Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gammal 2019-10-21, 16:52   #16
StarkaUlf
Längtar till jul.
 
StarkaUlfs avatar
 
Reg.datum: Nov 2008
Inlägg: 9 685
Citat:
Ursprungligen postat av Snubben Visa inlägg
ser så mycket runt mig som bara känns fel.
Every day.
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av ceejay Visa inlägg
Skulle vända läraren upp och ner och säga att jag kan göra detta pga bänkpress med brygga och djupa böjar.
StarkaUlf är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-10-21, 17:30   #17
Läskeblask
Registered User
 
Reg.datum: Jun 2015
Inlägg: 537
Citat:
Ursprungligen postat av Snubben Visa inlägg
Jag vet du nye om det är något som kommer med föräldrarollen?

Kan relatera till det du skriver efter första barnet. Mycket av det man har haft tidigare runt sig har bleknat. Vad är poängen med resa? Vad är poängen med att skaffa sig en sur bil? Varför köpa kostymer? Etc.

Det enda som betyder något är ens familj, speciellt barnen och där, iallafall för mig, börjar man verkligen ifrågasätta vad det är för liv man lever. Är det värt med karriär (jobba långa kvällar), är det värt med den där dyra saken etc. Kan bara tala för mig själv men jag som person är nog väldigt blek just nu, ser så mycket runt mig som bara känns fel och jag vill bara vara med barnen..

Kanske ligger något i det Purewhey skriver om ex. ångest - man får en perspektivflörändring som sätter allt på sin Kant och då, kanske kanske, inser man att man lever ett liv man inte alls är tillfreds med..
Visst har perspektivena ändrats på i gott och ont. Skulle man inte ha gossen skulle livet vara grått. Det var en av mina mål i livet.

Jag började studera vid sidan om jobbet men slutade för intresset var inte tillräckligt högt. Hur förverkligar man sig själv? Spara pengar i 10 år för att köpa en kul bil? Satsa 100 på tränandet? Jag levde länge ett liv som gick ut på att söka bekräftelse. Det var rätt destruktivt då det var rätt ytligt. Nu så ser jag lite annorlunda på saker och ting och den där glöden efter bekräftelse har slocknat
Läskeblask är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-10-21, 17:44   #18
Rahf
Registered User
 
Rahfs avatar
 
Reg.datum: Feb 2007
Inlägg: 11 827
Du behöver ett projekt eller en ny hobby som känns meningsfull. Var denna mening finns kan ingen svara på förutom du. Så börja testa grejer.
Rahf är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-10-21, 18:31   #19
Torsk_ole
Fil.Kand Oxéfilé
 
Torsk_oles avatar
 
Reg.datum: Jun 2006
Ort: Allt från söder till norr
Inlägg: 1 360
Förutom träning utomhus tycker jag att det hjälper med två saker.

1. Vara i skog/natur. Kvittar i princip vad man gör.
2. Bygga någonting.
Torsk_ole är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-10-21, 19:00   #20
Illustrerade mannen
Jag vill inte ha någon avatartext.
 
Illustrerade mannens avatar
 
Reg.datum: Feb 2008
Inlägg: 1 375
Har haft likande tankar och känslor i massor av år. Har ett ”bra” liv - fantastiska barn, underbar fru, stimulerande och lagom krävande jobb, bra ekonomi, frisk och i hyfsad form och meningsfull fritid. Men trots allt detta ”godis” en ständig känsla av meningslöshet. Svårt att förklara känslan. Läste runt och precis som jag anade tipsas det på de flesta håll om att man ska ”testa något nytt”. Det är svårt när man har ett fullspäckat schema, men jag gav mig f-n på att testa något nytt. Jag frigjorde två vardagskvällar och började med en kampsport som är helt ny för mig och inte liknar något annat jag tränar. Helt fantastiskt roligt att vara nybörjare på något, speciellt som 50+ med över 40 års erfarenhet från kampsport! Jag har något nytt och spännande att se fram mot, nya utmaningar och nya (positiva) utmaningar. Min fru frågade för en tid sedan om jag börjat med lyckopiller!
Det låter banalt, men att ”testa något nytt” fungerade för mig! (Sen kanske ledan återkommer om en tid, men det fungerar nu åtminstone.)
__________________
"Als Gregor Samsa eines Morgens aus unruhigen Traumen erwachte, fand er sich in seinem Bett zu einem ungeheueren Ungeziefer verwandelt."
Franz Kafka
Die Verwandlung
Illustrerade mannen är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-10-21, 19:21   #21
Rahf
Registered User
 
