Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Allmänt Forum

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2015-07-06, 09:43   #181
agazza
Registered User
 
agazzas avatar
 
Reg.datum: Jan 2007
Ort: Reser runt
Inlägg: 3 907
Citat:
Ursprungligen postat av tp_88 Visa inlägg
Det är alltså inte mellan 2 och 3 som jag oroar mig för, jag tänker på mellan 1 och 2 när den avsågade kanten ska ta upp den nedåtriktade kraften.

Men jag tror nog inte heller att det blir några problem, blir att testa nästa gång jag tagit mig till IKEA.
Lägg en skiva där också då, så får du lite mer finess i designen också
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av mini Visa inlägg
Jag ber om ursäkt å hela kvinnosläktets vägnar. Vi skäms. Vi är dåliga flickor.
20:35 2009-11-08
öh, jag har börjat träna igen.
agazza är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2015-07-06, 10:08   #182
tp_88
Registered User
 
tp_88s avatar
 
Reg.datum: Oct 2004
Inlägg: 10 631
Citat:
Ursprungligen postat av agazza Visa inlägg
Lägg en skiva där också då, så får du lite mer finess i designen också
Det skulle man kanske kunnna göra vid behov, ja! Jag får testa och se hur det verkar helt enkelt.
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av YTS Visa inlägg
Kosttillskott: 75g sill dagligen
tp_88 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2015-07-06, 10:27   #183
shadowfire
Hillgoat Deluxe
 
shadowfires avatar
 
Reg.datum: Feb 2006
Ort: På en bergstopp någonstans
Inlägg: 19 216
Citat:
Ursprungligen postat av 4623 Visa inlägg
Se bara till att du vet hur maskinen fungerar.

https://www.facebook.com/15210427848...8540679097512/
hahah wtf
__________________

Journalen
shadowfire är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2015-07-06, 10:28   #184
hahavaffan
tuff shit
 
hahavaffans avatar
 
Reg.datum: May 2005
Ort: Skåné
Inlägg: 2 528
Citat:
Ursprungligen postat av 4623 Visa inlägg
Se bara till att du vet hur maskinen fungerar.

https://www.facebook.com/15210427848...8540679097512/
Så dum kan ingen människa vara.
__________________
IN SOILWORK we trust
hahavaffan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2015-07-06, 10:31   #185
shadowfire
Hillgoat Deluxe
 
shadowfires avatar
 
Reg.datum: Feb 2006
Ort: På en bergstopp någonstans
Inlägg: 19 216
Jag förstår inte riktig där tp_88, har du tänkt klyva 1'an precis i mellanväggen? eller vilken av sidorna är det du ska såga bort?

Jag har modifierat en LACK-hylla med faner + dragspelspapp inuti och att såga bort själva "kanten" på hyllan gjorde inget till hållfastheten så länge pappen var kvar inne i den, men nu var det iofs för "vanligt" bruk. Jag hade nog inte nyttjat den för att bygga ett styrkelyftsflak....
__________________

Journalen
shadowfire är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2015-07-06, 10:43   #186
agazza
Registered User
 
agazzas avatar
 
Reg.datum: Jan 2007
Ort: Reser runt
Inlägg: 3 907
Citat:
Ursprungligen postat av hahavaffan Visa inlägg
Så dum kan ingen människa vara.
Jo, faktiskt, men videon kan vara fake, men det finns otroligt korkade människor.
Det är inte säkert att människan vet vad det är han håller i överhuvudtaget.

Jag har själv haft med nyanställda mongoler att göra som aldrig sett en skruvdragare förut, och det är lätt att döma, men har man i princip aldrig upplevt elektricitet så är det inte lätt alla gånger.

Det är ungefär som att förklara en PC för mormor utan att bli frustrerad
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av mini Visa inlägg
Jag ber om ursäkt å hela kvinnosläktets vägnar. Vi skäms. Vi är dåliga flickor.
20:35 2009-11-08
öh, jag har börjat träna igen.
agazza är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2015-07-06, 13:00   #187
tp_88
Registered User
 
tp_88s avatar
 
Reg.datum: Oct 2004
Inlägg: 10 631
Citat:
Ursprungligen postat av shadowfire Visa inlägg
Jag förstår inte riktig där tp_88, har du tänkt klyva 1'an precis i mellanväggen? eller vilken av sidorna är det du ska såga bort?

