Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gammal 2016-09-16, 10:54   #1411
Stor Hård Ådrig
fet hårig åldring
 
Stor Hård Ådrigs avatar
 
Reg.datum: Mar 2012
Inlägg: 2 183
Jahaja, lite update då. Filmar ofta när jag tränar och jobbar hela tiden på att få bättre teknik. Blivit mycket bättre senaste veckorna. Här är lite random footagez.

Bifogade bilder
Filtyp: jpg Sept 76 kg.jpg (49.6 KB, 125 visningar)
Filtyp: jpg Cykel 1.jpg (140.7 KB, 27 visningar)
Stor Hård Ådrig är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2016-10-03, 17:54   #1412
Stor Hård Ådrig
fet hårig åldring
 
Stor Hård Ådrigs avatar
 
Reg.datum: Mar 2012
Inlägg: 2 183
Skulle dra trippla kroppsvikten i marklyft idag, vilket borde ha gått upp utan större svårigheter. Slarvade rejält med tekniken, måste verkligen vara tålmodig, ta det lugnt och fokusera på startpositionen med sumo. Ska börja filma framifrån framöver och inte bara från sidan. Så här ska inte sumo mark se ut:



Om jag har tillräckligt med hybris så testar jag igen nästa vecka.
Stor Hård Ådrig är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2016-10-03, 20:07   #1413
Isseman
Registered User
 
Issemans avatar
 
Reg.datum: May 2014
Ort: Östersund
Inlägg: 2 206
Bra fysik och styrka
__________________
Biomedicin 14-17, Ms of Sport Science 19. How many grams of protein should you eat!? -All of them
Mina pass, mina gains..
Instagram
Isseman är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2016-10-05, 17:54   #1414
Stor Hård Ådrig
fet hårig åldring
 
Stor Hård Ådrigs avatar
 
Reg.datum: Mar 2012
Inlägg: 2 183
Citat:
Ursprungligen postat av Isseman Visa inlägg
Bra fysik och styrka
Tackar!
Stor Hård Ådrig är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2016-10-29, 13:45   #1415
Stor Hård Ådrig
fet hårig åldring
 
Stor Hård Ådrigs avatar
 
Reg.datum: Mar 2012
Inlägg: 2 183
Bra träningscykel, delvis tack vare lite viktuppgång. Fortfarande nöjd över "bulk"-formen dock. Böjen börjar se lite bättre ut men känns fortfarande inte helt 100. Gjorde en liten reset i marklyft för att lära in en lite mer konsekvent och lugn form där det blir tyngre i bottenläget men enklare lockout.

(Böj 142,5x3@8,5, 135x3@8,5, Mark 205x3@8, 190x5@9, Frontböj 90x6@7, Raka mark 150x6@9)
Bifogade bilder
Filtyp: jpg Cykel 3 (9 okt - 30 okt).jpg (147.7 KB, 20 visningar)
Filtyp: jpg Bulk 20~ okt, 77 kg.jpg (30.5 KB, 79 visningar)
Stor Hård Ådrig är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2016-10-31, 11:57   #1416
frys
Registered User
 
fryss avatar
 
Reg.datum: Jul 2011
Inlägg: 1 851
Hur fixa du rörligheten för raka mark direkt från golvet?

Jag måste alltid marklyfta vikten först o sen går jag ner så djupt jag kan utan att tappa ryggen.

vad blir det för bulk då? hoppas på att fylla ut -83kg klass med fin form? :P
frys är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2016-10-31, 14:19   #1417
Stor Hård Ådrig
fet hårig åldring
 
Stor Hård Ådrigs avatar
 
Reg.datum: Mar 2012
Inlägg: 2 183
Citat:
Ursprungligen postat av frys Visa inlägg
Hur fixa du rörligheten för raka mark direkt från golvet?

