Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Kost & Näring

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2019-09-13, 20:37   #91
Grahn
Registered User
 
Grahns avatar
 
Reg.datum: Jul 2002
Ort: Vault 13
Inlägg: 11 123
Citat:
Ursprungligen postat av Helgehorse Visa inlägg
"En stor anledning till att kvinnor lever längre än män är att de har mindre muskelmassa,"

Så mer muskelmassa innebär en tidigare död menar du ?
Att vara stor och tung korrelerar väl inge vidare med lång livslängd så typ så ja. För att leva länge ska man ju svälta sig....
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av Yes Visa inlägg
Utöver det bör du endast gå värdigt men bestämt.
Grahn är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-09-13, 20:50   #92
Helgehorse
Registered User
 
Helgehorses avatar
 
Reg.datum: May 2018
Inlägg: 496
Citat:
Ursprungligen postat av Grahn Visa inlägg
Att vara stor och tung korrelerar väl inge vidare med lång livslängd så typ så ja. För att leva länge ska man ju svälta sig....
Mer muskelmassa "naturligt" innebär dock bara metabola fördelar som jag förstått det. Frågade gudiol om detta och så mycket muskler du kan få "ren" ger dig bara fördelar iprincip.

Tar du olagliga preparat och lägger på dig avsevärt mycket mer muskler så ja, Hälsofarligt men det är preparatet också och finns väll andra nackdelar där med.
Helgehorse är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-09-13, 22:08   #93
Langster
Ninja
 
Langsters avatar
 
Reg.datum: Apr 2001
Ort: Enköping
Inlägg: 5 292
Thumbs up

Citat:
Ursprungligen postat av Whizzlarn Visa inlägg
Folk är fetare idag även att de rör sig lika mycket och äter samma mängd mat.

https://www.theatlantic.com/health/a...-1980s/407974/

Hur länge vi lever är förmodligen den sämsta markören på hur vi faktiskt mår som befolkning.

Tex skulle en man som har något lägre testosteronnivåer leva längre än en man som placerar sig högre på skalan. En stor anledning till att kvinnor lever längre än män är att de har mindre muskelmassa, vilket även denna mannen hade haft.

Men hur hade hans livskvalité varit?
Oj jag trodde du länkade till en studie men det var en tidningsartikel...
Dessutom jämför den 80-talet med nutid. Och visst, man åt kanske nästan lika mycket då som nu och rörde sig kanske lika lite som nu, men även det tvivlar jag på. Men att man åt lika mycket på 20-60-talen som nu, jo tjena.
Jag tror vår livskvalitet aldrig har varit högre än 80-tal till nutid och det är också under den perioden folk verkligen har börjat bli feta. Jämför man med tidigare så blir vi inte bara äldre utan vi håller oss friskare högre upp i åldrarna också.

Sen kan man ju diskutera vad som är livskvalitet. Min mening är att man har nog med fritid och hälsa för att kunna ägna sig åt det man tycker är roligt och trevligt. Att känna frihet och att vara trygg.
I andras mening kanske livskvalitet är att man väger 120 kg rippad? Fast det gjorde man ju varken på 20-talet eller 80-talet eller någon gång i överhuvudtaget i världshistorien. Sanningen är väl att man aldrig haft möjligheten att ens komma i närheten av det förrän just nu, under de senaste typ 50-60 åren eller nåt. Även om vi snackar ren 80-90 kg rippad. Och man ser fler rippade 80-90 kilos män nu än på 60-talet om man säger så.

Om man tillåts spekulera så kan det ju vara så att just tryggheten och minskade konkurrensen om resurser är en faktor till varför testosteronnivåerna sjunker i befolkningen?
Vad som ökar och sänker nivåerna är väldigt komplext och det handlar mycket om beteenden. Man får t.ex en ökning av att kolla på porr, eller av att umgås med damer som har ägglossning. Nivåerna sjunker dock om man inleder ett förhållande eller om man, gud förbjude, får barn. Etc, det är med andra ord inte alls omöjligt att omvärlden och samhällets status spelar in.

Sen vet jag inte om det är sant att man skulle leva längre för att man har låga nivåer av testosteron än om man har höga, inom den ”normala” intervallen. Tvivlar på det.
Vad jag vet är sant är att en adekvat muskelmassa är förknippat med både längre livslängd och bättre hälsa längre upp i åldern.

