Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Kosttillskott

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2018-03-06, 13:12   #1
King Grub
Chefsarkitekt Oljebyxor
 
King Grubs avatar
 
Reg.datum: Mar 2002
Ort: Norrtälje
Inlägg: 78 282
Effekt av koffein på muskulär styrka och kraft

Citat:
Background

Caffeine is commonly used as an ergogenic aid. Literature about the effects of caffeine ingestion on muscle strength and power is equivocal. The aim of this systematic review and meta-analysis was to summarize results from individual studies on the effects of caffeine intake on muscle strength and power.

Methods

A search through eight databases was performed to find studies on the effects of caffeine on: (i) maximal muscle strength measured using 1 repetition maximum tests; and (ii) muscle power assessed by tests of vertical jump. Meta-analyses of standardized mean differences (SMD) between placebo and caffeine trials from individual studies were conducted using the random effects model.

Results

Ten studies on the strength outcome and ten studies on the power outcome met the inclusion criteria for the meta-analyses. Caffeine ingestion improved both strength (SMD = 0.20; 95% confidence interval [CI]: 0.03, 0.36; p = 0.023) and power (SMD = 0.17; 95% CI: 0.00, 0.34; p = 0.047). A subgroup analysis indicated that caffeine significantly improves upper (SMD = 0.21; 95% CI: 0.02, 0.39; p = 0.026) but not lower body strength (SMD = 0.15; 95% CI: -0.05, 0.34; p = 0.147).

Conclusion

The meta-analyses showed significant ergogenic effects of caffeine ingestion on maximal muscle strength of upper body and muscle power. Future studies should more rigorously control the effectiveness of blinding. Due to the paucity of evidence, additional findings are needed in the female population and using different forms of caffeine, such as gum and gel.
Journal of the International Society of Sports Nutrition. December 2018, 15:11. Effects of caffeine intake on muscle strength and power: a systematic review and meta-analysis.
__________________


Angående PM-rådgivning!
King Grub är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-03-06, 14:38   #2
exevision
Registered User
 
exevisions avatar
 
Reg.datum: Jan 2011
Inlägg: 6 802
Hur kan det vara olika resultat mellan under och överkropp?
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av Wormzie Visa inlägg
det enda man kan säga säkert är att om gasp-linnet är på kör man med byggarsplit
exevision är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-04-12, 09:05   #3
King Grub
Chefsarkitekt Oljebyxor
 
King Grubs avatar
 
Reg.datum: Mar 2002
Ort: Norrtälje
Inlägg: 78 282
Här har jag skrivit en mer detaljerad artikel om studien:

http://www.styrkelabbet.se/koffein-och-styrka/
__________________


Angående PM-rådgivning!
King Grub är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-04-12, 10:45   #4
Shqypnia
Dardania
 
Shqypnias avatar
 
Reg.datum: Nov 2013
Inlägg: 3 147
I podden 25 Minuter talar värdarna ofta om vikten av att vänta någon timme på morgonen innan man tar sin första kopp kaffe. Kroppen har höga doser kortisol på morgonen, men finns det någon vinning hälsomässigt öht med att vänta med sitt kaffeintag tills stresshormonerna lugnat ner sig?
__________________
Den typen av människa
Shqypnia är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-04-12, 10:53   #5
King Grub
Chefsarkitekt Oljebyxor
 
King Grubs avatar
 
Reg.datum: Mar 2002
Ort: Norrtälje
Inlägg: 78 282
Man har väl inte undersökt den saken direkt, men större kortisolfrisättning, särkskilt en höjning av ett redan stort påslag, är inte någon man brukar vilja åstadkomma. Hur stor praktisk påverkan det har på sikt för en annars frisk individ är oklart, men den är ju inte positiv, oavsett storlek.
__________________


Angående PM-rådgivning!
King Grub är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-04-12, 10:59   #6
Shqypnia
Dardania
 
Shqypnias avatar
 
Reg.datum: Nov 2013
Inlägg: 3 147
Citat:
Ursprungligen postat av King Grub Visa inlägg
Man har väl inte undersökt den saken direkt, men större kortisolfrisättning, särkskilt en höjning av ett redan stort påslag, är inte någon man brukar vilja åstadkomma. Hur stor praktisk påverkan det har på sikt för en annars frisk individ är oklart, men den är ju inte positiv, oavsett storlek.
Flera som tränar tidigt på morgonen tar ganska stor dos av koffeintabletter. Hur gör du själv? Brukar du vänta?
__________________
Den typen av människa
Shqypnia är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-04-12, 11:16   #7
King Grub
Chefsarkitekt Oljebyxor
 
