Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Allmänt Forum

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2018-02-09, 16:00   #31
Waimea
Registered User
 
Waimeas avatar
 
Reg.datum: Mar 2015
Ort: Stockholm
Inlägg: 242
Någon som har erfarenhet av http://www.fluentin3months.com/ eller av minnesträning av Mind Academy?
Waimea är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-02-09, 16:01   #32
StarkaUlf
Längtar till jul.
 
StarkaUlfs avatar
 
Reg.datum: Nov 2008
Inlägg: 9 705
Citat:
Ursprungligen postat av Waimea Visa inlägg
Någon som har erfarenhet av minnesträning av Mind Academy?
Nja, jag kommer inte ihåg så mycket från det programmet.
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av ceejay Visa inlägg
Skulle vända läraren upp och ner och säga att jag kan göra detta pga bänkpress med brygga och djupa böjar.
StarkaUlf är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-02-25, 13:05   #33
StarkaUlf
Längtar till jul.
 
StarkaUlfs avatar
 
Reg.datum: Nov 2008
Inlägg: 9 705
Citat:
Ursprungligen postat av StarkaUlf Visa inlägg
Jag använde mig av Babbel när jag lärde mig lite italienska inför en resa dit. Tyckte att det var helt okej.

Vet inte vilka språk dom har att lära sig, men det kan vara en idé att kolla upp iallafall.
Någon som har tips om annat program man kan köpa/ladda ner där man kan lära sig ett språk?

Tänkte att det kan vara kul att testa något nytt. Det var trots allt sex år sen jag använde Babbel, så det kanske finns något modernare.
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av ceejay Visa inlägg
Skulle vända läraren upp och ner och säga att jag kan göra detta pga bänkpress med brygga och djupa böjar.
StarkaUlf är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-02-28, 05:04   #34
StarkaUlf
Längtar till jul.
 
StarkaUlfs avatar
 
Reg.datum: Nov 2008
Inlägg: 9 705
Citat:
Ursprungligen postat av StarkaUlf Visa inlägg
Någon som har tips om annat program man kan köpa/ladda ner där man kan lära sig ett språk?

Tänkte att det kan vara kul att testa något nytt. Det var trots allt sex år sen jag använde Babbel, så det kanske finns något modernare.
Bump
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av ceejay Visa inlägg
Skulle vända läraren upp och ner och säga att jag kan göra detta pga bänkpress med brygga och djupa böjar.
StarkaUlf är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-07-15, 17:40   #35
StarkaUlf
Längtar till jul.
 
StarkaUlfs avatar
 
Reg.datum: Nov 2008
Inlägg: 9 705
Någon som kan tipsa om en hyfsat vettig app för att friska upp sina halvt avdankade språkkunskaper?
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av ceejay Visa inlägg
Skulle vända läraren upp och ner och säga att jag kan göra detta pga bänkpress med brygga och djupa böjar.
StarkaUlf är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-07-15, 17:47   #36
baggard
Registered User
 
baggards avatar
 
Reg.datum: Aug 2011
Inlägg: 785
Citat:
Ursprungligen postat av StarkaUlf Visa inlägg
Någon som kan tipsa om en hyfsat vettig app för att friska upp sina halvt avdankade språkkunskaper?

Jag lär mig spanska & kinesiska via appen Duolingo. Du kan lära dig många olika språk genom appen. Brukar dock aldrig använda appen utan kör genom webbläsaren på datorn oftast. "Appen" är uppbyggd lite som ett spel så det blir mer motiverande att fortsätta, finns ett community där mycket frågor ställs och tips ges.
baggard är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-07-15, 17:50   #37
Lafayette
Jag har frågat två år i rad, jag ger upp.
 
Lafayettes avatar
 
Reg.datum: Oct 2018
Inlägg: 519
Muy bin senior baggard.
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av StarkaUlf Visa inlägg
Livet är upp och ner, som en knäböj.
Lafayette är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-07-15, 17:59   #38
StarkaUlf
Längtar till jul.
 
StarkaUlfs avatar
 
Reg.datum: Nov 2008
Inlägg: 9 705
Citat:
Ursprungligen postat av baggard Visa inlägg
Jag lär mig spanska & kinesiska via appen Duolingo. Du kan lära dig många olika språk genom appen. Brukar dock aldrig använda appen utan kör genom webbläsaren på datorn oftast. "Appen" är uppbyggd lite som ett spel så det blir mer motiverande att fortsätta, finns ett community där mycket frågor ställs och tips ges.
Tack, ska kolla in den!

Vill just ha en app för att komma bort från stora skärmen och typ kunna sitta ute
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av ceejay Visa inlägg
Skulle vända läraren upp och ner och säga att jag kan göra detta pga bänkpress med brygga och djupa böjar.
StarkaUlf är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-10-23, 17:39   #39
StarkaUlf
Längtar till jul.
 