Jag måste alltid marklyfta vikten först o sen går jag ner så djupt jag kan utan att tappa ryggen.

vad blir det för bulk då? hoppas på att fylla ut -83kg klass med fin form? :P
Rörligheten har aldrig varit ett problem för mig i raka marklyft så kan tyvärr inte ge något tips där De marklyften du beskriver låter mer som rumänska marklyft. Föredrar raka (bättre sagt, stelbenta marklyft) eftersom de har mer carryover till vanliga marklyft, sen gillar jag inte att ha en ROM som varierar. Du behöver inte nödvändigtvis ha helt raka ben när du kör stelbenta marklyft. Krävs lite övning för koppla ur quadsen så mycket som möjligt, men om man börjar på låg vikt tror jag man lär sig lättare att försöka hålla benen fixerade och främst använda hamstrings/glutes.

Tror jag hade varit mest competitive i 74-an faktiskt om jag någon gång skulle vilja tävla. Fast då hade jag nog visserligen kört i 83-an först, bara för att testa på hur det är. Planen är att gå upp så lite som möjligt, men fortfarande kunna göra ökningar sakta men säkert. Äter mest på känn nu så vi får se vart vi landar sen. dröjer nog många år innan jag kan fylla ut 83-an med fin form haha
Stor Hård Ådrig är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2016-10-31, 17:51   #1418
Stor Hård Ådrig
fet hårig åldring
 
Stor Hård Ådrigs avatar
 
Reg.datum: Mar 2012
Inlägg: 2 183
FKN SLAKT IDAG!!
230 kg flög upp som papper!
Gäller verkligen att ha tålamot och inte låta knäna cave:a in. Nöjd med formen faktiskt.

200,210,220,230 på videon
Stor Hård Ådrig är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2016-10-31, 21:34   #1419
frys
Registered User
 
fryss avatar
 
Reg.datum: Jul 2011
Inlägg: 1 851
du får helt enkelt vänta tills nästa sommarlovsfestande för att kunna ta ner dig till -74an o planera en tävling efter 2 veckor karatefylla

Du är så sjukt jävla bra på marklyft lol. fanns inte suget på ett 235-240 försök? :P
frys är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2016-11-01, 10:14   #1420
Stor Hård Ådrig
fet hårig åldring
 
Stor Hård Ådrigs avatar
 
Reg.datum: Mar 2012
Inlägg: 2 183
Citat:
Ursprungligen postat av frys Visa inlägg
du får helt enkelt vänta tills nästa sommarlovsfestande för att kunna ta ner dig till -74an o planera en tävling efter 2 veckor karatefylla

Du är så sjukt jävla bra på marklyft lol. fanns inte suget på ett 235-240 försök? :P
Haha låter nästan som en rimlig strategi faktiskt

Tackar! Jo, men ville mest ha revansch för mitt usla försök på 230 några veckor tidigare. Det försöket pajade typ flera dagars återhämtning kändes det som, så ville inte sabba återhämtningen allt för mycket den här gången. Ganska många månader kvar på "bulken" så när e1rm börjar närma sig 245 slänger jag nog upp 240 som är nästa mål.

Vore kul om man kunde bli lite stark i böj och framförallt bänk också någon gång...
Stor Hård Ådrig är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2016-11-01, 10:42   #1421
frys
Registered User
 
fryss avatar
 
Reg.datum: Jul 2011
Inlägg: 1 851
Man tycker ju att ifall man är sådär stark i sumo så borde ju knäböjen få sig en liten skjuts.

Du kanske helt enkelt behöver low bar böja båda passen eller böja mer. Har själv märkt att jag behöver olika mängd träning för dom olika lyften. Kommer väldigt långt på 5 raka set på marken 2 ggr i veckan medans jag måste böja 15-20 set o säkert ännu mer för att bänken ska vilja röra på sig. Du har ju ändå jobbat upp en bra styrka på ett hybrid-upplägg med styrka/hypertrofi istället för bara renodlad SL-program där man nöter massa lätta vikter

Hur lång tid tar dina pass? Har många ggr bara tänkt släppa sheikogrejen(För snitta 1.45-2.00 per pass blir jobbigt efter ett tag) När man istället kan köra färre set närmare fail istället

Eftersom du drar såna vikter i marken så får du nog med volym där så blir raka mark som en sorts variant/lägre intensitet/lite av en återhämtningdag och därför funkar det så bra för dig. bara massa tankar här :P

Senast redigerad av frys den 2016-11-01 klockan 10:51.
frys är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2016-11-01, 11:25   #1422
Stor Hård Ådrig
fet hårig åldring
 
Stor Hård Ådrigs avatar
 
Reg.datum: Mar 2012
Inlägg: 2 183
Citat:
Ursprungligen postat av frys Visa inlägg
Man tycker ju att ifall man är sådär stark i sumo så borde ju knäböjen få sig en liten skjuts.

