Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gammal 2019-02-10, 19:34   #16
David_wigren
Registered User
 
David_wigrens avatar
 
Reg.datum: Apr 2009
Ort: Örebro
Inlägg: 1 485
Under de senaste somrarna brukar jag löpträna helt barfota i skogen. Man kunde bli lite öm i början men man vänjer sig ganska fort. Förstås med framfotalöpning. Det kändes som alla ”mikro-pareringar” vid varje fotinsättning stärkte upp fötterna och anklarna från alla vinklar. Förra sommaren gick det till och med bra att träna sprint barfota. Jag tror dock inte det är en bra idé om man springer med hälisättning, då lär man stampa sönder hälarna ganska fort.
David_wigren är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-02-10, 20:50   #17
oren
Registered User
 
Reg.datum: Aug 2017
Inlägg: 43
Jag har sprungit med barfotaskor i åtta år. Som nämnt här, börja mycket kort, jag tänker en km, max två, och trappa upp långsamt. Detta blir ju så kort att jag skulle lagt det som ett extra pass utöver ditt program, eller som uppvärmning.

När det gäller skor så hade jag Merrell förut, men de passade inte mina fötter så bra. Bästa jag har haft är New Balance, men de är svåra att få tag på. Merrell trail glove är ju också för trail och är lite grövre i mönster och sula, så om du ska springa mycket asfalt eller inomhus skulle jag valt ett annat par. Som vanligt med skor, prova och tänk på hur du vill använda dem!
oren är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-02-10, 21:00   #18
ozzian
Registered User
 
Reg.datum: Feb 2017
Ort: Marhult
Inlägg: 906
Citat:
Ursprungligen postat av oren Visa inlägg
Jag har sprungit med barfotaskor i åtta år. Som nämnt här, börja mycket kort, jag tänker en km, max två, och trappa upp långsamt. Detta blir ju så kort att jag skulle lagt det som ett extra pass utöver ditt program, eller som uppvärmning.

När det gäller skor så hade jag Merrell förut, men de passade inte mina fötter så bra. Bästa jag har haft är New Balance, men de är svåra att få tag på. Merrell trail glove är ju också för trail och är lite grövre i mönster och sula, så om du ska springa mycket asfalt eller inomhus skulle jag valt ett annat par. Som vanligt med skor, prova och tänk på hur du vill använda dem!
vad var det som inte passade med merrell, breda smala eller vad?

Jo det blir löpband nu men så fort snön smälter blir det terräng!
ozzian är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-02-11, 03:31   #19
svenbanan
Banned User
 
Reg.datum: Jan 2012
Inlägg: 10 099
Citat:
Ursprungligen postat av oren Visa inlägg
Jag har sprungit med barfotaskor i åtta år. Som nämnt här, börja mycket kort, jag tänker en km, max två, och trappa upp långsamt. Detta blir ju så kort att jag skulle lagt det som ett extra pass utöver ditt program, eller som uppvärmning.

När det gäller skor så hade jag Merrell förut, men de passade inte mina fötter så bra. Bästa jag har haft är New Balance, men de är svåra att få tag på. Merrell trail glove är ju också för trail och är lite grövre i mönster och sula, så om du ska springa mycket asfalt eller inomhus skulle jag valt ett annat par. Som vanligt med skor, prova och tänk på hur du vill använda dem!
Jogga ned barfota en kilometer på nån större gräsmatta (typ fotbollsplan eller park) efter ett kvalitetspass är jävligt najs!
svenbanan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-02-11, 08:42   #20
sjövärdig
Registered User
 
sjövärdigs avatar
 
Reg.datum: Jan 2019
Inlägg: 346
Citat:
Ursprungligen postat av ozzian Visa inlägg
vad var det som inte passade med merrell, breda smala eller vad?

Jo det blir löpband nu men så fort snön smälter blir det terräng!
Jag tycker barfotalöpning på snö funkar utmärkt!
sjövärdig är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-02-11, 10:08   #21
oren
Registered User
 
Reg.datum: Aug 2017
Inlägg: 43
Citat:
Ursprungligen postat av ozzian Visa inlägg
vad var det som inte passade med merrell, breda smala eller vad?