Rahfs avatar
 
Reg.datum: Feb 2007
Inlägg: 11 827
Citat:
Ursprungligen postat av Illustrerade mannen Visa inlägg
Har haft likande tankar och känslor i massor av år. Har ett ”bra” liv - fantastiska barn, underbar fru, stimulerande och lagom krävande jobb, bra ekonomi, frisk och i hyfsad form och meningsfull fritid. Men trots allt detta ”godis” en ständig känsla av meningslöshet. Svårt att förklara känslan. Läste runt och precis som jag anade tipsas det på de flesta håll om att man ska ”testa något nytt”. Det är svårt när man har ett fullspäckat schema, men jag gav mig f-n på att testa något nytt. Jag frigjorde två vardagskvällar och började med en kampsport som är helt ny för mig och inte liknar något annat jag tränar. Helt fantastiskt roligt att vara nybörjare på något, speciellt som 50+ med över 40 års erfarenhet från kampsport! Jag har något nytt och spännande att se fram mot, nya utmaningar och nya (positiva) utmaningar. Min fru frågade för en tid sedan om jag börjat med lyckopiller!
Det låter banalt, men att ”testa något nytt” fungerade för mig! (Sen kanske ledan återkommer om en tid, men det fungerar nu åtminstone.)
Jag tror att det är just lärandet som även är en viktig del. För mig personligen har livet eller stunden varit mycket intressantare om det varit något man antingen inte förstått, eller varit 'dålig' på, som nu successivt skulle förstås lite bättre.

Har själv börjat gå på yoga av alla saker. Skrattar fortfarande inombords när den sävliga och monotona tonen kommer fram hos de instruktörerna, men gläds samtidigt åt att det skickar ut rätt vibbar till gruppen.
Rahf är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-10-21, 20:00   #22
Cooks
Budget Axon
 
Reg.datum: Nov 2014
Inlägg: 101
Citat:
Ursprungligen postat av WHITEFOLKS Visa inlägg
Tipsen jag kan ge är att försöka bemästra något nytt, i princip vad som helst och att försöka med mindfulness.

Att lära sig något nytt, ny hobby, ger dig något att utvecklas i och se fram emot vilket bidrar till att ge ett visst syfte och mening och ger även en utmaning i livet som är positiv.
Vad är det där? Ser det överallt men vågar aldrig fråga "Mindfulness"?
Cooks är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-10-21, 20:55   #23
WHITEFOLKS
Registered User
 
WHITEFOLKSs avatar
 
Reg.datum: Sep 2003
Inlägg: 4 745
Citat:
Ursprungligen postat av Cooks Visa inlägg
Vad är det där? Ser det överallt men vågar aldrig fråga "Mindfulness"?
https://sv.wikipedia.org/wiki/Medveten_n%C3%A4rvaro

Men då utan allt religiösa undertoner utan bara som ren meditation och att vara närvarande.
WHITEFOLKS är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-10-22, 06:22   #24
trädgårdsmöbel
d-bag
 
trädgårdsmöbels avatar
 
Reg.datum: Jun 2016
Inlägg: 1 231
Mitt tips mot existentiell ångest är att sätta upp en mental spärr/mur/staket mot existentiella funderingar. Alla tankar på livets mening, ifrågasättande av sig själv, självkännedom osv. leder till ångest. Ju mer man lär sig om sig själv, ju djupare man går ju mer förstår man att man är bajs. En bajsmänniska. Den insikten ger ångest, så att skaffa den insikten är inget bra.

Dumma människor som inte kan reflektera så djupt över sig själva slipper vetskapen om att de är bajs och att allt är bajs. De har inte den typen av ångest. De förstår den inte Så bli en dum människa.

En dum människa ifrågasätter inte, han/hon bara är. I nuet, oro inför framtiden och dåliga minnen. Det kan hon ha ångest för. Inte för en helt onödig ångestnivå bortom det.

Bygg en mur. Stäng ute djupare självreflektion, personlighetstester, terapi, filosofiska resonemang. Det är bortanför muren. Innanför finns en avskalad dummare men mindre ångestfylld version av dig själv.

