Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gammal 2010-06-04, 20:31   #1351
Onigiri
Registered User
 
Onigiris avatar
 
Reg.datum: Aug 2008
Ort: Narnia
Inlägg: 2 417
Idag gjorde jag min första gräddhäfv på 2.5dl! Dock 28% men man måste börja i någon ände!
__________________
TELL THEM
Onigiri är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-06-04, 23:57   #1352
mikaelj
Vrickad & älskvard
 
mikaeljs avatar
 
Reg.datum: Oct 2008
Ort: Nära 2:ans ändhållplats söderut
Inlägg: 21 094
Citat:
Ursprungligen postat av Lars Brinkhoff Visa inlägg
Mycket bra med de förutsättningarna! Jag såg loppet från Slottsskogsvallen.
Citat:
Ursprungligen postat av Nitrometan Visa inlägg
Bra sprunget med de förutsättningarna!
Man tackar! Nu visar sig loppet vara kortare än förväntat (9280m), men det var felmätt förra året också... Dessutom blev min sluttid 47:11, vilket bara är +5s långsammare. http://www.racetimer.se/sv/runner/sh...er&race_id=328 borde få upp en film snart. Vill gärna se min slutspurt in på mållinjen.

Citat:
Ursprungligen postat av Onigiri Visa inlägg
Idag gjorde jag min första gräddhäfv på 2.5dl! Dock 28% men man måste börja i någon ände!
Yeah! Bara att trappa upp. Lättäten energi.
__________________
Träning! | jwzrd: Efter det där inlägget får du ligga med mig mikaelj!
Scratch89: Du verkar tro att vi alla blir lite hårda i byxan av att dränka oss i sockerlösning. | stevebc: 85 kg extra i dips? Nu är du skäggstark på riktigt! Karlos: Ditt sista marklyft var något av det coolaste jag sett i styrkelyftsväg live. | camilla: du är en extrem teoretiker och totalt känslokall.
mikaelj är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-06-05, 20:34   #1353
mikaelj
Vrickad & älskvard
 
mikaeljs avatar
 
Reg.datum: Oct 2008
Ort: Nära 2:ans ändhållplats söderut
Inlägg: 21 094
Lördag 5 juni 2010: Styrketräning/teknik (böj)

På Sportlife Almedal med Maaherra och Poxeman. Ekman var också där. Han var stor.

Som utlovat är det teknik. Mina två mål är att alltid titta uppåt samt att kunna vicka på tårna genom hela rörelsen.

Knäböj
* 20 kg x 10
* 60 kg x 10
* 80 kg x 9
* 90 kg x 6
* 95 kg x 5
* 100 kg x 5
* 105 kg x 5
* 105 kg x 5
* 110 kg x 5 -- med en mycket långsammare excentrisk fas än vanligt, full kontroll genom hela
* 110 kg x 4 -- som ovan, fast med redan rep 4 försämrad, därav avslut ("teknisk fail")

Jag lyckades hålla mina mål. Mer böj, mindre rygglyft. Känns extra bra med tanke på att fem timmar sömn är mindre än brukligt.

Sedan lite axelrotationer med 5 kg-hantlar. När jag skulle göra fortsätta med barrsänkningar sade vänster axel bestämt nej. Den har varit tjurig sedan Blodomloppet. Jag lät den hållas.

Övrigt

Efteråt införskaffades kebabsallad, pizza å kåla som inmundigades i soliga Slottskogen. Ja, tack!
__________________
Träning! | jwzrd: Efter det där inlägget får du ligga med mig mikaelj!
Scratch89: Du verkar tro att vi alla blir lite hårda i byxan av att dränka oss i sockerlösning. | stevebc: 85 kg extra i dips? Nu är du skäggstark på riktigt! Karlos: Ditt sista marklyft var något av det coolaste jag sett i styrkelyftsväg live. | camilla: du är en extrem teoretiker och totalt känslokall.
mikaelj är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-06-07, 19:48   #1354
eriksvensson
Registered User
 
eriksvenssons avatar
 
Reg.datum: Jul 2008
Ort: Malmö
Inlägg: 393
Citat:
Ursprungligen postat av mikaelj Visa inlägg
Efteråt införskaffades kebabsallad, pizza å kåla som inmundigades i soliga Slottskogen. Ja, tack!
Ajdå! Hur går det med LCHF-andet här då? Beställde du en pizza utan bröd?

