Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gammal 2017-12-12, 07:01   #1036
Bärsärk
 
Reg.datum: Apr 2015
Inlägg: 1 171
Citat:
Ursprungligen postat av King Grub Visa inlägg
Vänjer man sig vid mer vatten än man behöver, så känner man sig kass om man dricker "för lite" - trots att det egentligen är en lagom mängd - och måste vänja sig tillbaka till det lägre, riktiga vätskeintaget för sitt behov.
Hur vet man vad det riktiga vätskeintaget är då?
Bärsärk är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-12-14, 18:36   #1037
Sheikah
Banned User
 
Reg.datum: Mar 2017
Inlägg: 792
Hur väl fungerar hunger/mättnad för konditionsidrottare? Hade diskussion idag med en vän om typ längdskidåkare, som förbrukar en hiskelig mängd energi per dag. Anpassar sig kroppen efter träningen och man blir "hungrig" efter 6-7000 kcal per dag eller kommer hunger alltid vara begränsande så man måste välja väldigt energirik mat?
Sheikah är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-12-14, 18:54   #1038
Ozziking
Registered User
 
Ozzikings avatar
 
Reg.datum: Jul 2013
Ort: Visby, gotland
Inlägg: 11 673
Citat:
Ursprungligen postat av Sheikah Visa inlägg
Hur väl fungerar hunger/mättnad för konditionsidrottare? Hade diskussion idag med en vän om typ längdskidåkare, som förbrukar en hiskelig mängd energi per dag. Anpassar sig kroppen efter träningen och man blir "hungrig" efter 6-7000 kcal per dag eller kommer hunger alltid vara begränsande så man måste välja väldigt energirik mat?


Jag tror att det är individuellt. Har hört historier om skidåkare som fått kränga tonvis med mat utan att ens känna sig hungrig, endast för att få energin, och har sett (youtube) skidåkare som inte har det lika kämpigt i matväg utan set bara till att äta ofta* och energirikt.

*för att det smälter maten lättare etc.

Rent spontant känns det som att man oftare ser och hör om elitidrottare som får kämpa med att få i sig tillräckligt med energi än motsatsen.


Skickat från min iPhone med Tapatalk
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av King Grub Visa inlägg
Bara den som inte tränar hårt som tycker att kolhydrater är överskattade. Den som gör det tycker att dom är uppskattade.
Ozziking lyfter och tränar på

/Mark-185/Bänk-100/Böj-160/Ryck-86/Stöt-116/
Ozziking är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-12-14, 19:02   #1039
ApexProcyon
Biggus Dickus
 
ApexProcyons avatar
 
Reg.datum: Nov 2016
Inlägg: 368
Citat:
Ursprungligen postat av Sheikah Visa inlägg
Hur väl fungerar hunger/mättnad för konditionsidrottare? Hade diskussion idag med en vän om typ längdskidåkare, som förbrukar en hiskelig mängd energi per dag. Anpassar sig kroppen efter träningen och man blir "hungrig" efter 6-7000 kcal per dag eller kommer hunger alltid vara begränsande så man måste välja väldigt energirik mat?
Då jag tränade som mest så kändes det som att jag var tvungen att äta tills jag blev illamående och sedan lite till för att vara viktstabil. Maten blev en större ansträngning än träningen.
__________________
Citat:
Man skall inte glädja sig i onödan.
ApexProcyon är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-12-14, 19:08   #1040
Sheikah
Banned User
 
Reg.datum: Mar 2017
Inlägg: 792
Citat:
Ursprungligen postat av Ozziking Visa inlägg
Jag tror att det är individuellt. Har hört historier om skidåkare som fått kränga tonvis med mat utan att ens känna sig hungrig, endast för att få energin, och har sett (youtube) skidåkare som inte har det lika kämpigt i matväg utan set bara till att äta ofta* och energirikt.

*för att det smälter maten lättare etc.

Rent spontant känns det som att man oftare ser och hör om elitidrottare som får kämpa med att få i sig tillräckligt med energi än motsatsen.


Skickat från min iPhone med Tapatalk
Citat:
Ursprungligen postat av ApexProcyon Visa inlägg
Då jag tränade som mest så kändes det som att jag var tvungen att äta tills jag blev illamående och sedan lite till för att vara viktstabil. Maten blev en större ansträngning än träningen.
Är nämligen inne i en aerob period nu, där jag flera dagar i veckan ror 10-12000m och tränar styrketräning 1-2 timmar. Var längesen jag tränade så mycket och är orolig för att hungern inte ska hänga med.
Sheikah är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-12-14, 19:19   #1041
ApexProcyon
Biggus Dickus
 
ApexProcyons avatar
 
Reg.datum: Nov 2016
Inlägg: 368
Citat:
Ursprungligen postat av Sheikah Visa inlägg
Är nämligen inne i en aerob period nu, där jag flera dagar i veckan ror 10-12000m och tränar styrketräning 1-2 timmar. Var längesen jag tränade så mycket och är orolig för att hungern inte ska hänga med.
Jag löste det med stora mängder olivolja över pastarätter då jag uppskattar smaken. Utöver det så blev det lösviktsgodis och pizza flera dagar i veckan.

