Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gammal 2018-07-24, 06:40   #1516
Jorgen
Blibloblooobli
 
Jorgens avatar
 
Reg.datum: Apr 2002
Ort: SKÅNE
Inlägg: 27 347
Citat:
Ursprungligen postat av shadowfire Visa inlägg
Skönt att du länkar till en hantverkare, som vill proklamera sina tjänster
Ja är något fel så kan det bli strul med försäkringen, men det blir det även om en hantverkare har gjort det. Har man köpt jobbet vitt så är det till att hoppas på att hantverkarens försäkring täcker det hela. Det finns ingen som helst garanti för att en elektriker gör jobbet rätt bara för att denne kallar sig elektriker idag tyvärr. Är jobbet korrekt utfört av husägaren kontra jobbet fel utfört av en polsk elektriker, så gäller försäkringen för den som utfört jobbet själv - så länge det är fackmannamässigt gjort. Bevisbördan ligger dessutom på motpart, så är all el dragen fackmannamässigt men det inte finns något intyg på det, så är bevisbördan på försäkringsbolaget eller annan part att bevisa att något var fel pga eldragningen.
Detta säger elsäkerhetsverket: https://www.elsakerhetsverket.se/pri...du-gora-sjalv/
Och detta säger ett försäkringsbolag: http://media.trygghansa.se/en-fjarde...-ar-forbjudet/

Nej, det finns aldrig någon garanti för att någon som utför tjänster gör rätt, oavsett tjänst.
Men det är naturligtvis därför man anlitar en seriös firma.
__________________


Citat:
Ursprungligen postat av rubusvulvan Visa inlägg
alltså mannen jag svär på gud du skriver med flera ord
Jorgen är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-07-24, 15:19   #1517
spoon
Spån
 
spoons avatar
 
Reg.datum: Nov 2006
Ort: Nyboda
Inlägg: 14 406
Som nybliven pappa sedan ett år och husboende i 2 år så vill jag bara säga hatten av till generation före oss. Dom byggde hus, var föräldrar och jobbade heltid. Hos mig står allt stilla nu. Begriper inte hur vissa orkar allt. Hoppas på att sätta ihop några garderober när tjejen har semester. Man blir nästan galen av att veta allt man borde göra men inte hinner att göra.

Skickat från min FRD-L09 via Tapatalk
__________________
Foxtrot Uniform Charlie Kilo
spoon är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-07-24, 15:33   #1518
Jorgen
Blibloblooobli
 
Jorgens avatar
 
Reg.datum: Apr 2002
Ort: SKÅNE
Inlägg: 27 347
Citat:
Ursprungligen postat av spoon Visa inlägg
Som nybliven pappa sedan ett år och husboende i 2 år så vill jag bara säga hatten av till generation före oss. Dom byggde hus, var föräldrar och jobbade heltid. Hos mig står allt stilla nu. Begriper inte hur vissa orkar allt. Hoppas på att sätta ihop några garderober när tjejen har semester. Man blir nästan galen av att veta allt man borde göra men inte hinner att göra.
Dom hade inte FB.
Tittade inte så mycket på TV.
Och jobbade hårdare.

Då hinner man med mer också.
__________________


Citat:
Ursprungligen postat av rubusvulvan Visa inlägg
alltså mannen jag svär på gud du skriver med flera ord
Jorgen är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-07-24, 16:08   #1519
agazza
Registered User
 
agazzas avatar
 
Reg.datum: Jan 2007
Ort: Reser runt
Inlägg: 3 905
Citat:
Ursprungligen postat av Jorgen Visa inlägg
Dom hade inte FB.
Tittade inte så mycket på TV.
Och jobbade hårdare.

