Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Allmänt Forum

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2017-12-07, 08:31   #31
ApexProcyon
Biggus Dickus
 
ApexProcyons avatar
 
Reg.datum: Nov 2016
Inlägg: 368
Citat:
Ursprungligen postat av Grahn Visa inlägg
Undrar om folk verkligen är så otroligt lättkränkta som man tror eller om skillnaden ligger i att någon enstaka person numera blir både rubriker i media och snackis sociala media på nolltid.

Lite av båda säkerligen iofs.
Jag tror att folk överskattar kränkhetskulturens omfattning, det är främst media som ser en fjäder och sedan försöker få det att framstå som ett hönshus. Vanligt folk tycker att det är trams, det är så jag uppfattat det åtminstone.
__________________
Citat:
Man skall inte glädja sig i onödan.
ApexProcyon är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-12-07, 08:52   #32
Patriarch K
Registered User
 
Patriarch Ks avatar
 
Reg.datum: Nov 2003
Ort: Göteborg
Inlägg: 1 193
Citat:
Ursprungligen postat av F Ultra Visa inlägg
Fast nu blir du ju lika lättkränkt över deras lättkränkthet och så snurrar det på i all oändlighet. Vilket är precis vad Aftonbladet är ute efter. SVT säger när de blir tillfrågade av Aftonbladet att "de ser allvarligt på detta" men är det bara ett modernt "inga kommentarer" eller kommer det verkligen att leda till någonting som helst?

Känns mest som att Aftonbladet hittat något argt tweet eller facebook inlägg som de sedan skriver en nyhet om som om det skulle stå hundratusentals arga demonstranter med facklor och högafflar utanför SVT:s huvudkontor, bara för att kunna driva in klick från alla som blir uppretade på att någon annan blivit uppretad.

Sluta klicka på sån skit, sluta läsa skitmedia och ignorera idioterna så ska du se hur mycket bättre ditt liv blir.
Det är korrekt att det blir en oändlig uppretning från båda håll. Personligen vet jag att bästa sättet att undvika saker från att växa är ignorans. Dessutom skulle jag aldrig frivilligt gå in i fulmedia och läsa för skoj skull. Denna gång googlade jag på julkalendern för att se vad media tyckte om julkalendern. Råkade komma över den där artikeln av misstag.

Men jag gick in på Unga Alleriger-facebooksidan för att se om detta var sant. Såg inlägg i stil med "Svt har hört vår kritik! Woohoo. Nu hoppas vi de tänker till ordentligt och att det här kan förbättras i framtiden"

Något i stil med det. Bryr mig inte så mycket om media i detta fallet utan snarare om Unga Allergiker-förbundet och alla andra små kränkta subgrupper där ute.
Patriarch K är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-12-07, 09:16   #33
lanzal
Registered User
 
lanzals avatar
 
Reg.datum: Aug 2008
Ort: Trosa / Linköping
Inlägg: 1 277
Citat:
Något i stil med det. Bryr mig inte så mycket om media i detta fallet utan snarare om Unga Allergiker-förbundet och alla andra små kränkta subgrupper där ute.
Kan tänka mig att det rör sig om en minoritet inom förbundet som blir upprörda, därför kanske det blir lite orimligt när du skriver "unga asmatiker kränks" som att hela gruppen kränks istället för "Förbundsordförande ser negativt på fördomsfull julkalender".

Fan, nu blev jag kränkt av att du vart kränkt av en kränkt person
__________________
http://www.kolozzeum.com/forum/showt...23#post3408823Min träningsjournal!
Citat:
Ursprungligen postat av pragmatist Visa inlägg
En god tumregel som man snabbt bör ta till sig i sin gymkarriär är att 90% av allt som "en kille på gymmet"/"en kompis" säger är helt fel, en grov överdrift/generalisering, eller saknar vetenskapliga belägg.
Tävlingspers: 245kg böj, 147,5kg bänk, 302,5 mark
lanzal är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-12-07, 09:43   #34
Patriarch K
Registered User
 
Patriarch Ks avatar
 
Reg.datum: Nov 2003
Ort: Göteborg
Inlägg: 1 193
Citat:
Ursprungligen postat av lanzal Visa inlägg
Kan tänka mig att det rör sig om en minoritet inom förbundet som blir upprörda, därför kanske det blir lite orimligt när du skriver "unga asmatiker kränks" som att hela gruppen kränks istället för "Förbundsordförande ser negativt på fördomsfull julkalender".

Fan, nu blev jag kränkt av att du vart kränkt av en kränkt person
Och jag ville ju bara skapa en catchy Aftonbladet-rubrik-lookalike här på Kollo som clickbait så att folk ska läsa det jag skrev Nu blir jag också kränkt av att du blir kränkt p.g.a att jag var kränkt av andra kränkta personer.

https://www.facebook.com/ungaallergiker/
Där är facebookgruppen iaf...
Patriarch K är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-12-07, 10:09   #35
Bob90
?
 
