Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Allmänt Forum

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2017-03-21, 19:42   #766
Kräket
Registered User
 
Kräkets avatar
 
Reg.datum: Oct 2007
Ort: Uppsala
Inlägg: 579
Citat:
Ursprungligen postat av Magnus N Visa inlägg
Spänningsprovare borde alla hemmafixare ha

Tejpen leder ej så kortslutning blir det inte, men är inte en lösning jag hade rekommenderat. Men är du försiktig runt uttagen när du jobbar samt ser till att inga obehöriga rör sig där så de riskerar sina liv så kan det väl göras.
Har faktiskt en spänningsprovare! Använde den på 2 av 3 uttag i sovrummet och fick inget utslag. Så jag tänkte att det var strömlöst, helt ovetande att sista uttaget gick till en annan propp (vilket tydligt var vanligt förr)

Inga obehöriga kommer vistas i rummet. Det jag varit lite orolig över är risken för kortslutning och brand om jag lämnat tejp över uttagen och inte är hemma. Låter som denna oro är obefogad?

Citat:
Ursprungligen postat av Magnus N Visa inlägg
Beror på hur de har byggt upp nätet, har de gjort som en föregående postare skrev att de dragit det genom lgh så kan det skapa problem. Dock en idiotisk lösning i min värld
Kan man säga att det är riskfritt att riva telejacket med tillhörande kabel?

Citat:
Ursprungligen postat av Magnus N Visa inlägg
Dosan vid dörren, hur ser den ut?

Samt är det för tvn en eller två kablar i dosan du vill få bort?
Bild på dosan vid dörren:



Kabeln går genom hallen mot ytterdörren. Alldeles vid ytterdörren sitter ytterligare en dosa:

Kräket är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-03-21, 19:55   #767
shadowfire
Hillgoat Deluxe
 
shadowfires avatar
 
Reg.datum: Feb 2006
Ort: På en bergstopp någonstans
Inlägg: 19 216
Telejacket bör du ha kvar, men om det är utanpåliggande kabel så kan du flytta den. Om det är inbyggd kabel, låt jacket vara kvar. Alla vi som nyttjar ADSL är beroende av telejacket, så då kör du täcklock på det bara och renoverar vidare. Alltså riv inte bort det helt, för då har du dödat DSL-anslutning som ändå kommer att leva kvar som en teknik åtminstone 5-10 år till.

Ang. comhem; får inget riktigt grepp om vilken dosa som är "master" där av dina bilder eller din beskrivning. Inget du kan dubbelkolla med comhem? Dvs se om de kan peka ut huvuddosan? Jag hade rivit allt annat och lämnat huvuddosan bara till eventuella framtida boende.
__________________

Journalen
shadowfire är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-03-21, 20:02   #768
shadowfire
Hillgoat Deluxe
 
shadowfires avatar
 
Reg.datum: Feb 2006
Ort: På en bergstopp någonstans
Inlägg: 19 216
Citat:
Ursprungligen postat av Kräket Visa inlägg
Ok, uttagen tar jag bort! I förra rummet lät jag dock själva "insatsen" bakom dosan sitta kvar. Tyckte det verkade svårt att montera ner även denna, och ha kablar hängandes. Problemet var att täcklock därmed inte fungerade, då insatsen stack ut lite.

F.ö. är jag lite småskraj för el. I förra rummet drog jag proppen, men visste inte att 1 av 3 uttag gick på en annan propp. Åkte på en jävla stöt. En dum fråga kanske, men kan man bara tejpa över? Finns ingen risk för kortslutning när man väl sätter på strömmen igen? Jag menar, jag kommer inte hinna spackla hela rummet i ett svep, och behöver ström i lägenheten.
Alltid, alltid, alltid bryta ALL ström innan man gör något i kåken/lyan som kan ha med el att göra. Alternativt bryt med säkring/brytare men dubbelkolla alltid med spänningsprovare. Jag är rentav så pass nojjig att jag bryter all ström OCH kollar med spänningsprovare. Ett enda misstag kan kosta livet liksom och det finns roligare och mer macho sätt att dö på än att åka på en tjofräsare på hemmaplan för att man kört 230v genom kroppen lite för länge.

Tejp isolerar INTE ström om det inte är isolerande tejp, motsvarande isolertejp/eltejp. Alltså, du är inte garanterad från en stöt, men du kanske ser/kommer ihåg/låter bli ett strömförande uttag. Ska du vara riktigt safe så är det täcklock som gäller (eller bruten krets i säkringsskåpet).

