Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Kosttillskott

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2018-04-12, 09:35   #1
King Grub
Chefsarkitekt Oljebyxor
 
King Grubs avatar
 
Reg.datum: Mar 2002
Ort: Norrtälje
Inlägg: 78 268
Effekt av magnesiumtillskott på muskelhälsa

Bra för alkoholister och åldringar, verkningslöst för idrottare och fysiskt aktiva.

Citat:
Increasing evidence supports a role of magnesium (Mg) in skeletal muscle function. However, no systematic review or meta-analysis has summarized data on Mg supplementation in relation to muscle fitness in humans. Thus, this study aimed to quantitatively assess the effect of Mg supplementation on muscle fitness. A meta-analysis and systematic review. Medline database and other sources were searched for randomized clinical trials through July 2017. Studies that reported results regarding at least one of the following outcomes: leg strength, knee extension strength, peak torque, muscle power, muscle work, jump, handgrip, bench press weights, resistant exercise, lean mass, muscle mass, muscle strength, walking speed, Repeated Chair Stands, and TGUG were included. Measurements of the association were pooled using a fixed-effects model and expressed as weighted mean differences (WMDs) with 95% confidence intervals (95% CIs). Fourteen randomized clinical trials targeting 3 different populations were identified: athletes or physically active individuals (215 participants; mean age: 24.9 years), untrained healthy individuals (95 participants; mean age: 40.2 years), and elderly or alcoholics (232 participants; mean age: 62.7 years). The beneficial effects of Mg supplementation appeared to be more pronounced in the elderly and alcoholics, but were not apparent in athletes and physically active individuals. The results of the meta-analysis suggested that no significant improvements in the supplementation group were observed regarding isokinetic peak torque extension [WMD = 0.87; 95% CI = (-1.43, 3.18)], muscle strength [WMD = 0.87; 95% CI = (-0.12, 1.86)] or muscle power [WMD = 3.28; 95% CI = (-14.94, 21.50)]. Evidence does not support a beneficial effect of Mg supplementation on muscle fitness in most athletes and physically active individuals who have a relatively high Mg status. But Mg supplementation may benefit individuals with Mg deficiency, such as the elderly and alcoholics.
Magnes Res. 2017 Nov 1;30(4):120-132. The effect of magnesium supplementation on muscle fitness: a meta-analysis and systematic review.
__________________


Angående PM-rådgivning!
King Grub är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-04-17, 07:49   #2
Pepz
Uggla
 
Pepzs avatar
 
Reg.datum: Oct 2005
Inlägg: 12 066
hur vanligt är det idag med magnesiumbrist?

Med ett adekvat energiintag med någorlunda vettig kost så borde det inte vara en fråga, men på enformig diet? mycket snabbmat?
__________________
Don´t gör it
It´s not värt it
Pepz är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-04-17, 08:07   #3
Klein
Registered User
 
Reg.datum: Jan 2004
Inlägg: 3 696
Citat:
Ursprungligen postat av Pepz Visa inlägg
hur vanligt är det idag med magnesiumbrist?

Med ett adekvat energiintag med någorlunda vettig kost så borde det inte vara en fråga, men på enformig diet? mycket snabbmat?
Det är väl främst med gluten och mejerifria dieter som man ligger i riskzonen för magnesiumbrist.
Klein är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-04-17, 08:39   #4
Beemel
Oh gravity, thou art a heartless bitch
 
Beemels avatar
 
Reg.datum: May 2006
Ort: Hemma hos mig.
Inlägg: 7 119
Placebo eller ej, jag tycker mig sova bättre när käkar extra magnesium.
__________________
_____________________________________________
Beemels journal
Beemelversusgravity på Instagram
Beemel är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-04-17, 09:26   #5
Bossebäver
Registered User
 
Bossebävers avatar
 
Reg.datum: Sep 2013
Inlägg: 1 003
Citat:
Ursprungligen postat av Beemel Visa inlägg
Placebo eller ej, jag tycker mig sova bättre när käkar extra magnesium.
Jag med. 400mg magnesium på kvällen och jag somnar som en stock.
__________________
Im Chuck Norris, your argument is invalid.
Bossebäver är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-04-17, 13:36   #6
oldman
Registered User
 
oldmans avatar
 
Reg.datum: Apr 2018
Inlägg: 232
Citat:
Ursprungligen postat av Pepz Visa inlägg
hur vanligt är det idag med magnesiumbrist?

Med ett adekvat energiintag med någorlunda vettig kost så borde det inte vara en fråga, men på enformig diet? mycket snabbmat?
"Magnesiumbrist är ytterst ovanligt men kan uppstå vid kostrestriktion eller vid vissa sjukdomar."
"Kan man få i sig för mycket magnesium?

För högt intag av magnesium från kosttillskott kan ge diarré."

-Livsmedelsverket.
oldman är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 16:27.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)