Jag har modifierat en LACK-hylla med faner + dragspelspapp inuti och att såga bort själva "kanten" på hyllan gjorde inget till hållfastheten så länge pappen var kvar inne i den, men nu var det iofs för "vanligt" bruk. Jag hade nog inte nyttjat den för att bygga ett styrkelyftsflak....
Jag vill "trycka ihop" den till ungefär 60(bredd)x77(höjd) från 77x77. Så de vågräta bitarna av stommen och de vågräta hyllplanen (eller ett av dem åtminstone) ska sågas.
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av YTS Visa inlägg
Kosttillskott: 75g sill dagligen

Senast redigerad av tp_88 den 2015-07-06 klockan 13:02.
tp_88 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2015-07-06, 13:16   #188
shadowfire
Hillgoat Deluxe
 
shadowfires avatar
 
Reg.datum: Feb 2006
Ort: På en bergstopp någonstans
Inlägg: 19 216
Citat:
Ursprungligen postat av tp_88 Visa inlägg
Jag vill "trycka ihop" den till ungefär 60(bredd)x77(höjd) från 77x77. Så de vågräta bitarna av stommen och de vågräta hyllplanen (eller ett av dem åtminstone) ska sågas.
Ah, då är jag med.

Jag kollade lite snabbt och kallaxen kan du ju rotera, så du får ju två olika byggsätt där. Antingen har du den så att översta skivan är som ett lock som täcker undre delen, men kapar du den då, så får du ju fula synliga avkapade ändar på översta och nedersta delen. Roterar du möbeln 90 grader så är hyllplanen mellan kantbitarna och du kan kapa av hyllplanen och flytta in ena kanten. Jag hade gjort så, karvat ut lite papp från hyllplanen, limmat in klossar och sedan limmat/skruvat och ev pluggat tillbaka yttersidan in i klossarna. Då har du både förstärkning och något att skruva/limma i.

PL400 eller bara vanligt PU-lim, glöm inte att limma under press bara då i varje fall PU-limmet expanderar.
__________________

Journalen
shadowfire är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2015-07-06, 13:35   #189
tp_88
Registered User
 
tp_88s avatar
 
Reg.datum: Oct 2004
Inlägg: 10 631
Citat:
Ursprungligen postat av shadowfire Visa inlägg
Ah, då är jag med.

Jag kollade lite snabbt och kallaxen kan du ju rotera, så du får ju två olika byggsätt där. Antingen har du den så att översta skivan är som ett lock som täcker undre delen, men kapar du den då, så får du ju fula synliga avkapade ändar på översta och nedersta delen. Roterar du möbeln 90 grader så är hyllplanen mellan kantbitarna och du kan kapa av hyllplanen och flytta in ena kanten. Jag hade gjort så, karvat ut lite papp från hyllplanen, limmat in klossar och sedan limmat/skruvat och ev pluggat tillbaka yttersidan in i klossarna. Då har du både förstärkning och något att skruva/limma i.

PL400 eller bara vanligt PU-lim, glöm inte att limma under press bara då i varje fall PU-limmet expanderar.
Bra tips, tackar!
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av YTS Visa inlägg
Kosttillskott: 75g sill dagligen
tp_88 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2015-07-06, 15:32   #190
Kräket
Registered User
 
Kräkets avatar
 
Reg.datum: Oct 2007
Ort: Uppsala
Inlägg: 579
Tänkte börja förbereda mig för mitt kommande renoveringsprojekt!

Har skaffat en bostadsrätt på två rum. Lägenheten har tillhört en äldre man, och är i behov av uppfräschning. Dessutom vill jag göra den till "min".

Dock är stamrenovering planerad till 2016. Då kommer kök och badrum renoveras, så dessa utrymmen lär jag låta vara.

Jag tänker att jag kommer behöva fixa både tak, golv och väggar.

Vad har ni för goda tips? Det jag läst är att man bör börja med tak, och därefter ta väggar och slutligen golv.

Tycker mig läsa lite både-och vad gäller tapeter. Att noggrant riva eller tapetsera över.