Erik
eriksvensson är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-06-07, 19:49   #1355
Andy.da.wohoo
Fick höra en rolig historia
 
Andy.da.wohoos avatar
 
Reg.datum: May 2007
Inlägg: 3 982
Ähh, även mikael måste få leva lite..
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av Stoltz Visa inlägg
Tricklev, Andy och Klopfer var "narnias kungar" med mela på släptag som "narnias drottning" i 'babbla, babbla-tråden'.
Bänkpress: 130kg, Knäböj: 175kg, Marklyft: 212,5kg, Vikt: 78kg
Andy.da.wohoo är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-06-07, 21:06   #1356
Onigiri
Registered User
 
Onigiris avatar
 
Reg.datum: Aug 2008
Ort: Narnia
Inlägg: 2 417
Han hade säkert med sitt egna mandelbröd som han bad bagarna fylla med ost och kebab.
__________________
TELL THEM
Onigiri är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-06-07, 21:28   #1357
mikaelj
Vrickad & älskvard
 
mikaeljs avatar
 
Reg.datum: Oct 2008
Ort: Nära 2:ans ändhållplats söderut
Inlägg: 21 094
Citat:
Ursprungligen postat av eriksvensson Visa inlägg
Ajdå! Hur går det med LCHF-andet här då? Beställde du en pizza utan bröd?

Erik
Citat:
Ursprungligen postat av Andy.da.wohoo Visa inlägg
Ähh, även mikael måste få leva lite..
Citat:
Ursprungligen postat av Onigiri Visa inlägg
Han hade säkert med sitt egna mandelbröd som han bad bagarna fylla med ost och kebab.
Haha. Pizza till Maahera och Poxeman, kebabsallad till mig!
Eller som någon påpekade när vi var ute och käkade senast: kebabsås med kött och sallad. :-)

Det var fint att sitta i gräset framför Villa Bel Parc och titta på folk, äta & ta det lugnt.
__________________
Träning! | jwzrd: Efter det där inlägget får du ligga med mig mikaelj!
Scratch89: Du verkar tro att vi alla blir lite hårda i byxan av att dränka oss i sockerlösning. | stevebc: 85 kg extra i dips? Nu är du skäggstark på riktigt! Karlos: Ditt sista marklyft var något av det coolaste jag sett i styrkelyftsväg live. | camilla: du är en extrem teoretiker och totalt känslokall.

Senast redigerad av mikaelj den 2010-06-07 klockan 21:30.
mikaelj är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-06-07, 22:06   #1358
eriksvensson
Registered User
 
eriksvenssons avatar
 
Reg.datum: Jul 2008
Ort: Malmö
Inlägg: 393
Tycker dock att du ska beställa en pizza utan bröd, jag är lite nyfiken på vad man egentligen får!

Erik
eriksvensson är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-06-08, 19:21   #1359
mikaelj
Vrickad & älskvard
 
mikaeljs avatar
 
Reg.datum: Oct 2008
Ort: Nära 2:ans ändhållplats söderut
Inlägg: 21 094
Tisdag 8 juni 2010: Styrketräning: Marklyft

* 60 kg x 8
* 80 kg x 6
* 100 kg x 3
* 120 kg x 2

* 142,5 kg x 5
* 145 kg x 5
* 147,5 kg x 5 (tumlås)
* 150 kg x 5 (tumlås)

Vid rep 4 på 150 började det kittla/krypa i händerna och upp mot armbågen, och i rep 5 hade det tagit sig upp i hela armarna, ansiktet och pannan. Som att jag hade huvudet i ett skruvstäd. Fick sitta ner och meditera en stund efteråt.

Teknik okej, även om den hade kunnat vara bättre. Behöver dra mer upp/bakåt ända nerifrån. Nu blir det som bäst i knähöjd. Känns trots det bra mycket bättre än tidigare. Det tar sig.

Kommentar

* Repbästa på 150 kg!
* 35 minuter träningstid.
* Senaste måltid söndags kväll kl 22...

Kick-ass!
__________________
Träning! | jwzrd: Efter det där inlägget får du ligga med mig mikaelj!
Scratch89: Du verkar tro att vi alla blir lite hårda i byxan av att dränka oss i sockerlösning. | stevebc: 85 kg extra i dips? Nu är du skäggstark på riktigt! Karlos: Ditt sista marklyft var något av det coolaste jag sett i styrkelyftsväg live. | camilla: du är en extrem teoretiker och totalt känslokall.
mikaelj är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-06-08, 19:23   #1360
Andy.da.wohoo
Fick höra en rolig historia
 
Andy.da.wohoos avatar
 
Reg.datum: May 2007
Inlägg: 3 982
Snyggt pass!! Du har ökat ganska mycket sen du började med 5 reppare eller?

Sen är jag nyfiken på vad tumlås är för teknik
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av Stoltz Visa inlägg
Tricklev, Andy och Klopfer var "narnias kungar" med mela på släptag som "narnias drottning" i 'babbla, babbla-tråden'.
Bänkpress: 130kg, Knäböj: 175kg, Marklyft: 212,5kg, Vikt: 78kg
Andy.da.wohoo är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-06-08, 19:58   #1361
Ristretto
Risotto
 
Ristrettos avatar
 
Reg.datum: Oct 2009
Inlägg: 5 687
Citat:
Ursprungligen postat av Andy.da.wohoo Visa inlägg
Snyggt pass!! Du har ökat ganska mycket sen du började med 5 reppare eller?