Det jag gör när jag renoverar är att bryta ALL ström, dubbelkolla med spänningsmätare, därefter tar bort uttag och infällda delen så att bara apparatdosan (runt plasthölje med kablar) blir kvar. Nyper av ledare som syns med tång och drar på isolertejp. Packar in allt i dosan och därefter täcker med något. Då finns det inget som kan leda ström även om man sparkar dit en fot och därmed kan jag slå på strömmen igen.

"Jag" i det här fallet är givetvis en bekant och inte "jag", eftersom detta är olagligt att göra. Allt sådant här ska utföras av en elektriker enbart.
__________________

Journalen
shadowfire är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-03-21, 20:15   #769
Kräket
Registered User
 
Kräkets avatar
 
Reg.datum: Oct 2007
Ort: Uppsala
Inlägg: 579
Citat:
Ursprungligen postat av shadowfire Visa inlägg
Telejacket bör du ha kvar, men om det är utanpåliggande kabel så kan du flytta den. Om det är inbyggd kabel, låt jacket vara kvar. Alla vi som nyttjar ADSL är beroende av telejacket, så då kör du täcklock på det bara och renoverar vidare. Alltså riv inte bort det helt, för då har du dödat DSL-anslutning som ändå kommer att leva kvar som en teknik åtminstone 5-10 år till.
Ok. Kabeln är utanpåliggande, och hänger nu lös (tidigare fäst i sockeln). Kan jag helt enkelt riva bort den, och låta jacket sitta kvar. Vill ogärna ha utanpåliggande kablar i onödan.

Citat:
Ursprungligen postat av shadowfire Visa inlägg
Ang. comhem; får inget riktigt grepp om vilken dosa som är "master" där av dina bilder eller din beskrivning. Inget du kan dubbelkolla med comhem? Dvs se om de kan peka ut huvuddosan? Jag hade rivit allt annat och lämnat huvuddosan bara till eventuella framtida boende.
Finns det några andra kännetecken kring "master"-dosan? Gissar att det blir att ringa comhem. Kommer ju vilja ta bort kabeln och kabellisten, som nu går både genom vardagsrum och hall.

Angående el: Ja, nästa gång jag grejar kommer jag bryta huvudströmmen och kolla med spänningsprovaren. Kanske jag gör en liknande lösning med snusdosor som förra gången. Tyckte de täckte bra, samtidigt som jag slapp plocka ut det som satt bakom själva plastuttaget.

Är lite fobisk mot att greja med strömmen sedan sista stöten
Kräket är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-03-21, 20:29   #770
Magnus N
Skånsk
 
Reg.datum: Jan 2004
Ort: Skåne, Höör
Inlägg: 959
Citat:
Ursprungligen postat av Kräket Visa inlägg
Har faktiskt en spänningsprovare! Använde den på 2 av 3 uttag i sovrummet och fick inget utslag. Så jag tänkte att det var strömlöst, helt ovetande att sista uttaget gick till en annan propp (vilket tydligt var vanligt förr)

Inga obehöriga kommer vistas i rummet. Det jag varit lite orolig över är risken för kortslutning och brand om jag lämnat tejp över uttagen och inte är hemma. Låter som denna oro är obefogad?
Hade införskaffat wago/lkklämmor, brutit strömmen sedan plockat bort insatsen sedan isolerat ändarna med dessa, så är du på det säkra.

Citat:
Ursprungligen postat av Kräket Visa inlägg
Kan man säga att det är riskfritt att riva telejacket med tillhörande kabel?

Ok. Kabeln är utanpåliggande, och hänger nu lös (tidigare fäst i sockeln). Kan jag helt enkelt riva bort den, och låta jacket sitta kvar. Vill ogärna ha utanpåliggande kablar i onödan.
Den utanpåliggande kabeln till telejacket, är det enda kabeln som går till det jacket? eller har du även som kommer ifrån väggen?

Citat:
Ursprungligen postat av Kräket Visa inlägg
Angående el: Ja, nästa gång jag grejar kommer jag bryta huvudströmmen och kolla med spänningsprovaren. Kanske jag gör en liknande lösning med snusdosor som förra gången. Tyckte de täckte bra, samtidigt som jag slapp plocka ut det som satt bakom själva plastuttaget.

