Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gammal 2017-03-01, 17:27   #376
345.5 i bänk
Jag bänkar över 400 kilo.
 
Reg.datum: Nov 2006
Inlägg: 4 302
Citat:
Ursprungligen postat av alcatrazz Visa inlägg
Trodde Kalle Lane skulle göra mer än 110kg i stock! Antar att folk tränar mer specifikt på den grenen nu för tiden än vad de gjorde då.
Nog en dålig dag. SSM kvalet i Hässleholm nån månad tidigare gjorde Kalle 135. Har det på VHS hemma.
345.5 i bänk är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-03-01, 17:42   #377
Bjorneman
Registered User
 
Bjornemans avatar
 
Reg.datum: Aug 2007
Inlägg: 3 410
Citat:
Ursprungligen postat av 345.5 i bänk Visa inlägg
Magnus var helt klart bäst i Sverige under dessa år. Men klart det var irriterande för dom som ville utmana honom att det var han som styrde gren valet och valde konsekvent bort grenar andra kunde slå honom i. Böj och mark varianter var alltid med på WSM men aldrig på SSM under dessa år pga att Magnus skulle få stryk av flera stycken. Deadlift hold med remmar har Anders Johansson slagit Magnus 2 gånger på internationella tävlingar det var heller inte med. Magnus var bäst helt klart bäst men det blev lite gräddfil.
Jag har hört det och det låter givetvis inte helt fair. Det är väldigt konstigt eftersom han hade vunnit ändå. Antar att egot hade fått sig en smäll.
Bjorneman är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-03-01, 17:57   #378
345.5 i bänk
Jag bänkar över 400 kilo.
 
Reg.datum: Nov 2006
Inlägg: 4 302
Citat:
Ursprungligen postat av Bjorneman Visa inlägg
Jag har hört det och det låter givetvis inte helt fair. Det är väldigt konstigt eftersom han hade vunnit ändå. Antar att egot hade fått sig en smäll.
Om vi tar denna final. I stock hade alla utom Magnus fått köra stock för reps innan medans han fått vila.

Magnus hade ett av världens bästa grepp. Nu hade dom arm overall arm i finalen som är en extrem grepp övning. Sedan farmers där greppet fäller avgörandet. Då väljer dom att förbjuda remmar i carhold och gjorde det till en grepp övning. Trots att det ofta var tillåtet med remmar internationellt. Detta med valet av grenar var frustrerande för Anders särskilt nåt år efter 2000.
345.5 i bänk är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-03-01, 17:57   #379
rattlesnake61
Registered User
 
Reg.datum: Jan 2015
Inlägg: 224
Det var marklyft på SSM 2005 men då hoppade Magnus den grenen och vann ändå tävlingen överlägset. Andreas Johansson vann då marklyftet med 340kg.

Senast redigerad av rattlesnake61 den 2017-03-01 klockan 18:03.
rattlesnake61 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-03-01, 18:15   #380
rattlesnake61
Registered User
 
Reg.datum: Jan 2015
Inlägg: 224
Citat:
Ursprungligen postat av rattlesnake61 Visa inlägg
Det var marklyft på SSM 2005 men då hoppade Magnus den grenen och vann ändå tävlingen överlägset. Andreas Johansson vann då marklyftet med 340kg.
*Anders Johansson skulle det stå.

Tror nog vissa SSM hade blivit mer jämna med andra grenar men speciellt runt 2000 var Magnus ganska överlägsen i Sverige.
rattlesnake61 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-03-01, 19:25   #381
Bjorneman
Registered User
 
Bjornemans avatar
 
Reg.datum: Aug 2007
Inlägg: 3 410
Citat:
Ursprungligen postat av 345.5 i bänk Visa inlägg
Om vi tar denna final. I stock hade alla utom Magnus fått köra stock för reps innan medans han fått vila.