Angående varför kvinnor lever längre, så kan det handla till viss del om hormoner, då testosteron möjligen bidrar till hjärt-kärlsjukdom på ett sätt som östrogen inte gör. Men då skillnaden numera bara är typ 3-4 år så kan man även tänka sig att det har att göra med att män (pga testosteron kanske) tar mer risker och är mer benägna att t.ex råka i slagsmål, råka ut för olyckor under fritidsaktiviteter och ha mer riskfyllda arbeten. Man får ha i åtanke att kvinnors testosteronnivåer är radikalt lägre än mäns, mycket lägre än vad som räknas som lågt hos män. Skillnaden mellan vad som är högt hos en kvinna och vad som är lågt hos en man är mycket, mycket större än skillnaden mellan lågt och högt hos män. Skillnaden i medellivslängd mellan könen har dock inget med muskelmassa att göra - en kvinna kan ha tillräckligt med muskelmassa för att hålla en god hälsa.
__________________
Om det vore ett piller skulle jag äta det.

30-års journalen
Langster är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-09-14, 05:40   #94
Wain
Three apples high and rising
 
Wains avatar
 
Reg.datum: Jan 2003
Inlägg: 1 894
Citat:
Ursprungligen postat av Helgehorse Visa inlägg
Mer muskelmassa "naturligt" innebär dock bara metabola fördelar som jag förstått det. Frågade gudiol om detta och så mycket muskler du kan få "ren" ger dig bara fördelar iprincip.
Hyffsat säker på att det är felaktigt. Större massa leder till hälsonackdelar. Precis på samma sätt är det hälsomässigt sett sämre att vara längre.
__________________
Mr. Dad-bod
Wain är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-09-14, 05:57   #95
Sverker
Symmetrisk moderator
 
Sverkers avatar
 
Reg.datum: Aug 2001
Ort: Örebro
Inlägg: 23 498
Citat:
Ursprungligen postat av Grahn Visa inlägg
Att vara stor och tung korrelerar väl inge vidare med lång livslängd så typ så ja. För att leva länge ska man ju svälta sig....
Jag gissar att stor kroppsmassa ställer stora krav på hjärtat sett över en hel livstid. Fast det är ren spekulation. Samma sak med en hög ämnesomsättning. Njurarna, bukspottkörteln, levern mfl. får konstant jobba övertid.



Levern lär få jobba ännu mer ifall man ska dutta med extra hormoner. Men det är kanske ett pris man vill betala när man blir gammal. Hoppas jag slipper denna ångest.
__________________
Sverker
Chairmaster of
Kolozzeum Chemistry Guild.
Sverker är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-09-14, 07:58   #96
Anders The Peak
Registered User
 
Anders The Peaks avatar
 
Reg.datum: Jan 2005
Ort: Hemma
Inlägg: 11 211
I den diskussionen får vi komma ihåg att den bästa medicinen för att ha ett kvalitativt gott liv är just träning. Problematiken som tas upp i den tråden handlar stor del om välfärdssjukdomar som skapats av obalanser i livsföringen.

En sjuttioårigt vältränad man har lika mycket muskelmassa som 40 årig vältränad man. Vid hälsoundersökningar bedöms de ha en fysisk ålder runt 35-40 år.
__________________
Grandmaster Broscientist

"Bro, you gotta slam 40-60 grams of waxy maize plus 20 grams of BCAA within 7 seconds of finishing your last set of squat rack curls. Otherwise, you'll go straight catabolic."
Anders The Peak är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-09-14, 09:18   #97
Helgehorse
Registered User
 
Helgehorses avatar
 
Reg.datum: May 2018
Inlägg: 496
Citat:
Ursprungligen postat av Wain Visa inlägg
Hyffsat säker på att det är felaktigt. Större massa leder till hälsonackdelar. Precis på samma sätt är det hälsomässigt sett sämre att vara längre.
Citat:
Ursprungligen postat av Sverker Visa inlägg
Jag gissar att stor kroppsmassa ställer stora krav på hjärtat sett över en hel livstid. Fast det är ren spekulation. Samma sak med en hög ämnesomsättning. Njurarna, bukspottkörteln, levern mfl. får konstant jobba övertid.



Levern lär få jobba ännu mer ifall man ska dutta med extra hormoner. Men det är kanske ett pris man vill betala när man blir gammal. Hoppas jag slipper denna ångest.

"oavsett hur mycket du styrketränar så blir det inte särskilt många extra kilon. Och muskler har som sagt positiva metabola effekter."

Så skrev Gudiol tex, Om vi snackade REN(dopingfri) styrketräning.

