Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gammal 2019-10-23, 22:16   #16
Rahf
Registered User
 
Rahfs avatar
 
Reg.datum: Feb 2007
Inlägg: 11 827
Citat:
Ursprungligen postat av Wrenchgirl Visa inlägg
Nu har jag kört mitt benpass med step-up istället och tycker jag fick mer gensvar än vanliga böjen utan att knäna känns som att de ska smälla av.

Jag glömde säga att jag kör inte den typ av step up man ser i aerobicsvideos utan jag sätter upp ett ben på pallen som jag har höjt upp så att låret blir så gott som parallellt med golvet och sen en tiokilosvikt i varje hand. Och sedan rätar jag ut benet så att det "vilande" benet lämnar golvet och jag står på ett ben på pallen. Och sedan återgår jag till utgångsläge med den andra foten i backen och börjar om för sammanlagt 5X5 innan jag byter ben.
Det jag inte gillar med denna övning är att man (läs: jag) lätt hjälper till ganska mycket med det frånskjutande benet. Även när det medvetet motarbetas finns fortfarande hjälp och 'fusk' med den sidan.

Ovidkommande på stora hela kanske, men en observation.
Rahf är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-10-24, 14:12   #17
Wrenchgirl
Registered User
 
Wrenchgirls avatar
 
Reg.datum: Nov 2018
Ort: Svenstavik
Inlägg: 405
Citat:
Ursprungligen postat av Rahf Visa inlägg
Det jag inte gillar med denna övning är att man (läs: jag) lätt hjälper till ganska mycket med det frånskjutande benet. Även när det medvetet motarbetas finns fortfarande hjälp och 'fusk' med den sidan.

Ovidkommande på stora hela kanske, men en observation.
Kanske lite men mitt "vilande" ben är så pass rak att det inte kan ge så mycket studs eftersom jag har det aktiva benet i nästan 90 graders vinkel i utgångsläget.
__________________
Lyfta skrot? Snarare tränar för att orka lyfta skrot.
Och #fuckreumatism
Wrenchgirl är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-10-25, 15:02   #18
Kev88
Registered User
 
Kev88s avatar
 
Reg.datum: Jun 2016
Inlägg: 634
Som redan har nämnts, kör bulgariska splitböj istället, i step-ups så får du i stort sätt ingen excentrisk träning, värdelös övning imo.
Kev88 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-10-26, 09:19   #19
Wrenchgirl
Registered User
 
Wrenchgirls avatar
 
Reg.datum: Nov 2018
Ort: Svenstavik
Inlägg: 405
Citat:
Ursprungligen postat av Kev88 Visa inlägg
Som redan har nämnts, kör bulgariska splitböj istället, i step-ups så får du i stort sätt ingen excentrisk träning, värdelös övning imo.
Jag testade det utan vikter men dels höll jag på att tippa åt sidan och sen fick jag samma problem där med att det kändes som att mina knän skulle kollapsa. Det är därför jag inte kör utfall längre för jag hade samma problem där.
__________________
Lyfta skrot? Snarare tränar för att orka lyfta skrot.
Och #fuckreumatism
Wrenchgirl är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-10-26, 10:27   #20
StarkaUlf
Längtar till jul.
 
StarkaUlfs avatar
 
Reg.datum: Nov 2008
Inlägg: 9 685
Kör på med step up tills du kanske känner att det inte är tillräckligt utmanande Sen kan du börja fundera på andra varianter osv.
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av ceejay Visa inlägg
Skulle vända läraren upp och ner och säga att jag kan göra detta pga bänkpress med brygga och djupa böjar.
StarkaUlf är uppkopplad nu   Svara med citat


Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 10:58.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)