Magnus hade ett av världens bästa grepp. Nu hade dom arm overall arm i finalen som är en extrem grepp övning. Sedan farmers där greppet fäller avgörandet. Då väljer dom att förbjuda remmar i carhold och gjorde det till en grepp övning. Trots att det ofta var tillåtet med remmar internationellt. Detta med valet av grenar var frustrerande för Anders särskilt nåt år efter 2000.
Jag är med på det och det är givetvis inte rättvist, men jag tror att han hade vunnit i vilket fall. Det var en ganska underlig final med nästan uteslutande grenar som han var absolut världsklass i.

Jag menade inte att de som är insatta gnäller. Det är väl med all rätt i så fall, men andra verkar ha fått för sig att Magnus inte var något vidare bra alls och det var han som sporten såg ut på den tiden. T.ex. att han vann WSM 98 BARA för att alla var skadade och sjuka. Det stämmer inte. Det enda verkliga hotet det året, Ahola, var med till slutet. Dessutom har han 4 övriga pallplatser på WSM och en jävla massa vinster i andra tävlingar. 13 år i absoluta världstoppen och den enda gren som han var genomgående relativt dålig i var knäböj. Sen kan man givetvis inte jämföra sporten och atleterna med hur det ser ut i dag.

Sen verkade han mer än lovligt dryg och divig på den tiden, men det är en annan sak.
Bjorneman är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-03-01, 19:33   #382
345.5 i bänk
Jag bänkar över 400 kilo.
 
Reg.datum: Nov 2006
Inlägg: 4 302
Han var överlägset bäst i Sverige från Magnus från 95-05 inget snack. Men det vinklades så att dom som utmanade honom fick det svårare för att Magnus skulle glänsa. SSM finalen 2006 styrde han inte över. Då var det appolon max Anders lekte upp 167 Magnus Pers är väl 155. Mark reps 310. Tungt OK 160kg farmers m.m. Anders vann överlägset. Hade varit kul att se dom mot varandra där. Hade nog blivit jämnare än tidigare år. Men Magnus var bäst i Sverige under sin bästa tid det tycker jag också.
345.5 i bänk är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-03-01, 19:44   #383
Bjorneman
Registered User
 
Bjornemans avatar
 
Reg.datum: Aug 2007
Inlägg: 3 410
Okej. Ja, det låter som att det hade blivit jämnare.

---

Hafthor väger tydligen 205 kg just nu. Undrar vad Brian väger? 215-220?

Bjorneman är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-03-01, 20:25   #384
alcatrazz
Registered User
 
Reg.datum: Mar 2017
Inlägg: 18
Brian Shaw är överjäkligt stark nu. Han har bevisligen fått upp axelstyrkan ännu mer också (211kg stockpress jättelätt i år), säkerligen nära 500 i mark också. Tror man snart kan säga att Brian Shaw är den starkaste någonsin, Savickas hade väl i sin peak starkare axlar men inte lika bra greppstyrka som Shaw. Greppstyrka testas inte lika mycket i strongman längre eftersom det används remmar hela tiden.

Vytautas Lalas är nog den enda som kan hota Shaw i Arnold Classic detta år. 2016 kom han 3:a, vet däremot inte om han är lika stark som tidigare med alla skador han haft.

Senast redigerad av alcatrazz den 2017-03-01 klockan 20:28.
alcatrazz är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-03-02, 21:07   #385
rattlesnake61
Registered User
 
Reg.datum: Jan 2015
Inlägg: 224
Citat:
Ursprungligen postat av alcatrazz Visa inlägg
Brian Shaw är överjäkligt stark nu. Han har bevisligen fått upp axelstyrkan ännu mer också (211kg stockpress jättelätt i år), säkerligen nära 500 i mark också. Tror man snart kan säga att Brian Shaw är den starkaste någonsin, Savickas hade väl i sin peak starkare axlar men inte lika bra greppstyrka som Shaw. Greppstyrka testas inte lika mycket i strongman längre eftersom det används remmar hela tiden.