Är lite fobisk mot att greja med strömmen sedan sista stöten
Hälsosamt att vara lite fobisk mot att pilla med el
Magnus N är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-03-21, 20:36   #771
shadowfire
Hillgoat Deluxe
 
shadowfires avatar
 
Reg.datum: Feb 2006
Ort: På en bergstopp någonstans
Inlägg: 19 216
Citat:
Ursprungligen postat av Kräket Visa inlägg
Ok. Kabeln är utanpåliggande, och hänger nu lös (tidigare fäst i sockeln). Kan jag helt enkelt riva bort den, och låta jacket sitta kvar. Vill ogärna ha utanpåliggande kablar i onödan.
Telejack är rätt enkelt att pula med och det får du pula med eftersom det inte är starkström. Ett telejack har normalt sett fyra poler, två till vänster och två till höger. Oftast är kabeln bara ansluten till två av dem (typ vänster nertill och höger upptill). Denna kan du göra vad du vill med, du kan öppna uttaget, se hur kablarna ligger, backa hela skiten dit du vill ha uttaget, skruva fast det där och skala/skruva fast de nya ledarna där. Vill du vara riktigt fräck så lämnar du bara kabeln någonstans, men lämnar så pass mycket lös kabel att den går att skala/montera och till nästa ägare talar om att det är kopparledningen/telefonin. Du _måste_ inte ha ett telejack om du inte vill, men som sagt, kopparledningen är inte obsolete. Den används till DSL bland annat.

Citat:
Ursprungligen postat av Kräket Visa inlägg
Finns det några andra kännetecken kring "master"-dosan? Gissar att det blir att ringa comhem. Kommer ju vilja ta bort kabeln och kabellisten, som nu går både genom vardagsrum och hall.
Tycker du tänker helt rätt, men tyvärr inget sätt att utifrån dina bilder eller beskrivning se vilket som är inkommande. Kör på comhem, deras tekniker ska också ha jobb

Citat:
Ursprungligen postat av Kräket Visa inlägg
Angående el: Ja, nästa gång jag grejar kommer jag bryta huvudströmmen och kolla med spänningsprovaren. Kanske jag gör en liknande lösning med snusdosor som förra gången. Tyckte de täckte bra, samtidigt som jag slapp plocka ut det som satt bakom själva plastuttaget.

Är lite fobisk mot att greja med strömmen sedan sista stöten
Ska jag vara ärlig så är det bäst att plocka ut även den bakomliggande insatsen och ha just "ett hål" och inget mer om du ska tapetsera eller måla. Oftast sitter utanpåliggande hölje med två skruvar in i infälld del som är av plåt och den i sin tur är också bara skruvad med två skruvar. Antingen spännskruvar som spänner fast den i apparatdosan eller med två skruvar som drar fast den i själva apparatdosan. Har du bara ett hål så kan du måla/tapetsera över bäst du vill och tapetserar du så skär du bara ut hålen efteråt.
__________________

Journalen
shadowfire är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-03-21, 21:58   #772
Baskagge
Registered User
 
Baskagges avatar
 
Reg.datum: Jul 2005
Ort: Göteborg
Inlägg: 427
Ska du inte använda telejacket så ta bort det. Kan spara en liten stump där det kommer in i lägenhet i fall man vill dra ny kabel. Telia har börjat montera ner kopparnätet och det ska vara helt avvecklat 2020.
__________________
Ju jävligare ju ljuvligare.

Skaffa dig en livstidsdom själv innan du uttalar dig! - Christer Pettersson
Baskagge är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-03-21, 22:01   #773
shadowfire
Hillgoat Deluxe
 
shadowfires avatar
 
Reg.datum: Feb 2006
Ort: På en bergstopp någonstans
Inlägg: 19 216
Citat:
Ursprungligen postat av Baskagge Visa inlägg
Ska du inte använda telejacket så ta bort det. Kan spara en liten stump där det kommer in i lägenhet i fall man vill dra ny kabel. Telia har börjat montera ner kopparnätet och det ska vara helt avvecklat 2020.
Å andra sidan så skulle "hela sverige" ha bredband inkl fiber till slutet av 2016, vilket inte har inträffat.. jag skulle nog vänta 5 år till med att fimpa en telekabel, men lämnar man bara en stump där det går att fixa ett uttag på den, så är det ju lugnt.
__________________

Journalen
shadowfire är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-03-31, 13:07   #774
Bob90
?
 