King Grubs avatar
 
Reg.datum: Mar 2002
Ort: Norrtälje
Inlägg: 78 282
Om jag hade tränat på morgonen hade jag i alla fall inte använt koffeintillskott dagligen utan mer sällan när det verkligen behövs eller om det var maxning av något slag. Att varje dag förstärka ett kraftigt kortisolpåslag är nog inte så bra.
__________________


Angående PM-rådgivning!
King Grub är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-04-12, 11:20   #8
Diomedea exulans
Klår sin lillasyster i armbrytning
 
Diomedea exulanss avatar
 
Reg.datum: Dec 2012
Ort: Rīga
Inlägg: 11 020
Hur är det med kaffe och kortisol?
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av skyffelmördarn Visa inlägg
Nu får din röv sota för din fåfänga.
Senast redigerad av Diomedea exulans; efter senaste träningspasset. Anledning: tränade
Diomedea exulans är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-04-12, 11:25   #9
King Grub
Chefsarkitekt Oljebyxor
 
King Grubs avatar
 
Reg.datum: Mar 2002
Ort: Norrtälje
Inlägg: 78 282
Koffeinet har samma effekt på kortisol oavsett källa.

Man vänjer sig dock vid saken, och en van kaffedrickare får inte alls lika stort kortisolpåslag av koffeinintag som en ovan. Om det är bra att ha vant sig så till den grad att man stört kroppens hormonfrisättning kan i och för sig diskuteras.

Dom bästa tillfällena för koffeinintag är förmiddag och eftermiddag efter klockan 13 men före klockan 18. Efter 13 sjunker kortisolnivåerna, och koffeinintag efter 18 brukar kunna störa sömnen (även om man somnar sovar man sämre, omärkligt eller inte).
__________________


Angående PM-rådgivning!
King Grub är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-04-12, 14:23   #10
Eljest
Banned User
 
Reg.datum: Feb 2016
Inlägg: 303
Citat:
Ursprungligen postat av King Grub Visa inlägg
Om jag hade tränat på morgonen hade jag i alla fall inte använt koffeintillskott dagligen utan mer sällan när det verkligen behövs eller om det var maxning av något slag. Att varje dag förstärka ett kraftigt kortisolpåslag är nog inte så bra.
Om man har vant sig vid kaffe på morgonen, hur bör man bäst trappa ner för att till slut inte ta kaffe det första man gör innan morgonträning fastande? Är det en minskning av dosen successivt över ett par dagar/veckor eller bara sluta tvärt som är bäst? Tänker främst ur perspektivet prestationspåverkan på morgonträningen.
Eljest är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-04-12, 18:27   #11
SHH
Jag försöker inte ens
 
SHHs avatar
 
Reg.datum: Nov 2016
Ort: Småland
Inlägg: 990
Citat:
Ursprungligen postat av Eljest Visa inlägg
Om man har vant sig vid kaffe på morgonen, hur bör man bäst trappa ner för att till slut inte ta kaffe det första man gör innan morgonträning fastande? Är det en minskning av dosen successivt över ett par dagar/veckor eller bara sluta tvärt som är bäst? Tänker främst ur perspektivet prestationspåverkan på morgonträningen.
Ber om ursäkt för OT nu, & jag lär väl kanske inte få svar ändå, men kan det finnas en liiiiten möjlighet att du har ett annat konto här på Kolozzeum? Hihihihi
SHH är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-04-12, 22:05   #12
Bossebäver
Registered User
 
Bossebävers avatar
 
Reg.datum: Sep 2013
Inlägg: 1 003
Citat:
Ursprungligen postat av King Grub Visa inlägg
Här har jag skrivit en mer detaljerad artikel om studien:

http://www.styrkelabbet.se/koffein-och-styrka/
Skön läsning, du är duktig på att skriva.
__________________
Im Chuck Norris, your argument is invalid.
Bossebäver är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-04-13, 03:55   #13
Eljest
Banned User
 
Reg.datum: Feb 2016
Inlägg: 303
Citat:
Ursprungligen postat av SHH Visa inlägg
Ber om ursäkt för OT nu, & jag lär väl kanske inte få svar ändå, men kan det finnas en liiiiten möjlighet att du har ett annat konto här på Kolozzeum? Hihihihi
Ja det har jag. Vet du det bli jag imponerad, för det var jag inte särskilt aktiv på.
Eljest är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 20:25.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)