Vytautas Lalas är nog den enda som kan hota Shaw i Arnold Classic detta år. 2016 kom han 3:a, vet däremot inte om han är lika stark som tidigare med alla skador han haft.
Brian Shaw är väl perfekt byggd för strongman som sporten ser ut idag, men overall som komplett strongman håller jag Hafthor högre. Man ser ju när det är lite mer atletiska grenar som WSM 2014 när det var Loading och Keg toss då var Shaw helt plötsligt 3:a. Hade WSM haft fler sånna grenar senaste åren hade nog Hafthor eller Savickas vunnit varje år.
rattlesnake61 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-03-02, 21:30   #386
345.5 i bänk
Jag bänkar över 400 kilo.
 
Reg.datum: Nov 2006
Inlägg: 4 302
Citat:
Ursprungligen postat av rattlesnake61 Visa inlägg
Det var marklyft på SSM 2005 men då hoppade Magnus den grenen och vann ändå tävlingen överlägset. Andreas Johansson vann då marklyftet med 340kg.
Träffade Anders på gymmet idag och vi började prata om denna tävling. Var ett genomtänkt upplägg och udda upplägg. Marklyft var en av dom sista grenarna och atleter slogs ut för varje gren. Så när det var dags för marklyft kostade det Magnus knappt nåt att stå över eftersom det inte var så många kvar i tävlingen. 2006 fick han inte styra SSM längre och var inte med nå mer.
345.5 i bänk är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-03-04, 10:42   #387
Bjorneman
Registered User
 
Bjornemans avatar
 
Reg.datum: Aug 2007
Inlägg: 3 410
Shaw har vunnit de två första grenarna på Arnolds. Jag kan inte tänka mig något annat än att han vinner hela tävlingen i år.
Bjorneman är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-03-04, 12:39   #388
rattlesnake61
Registered User
 
Reg.datum: Jan 2015
Inlägg: 224
Citat:
Ursprungligen postat av Bjorneman Visa inlägg
Shaw har vunnit de två första grenarna på Arnolds. Jag kan inte tänka mig något annat än att han vinner hela tävlingen i år.
Lutar väl mot det, skulle väl va om han gör bort sig i den nya grenen ''Bag over bar'' - en throw med sandsäck. Men Shaw är så proffsig och kontrollerad så det är väl svårt att tänka sig.

Tråkigt att Årsjö aldrig fått vara med på Arnolds, inte för att jag tror han skulle ha något att göra i top 5 men det verkar som vissa strongmen med mindre meriter än Årsjö har varit med de senaste åren.
rattlesnake61 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-03-04, 18:37   #389
Pudzianovski
Trankil.
 
Pudzianovskis avatar
 
Reg.datum: Feb 2002
Inlägg: 5 680


Pudzianovski är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-03-04, 21:06   #390
Bjorneman
Registered User
 
Bjornemans avatar
 
Reg.datum: Aug 2007
Inlägg: 3 410
Citat:
Ursprungligen postat av rattlesnake61 Visa inlägg
Lutar väl mot det, skulle väl va om han gör bort sig i den nya grenen ''Bag over bar'' - en throw med sandsäck. Men Shaw är så proffsig och kontrollerad så det är väl svårt att tänka sig.

Tråkigt att Årsjö aldrig fått vara med på Arnolds, inte för att jag tror han skulle ha något att göra i top 5 men det verkar som vissa strongmen med mindre meriter än Årsjö har varit med de senaste åren.
Han är en bra kastare vanligtvis så jag tvivlar på att han gör bort sig även om just den grenen är ny. Stocken är tydligen lite lättare i år och det vore ju fan om han inte klämmer ur sig ett par reps i alla fall. Radzikowski är ute ur tävlingen så vi får se hur stocken går. Marken står väl mellan honom och Pritchett.

Jag förstår inte riktigt hur uttagningen till Arnolds går till. Jag menar, var fan är Eddie Hall? Han om någon är väl i en klass för sig när det gäller ren råstyrka.
Bjorneman är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 10:43.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)