vägnar. Vi skäms. Vi är dåliga flickor.
20:35 2009-11-08
öh, jag har börjat träna igen.
agazza är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2016-04-22, 18:15   #128
Nordenator
:D
 
Nordenators avatar
 
Reg.datum: Apr 2006
Ort: Göteborg
Inlägg: 964
Citat:
Ursprungligen postat av agazza Visa inlägg
Frostskador?

Torkat magert fryst vakuumpackat kött bör hålla ett år

Skickat från min ONE A2001 via Tapatalk
Ja, det var också en tanke. Googlade på freezer burn tidigare och den ser ju inte helt olikt.
__________________
Journal - 110 Bänk 150 Böj 195 Mark @ ~90 kilo svag
Nordenator är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2016-04-22, 19:36   #129
LoveMachine
Not that kind of doctor
 
LoveMachines avatar
 
Reg.datum: Dec 2009
Ort: Uppsala
Inlägg: 1 433
Bara att äta en bit eller två och utvärdera, gör det innan en eventuell vandring. Annars kan du posta den till mig så gör jag det åt dig, jag är mycket grundlig.
__________________
"Jag twerkar inte, jag har bara jävligt mycket butt wink"
-Zelas

Raketforskning och järnkirurgi, nu med Proactive Warrior System
LoveMachine är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2016-04-23, 07:59   #130
z_bumbi
Nallemoderator
 
z_bumbis avatar
 
Reg.datum: Feb 2002
Ort: Linköping
Inlägg: 36 676
Citat:
Ursprungligen postat av micke81 Visa inlägg
Är ingen världsmästare på detta med ryggsäckar men jag har lite svårt att lita på dessa lättare, tunna väskor,kanske bara sitter i mitt huvud men jag vill ha rejäla saker som tål stryk om jag skall ut och röra på mig och är beroende av att kunna bära med mig viss utrustning. Med det sagt så gillar jag Berghaus.
Det roliga i det hela är att Berghaus trots kraftigt material, dragkedjor och annat som brukar förknippas med mycket vikt inte är så särskilt tunga i förhållande till volym, det finns t ex få andra säckar på 90 liter som väger under 2,5 kg. Nackdelen är mest att säckarna rymmer massor av grejer som i sin tur kan bli tungt.
__________________
"The myth that women should not lift heavy is advanced only by women who fear effort and men who fear women." Eric Midkiff från misc.fitness.weights

"Your physiology doesn't care what your philosophy is"
z_bumbi är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2016-05-01, 09:13   #131
Nordenator
:D
 
Nordenators avatar
 
Reg.datum: Apr 2006
Ort: Göteborg
Inlägg: 964
Precis införskaffat ett Hilleberg Nallo 4 GT som ska provsovas i natt. Ska bli intressant att se hur stort det blir. Vi är bara två som sover i natt, så det lär bli rätt rymligt

Citat:
Ursprungligen postat av LoveMachine Visa inlägg
Bara att äta en bit eller två och utvärdera, gör det innan en eventuell vandring. Annars kan du posta den till mig så gör jag det åt dig, jag är mycket grundlig.
Haha. Ska kika närmare på det någon dag.
__________________
Journal - 110 Bänk 150 Böj 195 Mark @ ~90 kilo svag
Nordenator är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2016-05-01, 09:42   #132
micke81
något kärvare
 
Reg.datum: Sep 2007
Ort: sumpan
Inlägg: 1 634
Citat:
Ursprungligen postat av z_bumbi Visa inlägg
Det roliga i det hela är att Berghaus trots kraftigt material, dragkedjor och annat som brukar förknippas med mycket vikt inte är så särskilt tunga i förhållande till volym, det finns t ex få andra säckar på 90 liter som väger under 2,5 kg. Nackdelen är mest att säckarna rymmer massor av grejer som i sin tur kan bli tungt.
Korrekt,om en ryggsäck väger 1 kilo mer eller mindre blir helt plötsligt inte så relevant längre när man sedan trycker ner 40+kg prylar i den

Förtroendet för utrustningen är värd mycket
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av King Grub Visa inlägg
Inget som inte är dopningsklassat eller läkemedelsklassat är mer anabolt än mjölk.
micke81 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2016-05-01, 13:33   #133
Kryss
Fortfarande ofyndig
 
Krysss avatar
 
Reg.datum: May 2004
Ort: Sollentuna
Inlägg: 504
Gällande mat:

Har vandrat en del och varvat med äta frystorkad mat, torkat köttfärssås i ugn, torkat ägg och kött. Är lite trött på den frystorkade maten både gällande konsistens och pris.

