Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gammal 2012-06-06, 16:50   #91
Qudatullah Jamal
Banned User
 
Reg.datum: Jan 2011
Inlägg: 236
Citat:
Ursprungligen postat av Eddie Vedder Visa inlägg
Inte det minsta. Sen vad som är en "low-lifer" är ju ganska subjektivt. Själv placerar jag människor som dig i det facket.
Okej! Du ser alltså inga problem med att politiker har sett till så att man låter utbildade inom vården ha samma lön som folk som knappt klarat av grundskolan, det gör däremot jag själv.
Sen förstår jag inte riktigt hur det skulle vara intressant för diskussionen huruvida du tycker jag är en low-lifer eller inte så jag ber dig vänligen att lämna personangreppen utanför diskussionen.
Qudatullah Jamal är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-06-06, 17:29   #92
Qudatullah Jamal
Banned User
 
Reg.datum: Jan 2011
Inlägg: 236
Och för att summera så tycker jag att det också är jättefint och fantastiskt med alla som tycker sig äntligen ha fått sitt drömjobb eller kommit in på den här fantastiska utbildningen. Grattis.
Men jag tror även att någonstans så bör man ha en lite mer nyanserad inställning till det också, annars tror jag att man riskerar att bli väldigt olycklig när man väl kanske börjar inse efter något år att man faktiskt har lagt några år på utbildning med studieskulder medan man samtidigt kunde ha jobbat ihop en inkomst istället och att man har en väldigt låg lön, att Klimpen-snubben från gamla skolan fortfarande kan mäta sig med dig då han tjänar minst lika bra utan utbildning och eftersom han har jobbat 3år längre dessutom, halva lönen som ryker i skatt går mestadels bara till skit ändå och staten som hela tiden sätter käppar i hjulet för en.

Säger bara att man nog bör fundera väldigt noga innan man hoppar på nån liknande utbildning och speciellt om man tänkt jobba inom offentlig sektor och inte bara blåsas upp av det enbart skulle vara guld och gröna skogar och att man är beredd att vara löneslav till vilket pris som helst bara man får sitt drömjobb.

Så jag förstår inte riktigt varför ni blir så arga på just mig egentligen? Är det verkligen så fel av mig att försöka granska någonting åt båda håll?
Misstänker snarare att attackerna mot mig kan handla om att ni börjat inse detta själva, fast vad vet jag...
Qudatullah Jamal är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-06-06, 17:34   #93
Angel
Ge mig nått fint nu!
 
Reg.datum: Feb 2004
Inlägg: 5 239
Citat:
Ursprungligen postat av Qudatullah Jamal Visa inlägg
Ha va? Vilket jävla loserjobb!
Hur i hela friden tänker man när man väljer att utbilda sig i 3år eller vad det är för en sån sjuk pisslön? Tog ju för fan ut lika mycket när jag var telefonförsäljare.
Tänk dig då sjuksköterskor...
Angel är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-06-06, 17:37   #94
Tolkia
Moralistmoderator
 
Tolkias avatar
 
Reg.datum: Aug 2003
Ort: Lycksele
Inlägg: 15 502
Citat:
Ursprungligen postat av Qudatullah Jamal Visa inlägg
Så jag förstår inte riktigt varför ni blir så arga på just mig egentligen? Är det verkligen så fel av mig att försöka granska någonting åt båda håll?
Misstänker snarare att attackerna mot mig kan handla om att ni börjat inse detta själva, fast vad vet jag...
Liksom i andra trådar klär det dig inte heller här särskilt väl att spela den sårade oskulden när du provocerar och folk sedan reagerar på detta. Om du tycker att det är ett seriöst problem att folk inte faller till marken stumma av beundran inför dina "snärtiga" formuleringar är ett konstruktivt tips att nästa gång du skriver något fundera över vad det egentligen är du vill uppnå med inlägget - få fram ditt budskap, eller få verka "frän".

Detta sagt, så är det en faktor av många att ta med när man väljer utbildning huruvida det är möjligt att leva på det man utbildar sig till. Var man sedan lägger nivån för "möjligt att leva" är upp till var och en, och jag har personligen svårt att förstå hur någon kan tycka att det är så obegripligt att andra har andra prioriteringar än vad man själv har. Är det något man skall akta sig för så är det att förutsäga andras framtid, typ "du kommer att ångra dig om du gör det här, jag VET att du egentligen xyz", för man brukar ha fel oftare än man har rätt. Många har nog, liksom jag, hört det av beskäftiga studievägledare, SYO-konsulenter och anhöriga som inte innan de gav sina "tips" brydde sig om att kolla upp vad personen de "tipsade" egentligen ville ha ut av livet.