"man har inte 120-130kg muskler utan att hålla på med stora doser doping. Det är självklart inte hälsosamt"


" problemet är inte vikt. Problemet är storleken på fettmassan du bär runt på och mängden energi som florerar i blodet under dygnet."
Helgehorse är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-09-14, 10:05   #98
Whizzlarn
Registered User
 
Reg.datum: Feb 2012
Inlägg: 173
Citat:
Ursprungligen postat av Helgehorse Visa inlägg
"En stor anledning till att kvinnor lever längre än män är att de har mindre muskelmassa,"

Så mer muskelmassa innebär en tidigare död menar du ?
Jag får ursäkta mig, jag gick lite till överdrift med tillägget "stor".

Det har förmodligen en viss inverkan, kanske inte muskelmassan i sig.

Men effekterna av testosteron tror forskarna har en viss inverkan mellan könens skillnad i förväntad livslängd.

https://medicalxpress.com/news/2019-...onger-men.html

Jag extrapolerade kroppsbyggare och använde hypotesen "live fast, die young" d.v.s. snabbare metabolism = tidigare död lite för snabbt.

Däremot verkar större andel muskelmassa för män i ung ålder endast vara positivt om man vill leva länge. Så träna på kära Koloiter

Senast redigerad av Whizzlarn den 2019-09-14 klockan 10:11.
Whizzlarn är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-09-14, 10:11   #99
King Grub
Chefsarkitekt Oljebyxor
 
King Grubs avatar
 
Reg.datum: Mar 2002
Ort: Norrtälje
Inlägg: 78 268
Ju större kroppsmassa, desto fler celler något kan gå fel i med cancer som resultat. Väg en liten ökad risk för cancer mot åratal av bättre livskvalitet. Risken för cancer är nog högre av att vara 2+ meter lång än att vara muskulös.
__________________


Angående PM-rådgivning!
King Grub är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-09-14, 10:45   #100
Whizzlarn
Registered User
 
Reg.datum: Feb 2012
Inlägg: 173
Citat:
Ursprungligen postat av Langster Visa inlägg
Oj jag trodde du länkade till en studie men det var en tidningsartikel...
Dessutom jämför den 80-talet med nutid. Och visst, man åt kanske nästan lika mycket då som nu och rörde sig kanske lika lite som nu, men även det tvivlar jag på. Men att man åt lika mycket på 20-60-talen som nu, jo tjena.
Jag tror vår livskvalitet aldrig har varit högre än 80-tal till nutid och det är också under den perioden folk verkligen har börjat bli feta. Jämför man med tidigare så blir vi inte bara äldre utan vi håller oss friskare högre upp i åldrarna också.

Sen kan man ju diskutera vad som är livskvalitet. Min mening är att man har nog med fritid och hälsa för att kunna ägna sig åt det man tycker är roligt och trevligt. Att känna frihet och att vara trygg.
I andras mening kanske livskvalitet är att man väger 120 kg rippad? Fast det gjorde man ju varken på 20-talet eller 80-talet eller någon gång i överhuvudtaget i världshistorien. Sanningen är väl att man aldrig haft möjligheten att ens komma i närheten av det förrän just nu, under de senaste typ 50-60 åren eller nåt. Även om vi snackar ren 80-90 kg rippad. Och man ser fler rippade 80-90 kilos män nu än på 60-talet om man säger så.

Om man tillåts spekulera så kan det ju vara så att just tryggheten och minskade konkurrensen om resurser är en faktor till varför testosteronnivåerna sjunker i befolkningen?
Vad som ökar och sänker nivåerna är väldigt komplext och det handlar mycket om beteenden. Man får t.ex en ökning av att kolla på porr, eller av att umgås med damer som har ägglossning. Nivåerna sjunker dock om man inleder ett förhållande eller om man, gud förbjude, får barn. Etc, det är med andra ord inte alls omöjligt att omvärlden och samhällets status spelar in.

Sen vet jag inte om det är sant att man skulle leva längre för att man har låga nivåer av testosteron än om man har höga, inom den ”normala” intervallen. Tvivlar på det.
Vad jag vet är sant är att en adekvat muskelmassa är förknippat med både längre livslängd och bättre hälsa längre upp i åldern.

Angående varför kvinnor lever längre, så kan det handla till viss del om hormoner, då testosteron möjligen bidrar till hjärt-kärlsjukdom på ett sätt som östrogen inte gör. Men då skillnaden numera bara är typ 3-4 år så kan man även tänka sig att det har att göra med att män (pga testosteron kanske) tar mer risker och är mer benägna att t.ex råka i slagsmål, råka ut för olyckor under fritidsaktiviteter och ha mer riskfyllda arbeten. Man får ha i åtanke att kvinnors testosteronnivåer är radikalt lägre än mäns, mycket lägre än vad som räknas som lågt hos män. Skillnaden mellan vad som är högt hos en kvinna och vad som är lågt hos en man är mycket, mycket större än skillnaden mellan lågt och högt hos män. Skillnaden i medellivslängd mellan könen har dock inget med muskelmassa att göra - en kvinna kan ha tillräckligt med muskelmassa för att hålla en god hälsa.
https://www.sciencedirect.com/scienc...71403X15001210

Varsågod, var väldigt svårt att klicka på en länk för att hitta källan till artikeln .

