Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gammal 2019-06-15, 17:37   #16
Elcrack
Registered User
 
Reg.datum: Jun 2019
Inlägg: 12
Citat:
Ursprungligen postat av Wrenchgirl Visa inlägg
Jag tycker att jag är iallafall lite mer utvilad.
En halvtimme innan jag lägger mig. Jag har som rutin att jag tar min ZMA+ett glas vatten innan jag sätter mig i min läsfotölj och läser en halvtimme innan jag lägger mig i sängen. Lite just för att hjärnan också ska förknippa sängen med enbart sömn och på så vis också lura hjärnan lite att gå ned i viloläge snabbare.
Vet dock inte om det funkar men lite snabbare upplever jag att jag somnar såvida jag inte har extra värk som håller mig vaken. ^^
Okej, tack så mycket
Ska ge det ett försök!
Elcrack är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-06-15, 17:37   #17
Elcrack
Registered User
 
Reg.datum: Jun 2019
Inlägg: 12
Citat:
Ursprungligen postat av Sverker Visa inlägg
Bra påpekande DudX.

Melatonin kommer upp ibland eftersom det är tillåtet i USA men klassas som läkemedel i Sverige.


Håll tråden fri från melatonin och andra läkemedel.
Inga problem, ny här så ni vet
Elcrack är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-06-15, 17:39   #18
Wrenchgirl
Registered User
 
Wrenchgirls avatar
 
Reg.datum: Nov 2018
Ort: Svenstavik
Inlägg: 405
Citat:
Ursprungligen postat av Elcrack Visa inlägg
Okej, tack så mycket
Ska ge det ett försök!
Sen om man ska vara lite humoristisk finns ju alltid lösningen gummikluba.
__________________
Lyfta skrot? Snarare tränar för att orka lyfta skrot.
Och #fuckreumatism
Wrenchgirl är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-06-15, 18:08   #19
bigtraps
Registered User
 
Reg.datum: Feb 2004
Ort: hälsingland
Inlägg: 969
Citat:
Ursprungligen postat av Elcrack Visa inlägg
Inga problem, ny här så ni vet
Hade samma problem som du under många år.
Brukade vakna mellan 3 och halv fyra på nätterna.

För mej var det psykiskt. Oroade mej för olika saker.
detta gjorde att jag hade svårt att somna om

Nu är skallen rensad och jag sover som jag ska
bigtraps är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-06-15, 18:27   #20
Elcrack
Registered User
 
Reg.datum: Jun 2019
Inlägg: 12
Citat:
Ursprungligen postat av bigtraps Visa inlägg
Hade samma problem som du under många år.
Brukade vakna mellan 3 och halv fyra på nätterna.

För mej var det psykiskt. Oroade mej för olika saker.
detta gjorde att jag hade svårt att somna om

Nu är skallen rensad och jag sover som jag ska
Skönt att höra att du kom ur det!
Ja förhoppningsvis går det över men det har pågått ett bra tag och det tråkiga är att det stör träningen så mycket.
Elcrack är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-06-15, 18:49   #21
Frustrator
Klen och gnällig
 
Frustrators avatar
 
Reg.datum: Jan 2006
Ort: Halmstad
Inlägg: 1 264
Citat:
Ursprungligen postat av Bärsärk Visa inlägg
Med extremt få undantag så behöver alla människor minst 7-8 timmar. Man mår bättre av det, många blir vana vid att vara trötta och hängiga så de inte tänker på det men om de optimerade sin sömn och skötte det rätt så skulle det märkas skillnad.

Jag har haft tunga fysiska arbeten och märker stor skillnad på 5,6,7,8 timmar. 7 och uppåt är helt klart bäst.

Om det finns några piller och tabletter där ute som man kan ta som inte har några skadliga effekter på hälsan över lång tid och det förbättrar ens sömn så ska man ta det alla gånger! Alla som inte har barn eller andra saker i sin närvaro som stör sömnen och som INTE sover minst 8 timmar per natt eller försöker göra allt de kan för att sova så länge som möjligt gör sig själva en rejäl björntjänst.
Jag menade inte att 7h skulle vara för länge. Bara att sömnbehovet på individbasis varierar en hel del och att man inte ska stirra sig blind/bli stressad av/ hur alla andra sover, utan göra precis som TS och faktiskt leta efter vilken sömn som verkar ge ett bra liv för just denna. Jag har småbarn hemma, är kroniskt trött, när hustrun och barnen är iväg några dagar så sover jag 9-10h per natt ett par nätter och sen brukar jag landa i att 6.5h är lagom för mig när jag fått sova ikapp. Hustrun är mer åt hållet att hon behöver 9h per natt även om jag å barnen är borta i en vecka.
__________________
Göteborgsvarvet 2006, 21km, 1 tim 24 min och 7sekunder.
10K 34:55.
Guld i medicinar-sm 2005, 2006, 2007, 2008, 2009. Silver 2010. "Nu då!"
Vasaloppet -08,-09,-10,-12,-13,-14,-17,-18,-19
Frustrator är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-06-15, 20:46   #22
Anders The Peak
Registered User
 
