Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Allmänt Forum

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2012-09-13, 08:36   #16
Hobbes
En Svensk Tiger.
 
Hobbess avatar
 
Reg.datum: Oct 2003
Ort: Calgary, Alberta, Canada
Inlägg: 3 197
Citat:
Ursprungligen postat av awesomooo Visa inlägg
Haha, ja hemma här om man har dambesök och bara rååååkar zappa förbi hockey på tv så får man en utskällning

Det låter faktiskt lockande. Har varit i Canada en gång men bara vid niagarafallen för 100 år sedan. Låter lite som att Canada är ett bättre ställt USA. Jag har chansen att förhoppningsvis jobba hos mina släktingar som är egenföretagare borta i Portland, Oregon, vi har pratat lite om det men samtidigt vill jag studera och vore schysst att göra det utomlands och då låter ju just Canada som ett bra alternativ : )
Låter ju underbart, Portland, Orgeon är ett bra ställe. Nära till mycket och bra natur i staten. Kolla in vart och vad du vill studera och som man säger här "go for it"!!

Citat:
Ursprungligen postat av dice Visa inlägg
3 ar for att kunna soka medborgarskap alltsa? Det ar ganska snabbt!
Trakigt fraga kanske men ar det ett land du kanner att du kommer pensionera dig i?
Ja, de kräver att man bor här i minst 3 år innan man söker medborgarskap. I princip kommer jag att genomgå en andra ansökan och betala en hel del pengar - dock kan jag behålla mitt Svenska medborgarskap samtidigt.

Ja, det kommer jag att göra! Det finns inte en tvekan på den frågan! Uppriktigt! Det är ett bättre land!

Citat:
Ursprungligen postat av hultman Visa inlägg
Jag har varit i Kanada några gånger. Man får en del redneckvibbar överallt men människorna är trevligare än i Sverige. Skulle nog inte tänka mig att flytta dit men förstår de som gör det.
Det beror nog mycket på vart man varit Calgary är nog som vilken stad som helst skulle jag nog säga.
Hobbes är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-09-13, 09:00   #17
MasterChief
Världens Största Kyk®
 
MasterChiefs avatar
 
Reg.datum: Jan 2004
Inlägg: 5 071
Frossar Canadensiska staten i att uppfinna massa härlig myndigheter?

En som varit på tapeten i Sverige är Tillväxtverket. De har haft representation på någon miljon.

Citerar Johan Norberg:

Citat:
Finns det ingen plats i folksjälen för indignation över de riktigt stora summorna? Det är lätt att läsa restaurangnotor, men kan ingen journalist titta på de 21 miljarder som Tillväxtverket gör av med 2007-2013? Jag vill bara veta.

När jag bläddrar i Tillväxtverkets årsredovisning – med alla dessa bidragsfonder, samverkansorgan och hemslöjdsnämnder – får jag känslan att de borde ha fler blöta middagar på Grand Hotel. Det stödjer i alla fall svenskt företagande direkt.
http://www.metro.se/kolumner/borde-l...VjG7v1HLuYl5Q/


Hur är den allmänna inställningen till politiker och mydigheter överlag?


(Jag går över till att skriva Canada. Det är snyggare).
MasterChief är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-09-13, 09:51   #18
timoat
Registered User
 
timoats avatar
 
Reg.datum: Jul 2005
Ort: Stockholm
Inlägg: 2 147
Hur ligger det till om man tex inte pluggat där först?
timoat är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-09-13, 10:04   #19
awesomooo
Groggluder
 
awesomooos avatar
 
Reg.datum: Mar 2011
Inlägg: 499
Citat:
Ursprungligen postat av Hobbes Visa inlägg
Låter ju underbart, Portland, Orgeon är ett bra ställe. Nära till mycket och bra natur i staten. Kolla in vart och vad du vill studera och som man säger här "go for
Att studera är det jag vill och det vore lite kul att göra det utomlands

Haha, mina släktingar är rätt jobbiga. Dom är Hardcore kristna så man blir väl tvingad till kyrkan på söndagar, men trevliga är dom! Jag har alltid gillat Usa och Nordamerika överlag och har varit där borta många många gånger och det känns som en flytt hade varit roligt. Skall definitivt kolla upp med universitet!

Försök att värva många nu så vi kam ha en Koloträff där borta ; )
awesomooo är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-09-13, 12:47   #20
Hemi
Registered User
 
Reg.datum: Mar 2007
Inlägg: 2 304
Citat:
Ursprungligen postat av Hobbes Visa inlägg
...
...
Dean Brody
...

Han refererar till Stompin' Tom Connors som gjorde "A Real Canadian Girl". När den låten kom tyckte alla i Kanada att det var brain drain låten handlade om. Kanadensare/kanadesiska tjejer som flyttar till USA. Connors vill ha dem tillbaks.

Själv är jag nyligen hemkommer från Colordo, kändes som Kanada dit jag förr eller senare antagligen kommer flytta tillbaka till. Klättring på 4000m höjd var kul igen. Fast det dröjer ett bra tag, har fullt upp med segling och annan vattensport i varmare klimat en bra bit söder om Kanada just nu.
Hemi är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-09-13, 12:50   #21
Scratch89
Klädsamt knubbig
 
Scratch89s avatar
 
Reg.datum: Dec 2004
Ort: Strömmensberg, Göteborg
Inlägg: 19 852
Hur tjänar sjukgymnaster (physical therapists) i Kanada?
__________________
Leg. fysioterapeut.
Skribent på Styrkelabbet
Scratch89 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-09-13, 13:19   #22
Torwald
Registered User
 
Reg.datum: Jun 2007
Inlägg: 936
Är det inte ganska kallt i Calgary?