Det viktigaste tror jag är att hitta energirika saker man gillar i vanliga fall och sedan öka intaget av dessa. Det är en fördel om det är gott nog för att man självmant ska kunna tänka sig att äta mer trots mättnad.
__________________
Citat:
Man skall inte glädja sig i onödan.
ApexProcyon är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-12-15, 03:06   #1042
Kaalle
Registered User
 
Kaalles avatar
 
Reg.datum: Nov 2013
Inlägg: 242
Intressant som tusan, många hävdar ju tvärtom. Att det trots enorm träningsmängd finns utövare som alltid är degiga, beroende på genetik och/eller taskiga matvanor. Inte minst inom MMA exempelvis. Alltså att det finns utövare som ÄR degiga är ju ett faktum, frågan är vaför.
Kaalle är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-12-15, 07:35   #1043
StarkaUlf
Längtar till jul.
 
StarkaUlfs avatar
 
Reg.datum: Nov 2008
Inlägg: 9 706
Citat:
Ursprungligen postat av Kaalle Visa inlägg
Intressant som tusan, många hävdar ju tvärtom. Att det trots enorm träningsmängd finns utövare som alltid är degiga, beroende på genetik och/eller taskiga matvanor. Inte minst inom MMA exempelvis. Alltså att det finns utövare som ÄR degiga är ju ett faktum, frågan är vaför.
Är du degig när du startar så lär du vara degig även efter några år, speciellt inom konditionsidrotter, om du inte ligger på ett underskott någon period där du blir av med kroppsfett.
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av ceejay Visa inlägg
Skulle vända läraren upp och ner och säga att jag kan göra detta pga bänkpress med brygga och djupa böjar.
StarkaUlf är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-12-15, 07:40   #1044
Kaalle
Registered User
 
Kaalles avatar
 
Reg.datum: Nov 2013
Inlägg: 242
Citat:
Ursprungligen postat av StarkaUlf Visa inlägg
Är du degig när du startar så lär du vara degig även efter några år, speciellt inom konditionsidrotter, om du inte ligger på ett underskott någon period där du blir av med kroppsfett.
Ja nej den logiken är ju tämligen solklar. Frågeställningen är väl mer om inte träningsmängden nästan per automatik borde förändra kropps sammansättningen, dvs skapa ett underskott eller åtminstone någon sorts balans där man får trycka i sig mat för att hålla sig på topp, ett scenario som ett par stycken ovan beskrev. Ellet?

Sent from my A0001 using Tapatalk
Kaalle är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-12-15, 07:43   #1045
King Grub
Chefsarkitekt Oljebyxor
 
King Grubs avatar
 
Reg.datum: Mar 2002
Ort: Norrtälje
Inlägg: 78 282
Kroppen drar ner på förbränningen resten av dygnet i stället för att kompensera så man förbrukar inte så mycket mer kalorier av att träna mer som matematik utan hänsyn till annat säger.
__________________


Angående PM-rådgivning!
King Grub är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-12-15, 10:04   #1046
Jarp
Registered User
 
Reg.datum: Jan 2007
Ort: Eksjö
Inlägg: 273
Citat:
Ursprungligen postat av King Grub Visa inlägg
Kroppen drar ner på förbränningen resten av dygnet i stället för att kompensera så man förbrukar inte så mycket mer kalorier av att träna mer som matematik utan hänsyn till annat säger.
Går det att säga något om hur stor diskrepansen är?
Jarp är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-12-15, 10:09   #1047
King Grub
Chefsarkitekt Oljebyxor
 
King Grubs avatar
 
Reg.datum: Mar 2002
Ort: Norrtälje
Inlägg: 78 282
http://www.kolozzeum.com/forum/showt...ht=constrained
__________________


Angående PM-rådgivning!
King Grub är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-12-15, 10:18   #1048
Rahf
Registered User
 
Rahfs avatar
 
Reg.datum: Feb 2007
Inlägg: 11 827
Citat:
Ursprungligen postat av Sheikah Visa inlägg
Är nämligen inne i en aerob period nu, där jag flera dagar i veckan ror 10-12000m och tränar styrketräning 1-2 timmar. Var längesen jag tränade så mycket och är orolig för att hungern inte ska hänga med.
Citat:
Ursprungligen postat av ApexProcyon Visa inlägg
Jag löste det med stora mängder olivolja över pastarätter då jag uppskattar smaken. Utöver det så blev det lösviktsgodis och pizza flera dagar i veckan.

Det viktigaste tror jag är att hitta energirika saker man gillar i vanliga fall och sedan öka intaget av dessa. Det är en fördel om det är gott nog för att man självmant ska kunna tänka sig att äta mer trots mättnad.
Samma som Apex. Jag köper lösgodis, bakelser, och snacks för dagarna då det förbrukas en hel del. Men själv har jag nu hållt på så länge att kroppskännedomen börjar bli ganska stabil. Räkning och sånt behövs inte längre.
Rahf är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-12-15, 10:24   #1049
Kaalle
Registered User
 
Kaalles avatar
 
Reg.datum: Nov 2013
Inlägg: 242
Så om BMR är 2500 kcal och man genomför ett träningspass som bränner 2000 kcal så är det förmodligen inte så att 4500 är kaloribalans? Eller har jag helt och hållet missuppfattat? 2000 drog jag till med för att det ju borde kunna definieras som ett hårt och/eller långt träningspass.
Kaalle är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-12-15, 10:34   #1050
King Grub
Chefsarkitekt Oljebyxor
 
King Grubs avatar
 
Reg.datum: Mar 2002
Ort: Norrtälje
Inlägg: 78 282
Det stämmer. Andra kaloriförbrukande funktioner kommer att nedregleras resten av dygnet.
__________________


Angående PM-rådgivning!
King Grub är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 06:55.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)