Anders The Peaks avatar
 
Reg.datum: Jan 2005
Ort: Hemma
Inlägg: 11 211
Citat:
Ursprungligen postat av Frustrator Visa inlägg
Jag menade inte att 7h skulle vara för länge. Bara att sömnbehovet på individbasis varierar en hel del och att man inte ska stirra sig blind/bli stressad av/ hur alla andra sover, utan göra precis som TS och faktiskt leta efter vilken sömn som verkar ge ett bra liv för just denna. Jag har småbarn hemma, är kroniskt trött, när hustrun och barnen är iväg några dagar så sover jag 9-10h per natt ett par nätter och sen brukar jag landa i att 6.5h är lagom för mig när jag fått sova ikapp. Hustrun är mer åt hållet att hon behöver 9h per natt även om jag å barnen är borta i en vecka.
Jag tror att det här är något som stämmer bra på de flesta.
__________________
Grandmaster Broscientist

"Bro, you gotta slam 40-60 grams of waxy maize plus 20 grams of BCAA within 7 seconds of finishing your last set of squat rack curls. Otherwise, you'll go straight catabolic."
Anders The Peak är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-06-15, 21:02   #23
-squat-
Registered User
 
-squat-s avatar
 
Reg.datum: Apr 2002
Inlägg: 1 221
Jag tycker ZMA funkar bra. Har även provat produkter som Deep Sleep, Natt, och Gaba té - vilket är produkter som innehåller t.ex. l-teanin, kamomill, gaba, humle, ashwaganda etc. Tycker nog inte att de har någon effekt.
-squat- är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-06-15, 21:12   #24
baggard
Registered User
 
baggards avatar
 
Reg.datum: Aug 2011
Inlägg: 782
Vaknar också alltid upp efter 5 timmars sömn. Spelar ingen roll om jag lägger mig 20.00, 23.00, 02.00 - vaknar alltid upp efter 5 timmar. Alltid oroat mig över det för känns som man inte får den optimala återhämtningen.

Väljer att tro på denna artikeln om att det är naturligt att vakna upp mitt i natten och så är problemet löst https://www.livescience.com/12891-natural-sleep.html
baggard är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-06-15, 21:21   #25
Lafayette
Jag har frågat två år i rad, jag ger upp.
 
Lafayettes avatar
 
Reg.datum: Oct 2018
Inlägg: 519
Citat:
Ursprungligen postat av baggard Visa inlägg
Vaknar också alltid upp efter 5 timmars sömn. Spelar ingen roll om jag lägger mig 20.00, 23.00, 02.00 - vaknar alltid upp efter 5 timmar. Alltid oroat mig över det för känns som man inte får den optimala återhämtningen.

Väljer att tro på denna artikeln om att det är naturligt att vakna upp mitt i natten och så är problemet löst https://www.livescience.com/12891-natural-sleep.html
Ingen tupplur på dagen?
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av StarkaUlf Visa inlägg
Livet är upp och ner, som en knäböj.
Lafayette är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-06-16, 11:40   #26
d1anny2
Registered User
 
d1anny2s avatar
 
Reg.datum: Feb 2013
Ort: Varberg
Inlägg: 722
Testa stödstrumpor? Jag hade kryp i benen som blev än värre av stress. Ett par tajta stödstrumpor gjorde att jag vaknade färre gånger och somnade om snabbare.
d1anny2 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-06-17, 08:26   #27
geoff
Registered User
 
Reg.datum: Dec 2018
Inlägg: 462
ZMA hade ingen märkbar effekt på mig (testade under ett par månader). Har även kört bara magnesium kvällstid (och zink kör jag alltid på morgonen).

Jag tror att det inte får finnas några externa faktorer/stress (plus att man kanske även skall ha brist på något av de ingående ämnena?) för att man ska märka något av tillskott. Eftersom många sömnproblem dessutom är psykiska så kan såklart placebo-effekten vara stor. Tyvärr så är den inte stor nog för mig - den eventuella risken att man måste upp mitt i natten, eller (för) tidigt på morgonen för hantera ungarna, samt lite småont/stel i ryggen, gör att jag sover småkasst 9 nätter av 10
geoff är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-06-18, 04:47   #28
Nuggets
Registered User
 
Reg.datum: Mar 2018
Inlägg: 150
ZMA och l-teanin har funkat bra för mig. Kan även rekommendera att börja meditera, gjorde under för mina sömnproblem.
Nuggets är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-06-18, 11:43   #29
d1anny2
Registered User
 
d1anny2s avatar
 
Reg.datum: Feb 2013
Ort: Varberg
Inlägg: 722
Citat:
Ursprungligen postat av Nuggets Visa inlägg
ZMA och l-teanin har funkat bra för mig. Kan även rekommendera att börja meditera, gjorde under för mina sömnproblem.
Bra tips. Meditation. Vad innebär det för dig?
d1anny2 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-06-18, 12:08   #30
Nuggets
Registered User
 
Reg.datum: Mar 2018
Inlägg: 150
Citat:
Ursprungligen postat av d1anny2 Visa inlägg
Bra tips. Meditation. Vad innebär det för dig?
Jag kör mindfulness-breathing (den allra enklaste formen av meditation som finns) 10 minuter morgon och kväll. Lite förenklat så handlar det bara om att sätta sig bekvämt och fokusera på andningen samtidigt som man släpper allt annat. Finns en jättebra app som heter headspace om man vill lära sig ordentligt.

Och sömnen är ju såklart bara en av alla fördelarna jag fått ut, meditation har mängder med dokumenterade positiva effekter, få saker där man kan investera så lite tid och få ut saker.
Nuggets är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 18:41.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)