Nu bor jag i hyresrätt och har en vanlig ugn hemma utan varmluftsfunktion, så det känns inte som att det blir särskilt bra när jag bara lämnar luckan öppen. Svårt att få till vettig luftcirkulation och ugnen måste stå på väldigt länge.

Har någon goda erfarenheter av mattork, och att torka mycket själv? Har kollat runt en del och läst och snabbt ser man allt från hembyggen till väldigt dyra maskiner. Är det värt att lägga 3000 på en av de dyrare torkarna egentligen? Eller ska man gå till en billigare? De med värmen från sidan verkar ju schyst då det ser ut som ett man torkar jämnare mellan plattorna.

Jag tänker mig att ~3000kr sparas in på: antagande om 80kr för frystorkad måltid vs ~30kr på egentorkat ---> 3000kr/50=60 måltider. Vilket jag då skulle komma upp i på något år bara. Men att köpa hem stora apparater som tar plats brukar jag försöka undvika.
Kryss är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2016-05-01, 14:04   #134
Somnium
Registered User
 
Reg.datum: Oct 2010
Inlägg: 1
Citat:
Ursprungligen postat av Nordenator Visa inlägg
Precis införskaffat ett Hilleberg Nallo 4 GT som ska provsovas i natt. Ska bli intressant att se hur stort det blir. Vi är bara två som sover i natt, så det lär bli rätt rymligt
Du/ni kommer bedömt inte bli besvikna. Hilleberg gör otroligt gedigna prylar.

Testa att bara spänna upp stagen för respektive absid - dvs. skit i markpinnarna. Man blir förvånad hur stabilt det blir ändå (och man kan således bli mer lat vid upprättande på ogästvänlig backe ).
Somnium är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2016-05-01, 15:13   #135
z_bumbi
Nallemoderator
 
z_bumbis avatar
 
Reg.datum: Feb 2002
Ort: Linköping
Inlägg: 36 676
Citat:
Ursprungligen postat av Kryss Visa inlägg
Gällande mat:

Har vandrat en del och varvat med äta frystorkad mat, torkat köttfärssås i ugn, torkat ägg och kött. Är lite trött på den frystorkade maten både gällande konsistens och pris.

Nu bor jag i hyresrätt och har en vanlig ugn hemma utan varmluftsfunktion, så det känns inte som att det blir särskilt bra när jag bara lämnar luckan öppen. Svårt att få till vettig luftcirkulation och ugnen måste stå på väldigt länge.

Har någon goda erfarenheter av mattork, och att torka mycket själv? Har kollat runt en del och läst och snabbt ser man allt från hembyggen till väldigt dyra maskiner. Är det värt att lägga 3000 på en av de dyrare torkarna egentligen? Eller ska man gå till en billigare? De med värmen från sidan verkar ju schyst då det ser ut som ett man torkar jämnare mellan plattorna.

Jag tänker mig att ~3000kr sparas in på: antagande om 80kr för frystorkad måltid vs ~30kr på egentorkat ---> 3000kr/50=60 måltider. Vilket jag då skulle komma upp i på något år bara. Men att köpa hem stora apparater som tar plats brukar jag försöka undvika.
OBH-Nordicas tork kostar runt 500-700 kr när den är nersatt och räcker gott och väl för att torka mindre mängder. Vi har 4 eller 5 i den närmaste familjen och den som gått mest har torkat några hundra kilo svamp plus hinkvis med äpplen utan problem.
Vi har också en egenbyggd variant om man ska torka mycket men för att göra vandringsmat krävs det inte lika stor kapacitet som om man kommer hem med sextio liter svamp och det är fullt i frysen.
__________________
"The myth that women should not lift heavy is advanced only by women who fear effort and men who fear women." Eric Midkiff från misc.fitness.weights

"Your physiology doesn't care what your philosophy is"
z_bumbi är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 22:17.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)