Bob90s avatar
 
Reg.datum: Apr 2016
Inlägg: 3 683
Citat:
Ursprungligen postat av Patriarch K Visa inlägg
Och jag ville ju bara skapa en catchy Aftonbladet-rubrik-lookalike här på Kollo som clickbait så att folk ska läsa det jag skrev Nu blir jag också kränkt av att du blir kränkt p.g.a att jag var kränkt av andra kränkta personer.

https://www.facebook.com/ungaallergiker/
Där är facebookgruppen iaf...
Nu blir jag kränkt av att du blir kränkt av att han blev kränkt av att du blev kränkt av att dem andra blev kränkta
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av Diomedea exulans Visa inlägg
Det är nog helt enkelt inte min grej att upprepade gånger bli slängd i golvet så skallen och ryggen värker och att ha svettiga, håriga män som bänder runt mina armar, stryper mig och sitter på mitt ansikte.
Citat:
Ursprungligen postat av Yes Visa inlägg
Bob, jag vill ligga med dig.
Bob90 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-12-07, 10:46   #36
ARMSTARK
BÄNKPRESSARE
 
ARMSTARKs avatar
 
Reg.datum: Nov 2007
Inlägg: 2 745
Citat:
Ursprungligen postat av Bob90 Visa inlägg
Nu blir jag kränkt av att du blir kränkt av att han blev kränkt av att du blev kränkt av att dem andra blev kränkta
Och jag blir kränkt över hela diskussionen då jag har astma så det blir jättejobbigt, måste nog inhalera lite Bricanyl.
__________________
[/QUOTE]
Citat:
Ursprungligen postat av Petoria Visa inlägg
Varför skulle man faktakolla sånt som stödjer ens åsikter lol

Senast redigerad av ARMSTARK den 2017-12-07 klockan 10:47.
ARMSTARK är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-12-07, 10:49   #37
Bob90
?
 
Bob90s avatar
 
Reg.datum: Apr 2016
Inlägg: 3 683
Citat:
Ursprungligen postat av ARMSTARK Visa inlägg
Och jag blir kränkt över hela diskussionen då jag har astma så det blir jättejobbigt, måste nog inhalera lite Bricanyl.
Lugna ner dig, ta ett djupt andetag
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av Diomedea exulans Visa inlägg
Det är nog helt enkelt inte min grej att upprepade gånger bli slängd i golvet så skallen och ryggen värker och att ha svettiga, håriga män som bänder runt mina armar, stryper mig och sitter på mitt ansikte.
Citat:
Ursprungligen postat av Yes Visa inlägg
Bob, jag vill ligga med dig.
Bob90 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-12-07, 12:41   #38
ChuckTesta
Nope! Chuck Testa
 
ChuckTestas avatar
 
Reg.datum: Sep 2011
Inlägg: 674
Utvecklingen i Sverige idag leder mot att till slut så kan man inte producera någonting öhr för vad man än gör så kommer någon att bli kränkt, och att kränka någon är mer eller mindre samma sak som att man är dödsnazist.

Tycker för övrigt att det är sällan man ser aids framställas positivt, det tycker jag är kränkande!

Senast redigerad av ChuckTesta den 2017-12-07 klockan 12:42.
ChuckTesta är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-12-07, 12:46   #39
Bubblan84
Registered User
 
Bubblan84s avatar
 
Reg.datum: Sep 2013
Ort: Luleå
Inlägg: 1 513
Citat:
Ursprungligen postat av ChuckTesta Visa inlägg
Utvecklingen i Sverige idag leder mot att till slut så kan man inte producera någonting öhr för vad man än gör så kommer någon att bli kränkt, och att kränka någon är mer eller mindre samma sak som att man är dödsnazist.

Tycker för övrigt att det är sällan man ser aids framställas positivt, det tycker jag är kränkande!
Men det finns åtminstone en bra låt som handlar om aids:

__________________
Citat:
Ursprungligen postat av NNIF Visa inlägg
haha tänkt dig då i början på seklet
"ska du sporta utan kavaj? är du gheeyy eller?"
Citat:
Ursprungligen postat av Matsa Visa inlägg
Formpolisen på youtube brände hela proppskåpet och långa var köerna bland de som skulle lära far göra barn.
Min journal
Bubblan84 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-12-07, 12:58   #40
tumme
Registered User
 
Reg.datum: Feb 2009
Inlägg: 349
Är väl som vanligt tre människor som är arga men tidningarna vet att vi kommer läsa det, skaka på huvudet och länka på kolo, facebook, etc så tidningen får massa läsare=pengar. Det är trådar som denna som gör att sådana artiklar skrivs, inte att tre personer är arga över något.
tumme är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-12-07, 13:14   #41
Patriarch K
Registered User
 
Patriarch Ks avatar
 
Reg.datum: Nov 2003
Ort: Göteborg
Inlägg: 1 193
Citat:
Ursprungligen postat av tumme Visa inlägg
Är väl som vanligt tre människor som är arga men tidningarna vet att vi kommer läsa det, skaka på huvudet och länka på kolo, facebook, etc så tidningen får massa läsare=pengar. Det är trådar som denna som gör att sådana artiklar skrivs, inte att tre personer är arga över något.
Håller med på ett plan, men personligen var detta bara droppen som fick bägaren att rinna över för mig eftersom jag upplevt detta IRL extremt mycket när jag studerade konstnärlig utbildning på högskola och folkis. Platser som svämmar över av en viss typ av folk. Jag har "kränkt" otroligt många och fått ha personliga samtal om både det enda och det andra (även i arbetslivet i IT-branschen). Och det har varit ungefär av samma kaliber som julkalendern. Jag är krigsskadad av verkligheten och det jag ser i media relaterar jag till mina verkliga erfarenheter.