Bob90s avatar
 
Reg.datum: Apr 2016
Inlägg: 3 683
Vad tycker ni om att ha en släckare i lägenheten?
Jag funderar på om jag är "överdriven" som tänker på en 6 kg pulver eller om jag bör nöja mig med en 2 kg. Det är ca 25 kvm, men tänker att om det väl skulle hända något så är ju en 2 kg nästan verkanslös och en 6 kg tar ju inte så mycket större plats än en 2 kg..
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av Diomedea exulans Visa inlägg
Det är nog helt enkelt inte min grej att upprepade gånger bli slängd i golvet så skallen och ryggen värker och att ha svettiga, håriga män som bänder runt mina armar, stryper mig och sitter på mitt ansikte.
Citat:
Ursprungligen postat av Yes Visa inlägg
Bob, jag vill ligga med dig.
Bob90 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-03-31, 15:32   #775
shadowfire
Hillgoat Deluxe
 
shadowfires avatar
 
Reg.datum: Feb 2006
Ort: På en bergstopp någonstans
Inlägg: 19 216
Citat:
Ursprungligen postat av Bob90 Visa inlägg
Vad tycker ni om att ha en släckare i lägenheten?
Jag funderar på om jag är "överdriven" som tänker på en 6 kg pulver eller om jag bör nöja mig med en 2 kg. Det är ca 25 kvm, men tänker att om det väl skulle hända något så är ju en 2 kg nästan verkanslös och en 6 kg tar ju inte så mycket större plats än en 2 kg..
Ser ingen anledning till att inte ha en 6kgs i en bostad. Den räcker kortare tid än vad många tror ändå. Se till att det är en 43A 233BC iaf.
__________________

Journalen
shadowfire är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-03-31, 17:18   #776
Bob90
?
 
Bob90s avatar
 
Reg.datum: Apr 2016
Inlägg: 3 683
Citat:
Ursprungligen postat av shadowfire Visa inlägg
Ser ingen anledning till att inte ha en 6kgs i en bostad. Den räcker kortare tid än vad många tror ändå. Se till att det är en 43A 233BC iaf.
Jo, dem som säger att en 1 kg räcker gott och väl har nog aldrig använt en släckare. Därmed sagt så är ju en 1 kg mycket bättre än ingen.
Blir nog en 6 kg.
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av Diomedea exulans Visa inlägg
Det är nog helt enkelt inte min grej att upprepade gånger bli slängd i golvet så skallen och ryggen värker och att ha svettiga, håriga män som bänder runt mina armar, stryper mig och sitter på mitt ansikte.
Citat:
Ursprungligen postat av Yes Visa inlägg
Bob, jag vill ligga med dig.
Bob90 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-03-31, 22:28   #777
Minikubik
Kramgo tjockis
 
Minikubiks avatar
 
Reg.datum: Sep 2015
Ort: Under din säng
Inlägg: 821
Citat:
Ursprungligen postat av Bob90 Visa inlägg
Jo, dem som säger att en 1 kg räcker gott och väl har nog aldrig använt en släckare. Därmed sagt så är ju en 1 kg mycket bättre än ingen.
Blir nog en 6 kg.
Jag har två sexor hemma, lite överdrivet kanske. Men rekommenderar 6an i vilket fall
__________________
"Morituri te salutant"
Minikubik är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-04-01, 09:09   #778
svag74
Registered User
 
svag74s avatar
 
Reg.datum: Jun 2011
Inlägg: 1 002
Jag har en 2-kilos, så är jag i alla fall säker på att jag orkar lyfta den om olyckan är framme

Tror den ska räcka att spruta pulver med i typ 10 sekunder eller nåt, och är ganska bra drag i dem så det borde ju göra en del nytta, och sen har man ju en brandfilt utöver det.
Bor i en stor etta.
svag74 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-04-01, 10:44   #779
shadowfire
Hillgoat Deluxe
 
shadowfires avatar
 
Reg.datum: Feb 2006
Ort: På en bergstopp någonstans
Inlägg: 19 216
Dagen i ära... det är en viss stimulans med att riva och förstöra gamla saker.

__________________

Journalen
shadowfire är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-04-01, 12:48   #780
Minikubik
Kramgo tjockis
 
Minikubiks avatar
 
Reg.datum: Sep 2015
Ort: Under din säng
Inlägg: 821
Citat:
Ursprungligen postat av shadowfire Visa inlägg
Dagen i ära... det är en viss stimulans med att riva och förstöra gamla saker.

Tur att du sparade dörrkarmen så du kommer in i rummet
__________________
"Morituri te salutant"
Minikubik är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 11:49.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)