Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Allmänt Forum

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2019-10-23, 16:02   #1
Musique
Registered User
 
Reg.datum: Oct 2016
Inlägg: 147
Tråden om The GMAT Exam

Studierna inför mitt GMAT exam den 20 december är i full gång.

Vilka har skrivit det och vad är era bästa studietips inför för provet?

Jag har en studieplan om tre månader, där den första månaden är avverkad och ägnades och Quant Section. Sitter i skrivande stund med Verbal Section och kommer göra det månaden ut. Därefter blir det övningsprov under sista månaden, med kompletterande läsning. Jag pluggar ungefär 15-16 timmar i veckan. Min svaghet är helt klart Quant och den svårare matten. Verbal Section har gått överraskande enkelt hittills.

Utgår från GMAT Official guide och siktar på att göra alla uppgifter i den boken. Har även Manhattan till matten, men går mest igenom tillvägagångssätt och formler i den boken.

Behöver egentligen inte få mer än 450-550 poäng på GMAT (intagningsminimum för min master är 350 poäng) vilket är betryggande. Men jag vill göra det jag kan för att säkerställa resultatet, och att få kring 600 hade varit riktigt rolig.
Musique är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-10-23, 16:03   #2
Rahf
Registered User
 
Rahfs avatar
 
Reg.datum: Feb 2007
Inlägg: 11 827
Hej.

Vafan är GMAT Exam? I dina egna ord.
Rahf är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-10-23, 16:18   #3
Musique
Registered User
 
Reg.datum: Oct 2016
Inlägg: 147
GMAT är ett slags internationellt högskoleprov. Gäller för alla business schools i världen i princip. Består av delarna:

Analytical Writing Assessment— Skriv en text på engelska.

Integrated Reasoning— Utvärdera en text och svara på en frågor relaterade till den.

Quantitative Reasoning— Matematiska problem, både svåra formler och enklare huvudräkning.

Verbal Reasoning— Granska argumentationer och hitta fel.

Man kan få från 0-800 poäng på provet. Över 700 och du kan komma in på Harvard eller Yale i princip. Handelshögskolan i Gbg och STHLM ligger i spannet 350-650 för sina program.
Musique är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-10-23, 17:53   #4
Aryt
Banned User
 
Reg.datum: Aug 2011
Ort: Götet :)):
Inlägg: 380
HUr ska man kunna förbereda sig för så här svåra frågor?
Citat:
Question

If a real estate agent received a commission of 6 percent of the selling price of a certain house, what was the selling price of the house?

(1) The selling price minus the real estate agent's commission was $84,600.

(2) The selling price was 250 percent of the original purchase price of $36,000.

(A) Statement (1) ALONE is sufficient, but statement (2) alone is not sufficient.

(B) Statement (2) ALONE is sufficient, but statement (1) alone is not sufficient.

(C) BOTH statements TOGETHER are sufficient, but NEITHER statement ALONE is sufficient.

(D) EACH statement ALONE is sufficient.

(E) Statements (1) and (2) TOGETHER are NOT sufficient.
Blir ju typ att repetera högstadiematten!

Nej dessa flumutbildningar är bara ett falsk sätt för borgarträsket att stjäla prestige från oss som genomlidit riktiga utbildningar eftersom deras söner inte klarar de tuffa utbildningarna.

Ni kan pma om ni vill ha svaret

Senast redigerad av Aryt den 2019-10-23 klockan 17:54.
Aryt är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-10-23, 18:37   #5
svenbanan
Banned User
 
Reg.datum: Jan 2012
Inlägg: 10 099
Jag tror att vitsen med ovanstående fråga snarast ligger i konjunktion med alla övriga frågor, samt att man har en begränsad tid på sig.

Dvs den frågan hör rimligen till de lättare. Men ifall man behöver 10min för att läsa igenom nogrannt och räkna sig fram till svaret så kommer man inte hinna lösa de svårare frågorna, även om man kanske skulle klara av dem rent logiskt. Så för att kunna få höga poäng på provet så måste man kunna se lösningen på denna typ av problem väldigt snabbt.
svenbanan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-10-23, 19:13   #6
Rahf
Registered User
 
Rahfs avatar
 
Reg.datum: Feb 2007
Inlägg: 11 827
Citat:
Ursprungligen postat av Aryt Visa inlägg
HUr ska man kunna förbereda sig för så här svåra frågor?