Visst skall man fundera över sitt tilltänkta yrkes baksida, men om problemet inte är att man inte kommer att kunna leva på sin lön, utan, som QJ skriver i det inlägg jag citerar delar ur ovan, att man inte klarar av att leva med att andra, som man tycker är "sämre" än man själv, har bättre betalt, då är det nog helt enkelt dags att växa upp. Man kommer aldrig att bli nöjd om man hela tiden jämför sig med andra, för det kommer alltid att finnas någon ny att vara avundsjuk på.
Tolkia är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-06-06, 17:42   #95
Nebuchadnezzar
Registered User
 
Nebuchadnezzars avatar
 
Reg.datum: May 2011
Inlägg: 670
Citat:
Ursprungligen postat av Qudatullah Jamal Visa inlägg
Så jag förstår inte riktigt varför ni blir så arga på just mig egentligen? Är det verkligen så fel av mig att försöka granska någonting åt båda håll?
Extremt förvånande att de inte tackar dig för att du förklarar vilket "loserjobb" de blivit pålurade.
Nebuchadnezzar är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-06-06, 18:13   #96
Qudatullah Jamal
Banned User
 
Reg.datum: Jan 2011
Inlägg: 236
Citat:
Ursprungligen postat av Tolkia Visa inlägg
Liksom i andra trådar klär det dig inte heller här särskilt väl att spela den sårade oskulden när du provocerar och folk sedan reagerar på detta. Om du tycker att det är ett seriöst problem att folk inte faller till marken stumma av beundran inför dina "snärtiga" formuleringar är ett konstruktivt tips att nästa gång du skriver något fundera över vad det egentligen är du vill uppnå med inlägget - få fram ditt budskap, eller få verka "frän".
Nej, jag skrev att det var ett loserjobb i den mån att man sätter sig med massa massa studieskulder och sen när man är färdigutbildad ändå har en pissig lön och det var dessutom en frågeställning. Att det inte är sjukgymnasternas fel förstår väl vem som helst.
Jag må använda en del svordomar även i text men jag är i alla fall alltid saklig och håller inte på att attackera ens person.

Citat:
Ursprungligen postat av Tolkia Visa inlägg
Detta sagt, så är det en faktor av många att ta med när man väljer utbildning huruvida det är möjligt att leva på det man utbildar sig till. Var man sedan lägger nivån för "möjligt att leva" är upp till var och en, och jag har personligen svårt att förstå hur någon kan tycka att det är så obegripligt att andra har andra prioriteringar än vad man själv har. Är det något man skall akta sig för så är det att förutsäga andras framtid, typ "du kommer att ångra dig om du gör det här, jag VET att du egentligen xyz", för man brukar ha fel oftare än man har rätt. Många har nog, liksom jag, hört det av beskäftiga studievägledare, SYO-konsulenter och anhöriga som inte innan de gav sina "tips" brydde sig om att kolla upp vad personen de "tipsade" egentligen ville ha ut av livet.
Visst skall man fundera över sitt tilltänkta yrkes baksida, men om problemet inte är att man inte kommer att kunna leva på sin lön, utan, som QJ skriver i det inlägg jag citerar delar ur ovan, att man inte klarar av att leva med att andra, som man tycker är "sämre" än man själv, har bättre betalt, då är det nog helt enkelt dags att växa upp. Man kommer aldrig att bli nöjd om man hela tiden jämför sig med andra, för det kommer alltid att finnas någon ny att vara avundsjuk på.
Ser inte hur det skulle vara barnsligt att jämföra vad andra tjänar gentemot en själv? Min fråga var mer så här.

Föreställ dig att du går och gör ett utmärkt arbete på ditt jobb och jobbar 5ggr hårdare och effektivare än alla andra på arbetsplatsen men ändå är nöjd med din lön.
Sen får du ändå reda på att alla dina lata kollegor som bara sitter på arslet och låter dig göra allt hårt jobb och bara går runt och snackar skit och dricker kaffe tjänar det dubbla! Varför skulle du då totalt ignorera det orättvisa faktumet inför din arbetsgivare och svara med aggression varje gång någon kompis påpekade det faktumet?


Citat:
Ursprungligen postat av Nebuchadnezzar Visa inlägg
Extremt förvånande att de inte tackar dig för att du förklarar vilket "loserjobb" de blivit pålurade.
Se ovan.