Saknar du närheten till vatten?
Torwald är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-09-13, 13:55   #23
C.E.J.
Korsordet
 
C.E.J.s avatar
 
Reg.datum: Oct 2007
Ort: Malmö
Inlägg: 5 410
Är det (regelmässigt) lika enkelt för en kanuckistani att få jobba (obs a:et) i USA som det är för en svensk att få jobba i Norge?
__________________
"Det är verkligen inte lite omskolning det handlar om" http://www.kolozzeum.com/kolozzeum/s...&postcount=285
C.E.J. är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-09-13, 14:46   #24
hultman
Fulstygg
 
hultmans avatar
 
Reg.datum: Jun 2004
Inlägg: 2 185
Citat:
Ursprungligen postat av Hobbes Visa inlägg
Det beror nog mycket på vart man varit Calgary är nog som vilken stad som helst skulle jag nog säga.
Möjligt. Har varit i Vancouver, Montreal, Fernie och Whistler. Samma känsla "i stan" som i den pittoreska byn Fernie.
__________________
Min journal

You can lose a lot of money chasing women.
But you can't lose women chasing money.
hultman är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-09-13, 14:51   #25
tearz
Registered User
 
tearzs avatar
 
Reg.datum: Oct 2008
Inlägg: 1 223
Är i ett skede i livet där en flytt eller iaf en liten "prova på" period i Kanada faktiskt har varit något jag funderat över.
Hur är det ställt med sk okvalificerade jobb där?
HAHA...För oss som inte har en högskole examen dvs
__________________
http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=203518

<<< Lé Journalé
tearz är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-09-13, 15:21   #26
davvvan
helt ok
 
davvvans avatar
 
Reg.datum: May 2006
Ort: Umeå
Inlägg: 3 289
Var nära att åka över och skriva C-uppsats i Kanada men det blev inte av... För krångligt. Hade varit fruktansvärt intressant att flytta dit några år, men undrar precis som andra före mig i tråden hur pass enkelt det är att få jobb som svensk? För de har väl någon typ av arbetsvisum?
__________________
Träningsjournal
davvvan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-09-13, 15:23   #27
shut teh face
Mother love bone
 
shut teh faces avatar
 
Reg.datum: Aug 2006
Inlägg: 1 709
Hur ser efterfrågan ut på IT-folk?
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av lectris Visa inlägg
Är shut teh face knäpp som klagar över att en tjej skickar porr?
shut teh face är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-09-13, 15:24   #28
Loka
Lurker!
 
Reg.datum: Aug 2005
Ort: Västerås
Inlägg: 109
Har inte läst allt men reagera direkt på 5% skatt! Jag bodde i Kanada under vintern 2009-2010 och jobbade under OS då betalade jag ca. 25% skatt, detta var i BC dock. Är skatterna mellan Alberta och British C. så stora?
Loka är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-09-13, 17:25   #29
Löpsko
Opti
 
Löpskos avatar
 
Reg.datum: Feb 2011
Inlägg: 955
Finns det mycket skog i krokarna?
__________________
Originally Posted by Gober
Du går inte på VLCD antar jag? Just nu skulle en bajskorv vara gott, med lite parmesan på.
Löpsko är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-09-14, 01:27   #30
esja
Registered User
 
Reg.datum: Apr 2009
Inlägg: 44
Det där med skatten är beroende på vilken provins du bor i. I Ontario där jag finns är alla avdrag som görs mer lika Sverige (a-kassa, skatt och pension). Du tjänar dock mer rent generellt och skatten når mkt sallan upp i de nivåer som kan ses i Sverige. Jag snittar 15 % i avdrag.
Jag är mitt i processen för uppehållstillstånd. Vi fick nyligen tillbaka beslutet att min fru ar godkänd som sponsor men framöver kommer det ta i snitt 8 månader till för dem att gå igenom mina dokument (sa först ett år, sen ytterligare halvåret). Sen om man vill bli medborgare är det en ny process efter att ha bott i landet minst tre år. Jag kommer dock inte göra detta, känner inte att sitta i jury eller rösta är värt besväret. En bra start om man vill testa landet är detta visum: http://www.canadainternational.gc.ca...il.aspx?view=d

Som Hobbes nämnde i början, detta är ett mångkulturellt land på riktigt, inte som Sverige utger sig för att vara. Det är mer normalt att komma från någon annan del av världen än att faktiskt vara Kanadensare...nästan iaf. Många asiater, mest i västra delarna och Toronto, här i Ottawa finns det en del östeuropeer, ryssar, karibiska öarna, Indier, Somalier etc. I Quebec hamnar många fransktalande och spansktalande tex. En rejäl blandning helt enkelt. För min del antar de flesta att jag spelar hockey och det är alltid det största (och första) samtalsämnet i dessa tider, helt enligt fördomen.

Den som nämnde att det mest är hillbillies här kan jag dock inte hålla med om. Beror visserligen helt på var någonstans du bor, säkert så långt ut på vischan, men kring storstäderna (Toronto är inte direkt liten med sina 5 miljoner) är folk rätt normala.
esja är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 14:07.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)