Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Allmänt Forum

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2018-07-27, 10:09   #1531
shadowfire
Hillgoat Deluxe
 
shadowfires avatar
 
Reg.datum: Feb 2006
Ort: På en bergstopp någonstans
Inlägg: 19 216
Citat:
Ursprungligen postat av spoon Visa inlägg
Som nybliven pappa sedan ett år och husboende i 2 år så vill jag bara säga hatten av till generation före oss. Dom byggde hus, var föräldrar och jobbade heltid. Hos mig står allt stilla nu. Begriper inte hur vissa orkar allt. Hoppas på att sätta ihop några garderober när tjejen har semester. Man blir nästan galen av att veta allt man borde göra men inte hinner att göra.

Skickat från min FRD-L09 via Tapatalk
Mitt knep är att periodisera. Avsätta ett par veckor, jobba stenhårt med att beta av på todolistan, men då prioriterar jag ner socialt umgänge, spelande, träning, avkoppling etc och bara kör All In i bygget. Sedan tar en break när allt är klart istället och pysslar med annat. Fungerar galet bra om man kan leva med tanken att avstå från vissa aktiviteter under en period. Det gör också att byggprojekten kanske tar 14 dagar och blir helt färdiga istället för att de tar 8 månader om man bara duttar lite då och då. Det är också ingen dum idé för de som har småbarn osv. Skaffa barnvakt en kort period och kör all in.
__________________

Journalen
shadowfire är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-07-27, 10:18   #1532
shadowfire
Hillgoat Deluxe
 
shadowfires avatar
 
Reg.datum: Feb 2006
Ort: På en bergstopp någonstans
Inlägg: 19 216
Citat:
Ursprungligen postat av Jorgen Visa inlägg
Detta säger elsäkerhetsverket: https://www.elsakerhetsverket.se/pri...du-gora-sjalv/
Och detta säger ett försäkringsbolag: http://media.trygghansa.se/en-fjarde...-ar-forbjudet/

Nej, det finns aldrig någon garanti för att någon som utför tjänster gör rätt, oavsett tjänst.
Men det är naturligtvis därför man anlitar en seriös firma.
Fullt medveten om vad lagar och försäkringsbolag säger, jag är väl påläst om både el och vvs. Jag har dessutom tagit mig tiden att plugga på både vvs- och ellära i samband med bygget. Du säger ju heller inte emot mig på något vis. Däremot så återigen så är bevisbördan på försäkringsbolaget och t.ex. brandingenjörer om något skulle hända. Det är inte den som äger huset som ska bevisa att elen var korrekt dragen, utan det är utredningen som måste påvisa att det var en felaktig eldragning som orsakat t.ex. branden och först då faller skulden över på fastighetsägaren.

Som fastighetsägare är man skyldig att se till att elen är korrekt installerad och dragen, vilket gör att köper man ett äldre hus och inte har någon som helst koll på sin el, så ärver man också ett ansvar för den. Därav är det klokt att göra en elbesiktning åtminstone - eller riva ut allt och dra om allt, så man med säkerhet vet att det blir riktigt gjort.

Ellära är för övrigt ingen raketforskning på något vänster. Det är inte ett dugg svårt att göra bra och helt korrekta elinstallationer, särskilt inte när det gäller nyinstallation. En femåring lär sig det i ett nafs om man köper en sådan mekanikbox där de får koppla in dioder, motstånd mm. Det är bara det att det finns så jäkla många klåpare, både företag och hemmapulare, som sitter med dumstrutar och gör alla möjliga fel - vilket är grundorsaken till att vi har elskyddslagar och regler.

Överlag är vi dock rätt så förskonade med olyckor som är kopplade till felaktigt utförda elinstallationer i Sverige. Vi har även bra installationsmaterial, med snabbrytare, jordfelsbrytare, moderna elcentraler, bra avskärmning av kabel osv. Efter ett par resor runt jordklotet så kan jag bara konstatera att vi i norden har förbaskat bra koll på elläran trots allt
__________________