Jag håller med dig till i mångt och mycket. Och jag erkänner att jag överdrev en aning när jag skrev att muskelmassa skulle vara en stor skillnad. Jag byggde min hypotes på kroppsbyggare och som du säger ligger de långt utanför referens.

Visst kan det finnas fler saker till lägre testosteron än miljögifter.

Men att bortse från faktumet att de även påverkar som du verkar vilja göra förstår jag inte?

Anser du även att fiskarna i havet förvandlas från hanar till honor eftersom vi fiskar upp så mycket fisk att konkurrensen för resurser blivit lägre?
Whizzlarn är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-09-17, 15:58   #101
Ett Orm
Silver lifter
 
Ett Orms avatar
 
Reg.datum: Jun 2011
Ort: Mitt i Sverige, lite åt sidan..
Inlägg: 2 611
Nog betydligt viktigare för ett långt och framförallt friskt liv att kunna behålla musklerna snarare än att ha så mycket som möjligt. Men att ha mycket som ung ger ju ett större kapital att ta från som gammal, om man underhåller det konstant dvs.
Ett Orm är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-09-17, 16:10   #102
Lafayette
Jag har frågat två år i rad, jag ger upp.
 
Lafayettes avatar
 
Reg.datum: Oct 2018
Inlägg: 519
Skrev det i babbla, men kände att skriva av mig här också. Hade låga t-värden, då ska man väl göra som de säger? De skulle injicera något isåfall. Eller finns det hälsorisker? Litar inte på läkare nu för tiden.
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av StarkaUlf Visa inlägg
Livet är upp och ner, som en knäböj.
Lafayette är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-09-17, 16:36   #103
Gluffgluff
Registered User
 
Reg.datum: Mar 2014
Ort: Gloomhaven
Inlägg: 270
Citat:
Ursprungligen postat av Lafayette Visa inlägg
Skrev det i babbla, men kände att skriva av mig här också. Hade låga t-värden, då ska man väl göra som de säger? De skulle injicera något isåfall. Eller finns det hälsorisker? Litar inte på läkare nu för tiden.
Hur gammal är du och varför har du låga T-värden? Slarvar du med hälsan, sitter uppe på nätterna och saknar driv och rutin i livet så kan det vara värt att börja få ordning på det först. Visserligen kan det vara snudd på omöjligt om kroppen är ur balans, bara du kan avgöra om det finns ett reellt behov eller inte i samförstånd med en bra läkare.

Enligt endokrinologer brukar det ur ett långsiktigt perspektiv vara bäst att mixtra så lite som möjligt med hormoner. Å andra sidan vore det väl härligt att få T på högkostnadskortet om man nu har sådana ambitioner.

Senast redigerad av Gluffgluff den 2019-09-17 klockan 16:37.
Gluffgluff är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-09-17, 16:41   #104
Lafayette
Jag har frågat två år i rad, jag ger upp.
 
Lafayettes avatar
 
Reg.datum: Oct 2018
Inlägg: 519
Ja, jag varken tränar eller har särskilt god hälsa.

Så det är inte så lätt att veta om jag har naturligt låga t-värden eller om det beror på andra omständigheter. Isåfall är det väl märkligt att läkarna inte utreder det innan man sätter in medicin, eller vad man nu kallar det.

Är 28.
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av StarkaUlf Visa inlägg
Livet är upp och ner, som en knäböj.
Lafayette är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-09-17, 17:04   #105
Korvil
Registered User
 
Reg.datum: May 2019
Inlägg: 113
Citat:
Ursprungligen postat av Sverker Visa inlägg
Jag gissar att stor kroppsmassa ställer stora krav på hjärtat sett över en hel livstid. Fast det är ren spekulation. Samma sak med en hög ämnesomsättning. Njurarna, bukspottkörteln, levern mfl. får konstant jobba övertid.



Levern lär få jobba ännu mer ifall man ska dutta med extra hormoner. Men det är kanske ett pris man vill betala när man blir gammal. Hoppas jag slipper denna ångest.
Tävlingscyklister kan ju ha typ dubbelt så stora hjärtan och så låg puls att hjärtat nästan stannar i vila. Har man ett så effektivt hjärta minskar ju rimligtvis belastningen vid andra tillfällen.
Korvil är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 10:28.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)