Då hinner man med mer också.
Och det tog längre tid än dom påstår och frugan gjorde lite mer då.. Samt att vardagsalkolism kan ge rätt mycket mer psykisk ork

Skickat från min ONEPLUS A3003 via Tapatalk
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av mini Visa inlägg
Jag ber om ursäkt å hela kvinnosläktets vägnar. Vi skäms. Vi är dåliga flickor.
20:35 2009-11-08
öh, jag har börjat träna igen.
agazza är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-07-24, 17:12   #1520
martikainen
Lever på gamla meriter
 
martikainens avatar
 
Reg.datum: May 2008
Ort: Örebro
Inlägg: 3 152
Citat:
Ursprungligen postat av spoon Visa inlägg
Man blir nästan galen av att veta allt man borde göra men inte hinner att göra.
Mitt knep för att "orka" allt är att jag har en lista jag konstant fyller på, både små och stora saker. Det psykologiska i att titta på listan, plocka någon enkel grej för att sedan fortsätta med de större, tyngre aktiviteterna fungerar väldigt bra. Sedan jag började med listan har jag fått otroligt många grejor utfört, sånt jag tidigare skjutit på "i brist på tid"

Men sen har jag inga småbarn, dock 4 hundar...
__________________
Pensionerad
martikainen är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-07-24, 17:14   #1521
agazza
Registered User
 
agazzas avatar
 
Reg.datum: Jan 2007
Ort: Reser runt
Inlägg: 3 905
Jag har för mycket att göra känns det som men "en grej om dagen" kör jag. En sak ska göras varje dag, även ifall det bara är en regel eller väggskiva.

Skickat från min ONEPLUS A3003 via Tapatalk
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av mini Visa inlägg
Jag ber om ursäkt å hela kvinnosläktets vägnar. Vi skäms. Vi är dåliga flickor.
20:35 2009-11-08
öh, jag har börjat träna igen.
agazza är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-07-24, 17:37   #1522
shut teh face
Mother love bone
 
shut teh faces avatar
 
Reg.datum: Aug 2006
Inlägg: 1 709
Min taktik i värmen är ut och skrapa, slipa eller måla en 30-60 minuter. In och spela 30-60 min. Jag har bra tempo. En fasad är färdig snart och jag har bara haft semester i tre dagar.
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av lectris Visa inlägg
Är shut teh face knäpp som klagar över att en tjej skickar porr?
shut teh face är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-07-24, 20:50   #1523
xodd
Registered User
 
Reg.datum: Sep 2004
Ort: Göteborg
Inlägg: 95
Takläggning i 30 gradig värme och solsken ger en riktigt fin bonnabränna. Vissa dagar har jag knappt kunnat jobba mer än 15 minuter i stöten. Snart färdig och huset ser så sjukt mycket bättre ut än det gamla lerteglet som legat i 55 år och var mer sedumtak än något annat
xodd är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-07-24, 21:12   #1524
spoon
Spån
 
spoons avatar
 
Reg.datum: Nov 2006
Ort: Nyboda
Inlägg: 14 406
Citat:
Ursprungligen postat av martikainen Visa inlägg
Mitt knep för att "orka" allt är att jag har en lista jag konstant fyller på, både små och stora saker. Det psykologiska i att titta på listan, plocka någon enkel grej för att sedan fortsätta med de större, tyngre aktiviteterna fungerar väldigt bra. Sedan jag började med listan har jag fått otroligt många grejor utfört, sånt jag tidigare skjutit på "i brist på tid"

Men sen har jag inga småbarn, dock 4 hundar...
Jag skriver också listor och lite grejer blir gjorda. Men farsan sågade ner skog, sågade det till virke, torkade det och byggde ett hus. Morsan tog hand om oss och marktjänst. Det inger respekt hos mig. Unga Spoon kanske kunde ha orkat det men nu hade jag inte fixat det.

Skickat från min FRD-L09 via Tapatalk
__________________
Foxtrot Uniform Charlie Kilo
spoon är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-07-24, 22:04   #1525
martikainen
Lever på gamla meriter
 
martikainens avatar
 
Reg.datum: May 2008
Ort: Örebro
Inlägg: 3 152
Citat:
Ursprungligen postat av spoon Visa inlägg
Jag skriver också listor och lite grejer blir gjorda. Men farsan sågade ner skog, sågade det till virke, torkade det och byggde ett hus. Morsan tog hand om oss och marktjänst. Det inger respekt hos mig. Unga Spoon kanske kunde ha orkat det men nu hade jag inte fixat det.