Senast redigerad av Qudatullah Jamal den 2012-06-06 klockan 18:14.
Qudatullah Jamal är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-06-06, 18:18   #97
Nebuchadnezzar
Registered User
 
Nebuchadnezzars avatar
 
Reg.datum: May 2011
Inlägg: 670
Det var nog ingen som inte fattade vad du menade med loserjobb, men det ändrar inte det faktum att du kommer in och fittar dig och blir förvånad när folk inte tackar dig.

Sjukgymnasterna är uppenbarligen medvetna om vad de får för lön, så du gör dem ingen tjänst här. De har ju redan förklarat att det är en av många faktorer men att den överskuggas av hur mycket de tycker om jobbet i sig.




EDIT: Och sluta försöka glida över från ursprungsinsinuationen, att man måste vara rätt dum för att utbilda sig till sjukgymnast med tanke på lönen, till att vara sjukgymnasternas förkämpe i kampen mot orättvisa.

Senast redigerad av Nebuchadnezzar den 2012-06-06 klockan 18:21.
Nebuchadnezzar är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-06-06, 18:24   #98
mij82
raggarballe
 
mij82s avatar
 
Reg.datum: Jun 2007
Inlägg: 300
Citat:
Ursprungligen postat av Nebuchadnezzar Visa inlägg
Det var nog ingen som inte fattade vad du menade med loserjobb, men det ändrar inte det faktum att du kommer in och fittar dig och blir förvånad när folk inte tackar dig.

Sjukgymnasterna är uppenbarligen medvetna om vad de får för lön, så du gör dem ingen tjänst här. De har ju redan förklarat att det är en av många faktorer men att den överskuggas av hur mycket de tycker om jobbet i sig.




EDIT: Och sluta försöka glida över från ursprungsinsinuationen, att man måste vara rätt dum för att utbilda sig till sjukgymnast med tanke på lönen, till att vara sjukgymnasternas förkämpe i kampen mot orättvisa.
Schh, låt personen fortsätta, ju mer hen skriver desto djupare blir hålet = mer underhållning!
__________________
rabiat extremfeminist
mij82 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-06-06, 18:24   #99
Sheogorath
Förslag?
 
Sheogoraths avatar
 
Reg.datum: Aug 2004
Ort: Malmö
Inlägg: 23 774
Citat:
Ursprungligen postat av nebuchadnezzar Visa inlägg
det var nog ingen som inte fattade vad du menade med loserjobb, men det ändrar inte det faktum att du kommer in och fittar dig och blir förvånad när folk inte tackar dig.

Sjukgymnasterna är uppenbarligen medvetna om vad de får för lön, så du gör dem ingen tjänst här. De har ju redan förklarat att det är en av många faktorer men att den överskuggas av hur mycket de tycker om jobbet i sig.




edit: Och sluta försöka glida över från ursprungsinsinuationen, att man måste vara rätt dum för att utbilda sig till sjukgymnast med tanke på lönen, till att vara sjukgymnasternas förkämpe i kampen mot orättvisa.
+1
__________________
Jag ger inte sjukgymnastisk rådgivning via PM. Om vi etablerat en vårdrelation svarar jag inte på PM som rör din skada: Ring mig på arbetstid.

Citat:
Ursprungligen postat av eternallord Visa inlägg
Det krävs en bildad person för att reservera sin åsikt när man inte är tillräckligt påläst.
Sheogorath är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-06-06, 19:02   #100
Eddie Vedder
Registered User
 
Eddie Vedders avatar
 
Reg.datum: Nov 2006
Inlägg: 33 687
Citat:
Ursprungligen postat av Qudatullah Jamal Visa inlägg
Sen förstår jag inte riktigt hur det skulle vara intressant för diskussionen huruvida du tycker jag är en low-lifer eller inte så jag ber dig vänligen att lämna personangreppen utanför diskussionen.
Det var inget angrepp. Bara ett kallt konstaterande. Du får gärna ha samma inställning till mig.
Eddie Vedder är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-06-06, 19:10   #101
Qudatullah Jamal
Banned User
 
Reg.datum: Jan 2011
Inlägg: 236
Citat:
Ursprungligen postat av Nebuchadnezzar Visa inlägg
Det var nog ingen som inte fattade vad du menade med loserjobb, men det ändrar inte det faktum att du kommer in och fittar dig och blir förvånad när folk inte tackar dig.