Journalen
shadowfire är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-07-28, 06:43   #1533
martikainen
Lever på gamla meriter
 
martikainens avatar
 
Reg.datum: May 2008
Ort: Örebro
Inlägg: 3 152
Citat:
Ursprungligen postat av shadowfire Visa inlägg
Som fastighetsägare är man skyldig att se till att elen är korrekt installerad och dragen, vilket gör att köper man ett äldre hus och inte har någon som helst koll på sin el, så ärver man också ett ansvar för den. Därav är det klokt att göra en elbesiktning åtminstone - eller riva ut allt och dra om allt, så man med säkerhet vet att det blir riktigt gjort.
Just detta tycker jag är väldigt spännande, vi har gjort om en hel del med elen i vårt hus som varit rejält bristfälligt, vi har fortfarande vissa saker som behöver ordnas, tex en elkabel som är nedgrävd utan skydd ut till en damm, den liger löst längst med huset, löst under altanen och sedan nedgrävd ca 4 meter till dammen. Väl där sitter den i ett icke vattentätt skåp och det är inte IP klassade uttag... har i alla fall satt skiten bakom jordfelsbrytare nu tills dammen skall göras om och vi kan gräva ner en skyddad kabel.

Även garaget var otroligt fint gjort, ett proppskåp med 15 säkringar, all el sitter kopplat på en säkring!

* reningsverk trekammarbrunn
* elektroniken/fosforgrejen till reningsverket
* hydrofor, radonfilter, 2 vattenpumpar
* 2st 1800watts element
* Alla eluttag.

Man hade kopplat in sig på elen från belysningen längst in i garaget, därifrån gick det sedan vidare med kablage som var halvt klamrat runtomkring hela garaget. Sen var elen till tex reningsverk, pumpen till bädden osv, ej skyddade bakom jordfelsbrytare eller ens med avstängningsmöjlighet (som var installerade av behörig elektriker)

Skall beställa ny central nu i veckan och så skall svärfar som är elektriker få hjälpa mig koppla in det. Att elen var kopplat så här upptäckte vi i vintras när det var extremt kallt och vi drog igång en värmefläkt vid vattensystemet samt en värmefläkt i frugans målarbil, helt plötsligt blinkade alla elektronik inne i huset (huvudsäkringarna som slog ifrån).

Summa summarum: De felen vi åtgärdat hittills var flera gjorda av elektriker och ej godkänt utfört, uterummet som "min elektriker" drog elen i nu är så gott som perfekt, enda negativa är väl att "han" inte drog ut en helt ny ledning från centralen, men den är på andra sidan huset tyvärr =/.
__________________
Pensionerad
martikainen är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-07-28, 15:59   #1534
R0B
Registered User
 
Reg.datum: Aug 2010
Inlägg: 345
Jag vill vara värst! En av mina fastigheter har elcentralen i duschen, inte enbart i duschrummet utan i hörnet av duschen.

De som satte in den byggde dock ett litet skåp runt den med en fin lucka. Ser jättefint ut
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av chadd Visa inlägg
Han har vissa saker på gång i ansiktet som gör att jag inte ens hade särat efter dragit några linor från hans läckra kropp + några glas vin.
Citat:
Ursprungligen postat av Mr Eks Visa inlägg
men jag har inte gjort det för king grub ville inte hjälpa mig lägga upp ett kur schema men tror du jag kan få lämna ändå?? är fet som ett svin
Citat:
Ursprungligen postat av Mr Eks Visa inlägg
king grub i det här fallet har du fel det vet jag
R0B är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-07-28, 16:44   #1535
Kif
Registered User
 
Reg.datum: Jul 2017
Inlägg: 153
Citat:
Ursprungligen postat av R0B Visa inlägg
Jag vill vara värst! En av mina fastigheter har elcentralen i duschen, inte enbart i duschrummet utan i hörnet av duschen.

De som satte in den byggde dock ett litet skåp runt den med en fin lucka. Ser jättefint ut
Ett hus jag kikade på hade ett helt nyrenoverat badrum med kakel och klinker, ny inredning och 2 st 230v vägglampor i duschen. En på var sida om vattenledningarna till blandaren. Dessa höll inte tätt mot väggen och jag misstänker att de inte var jordade med tanke på hur resten av huset var renoverat. Saknades förmodligen fuktspärr också.
Jag fick helt enkelt ingen bra känsla av huset överlag, ordet dödsfälla och evighetsprojekt hördes bland spekulanterna.
Kif är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-07-29, 08:21   #1536
Starke75an
Mulkku of Sweden
 
Starke75ans avatar
 
Reg.datum: Jan 2015
Ort: I en by på landet
Inlägg: 882
Har nu hyrt ut en fastigheter som jag ärft. Varit tom i 4år, så man ska passa på innan den förfaller mer. Underhåll av fatstighet ska göras av hyresgäst men denne får dra av inköpen på hyran. Då fastigheten (flera byggnader) är byggd 1980 och framåt, finns framtida renoveringsbehov.

