Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gammal 2018-02-25, 20:08   #1
GoesRawr
Registered User
 
Reg.datum: Oct 2014
Inlägg: 5
Två frågor, BCAA och kreatin

Det är så att en viss återförsäljare säljer bcaa till 50% och undrar lite om det är något som är bortkastade pengar i sjön eller gör någon nytta?

Själv så har jag endast proteinpulver whey-80 som jag dricker samt funderar att börja med kreatin.

Två frågor.
1. Det BCAA pulvret jag ramla in på var ett som har 20:1:1 ration, leucin. 5000mg BCAA per 5g dos.
Är det en överdrivet hög ratio eller vad tycker ni?
Det är 349kr för 1000gram (2 stycken 500gram)
Är det värt pengar eller räcker proteinpulver och kreatin i era ögon? Har inga direkta mål utan mer bli lite "grövre/större", mer muskelmassa..

2. Har ni något bra tips på kreatin som ni skulle rekommendera? har kört star nutrion 500g för 99kr förut en gång. Blev dock galet svettig när man har kommit in i kuren och luktade galet mycket, men som jag förstår så är det så med alla kreatintillskott? eller...?
Ska jag köpa mig en påse av detta eller testa något nytt? eller skippa detta oxå?

Tacksam för all hjälp och tips, det uppskattas.
GoesRawr är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-02-25, 20:23   #2
King Grub
Chefsarkitekt Oljebyxor
 
King Grubs avatar
 
Reg.datum: Mar 2002
Ort: Norrtälje
Inlägg: 78 268
1. BCAA är helt bortkastade pengar och har ingen muskeluppbyggande effekt alls i tillskottsform.

http://www.kolozzeum.com/forum/showt...highlight=bcaa



2. Vanligt monohydrat är billigast och bäst.
__________________


Angående PM-rådgivning!
King Grub är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-03-11, 21:04   #3
Owe
Registered User
 
Reg.datum: Jul 2008
Ort: Mönsterås
Inlägg: 276
Citat:
Ursprungligen postat av King Grub Visa inlägg


2. Vanligt monohydrat är billigast och bäst.
Bäst, vad baserar du det på ?
Jag vet ju att mesta forskningen är gjord på vanligt monohydrat, men finns det forskning som säger andra typer av kreatin inte är lika effektiva eller sämre ?
Owe är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-03-12, 17:02   #4
Max
Registered User
 
Reg.datum: Mar 2004
Inlägg: 2 116
Citat:
Ursprungligen postat av GoesRawr Visa inlägg
Är det värt pengar eller räcker proteinpulver och kreatin i era ögon?
Du behöver inte proteinpulver heller
Max är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-03-29, 20:56   #5
PowerSwede
Registered User
 
Reg.datum: Feb 2018
Inlägg: 31
Citat:
Ursprungligen postat av Owe Visa inlägg
Bäst, vad baserar du det på ?
Jag vet ju att mesta forskningen är gjord på vanligt monohydrat, men finns det forskning som säger andra typer av kreatin inte är lika effektiva eller sämre ?
Det finns ingen egentlig forskning på något annat som visar att det vore bättre.

Monohydrat är billigt, tas upp av kroppen och ger resultat, det är den ENDA formen av Kreatin där det finns oberoende studier. För andra former finns där "studier" några som vi vet är förfalskade (Kre-Alkalyn studien) men inte en enda som är oberoende.

Så det är det bästa tills det finns oberoende studier som säger något annat.
PowerSwede är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-03-29, 20:58   #6
PowerSwede
Registered User
 
Reg.datum: Feb 2018
Inlägg: 31
Citat:
Ursprungligen postat av Max Visa inlägg
Du behöver inte proteinpulver heller
Inte Kreatin heller, behöver inte ens träna men för de som tränar så ger specifika former av peptider som återfinns i vasslekoncentrat en del fördelar.

Så Kreatin och Vassle är precis vad som kan rekommenderas utifrån den forskning som finns.
PowerSwede är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-03-30, 08:50   #7
Max
Registered User
 
Reg.datum: Mar 2004
Inlägg: 2 116
Citat:
Ursprungligen postat av PowerSwede Visa inlägg
Inte Kreatin heller, behöver inte ens träna men för de som tränar så ger specifika former av peptider som återfinns i vasslekoncentrat en del fördelar.

Så Kreatin och Vassle är precis vad som kan rekommenderas utifrån den forskning som finns.
Poängen är att det är lätt att äta det protein man behöver. Tillskott i form av proteinpulver är enbart en bekvämlighetsgrej. Att få i sig en potent mängd kreatin via mat är inte praktiskt möjligt.
Max är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-04-05, 10:37   #8
Ribcage
Registered User
 
Ribcages avatar
 
Reg.datum: Jan 2017
Inlägg: 1 006
Citat:
Ursprungligen postat av Max Visa inlägg
Poängen är att det är lätt att äta det protein man behöver. Tillskott i form av proteinpulver är enbart en bekvämlighetsgrej. Att få i sig en potent mängd kreatin via mat är inte praktiskt möjligt.
Jag håller inte med om att det är så lätt. För att få i mig >2g protein/kv måste jag fokusera väldigt hårt på protein i mina rätter(där inte jag styr, utan sambo lagar också mat). Jag äter inte många mål mat på en dag så jo, en proteinshake är bekvämt men jag ser inte att jag skulle nå upp till tillräckligt mycket protein utan.
Ribcage är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 19:01.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)