Sjukgymnasterna är uppenbarligen medvetna om vad de får för lön, så du gör dem ingen tjänst här. De har ju redan förklarat att det är en av många faktorer men att den överskuggas av hur mycket de tycker om jobbet i sig.

EDIT: Och sluta försöka glida över från ursprungsinsinuationen, att man måste vara rätt dum för att utbilda sig till sjukgymnast med tanke på lönen, till att vara sjukgymnasternas förkämpe i kampen mot orättvisa.
Och ''fittar'' antar jag ska vara ett verb i negativ bemärkelse då.
Nej. Jag har redan talat om att det bara har handlat om rena reflektioner från min sida och har inget större behov av att fortsätta försöka hävda min oskuld för dig, men då ni verkar vara mer intresserade av att dra one-liners och plussa för varandras inlägg, diskutera huruvida jag har jättehemska intentioner och försöker göra narr av er än att faktiskt diskutera argumenten och funderingarna jag för fram här så är det nog lika bra att vi stannar här.
Qudatullah Jamal är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-06-06, 19:13   #102
Qudatullah Jamal
Banned User
 
Reg.datum: Jan 2011
Inlägg: 236
Citat:
Ursprungligen postat av Eddie Vedder Visa inlägg
Det var inget angrepp. Bara ett kallt konstaterande. Du får gärna ha samma inställning till mig.
Och fortfarande fullständigt irrelevant för trådens ämne huruvida du tycker att jag är en low-life.
Qudatullah Jamal är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-06-06, 20:31   #103
Tolkia
Moralistmoderator
 
Tolkias avatar
 
Reg.datum: Aug 2003
Ort: Lycksele
Inlägg: 15 502
Citat:
Ursprungligen postat av Qudatullah Jamal Visa inlägg
Och fortfarande fullständigt irrelevant för trådens ämne huruvida du tycker att jag är en low-life.
Det bör ju vara lika relevant som att du tycker att andra är low-lifers. Det var du som tog in begreppet i diskussionen från första början. Det funkar fortfarande skitdåligt att spela den sårade oskulden. Vad trodde du när du började den här diskussionen? Att folk skulle tacka dig för att du skänkt dem Upplysningen(tm) att hey, ni är losers som väljer ett jobb ni tycker är kul trots att det finns folk med kortare utbildningstid än er som tjänar mer och ni kommer att ångra er om några år?
Tolkia är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-06-07, 10:05   #104
killenigrillen
Registered User
 
killenigrillens avatar
 
Reg.datum: Jan 2008
Inlägg: 584
Citat:
Ursprungligen postat av Qudatullah Jamal Visa inlägg
Och ''fittar'' antar jag ska vara ett verb i negativ bemärkelse då.
Nej. Jag har redan talat om att det bara har handlat om rena reflektioner från min sida och har inget större behov av att fortsätta försöka hävda min oskuld för dig, men då ni verkar vara mer intresserade av att dra one-liners och plussa för varandras inlägg, diskutera huruvida jag har jättehemska intentioner och försöker göra narr av er än att faktiskt diskutera argumenten och funderingarna jag för fram här så är det nog lika bra att vi stannar här.
Du kom in i tråden och bajsade ur dig en massa provocerande saker och förväntar dig att vi inte ska reagera?

Vilken värld lever du i egentligen? Är det världen där de som tjänar mest är "winners" och de som utbildar sig och ärligt vill hjälpa folk (t.ex sjukgymnaster) men inte tjänar storkovan är "losers"? I så fall kan du gladeligen få bo kvar i den världen.

De tankar du har och beskriver här har GARANTERAT större delen av de som utbildar sig till sjukgymnast redan tänkt på och övervägt, hur kan du tro nåt annat? Tror du att du är den enda här i landet som kan planera i förväg eller?
__________________
Work hard, rock hard, eat hard,
sleep hard, grow big, wear glasses if you need 'em

Senast redigerad av killenigrillen den 2012-06-07 klockan 10:07.
killenigrillen är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-06-07, 13:12   #105
Qudatullah Jamal
Banned User
 
Reg.datum: Jan 2011
Inlägg: 236
Citat:
Ursprungligen postat av killenigrillen Visa inlägg
De tankar du har och beskriver här har GARANTERAT större delen av de som utbildar sig till sjukgymnast redan tänkt på och övervägt, hur kan du tro nåt annat? Tror du att du är den enda här i landet som kan planera i förväg eller?
Tydligen...

http://www.newsmill.se/artikel/2009/...r-var-en-chock
Qudatullah Jamal är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 17:35.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)