Vad bör jag tänka på innan jag påbörjat projektet?
Kräket är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2015-07-06, 18:05   #191
agazza
Registered User
 
agazzas avatar
 
Reg.datum: Jan 2007
Ort: Reser runt
Inlägg: 3 907
Citat:
Ursprungligen postat av Kräket Visa inlägg
Tänkte börja förbereda mig för mitt kommande renoveringsprojekt!

Har skaffat en bostadsrätt på två rum. Lägenheten har tillhört en äldre man, och är i behov av uppfräschning. Dessutom vill jag göra den till "min".

Dock är stamrenovering planerad till 2016. Då kommer kök och badrum renoveras, så dessa utrymmen lär jag låta vara.

Jag tänker att jag kommer behöva fixa både tak, golv och väggar.

Vad har ni för goda tips? Det jag läst är att man bör börja med tak, och därefter ta väggar och slutligen golv.

Tycker mig läsa lite både-och vad gäller tapeter. Att noggrant riva eller tapetsera över.

Vad bör jag tänka på innan jag påbörjat projektet?
Mät, planera.

Kolla hur dom tänker göra med kök och badrum ifall någon hon renovering ingår så hela bostaden får flyt.

Öppna lösningar, smarta lagringslösningar, ljussättning brukar va min prio ifall det är litet

Skickat från mobil
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av mini Visa inlägg
Jag ber om ursäkt å hela kvinnosläktets vägnar. Vi skäms. Vi är dåliga flickor.
20:35 2009-11-08
öh, jag har börjat träna igen.
agazza är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2015-07-06, 18:32   #192
shadowfire
Hillgoat Deluxe
 
shadowfires avatar
 
Reg.datum: Feb 2006
Ort: På en bergstopp någonstans
Inlägg: 19 216
Citat:
Ursprungligen postat av Kräket Visa inlägg
Tänkte börja förbereda mig för mitt kommande renoveringsprojekt!

Har skaffat en bostadsrätt på två rum. Lägenheten har tillhört en äldre man, och är i behov av uppfräschning. Dessutom vill jag göra den till "min".

Dock är stamrenovering planerad till 2016. Då kommer kök och badrum renoveras, så dessa utrymmen lär jag låta vara.

Jag tänker att jag kommer behöva fixa både tak, golv och väggar.

Vad har ni för goda tips? Det jag läst är att man bör börja med tak, och därefter ta väggar och slutligen golv.

Tycker mig läsa lite både-och vad gäller tapeter. Att noggrant riva eller tapetsera över.

Vad bör jag tänka på innan jag påbörjat projektet?
Jo det är en klar fördel att måla taket, så slipper man riskera att stänka färg på nya tapeter mm. I övrigt maskera som en idiot. Se över lister, kan du återanvända dem eller behöver du köpa nya. Om du återanvänder dem, behöver de också målas?

Vad gäller tapeterna, så är det så olika. Vissa tapeter kan du dra bort för hand utan det minsta bekymmer, andra kan du få loss med hjälp av ånga och sedan finns det kategorin som bara smular sig eller sitter så in åt bängen. Hur ytan ser ut om den är jämn eller ej blir lite avgörande. Underarbetet som är det tråkiga brukar vara det som blir betydande för slutfinishen. En nytapetserad vägg med bubblor, synliga skarvar från tidigare tapeter osv är inte så rolig.
__________________

Journalen
shadowfire är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2015-07-06, 19:52   #193
Kräket
Registered User
 
Kräkets avatar
 
Reg.datum: Oct 2007
Ort: Uppsala
Inlägg: 579
Citat:
Ursprungligen postat av agazza Visa inlägg
Mät, planera.

Kolla hur dom tänker göra med kök och badrum ifall någon hon renovering ingår så hela bostaden får flyt.

Öppna lösningar, smarta lagringslösningar, ljussättning brukar va min prio ifall det är litet

Skickat från mobil
Ja, har ännu inte fått nycklarna så än så länge befinner jag mig i förberedelsestadiet.

Vad är hon renovering?

