Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Träning - Vikter & Kondition

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2018-11-14, 19:58   #1
sumialic
Banned User
 
Reg.datum: Mar 2009
Inlägg: 1 411
Kan jag bygga på det här efter 13 års träning?

Trött på träning som tar upp alldeles för mycket tid som jag inte har, skapar jag denna tråd i hopp om att någon ska krossa min nojja över att jag tappar muskler om jag kör på upplägget i fråga. Best case scenario vore även att få bekräftelse på att jag faktiskt kan fortsätta bygga på det.

Here goes:

Träning

Träningstyp: Helkroppspass, 10 övningar
Volym: 5 set, 10-15 reps nära till fail
Frekvens: Ett pass - 2 dagars vila - ett pass - 2 dagars vila, etc, etc
Övningar: De flesta muskelgrupper har endast två övningar som varieras, vissa har endast en. Ingen vidare variation d.v.s.
Mentalitet: Mer fokus på att trötta ut muskeln, mindre fokus på vikt.

Kost

Proteinmängd: 1.5g per KG kroppsvikt
Måltidsfrekvens: Två mål om dagen, 18 timmars fasta
Kalorimängd: Balans, 3300 kcal om dagen

Övrig info

Sömn: 8 timmar per natt
Arbete: Oerhört stillasittande, jobbar hemifrån vid datorn
Träningsår: 13
Kroppsfett: Runt 10-12%
Längd/vikt: 182 cm, 84 kg

Kanske inte lätt att svara på, men vad tror ni? Jag vill ju själv tro att jag i alla fall bibehåller muskler på det här, men kan jag fortsätta bygga i sakta takt måtro?
sumialic är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-11-14, 20:04   #2
Diomedea exulans
Klår sin lillasyster i armbrytning
 
Diomedea exulanss avatar
 
Reg.datum: Dec 2012
Ort: Rīga
Inlägg: 11 020
Jag gissar "ja".
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av skyffelmördarn Visa inlägg
Nu får din röv sota för din fåfänga.
Senast redigerad av Diomedea exulans; efter senaste träningspasset. Anledning: tränade
Diomedea exulans är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-11-14, 20:58   #3
Crillos
Banned User
 
Reg.datum: Sep 2018
Inlägg: 163
Efter 13 år i gymmet? Detta måste vara ett skämt. Kommer ge dig absolut ingenting.

Hela upplägget är skit rakt av. En person som verkligen tränat i 13 år skulle tappa på det där.
Crillos är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-11-14, 22:36   #4
sumialic
Banned User
 
Reg.datum: Mar 2009
Inlägg: 1 411
Citat:
Ursprungligen postat av Crillos Visa inlägg
Efter 13 år i gymmet? Detta måste vara ett skämt. Kommer ge dig absolut ingenting.

Hela upplägget är skit rakt av. En person som verkligen tränat i 13 år skulle tappa på det där.
Är du verkligen säker på det? Jag har i över ett år kört samma upplägg fast istället för två dagar i veckan med 5 set per pass så har jag kört tre gånger i veckan med 4-5 set.

Om jag har byggt på detta är otroligt svårt att säga då jag redan har en betydande mängd muskelmassa och muskler inte kommer lätt längre, framför allt inte med de förutsättningar jag ger mig själv. Jag tycker däremot att jag har blivit hårdare och kan inte tänka mig att jag har tappat.

Det jag lagt upp i tråden är egentligen bara med ett pass mindre i veckan (inte riktigt då det blir 2 pass per 6 dagar jämfört med 3 pass per 7 dagar).
sumialic är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-11-14, 22:36   #5
sumialic
Banned User
 
Reg.datum: Mar 2009
Inlägg: 1 411
Skulle lagt till ålder också under övrig info, jag är 30.
sumialic är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-11-14, 23:11   #6
Shqypnia
Dardania
 
Shqypnias avatar
 
Reg.datum: Nov 2013
Inlägg: 3 147
Omöjligt att svar på. Kör på och testa dig fram. Som med det mesta beror det säkert på genetik.
__________________
Den typen av människa
Shqypnia är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-11-15, 05:30   #7
TotteShaped4Life
Registered User
 
TotteShaped4Lifes avatar
 
Reg.datum: Jul 2016
Inlägg: 721
Citat:
Ursprungligen postat av Crillos Visa inlägg
Efter 13 år i gymmet? Detta måste vara ett skämt. Kommer ge dig absolut ingenting.