Du kanske helt enkelt behöver low bar böja båda passen eller böja mer. Har själv märkt att jag behöver olika mängd träning för dom olika lyften. Kommer väldigt långt på 5 raka set på marken 2 ggr i veckan medans jag måste böja 15-20 set o säkert ännu mer för att bänken ska vilja röra på sig. Du har ju ändå jobbat upp en bra styrka på ett hybrid-upplägg med styrka/hypertrofi istället för bara renodlad SL-program där man nöter massa lätta vikter

Hur lång tid tar dina pass? Har många ggr bara tänkt släppa sheikogrejen(För snitta 1.45-2.00 per pass blir jobbigt efter ett tag) När man istället kan köra färre set närmare fail istället

Eftersom du drar såna vikter i marken så får du nog med volym där så blir raka mark som en sorts variant/lägre intensitet/lite av en återhämtningdag och därför funkar det så bra för dig. bara massa tankar här :P
Ja alltså varken i knäböj eller bänkpress har jag känt att tekniken verkligen sitter, så antagligen hade lite högre frekvens på just de lyften hjälpt. Rationaliserar det med att jag säkert har relativt långa armar och kanske lårben också. Kanske borde överväga en period med mer specifik träning för de lyften, just nu har jag ju mycket varianter. Tror att passen brukar ligga upp emot 1,5h lite beroende på.
Stor Hård Ådrig är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2016-11-01, 11:35   #1423
frys
Registered User
 
fryss avatar
 
Reg.datum: Jul 2011
Inlägg: 1 851
Känner igen de där med bänk o böjtekniken. varje set verkar det som man har en annan stance me några cm eller får skumma träffar på repsen.

På marken kan man ju bara gå uppåt och inte snett eller få felträffar
frys är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2016-11-08, 17:28   #1424
Stor Hård Ådrig
fet hårig åldring
 
Stor Hård Ådrigs avatar
 
Reg.datum: Mar 2012
Inlägg: 2 183
Okej lite för många dåliga pass på senaste, så deloadar veckan ut. Festade visserligen både fredag och lördag sen skulle man upp någorlunda tidigt idag och igår så har väl inte återhämtat mig helt optimalt kanske.

Hur som helst tror jag att jag behöver införa lite tanke på återhämtningen. Lutar åt att systematiskt deloada efter varje cykel, då kan jag kriga lite extra hårt också utan att tänka lika mycket.

En annan tanke är att cykla volymen som vissa gör, t.ex.
Vecka 1 (volym, "högre" reps): 45% fatigue
Vecka 2 (återhämtning, medel reps): 15% fatigue
Vecka 3 (intensitet, "lägre" reps): 30% fatigue
repeat.
Stor Hård Ådrig är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2016-11-18, 17:08   #1425
Stor Hård Ådrig
fet hårig åldring
 
Stor Hård Ådrigs avatar
 
Reg.datum: Mar 2012
Inlägg: 2 183
(Böj 137,5x3@8,5, 142,5x3@8,5, Bänk 92,5x4@8,5 100x3@9, Mark 202,5x3@7,5, 212,5x3@9, Militär 60x3@9,5, Frontböj 100x5@9,5)


Märker att min böj påverkas mycket av hur stabil min "hylla" jag lägger stången på är. Körde tumlöst grepp och formen kändes mycket stabilare, behöver dock gå lite djupare på många reps. Kommer deloada var fjärde vecka nu, märker hur motivationen, energin och styrkan verkligen kommer tillbaka efter en sån.
Bifogade bilder
Filtyp: jpg Cykel 4 (31 okt - 20 nov).jpg (148.2 KB, 17 visningar)
Filtyp: jpg Bulk 11 nov, 78 kg.jpg (33.9 KB, 49 visningar)
Stor Hård Ådrig är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 01:36.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)