Sen är jag nyfiken på vad tumlås är för teknik


Bra pass mikaelj! Släpper du buktrycket innan du släpper ner? Om jag inte gör det blir jag yr. Men det kanske var något annat som var problem då du nämner händer och underarmar.
__________________
Journal: Scuderia Gluteus
Ristretto är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-06-08, 19:59   #1362
Onigiri
Registered User
 
Onigiris avatar
 
Reg.datum: Aug 2008
Ort: Narnia
Inlägg: 2 417
Fan vad du lyfter...!
__________________
TELL THEM
Onigiri är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-06-08, 20:24   #1363
Adama
Registered User
 
Adamas avatar
 
Reg.datum: Sep 2009
Ort: Västerås
Inlägg: 5 010
Najs markat. Tumlås kommer aldrig funka för mig, gör ju skitont. Har för små händer för det kanske.. vetefan, den hamnar ju under stången när jag ska lyfta. Oskönt är det
Adama är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-06-08, 21:07   #1364
mikaelj
Vrickad & älskvard
 
mikaeljs avatar
 
Reg.datum: Oct 2008
Ort: Nära 2:ans ändhållplats söderut
Inlägg: 21 094
Citat:
Ursprungligen postat av Ristretto Visa inlägg
Bra pass mikaelj!
Citat:
Ursprungligen postat av Onigiri Visa inlägg
Fan vad du lyfter...!
Citat:
Ursprungligen postat av Adama Visa inlägg
Najs markat.
Citat:
Ursprungligen postat av Andy.da.wohoo Visa inlägg
Snyggt pass!! Du har ökat ganska mycket sen du började med 5 reppare eller?
Tenks! Bra för självförtroendet att ha fyra smurfar på stången.
Jag är nöjd med resultatet, särskilt med tanke på att det var 43 timmar från senaste måltiden till träningspasset... (utöver totalt 3 dl mjölk, men det känns försumbart)

Ökningarna har kommit sedan jag började med 5x5 på 5-7RM, fler vilodagar och mer mat. Att hålla koll på vilken vikt jag klarade förra passet och försöka överträffa den samt hålla samma träningsschema har betytt väldigt mycket.

Nu har jag en skada i vänsteraxeln (för trångt i fästet trodde min massör) vilket gör att de enda övningarna som funkar är marklyft och knäböj. Schemat kommer att vara fortsatt mer spartanskt än vanligt de närmsta veckorna.

Citat:
Ursprungligen postat av Ristretto
Släpper du buktrycket innan du släpper ner? Om jag inte gör det blir jag yr. Men det kanske var något annat som var problem då du nämner händer och underarmar.
Nix, yr blir jag bara av att böja. Jag tror att det här är nerver som kommer i kläm. Upplever samma sak på sista två-tre repetitionerna när jag gör maxningar i barrsänkning. Rätt obehagligt.

Citat:
Ursprungligen postat av Adama
Tumlås kommer aldrig funka för mig, gör ju skitont. Har för små händer för det kanske.. vetefan, den hamnar ju under stången när jag ska lyfta. Oskönt är det
Ja, det gör sjukt ont i tummarna, och de kommer att hamna under stången. Man låser fast pek- och långfinger under stången med tummen. Det är så tekniken funkar.

Alternativet vore att inte köra de där sista seten, så det är bara att bita ihop och dra. :-)
__________________
Träning! | jwzrd: Efter det där inlägget får du ligga med mig mikaelj!
Scratch89: Du verkar tro att vi alla blir lite hårda i byxan av att dränka oss i sockerlösning. | stevebc: 85 kg extra i dips? Nu är du skäggstark på riktigt! Karlos: Ditt sista marklyft var något av det coolaste jag sett i styrkelyftsväg live. | camilla: du är en extrem teoretiker och totalt känslokall.

Senast redigerad av mikaelj den 2010-06-08 klockan 21:10.
mikaelj är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-06-08, 21:57   #1365
Rickard
Registered User
 
Rickards avatar
 
Reg.datum: Feb 2009
Ort: Göteborg
Inlägg: 4 160
Citat:
Ursprungligen postat av Adama Visa inlägg
Najs markat. Tumlås kommer aldrig funka för mig, gör ju skitont. Har för små händer för det kanske.. vetefan, den hamnar ju under stången när jag ska lyfta. Oskönt är det
Jag trodde att jag hade förkorta fingrar eller något för att köra det. Men efter att en med kortare fingrar än mig visade mig hur det går till så gick det vägen. Skönt är det inte, men det blir bättre med tiden.

Citat:
Ursprungligen postat av mikaelj Visa inlägg
Ja, det gör sjukt ont i tummarna, och de kommer att hamna under stången. Man låser fast pek- och långfinger under stången med tummen. Det är så tekniken funkar.

Alternativet vore att inte köra de där sista seten, så det är bara att bita ihop och dra. :-)
Tycker att man typ tappar känseln i tummarna där trycker är som värst ett tag efter man kört. Och vid tyngdlyftning så är det tumlås i samtliga set.
Rickard är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 16:59.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)