Hela upplägget är skit rakt av. En person som verkligen tränat i 13 år skulle tappa på det där.
Nej
__________________
I’ve been too fucking busy – or vice versa.
TotteShaped4Life är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-11-15, 06:59   #8
Crillos
Banned User
 
Reg.datum: Sep 2018
Inlägg: 163
Citat:
Ursprungligen postat av sumialic Visa inlägg

träningstyp: Helkroppspass, 10 övningar
fail

Citat:
Ursprungligen postat av sumialic Visa inlägg

volym: 5 set, 10-15 reps nära till fail
fail


Citat:
Ursprungligen postat av sumialic Visa inlägg

proteinmängd: 1.5g per kg kroppsvikt
fail

Citat:
Ursprungligen postat av sumialic Visa inlägg

måltidsfrekvens: Två mål om dagen, 18 timmars fasta
fail

Citat:
Ursprungligen postat av sumialic Visa inlägg

kalorimängd: Balans, 3300 kcal om dagen
fail

Citat:
Ursprungligen postat av sumialic Visa inlägg

arbete: Oerhört stillasittande, jobbar hemifrån vid datorn
fail

Slutsats: Be någon som kan sin sak göra ett mer passande schema för dig. Förslagsvis ATP.

Otroligt att du inte vet bättre efter 13 ÅR I GYMMET. Det där är möjligen ett "träna och må bra" schema men inget du bygger muskler på.
Crillos är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-11-15, 07:28   #9
Pokkes
Registered User
 
Pokkess avatar
 
Reg.datum: Aug 2016
Inlägg: 208
Citat:
Ursprungligen postat av sumialic Visa inlägg
Trött på träning som tar upp alldeles för mycket tid som jag inte har, skapar jag denna tråd i hopp om att någon ska krossa min nojja över att jag tappar muskler om jag kör på upplägget i fråga. Best case scenario vore även att få bekräftelse på att jag faktiskt kan fortsätta bygga på det.

Here goes:

Träning

Träningstyp: Helkroppspass, 10 övningar
Volym: 5 set, 10-15 reps nära till fail
Frekvens: Ett pass - 2 dagars vila - ett pass - 2 dagars vila, etc, etc
Övningar: De flesta muskelgrupper har endast två övningar som varieras, vissa har endast en. Ingen vidare variation d.v.s.
Mentalitet: Mer fokus på att trötta ut muskeln, mindre fokus på vikt.

Kost

Proteinmängd: 1.5g per KG kroppsvikt
Måltidsfrekvens: Två mål om dagen, 18 timmars fasta
Kalorimängd: Balans, 3300 kcal om dagen

Övrig info

Sömn: 8 timmar per natt
Arbete: Oerhört stillasittande, jobbar hemifrån vid datorn
Träningsår: 13
Kroppsfett: Runt 10-12%
Längd/vikt: 182 cm, 84 kg

Kanske inte lätt att svara på, men vad tror ni? Jag vill ju själv tro att jag i alla fall bibehåller muskler på det här, men kan jag fortsätta bygga i sakta takt måtro?
Du kan absolut bibehålla och också bygga mer massa på detta upplägg.

Det kräver dock att de set du utför är av hög kvalité, och att du progressivt överbelastar muskeln över tid. Klarar du detta ser jag absolut inget problem med schemat.

Dock kan kosten vara lite hämmande, varför inte bara öka på med låt säga 200 kcal och lite mer protein (kanske 1-2 shakes), så är den faktorn eliminerad.
Pokkes är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-11-15, 08:27   #10
Slartibartfast
Finlands svar på Schenkenberg
 
Slartibartfasts avatar
 
Reg.datum: Apr 2002
Ort: Finland
Inlägg: 15 928
Citat:
Ursprungligen postat av Pokkes Visa inlägg
Du kan absolut bibehålla
Utan tvekan. Mindre träning än detta skulle bibehålla massan utan problem.

Citat:
Ursprungligen postat av Pokkes Visa inlägg
och också bygga mer massa på detta upplägg.
Nja. Förutsatt att han inte tränat helt värdelöst hittills (hans stats tyder inte direkt på det) är denna träningsmängd nog i minsta laget för att kunna öka på. Man måste öka mängden träning med tiden för att göra framsteg, inte minska den.
__________________
Allt kött behöver disciplin!

Citat:
Ursprungligen postat av 130kg finsk sisu Visa inlägg
Slarti måste ha en av de bättre axelpartier av odopade personer i världen. punkt.
Slartibartfast är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-11-15, 08:42   #11
Mats J
Registered User
 
Reg.datum: Apr 2005
Inlägg: 1 009
Citat:
Ursprungligen postat av Slartibartfast Visa inlägg
Man måste öka mängden träning med tiden för att göra framsteg, inte minska den.
Mängden träningen behöver ju inte ökas, men så klart måste du utmana muskeln för att den ska utvecklas och det kan du ju göra med tyngre vikter, hårdare träning och inte enbart med mer träning (dvs progression av något slag). Jag har snart tränat 30 år och fortfarande är det 7-15 set i veckan som ger mest, mer gör bara att skador kommer och att jag får problem med återhämtning eller att det måste vara en massa set av låg kvalite och det känns helt meningslöst och slöseri med energi och tid.