Jag valde att riskminimera istället för vinstmaximera.

Blev uthyrt inom släkten. Får in 48000:- i hyra per år. Av det gå 10-12000 till fasta kostnader. Så 36000:- ska då fonderas till underhåll per år tills ett lagomt belopp finns på kontot. Sen kan resten plockas ut. Har lagt ca 100000:- nu på fiber, ny borrad brunn samt ommålning.

Bra med lite passiv inkomst.
Starke75an är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-07-30, 07:22   #1537
Mental
Ölkonnässör
 
Mentals avatar
 
Reg.datum: Feb 2004
Ort: Stockholm...ish
Inlägg: 6 013
Hmm, duschen tappade trycket i går, käns som ungefär halva trycket, övriga kranar i huset rinner som de ska. Så jag misstänker blandaren. Lite internetsökningar gissar på kalk/beläggning i silar i inloppet eller i termostaten. Men då borde det väl ha vart en långsam minskning av trycket och inte tappa hälften av det direkt? Någon som har ett hum om hur man felsöker? Problemet är att jag inte vet vad det är för blandare, köpte lägenheten i fjol. Den har inga synliga märkningar som t.ex Mora, FM-matson, gustavsberg mfl brukar ha.
__________________
Mental är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-07-30, 08:49   #1538
Kif
Registered User
 
Reg.datum: Jul 2017
Inlägg: 153
No name blandare kan vara svåra. Ta och skruva bort munstycket och se om du har bättre tryck utan det. Om inte prova att plocka lös det som går att ta loss och se om det är igensatt. Kontrollera ledningarna fram till blandaren så det inte läcker någonstans.
Ta loss blandaren och köp en ny alt. Kontakta en röris.
Kif är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-07-30, 08:57   #1539
Mental
Ölkonnässör
 
Mentals avatar
 
Reg.datum: Feb 2004
Ort: Stockholm...ish
Inlägg: 6 013
Citat:
Ursprungligen postat av Kif Visa inlägg
No name blandare kan vara svåra. Ta och skruva bort munstycket och se om du har bättre tryck utan det. Om inte prova att plocka lös det som går att ta loss och se om det är igensatt. Kontrollera ledningarna fram till blandaren så det inte läcker någonstans.
Ta loss blandaren och köp en ny alt. Kontakta en röris.
Inga läkage, då jag tappat halva trycket hade det vart mycket uppenbart om det var läcka.
Tror inte riktigt på igensättning då det är lika illa på max kyla som max värme, och att båda sätter igen lika mycket exakt samtidigt käns jäävligt långsökt.
__________________
Mental är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-07-30, 16:07   #1540
martikainen
Lever på gamla meriter
 
martikainens avatar
 
Reg.datum: May 2008
Ort: Örebro
Inlägg: 3 152
Citat:
Ursprungligen postat av Mental Visa inlägg
Inga läkage, då jag tappat halva trycket hade det vart mycket uppenbart om det var läcka.
Tror inte riktigt på igensättning då det är lika illa på max kyla som max värme, och att båda sätter igen lika mycket exakt samtidigt käns jäävligt långsökt.
Jag antar att du redan plockat bort duschslangen och testat trycket utan? Mina kranar blir lätt igensatta med små partiklar som följer med, brukar behöva rensa efter 2-3 månader.


Fortsatte lite i garaget idag, slänge upp lite överskåp och fortsatte sortera/städa bland alla verktyg och annat bös. Skall köpa en till bänkskiva någon dag så jag får större arbetsyta och sätta den under överskåpen, samt ett par verktygstavlor även där. Sista skåpet som står på golvet skall upp så snart vi fixat elen i garaget.

__________________
Pensionerad
martikainen är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-07-31, 09:00   #1541
Mental
Ölkonnässör
 
Mentals avatar
 
Reg.datum: Feb 2004
Ort: Stockholm...ish
Inlägg: 6 013
Citat:
Ursprungligen postat av martikainen Visa inlägg
Jag antar att du redan plockat bort duschslangen och testat trycket utan? Mina kranar blir lätt igensatta med små partiklar som följer med, brukar behöva rensa efter 2-3 månader.
Yes, hade mer tid att felsöka i går kväll och fick tag på en polygrip så jag kunde börja vålda lite.