Skickat från min FRD-L09 via Tapatalk
Det var bättre förr helt enkelt Men tycker nog att Skuggan är rätt nära det där, se bara på hans 8 år av att renovera så gott som ett helt hus själv, och då är han kontorsnörd på det.
__________________
Pensionerad
martikainen är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-07-25, 05:22   #1526
spoon
Spån
 
spoons avatar
 
Reg.datum: Nov 2006
Ort: Nyboda
Inlägg: 14 406
Citat:
Ursprungligen postat av martikainen Visa inlägg
Det var bättre förr helt enkelt Men tycker nog att Skuggan är rätt nära det där, se bara på hans 8 år av att renovera så gott som ett helt hus själv, och då är han kontorsnörd på det.
Absolut. Ju förr dess bättre Sen får skuggan vara undantaget som bekräftar regeln

Skickat från min FRD-L09 via Tapatalk
__________________
Foxtrot Uniform Charlie Kilo
spoon är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-07-25, 05:31   #1527
Melker2
Registered User
 
Reg.datum: Jan 2018
Inlägg: 509
Har faktiskt lyckats komma en god bit med sommarens husaktiviteter:

Tvättat och målat vindskivor, takfot, balkong, uteplats, carport och förråd. Tog 8 dagar och då har jag kört på ganska bra.

Har även rivit gamla staketet och byggt ett nytt. 70m långt och 1,10 högt så hundarna ska hålla sig på tomten. Tog 6 dagar.

Återstår nu bara en sak och det är att gjuta fast granitplattorna runt poolen med Araldex.
Melker2 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-07-25, 08:09   #1528
spoon
Spån
 
spoons avatar
 
Reg.datum: Nov 2006
Ort: Nyboda
Inlägg: 14 406
Citat:
Ursprungligen postat av Melker2 Visa inlägg
Har faktiskt lyckats komma en god bit med sommarens husaktiviteter:

Tvättat och målat vindskivor, takfot, balkong, uteplats, carport och förråd. Tog 8 dagar och då har jag kört på ganska bra.

Har även rivit gamla staketet och byggt ett nytt. 70m långt och 1,10 högt så hundarna ska hålla sig på tomten. Tog 6 dagar.

Återstår nu bara en sak och det är att gjuta fast granitplattorna runt poolen med Araldex.
Måste ha blivit en stor förändring. Ny färg och staket gör ju susen. Har du några bilder?

Framför allt så måste det ha varit väldigt varmt. Men det har funkat med färgen?
__________________
Foxtrot Uniform Charlie Kilo
spoon är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-07-25, 08:42   #1529
martikainen
Lever på gamla meriter
 
martikainens avatar
 
Reg.datum: May 2008
Ort: Örebro
Inlägg: 3 152
Citat:
Ursprungligen postat av Melker2 Visa inlägg
Har även rivit gamla staketet och byggt ett nytt. 70m långt och 1,10 högt så hundarna ska hålla sig på tomten. Tog 6 dagar.

Återstår nu bara en sak och det är att gjuta fast granitplattorna runt poolen med Araldex.
Va blev det för staket? Jag har precis ritat upp och räknat på ett åt oss.

Valde armeringsnät pga storleken vi behöver samt att det ej kräver bygglov då det är helt transparent. Totalt 70m, 95x95 reglar och jordskruv för fäste.

Landar på ca 16,500kr eller ca 230kr/metern. Räknat på att hålla höjden runt 180cm. Kommer bara ha det på baksidan då vi har en hög häck på framsidan som kanske kommer säkras upp med lite enklare stängsel likt hönsnät.

__________________
Pensionerad
martikainen är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-07-27, 03:04   #1530
Melker2
Registered User
 
Reg.datum: Jan 2018
Inlägg: 509
Har inte fotat något före/efter men ja, det blev en nra uppfräschning.

Staketet byggdes med tryckt virke. Stolpar i 95*95 som sattes i existerande stolpsko som är gjuten. Liggande ribbor varvat 28*45 och 28*70 samt en rundad överliggare 34*120. Kostnaden med skruv blev precis över 16 tkr, alltså samma som ditt men då återanvände jag stolpfästena från gamla staketet.

Lärdomen blev att en del ribbor blir skeva när de torkar och jag hade behövt sätta lodräta stödribbor mellan stolparna (2m distans) för att det skulle hållit sig rakt.
Melker2 är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 19:21.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)