När jag var som stört och starkast var jag tvungen att minska träningen för att fortsätta att öka, kroppen kunde helt enkelt inte återhämta sig när vikterna började bli riktigt tunga.

Senast redigerad av Mats J den 2018-11-15 klockan 08:46.
Mats J är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-11-15, 09:14   #12
Slartibartfast
Finlands svar på Schenkenberg
 
Slartibartfasts avatar
 
Reg.datum: Apr 2002
Ort: Finland
Inlägg: 15 928
Citat:
Ursprungligen postat av Mats J Visa inlägg
Mängden träningen behöver ju inte ökas, men så klart måste du utmana muskeln för att den ska utvecklas och det kan du ju göra med tyngre vikter, hårdare träning och inte enbart med mer träning (dvs progression av något slag). Jag har snart tränat 30 år och fortfarande är det 7-15 set i veckan som ger mest, mer gör bara att skador kommer och att jag får problem med återhämtning eller att det måste vara en massa set av låg kvalite och det känns helt meningslöst och slöseri med energi och tid.

När jag var som stört och starkast var jag tvungen att minska träningen för att fortsätta att öka, kroppen kunde helt enkelt inte återhämta sig när vikterna började bli riktigt tunga.
Vad har du för FFMI nu vs när du började träna?
__________________
Allt kött behöver disciplin!

Citat:
Ursprungligen postat av 130kg finsk sisu Visa inlägg
Slarti måste ha en av de bättre axelpartier av odopade personer i världen. punkt.
Slartibartfast är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-11-15, 09:35   #13
Pokkes
Registered User
 
Pokkess avatar
 
Reg.datum: Aug 2016
Inlägg: 208
Citat:
Ursprungligen postat av Slartibartfast Visa inlägg
Utan tvekan. Mindre träning än detta skulle bibehålla massan utan problem.



Nja. Förutsatt att han inte tränat helt värdelöst hittills (hans stats tyder inte direkt på det) är denna träningsmängd nog i minsta laget för att kunna öka på. Man måste öka mängden träning med tiden för att göra framsteg, inte minska den.
Citat:
Ursprungligen postat av Mats J Visa inlägg
Mängden träningen behöver ju inte ökas, men så klart måste du utmana muskeln för att den ska utvecklas och det kan du ju göra med tyngre vikter, hårdare träning och inte enbart med mer träning (dvs progression av något slag). Jag har snart tränat 30 år och fortfarande är det 7-15 set i veckan som ger mest, mer gör bara att skador kommer och att jag får problem med återhämtning eller att det måste vara en massa set av låg kvalite och det känns helt meningslöst och slöseri med energi och tid.

När jag var som stört och starkast var jag tvungen att minska träningen för att fortsätta att öka, kroppen kunde helt enkelt inte återhämta sig när vikterna började bli riktigt tunga.
Menar så som Mats säger, om man lyckas att utmana muskeln och progressivt överbelasta kan man utvecklas trotts att man sänker volymen.

Men menar inte att det är självklart eller ens troligt, utgår ifrån att det ts gör är negativt för att bygga muskler ytterligare.

Pokkes är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-11-15, 10:15   #14
sumialic
Banned User
 
Reg.datum: Mar 2009
Inlägg: 1 411
Citat:
Ursprungligen postat av Crillos Visa inlägg

Slutsats: Be någon som kan sin sak göra ett mer passande schema för dig. Förslagsvis ATP.

Otroligt att du inte vet bättre efter 13 ÅR I GYMMET. Det där är möjligen ett "träna och må bra" schema men inget du bygger muskler på.
Men vad är du för efterbliven individ egentligen? Var du tappad som barn eller bara antastad? Jag lever för hälsa, inte för att bygga muskler. Sluta smutsa ner tråden nu din jävla pajas.
sumialic är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-11-15, 10:17   #15
sumialic
Banned User
 
Reg.datum: Mar 2009
Inlägg: 1 411
Citat:
Ursprungligen postat av Pokkes Visa inlägg
Du kan absolut bibehålla och också bygga mer massa på detta upplägg.

Det kräver dock att de set du utför är av hög kvalité, och att du progressivt överbelastar muskeln över tid. Klarar du detta ser jag absolut inget problem med schemat.

Dock kan kosten vara lite hämmande, varför inte bara öka på med låt säga 200 kcal och lite mer protein (kanske 1-2 shakes), så är den faktorn eliminerad.
Kalorierna är för bekvämlighetens skull. Är nöjd med min kropp och vill inte lägga på mig fett. Visst, 200 kcal överskott är inte mycket, men ändå.

Proteinet drar jag ner på för hälsans skull.
sumialic är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 03:13.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)