Lägenheten är relativt stor (65 kvm). Har du något tips på inspiration och knep kring hur man kan tänka kring ljussättning m.m.? Kanske någon bra hemsida eller dylikt? Har laddat ner magicplan (http://sv.floorplanner.com/magicplan) för att skissera lägenheten. Kanske finns det fler praktiska appar eller program att använda inför arbetet med lägenheten?

Citat:
Ursprungligen postat av shadowfire Visa inlägg
Jo det är en klar fördel att måla taket, så slipper man riskera att stänka färg på nya tapeter mm. I övrigt maskera som en idiot. Se över lister, kan du återanvända dem eller behöver du köpa nya. Om du återanvänder dem, behöver de också målas?
Japp, taket kommer jag börja med. Bör man göra något för-arbete inför takmålningen också? Tänker typ skrapa gammal färg eller spackla ojämnheter? Något särkilt man bör tänka på vad gäller själva målningen? Har inte målat på år och dagar, men vill minnas att man bör rolla i samma riktning för att undvika att det ser flammigt ut.

Citat:
Ursprungligen postat av shadowfire Visa inlägg
Vad gäller tapeterna, så är det så olika. Vissa tapeter kan du dra bort för hand utan det minsta bekymmer, andra kan du få loss med hjälp av ånga och sedan finns det kategorin som bara smular sig eller sitter så in åt bängen. Hur ytan ser ut om den är jämn eller ej blir lite avgörande. Underarbetet som är det tråkiga brukar vara det som blir betydande för slutfinishen. En nytapetserad vägg med bubblor, synliga skarvar från tidigare tapeter osv är inte så rolig.
Vad skulle du säga underarbetet består av? Är det att riva bort tapet, spackla och sedan slipa? Avgör man jämnheten på ytan för hand (att känna) eller finns det andra sätt?

Mycket frågor nu, men tänker att det är bättre och passa på och fråga innan jag börjar...Kanske kan jag undvika en del misstag då....
Kräket är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2015-07-06, 20:09   #194
Sherman
Dat dere snitch
 
Shermans avatar
 
Reg.datum: Jul 2008
Ort: Johanneshov
Inlägg: 42
Citat:
Ursprungligen postat av Kräket Visa inlägg
Mycket frågor nu, men tänker att det är bättre och passa på och fråga innan jag börjar...Kanske kan jag undvika en del misstag då....
Kolla här http://fixartv.bauhaus.se/

Kan hjälpa dig en bit på traven. Kan dock inte säga om metoderna som används där är rätt.
Sherman är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2015-07-06, 22:17   #195
agazza
Registered User
 
agazzas avatar
 
Reg.datum: Jan 2007
Ort: Reser runt
Inlägg: 3 907
Citat:
Ursprungligen postat av Kräket Visa inlägg
Ja, har ännu inte fått nycklarna så än så länge befinner jag mig i förberedelsestadiet.

Vad är hon renovering?

Lägenheten är relativt stor (65 kvm). Har du något tips på inspiration och knep kring hur man kan tänka kring ljussättning m.m.? Kanske någon bra hemsida eller dylikt? Har laddat ner magicplan (http://sv.floorplanner.com/magicplan) för att skissera lägenheten. Kanske finns det fler praktiska appar eller program att använda inför arbetet med lägenheten?



Japp, taket kommer jag börja med. Bör man göra något för-arbete inför takmålningen också? Tänker typ skrapa gammal färg eller spackla ojämnheter? Något särkilt man bör tänka på vad gäller själva målningen? Har inte målat på år och dagar, men vill minnas att man bör rolla i samma riktning för att undvika att det ser flammigt ut.



Vad skulle du säga underarbetet består av? Är det att riva bort tapet, spackla och sedan slipa? Avgör man jämnheten på ytan för hand (att känna) eller finns det andra sätt?

Mycket frågor nu, men tänker att det är bättre och passa på och fråga innan jag börjar...Kanske kan jag undvika en del misstag då....
Vetefan vad "hon" kom ifrån. Stryk det. Autocorrect.

Njae, googla lighting tips eller nåt

Skickat från mobil
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av mini Visa inlägg
Jag ber om ursäkt å hela kvinnosläktets vägnar. Vi skäms. Vi är dåliga flickor.
20:35 2009-11-08
öh, jag har börjat träna igen.
agazza är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 15:36.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)