Någon som gillar att gymma, jobbar, har en son han älskar, tycker x om y (utan att självreflektera över varför). Men en grund person utan ett jobbigt djup. En grund, glad person.
trädgårdsmöbel är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-10-22, 06:28   #25
Läskeblask
Registered User
 
Reg.datum: Jun 2015
Inlägg: 537
Grejen är den att man jobbar från 7-16 eller 7-17. Gossen är 3-4 dagar i veckan hos mig. Jag har redan nu jobbigt med att lyckas få in alla pass. Det fina med styrketräning är att man kan göra det när det passar en själv. Gjorde mig själv en stor tjänst tidigare när jag så gott som helst slutade med mitt andra jobb som verkligen sög livslusten ur mig. Skönt att höra att man inte är ensam. Jag tror jag kommer testa styrkelyft och kanske motionera lite mera. Jag tror man behöver olika mål som driver en framåt. Jag tror många snöar in sig i familjelivet för myvket och glömmer sig själv
Läskeblask är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-10-22, 06:38   #26
Läskeblask
Registered User
 
Reg.datum: Jun 2015
Inlägg: 537
Citat:
Ursprungligen postat av trädgårdsmöbel Visa inlägg
Mitt tips mot existentiell ångest är att sätta upp en mental spärr/mur/staket mot existentiella funderingar. Alla tankar på livets mening, ifrågasättande av sig själv, självkännedom osv. leder till ångest. Ju mer man lär sig om sig själv, ju djupare man går ju mer förstår man att man är bajs. En bajsmänniska. Den insikten ger ångest, så att skaffa den insikten är inget bra.

Dumma människor som inte kan reflektera så djupt över sig själva slipper vetskapen om att de är bajs och att allt är bajs. De har inte den typen av ångest. De förstår den inte Så bli en dum människa.

En dum människa ifrågasätter inte, han/hon bara är. I nuet, oro inför framtiden och dåliga minnen. Det kan hon ha ångest för. Inte för en helt onödig ångestnivå bortom det.

Bygg en mur. Stäng ute djupare självreflektion, personlighetstester, terapi, filosofiska resonemang. Det är bortanför muren. Innanför finns en avskalad dummare men mindre ångestfylld version av dig själv.

Någon som gillar att gymma, jobbar, har en son han älskar, tycker x om y (utan att självreflektera över varför). Men en grund person utan ett jobbigt djup. En grund, glad person.
Skrev samma sak i en annan tråd. En sådan människa skiter på sig av glädje när han får åka till kanarieöarna eller bytt bil. Som människa är man ju onödig men förhoppningsvis finns det några människor man är oersättlig för
Läskeblask är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-10-22, 09:14   #27
Torsk_ole
Fil.Kand Oxéfilé
 
Torsk_oles avatar
 
Reg.datum: Jun 2006
Ort: Allt från söder till norr
Inlägg: 1 360
Jag försöker rikta mina tankar istället för att grubbla. Enklast är att lyssna/läsa om ett ämne man inte riktigt kan. Jag lyssnade t ex på en podcast som gick igenom filosofins historia och olika tänkare.

Då kan man fundera på det istället för att grubbla själv.
Torsk_ole är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-10-22, 12:36   #28
Läskeblask
Registered User
 
Reg.datum: Jun 2015
Inlägg: 537
Jag har lyckats stänga ut saker jag inte kan påverka. Det är dom små sakerna man måste lära sig njuta av. Känns mest som att livet är en kamp mot räkningar, plikter och stress. Nåja så är det för alla mer eller mindre.
Läskeblask är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-10-22, 12:41   #29
Stoltz
Jag ber om det.
 
Stoltzs avatar
 
Reg.datum: Sep 2004
Inlägg: 3 622
Citat:
Ursprungligen postat av Läskeblask Visa inlägg
Jag har lyckats stänga ut saker jag inte kan påverka. Det är dom små sakerna man måste lära sig njuta av. Känns mest som att livet är en kamp mot räkningar, plikter och stress. Nåja så är det för alla mer eller mindre.
Att njuta av de små sakerna är en konst värd att lära sig.

Jag har haft ibs större delen av mitt liv, men senaste året har det varit totalt kaos och inatt sov jag inte en blund för att magen krampade så mycket att jag fick vakna mardrömmar.

På vägen till jobbet så hade jag grönt på alla trafikljus och behövde inte stanna för tåget vid rälsen, två saker som verkligen kan ge kallsvett och ångest när man har en dålig ibs-period.

Jag har levt på det hela dagen, de gröna ljusen och avsaknaden av tåg gjorde min dag
Stoltz är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-10-22, 13:10   #30
dluddeckens
Registered User
 
Reg.datum: Jan 2012
Inlägg: 820
Jag känner igen mig en hel del i trådstarten.

Försöker planera helgerna på ett annat sätt än tidigare, då vin/kvinnor/sång (som trådskaparen uttryckte det) var det primära.

Numera är målet mer att ta det lugnt, försökte promenera i naturen (plocka svamp, gå någon vandringsled, njuta av sommarsolen eller som nu, de höstfärgade löven).

Skaffat bättre kläder för att klara vara ute i naturen och uppskattar verkligen det lugnet.
dluddeckens är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 06:05.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)