StarkaUlfs avatar
 
Reg.datum: Nov 2008
Inlägg: 9 705
Kör på med duolingo, gillar den

Men finns det någon app där man kan träna på bara enskilda ord? Alltså att man t.ex får en lista med ord som man ska översätta.

Hade varit smidigt att kunna träna typ 40-50 vanliga ord i veckan som man bara lär sig.
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av ceejay Visa inlägg
Skulle vända läraren upp och ner och säga att jag kan göra detta pga bänkpress med brygga och djupa böjar.
StarkaUlf är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-10-23, 23:33   #40
C.E.J.
Korsordet
 
C.E.J.s avatar
 
Reg.datum: Oct 2007
Ort: Malmö
Inlägg: 5 410
Citat:
Ursprungligen postat av StarkaUlf Visa inlägg
Kör på med duolingo, gillar den

Men finns det någon app där man kan träna på bara enskilda ord? Alltså att man t.ex får en lista med ord som man ska översätta.

Hade varit smidigt att kunna träna typ 40-50 vanliga ord i veckan som man bara lär sig.
Ta bibeln eller nån annan bok som översatts femtielva gånger/är känd av alla och börja översätta den.

40-50 vanliga ord per dag hittar du i en ordbok.
__________________
"Det är verkligen inte lite omskolning det handlar om" http://www.kolozzeum.com/kolozzeum/s...&postcount=285
C.E.J. är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-10-24, 06:25   #41
Angel
Ge mig nått fint nu!
 
Reg.datum: Feb 2004
Inlägg: 5 239
Jag kan en del serbokroatiska, men främst att jag förstår att läsa det. Tyckte dock inte det fanns så många bra onlinehjälpmedel för just de språken när jag lärde mig.
Angel är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-10-25, 07:02   #42
dmoller
fr3ed0mf1gh73r
 
dmollers avatar
 
Reg.datum: May 2011
Inlägg: 1 119
jag använder duolingo
memrise för custom vokabulär
och sedan böcker från affär/bibliotek

sen kan man öva på att prata på hello talk
dmoller är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-10-11, 14:20   #43
Brofessorn
Registered User
 
Brofessorns avatar
 
Reg.datum: May 2015
Inlägg: 1 601
Jag har alltid tyckt det varit lätt att lära sig romanska eller germanska språk, och det har varit ganska roligt att glo på intervjuer/läsa böcker på språket och försöka förstå så gott det går. Men har övervägt att försöka lära mig ungerska ett tag nu, som är helt olikt dessa, och verkar ha riktigt jobbig grammatik. Så då får det väl bli att börja från grunden med någon sån där cool språkapp.
Brofessorn är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-10-11, 14:53   #44
dmoller
fr3ed0mf1gh73r
 
dmollers avatar
 
Reg.datum: May 2011
Inlägg: 1 119
helt annorlunda språk är ibland som att plugga filosofi
dmoller är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-10-12, 16:11   #45
Mantus
småmysigt slampig
 
Mantuss avatar
 
Reg.datum: Jul 2006
Ort: Uppsala
Inlägg: 1 470
Citat:
Ursprungligen postat av Mantus Visa inlägg
Hej,

(Sammanfattning i slutet av inlägget)

Jag hoppas att nu i vår ha lite mer tid och ork till att påbörja ett projekt jag funderat över en lång tid nu, nämligen att lära mig tala ett språk i vuxen ålder. I mitt fall är det kroatiska. Delar av min släkt talar det men jag har själv aldrig växt upp med språket. Nu undrar jag över hur jag går till väga på bästa sätt. Jag har ett hyffsat krävande arbete och tränar en hel del men jag spenderar i alla fall minst en timme per dag pendlandes vilket lätt borde kunna tas i anspråk för syftet och mer tid för lärande borde kunna skakas fram vid andra tillfällen. Jag kommer däremot inte att ha tid att gå en kurs på högskola eller dylikt. Personer att konversera med torde dock finnas inom släkten.

Hur gör man? Finns det några bra appar? Är det någon som lärt sig ett språk i vuxen ålder som kan ge några tips? Någon som har bra information eller videoklipp på hur man lär sig ett nytt språk i gemen? Allt är välkommet.

TL;DR

Jag vill lära mig ett språk i vuxen ålder. Dela gärna med er av information, upplevelser och bra tips kring hur man kan göra och vad man bör koncentrera sig på först.

Update:
Kroatiska kan jag fortfarande inte, däremot håller jag på att lära mig tyska nu. Kul språk, relativt lätt för någon med svenska som modersmål att lära sig och gott om resurser tillgängliga för att lära sig språket är alla bidragande faktorer till att det är skapligt lätt att lära sig tyska.

Har hållit på i lite över ett halvår och det blir väl några timmar i veckan. Just nu fokuserar jag mest på grammatik och läsförståelse men har börjat sakta introducera att skriva och tala språket vilket självklart är mycket svårare.
__________________
Done with shadows
Mantus är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 23:00.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)