Steg ett i min felsökning var att skruva ur skruven i botten av blandaren (den kan ta ut vaten både uppåt mot takduchen och nedåt om man vill ha en badkarskran. Kollade flödet ur botten och det var rejält tryck, motsvarande vad handfat mm har. Således visste jag att promelet inte var i blandarens inlopp, termostat eller kallvatteninsläpp.
Nästa steg var att montera ned takduschen, hittade där felet. Till takduschen finns en omkopplare till handdusch där man drar ut en knopp när man sätter på vattnet. I den "hylsan?" hade det låssnat en packning som satt sig på tvären. Fråga mig inte hur, men efter att ha lyckats vålda ur packningen och återmonterat allt konstaterade jag nu att Super Mario har konkurens i rörkrökeriet och jag slapp ringa ett proffs och skämmas.
__________________
Mental är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-07-31, 09:11   #1542
Nattljus
Ljuset i mörkret
 
Nattljuss avatar
 
Reg.datum: Oct 2008
Ort: Vintergatan, nånstans..
Inlägg: 584
Citat:
Ursprungligen postat av Mental Visa inlägg
Fråga mig inte hur, men efter att ha lyckats vålda ur packningen och återmonterat allt konstaterade jag nu att Super Mario har konkurens i rörkrökeriet och jag slapp ringa ett proffs och skämmas.
Våld är underskattat som problemlösningmetod. Heja
Nattljus är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-08-01, 17:20   #1543
martikainen
Lever på gamla meriter
 
martikainens avatar
 
Reg.datum: May 2008
Ort: Örebro
Inlägg: 3 152
"Bara" 25 grader varmt idag så passade på att åka till byggmax och fixa virke för lite mer arbetsyta. Totalt 5 meter bänk nu, på sikt blir det nog vanliga köks underskåp under hela ytan och då placera skivan direkt på skåpen. Känner på mig att den förvaringen kommer bli värdefull i framtiden.


__________________
Pensionerad
martikainen är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-08-02, 07:45   #1544
garluch
Registered User
 
garluchs avatar
 
Reg.datum: Oct 2011
Inlägg: 108
Har funderingar kring toaletten jag håller på att bygga, jag har lagt klinker på golvet och skall börja kakla väggarna, sedan skall en rörmokare komma och koppla på vitvarorna och avlopp osv.

Dock undrar jag hur jag skall göra med inlopp och avlopp till wc/handfat innan jag kaklar? Enligt instruktionerna jag har fått så skall man våtsäkra runt alla rören där de kommer ut genom väggen, men hur skall jag göra om det idag inte ens är framdraget några rör till rummet? Skall jag låta rörmokaren först dra fram rören genom väggen, och sedan kakla, eller kan jag själv dra en bit kopparrör och avloppsrör genom väggen, täta och kakla och sedan får röris skarva på? Man vill ju undvika dolda skarvar i kopparrör vet jag.

Eller kan man kakla 99%, lämna det okaklat dör rören skall igenom, och komplettera när rören är dragna?
garluch är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-08-02, 08:02   #1545
R0B
Registered User
 
Reg.datum: Aug 2010
Inlägg: 345
Du bör låta röris dra fram rör innan du fortsätter. Skarvar gör man så lite som möjligt och aldrig dolda skarvar.

Man kan lägga ett par genomföringsrör som du fukspärrar mot och sen petar igenom dina avlopp och vattenrör men det är inte att rekommendera. Dessutom blir det fult och bökigt.
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av chadd Visa inlägg
Han har vissa saker på gång i ansiktet som gör att jag inte ens hade särat efter dragit några linor från hans läckra kropp + några glas vin.
Citat:
Ursprungligen postat av Mr Eks Visa inlägg
men jag har inte gjort det för king grub ville inte hjälpa mig lägga upp ett kur schema men tror du jag kan få lämna ändå?? är fet som ett svin
Citat:
Ursprungligen postat av Mr Eks Visa inlägg
king grub i det här fallet har du fel det vet jag
R0B är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 16:46.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)