Blir ju typ att repetera högstadiematten!

Nej dessa flumutbildningar är bara ett falsk sätt för borgarträsket att stjäla prestige från oss som genomlidit riktiga utbildningar eftersom deras söner inte klarar de tuffa utbildningarna.

Ni kan pma om ni vill ha svaret
Detta är ingen utbildning utan ett högskoleprov, som alltså ska vara accepterat av bland andra Yale och Harvard.
Rahf är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-10-23, 23:30   #7
C.E.J.
Korsordet
 
C.E.J.s avatar
 
Reg.datum: Oct 2007
Ort: Malmö
Inlägg: 5 410
Citat:
Ursprungligen postat av Rahf Visa inlägg
Detta är ingen utbildning utan ett högskoleprov, som alltså ska vara accepterat av bland andra Yale och Harvard.
Du tror inte på honom, eller vadå "alltså"? Sat för grundnivå och bl.a. gmat, lsat, mcat för högre studier (master).

https://www.hbs.edu/mba/admissions/a...s/default.aspx
__________________
"Det är verkligen inte lite omskolning det handlar om" http://www.kolozzeum.com/kolozzeum/s...&postcount=285
C.E.J. är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-10-24, 01:07   #8
svenbanan
Banned User
 
Reg.datum: Jan 2012
Inlägg: 10 099
Citat:
Ursprungligen postat av C.E.J. Visa inlägg
Du tror inte på honom, eller vadå "alltså"? Sat för grundnivå och bl.a. gmat, lsat, mcat för högre studier (master).

https://www.hbs.edu/mba/admissions/a...s/default.aspx
Men herregud. Kolla vilket inlägg han svarade på.

Han ifrågasatte väl för tusan inte att testet skulle vara accepterat av diverse olika instanser. Han påpekade att det var just ett test och inte en utbildning.
svenbanan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-10-24, 12:30   #9
C.E.J.
Korsordet
 
C.E.J.s avatar
 
Reg.datum: Oct 2007
Ort: Malmö
Inlägg: 5 410
Citat:
Ursprungligen postat av svenbanan Visa inlägg
Men herregud. Kolla vilket inlägg han svarade på.

Han ifrågasatte väl för tusan inte att testet skulle vara accepterat av diverse olika instanser. Han påpekade att det var just ett test och inte en utbildning.
Du påstår alltså att menade så?

(See what I did there)
__________________
"Det är verkligen inte lite omskolning det handlar om" http://www.kolozzeum.com/kolozzeum/s...&postcount=285
C.E.J. är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-10-24, 21:17   #10
svenbanan
Banned User
 
Reg.datum: Jan 2012
Inlägg: 10 099
Citat:
Ursprungligen postat av C.E.J. Visa inlägg
Du påstår alltså att menade så?

(See what I did there)
Jag påstår att det var det han menade eftersom det var helt uppenbart att det var det han menade.
svenbanan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-10-26, 13:41   #11
Aryt
Banned User
 
Reg.datum: Aug 2011
Ort: Götet :)):
Inlägg: 380
Citat:
Ursprungligen postat av Rahf Visa inlägg
Detta är ingen utbildning utan ett högskoleprov, som alltså ska vara accepterat av bland andra Yale och Harvard.
Flumutbildningar är förstås alltså handelsutbildningarna - "Master of Business Administration".
http://tidskriftenrespons.se/artikel...na-positioner/
Citat:
Klassbakgrund och genus är helt överspelat som diskrimineringsfaktorer, hävdar de. De behandlar minsann alla studenter lika, oavsett framtoning.
Citat:
Att få diagnosen dyslexi motverkar också det sociala stigma som sämre skolresultat annars hade gett i Djursholms högpresterande miljö. Den skapar ett kryphål i antagningen till Handelshögskolan, som gör att svaga elever kan tas in även här på en särskild kvot. Innehållet i Handelshögskolans utbildningar är inte särskilt intressant, och det är inte heller därför som det räknas som en elitutbildning, vilket Holmqvist beskriver i Handels – Maktelitens skola. Det väsentliga för studenterna är att kunna sätta en examen från Handels på sitt CV.

Jag förstod faktiskt att testet inte är en utbildning.
Aryt är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 11:03.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)