Och går man in på deras facebookgrupp som länkades ovan så sitter de ju och diskuterar saken internt lite småskaligt just nu. Så medias roll i det hela är ganska liten i just detta case.
Så det är ingen media-grej, det är en folk-grej. Sedan blir folket självklart påverkade av medial uppmärksamhet och allt går bananas.
Patriarch K är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-12-07, 13:27   #42
tumme
Registered User
 
Reg.datum: Feb 2009
Inlägg: 349
Citat:
Ursprungligen postat av Patriarch K Visa inlägg
Håller med på ett plan, men personligen var detta bara droppen som fick bägaren att rinna över för mig eftersom jag upplevt detta IRL extremt mycket när jag studerade konstnärlig utbildning på högskola och folkis. Platser som svämmar över av en viss typ av folk. Jag har "kränkt" otroligt många och fått ha personliga samtal om både det enda och det andra (även i arbetslivet i IT-branschen). Och det har varit ungefär av samma kaliber som julkalendern. Jag är krigsskadad av verkligheten och det jag ser i media relaterar jag till mina verkliga erfarenheter.
Vi måste vara omkring väldigt olika människor då. Jag har aldrig varit med om något sådant. Måste ha haft väldigt tur, vet inte hur jag hade stått ut med sådant trams.
tumme är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-12-07, 13:52   #43
Patriarch K
Registered User
 
Patriarch Ks avatar
 
Reg.datum: Nov 2003
Ort: Göteborg
Inlägg: 1 193
Citat:
Ursprungligen postat av tumme Visa inlägg
Vi måste vara omkring väldigt olika människor då. Jag har aldrig varit med om något sådant. Måste ha haft väldigt tur, vet inte hur jag hade stått ut med sådant trams.
Konstnärlig musikerutbildning 3 år med inriktning världsmusik = väldigt väldigt långt västerut när det kommer till typ av människor. Speciellt när man är en ensam "vit kränkt man" i sällskapet. Man får verkligen hålla sig i tyglarna när man kommunicerar med folk i den typen av sällskap. Därav mina erfarenheter.
Patriarch K är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-12-07, 14:59   #44
Aryt
Banned User
 
Reg.datum: Aug 2011
Ort: Götet :)):
Inlägg: 380
Citat:
Ursprungligen postat av Tolkia Visa inlägg
Jag förstår inte riktigt vad de vill ha sagt, framför allt inte den delen som handlar om mobbing. Jag tror att barn är VÄLDIGT väl medvetna om att mobbing rätt sällan orsakas av egenskaper hos den mobbade, utan att det är mobbarna som hittar en orsak för att få mobba någon. Upplever att vuxna (och i synnerhet unga vuxna, tycker jag, kanske för att man tycker att man själv är så himla vuxen och klok när man är typ 20) har en tendens att tro att barn är mycket dummare än vad de är.
Från att ha arbetat med mobbing (eller ja, mot) skulle jag vilja säga att i en klar majoritet av fallen är offret eljest och mobbarna har hög social status som befästs av mobbandet. Negativ egenskap + sårbarhetsfaktorer (ofta frånvarande pappa e dyl) = offer.

Som du är inne på kan man dock hitta många bra anledningar att mobba någon.
Aryt är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-12-08, 00:05   #45
F Ultra
Registered User
 
F Ultras avatar
 
Reg.datum: Dec 2013
Ort: Kållered
Inlägg: 1 035
Citat:
Ursprungligen postat av Patriarch K Visa inlägg
Håller med på ett plan, men personligen var detta bara droppen som fick bägaren att rinna över för mig eftersom jag upplevt detta IRL extremt mycket när jag studerade konstnärlig utbildning på högskola och folkis. Platser som svämmar över av en viss typ av folk. Jag har "kränkt" otroligt många och fått ha personliga samtal om både det enda och det andra (även i arbetslivet i IT-branschen). Och det har varit ungefär av samma kaliber som julkalendern. Jag är krigsskadad av verkligheten och det jag ser i media relaterar jag till mina verkliga erfarenheter.

Och går man in på deras facebookgrupp som länkades ovan så sitter de ju och diskuterar saken internt lite småskaligt just nu. Så medias roll i det hela är ganska liten i just detta case.
Så det är ingen media-grej, det är en folk-grej. Sedan blir folket självklart påverkade av medial uppmärksamhet och allt går bananas.
Fast du får tänka på att det är Facebook, innan det fanns Facebook så hade allt skit som skrivs där bara ordats mellan två personer på fikarasten. Så det är inte mer en folk-grej nu än förr bara det att det iom Internet blir fan så mycket mer exponerat nu.

F Ultra är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 19:22.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)