Jo det blir löpband nu men så fort snön smälter blir det terräng!
Det var längesen, så jag är osäker, men jag tror att de var för smala i framfot vid trampdynan.
oren är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-04-26, 11:33   #22
Isseman
Registered User
 
Issemans avatar
 
Reg.datum: May 2014
Ort: Östersund
Inlägg: 2 206
Körde mina första 500m någonsin barfota idag Gått sjukt mycket barfota senaste månaderna samt tränat gym barfota osv. Jobbat upp hålfoten rejält bra samt fått spretet i tårna. Helt annorlunda fötter alltså. Rätt coolt!

Några här som löptränar kontinuerligt barfota?
Hur ser era program ut?
__________________
Biomedicin 14-17, Ms of Sport Science 19. How many grams of protein should you eat!? -All of them
Mina pass, mina gains..
Instagram
Isseman är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-04-26, 11:37   #23
svenbanan
Banned User
 
Reg.datum: Jan 2012
Inlägg: 10 099
Citat:
Ursprungligen postat av Isseman Visa inlägg
Körde mina första 500m någonsin barfota idag Gått sjukt mycket barfota senaste månaderna samt tränat gym barfota osv. Jobbat upp hålfoten rejält bra samt fått spretet i tårna. Helt annorlunda fötter alltså. Rätt coolt!

Några här som löptränar kontinuerligt barfota?
Hur ser era program ut?
Har du haft några sådana "barfotaskor" då eller kört helt naturell?

Jag funderar på att knata runt lite barfota i skogen här nu när snön börjar försvinna också, men är inget fan av att trampa på kottar och stenar och skit helt barfota... Det är just för att stärka fotvalvet jag tänkte göra detta också.
svenbanan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-04-26, 11:42   #24
Diomedea exulans
Klår sin lillasyster i armbrytning
 
Diomedea exulanss avatar
 
Reg.datum: Dec 2012
Ort: Rīga
Inlägg: 11 020
Hur blir fotsulorna hos er som barfotalöper mycket?

Skulle vara coolt med ett par riktigt härdade fotsulor, så man kan gå helt obehindrat på typ makadam.
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av skyffelmördarn Visa inlägg
Nu får din röv sota för din fåfänga.
Senast redigerad av Diomedea exulans; efter senaste träningspasset. Anledning: tränade
Diomedea exulans är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-04-26, 11:45   #25
Bob90
?
 
Bob90s avatar
 
Reg.datum: Apr 2016
Inlägg: 3 683
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av Diomedea exulans Visa inlägg
Det är nog helt enkelt inte min grej att upprepade gånger bli slängd i golvet så skallen och ryggen värker och att ha svettiga, håriga män som bänder runt mina armar, stryper mig och sitter på mitt ansikte.
Citat:
Ursprungligen postat av Yes Visa inlägg
Bob, jag vill ligga med dig.
Bob90 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-04-26, 11:51   #26
Isseman
Registered User
 
Issemans avatar
 
Reg.datum: May 2014
Ort: Östersund
Inlägg: 2 206
Citat:
Ursprungligen postat av svenbanan Visa inlägg
Har du haft några sådana "barfotaskor" då eller kört helt naturell?

Jag funderar på att knata runt lite barfota i skogen här nu när snön börjar försvinna också, men är inget fan av att trampa på kottar och stenar och skit helt barfota... Det är just för att stärka fotvalvet jag tänkte göra detta också.
Gått naturell barfota =) Men nu är planen att köpa ett par minimalistiska skor för löpningen framöver!

Hehe ja det är riktigt gött det! Ja, man blir mycket mer aware när man knatar barfota, tror det är sjukt bra för att stärka fötterna!
__________________
Biomedicin 14-17, Ms of Sport Science 19. How many grams of protein should you eat!? -All of them
Mina pass, mina gains..
Instagram
Isseman är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-04-26, 12:58   #27
Frustrator
Klen och gnällig
 
Frustrators avatar
 
Reg.datum: Jan 2006
Ort: Halmstad
Inlägg: 1 264
Citat:
Ursprungligen postat av Diomedea exulans Visa inlägg
Hur blir fotsulorna hos er som barfotalöper mycket?

Skulle vara coolt med ett par riktigt härdade fotsulor, så man kan gå helt obehindrat på typ makadam.
Svarta

Springer inte så mycket barfota men däremot är alla annan utomhusaktivitet barfota. Gå barfota på makadam är inga problem. Springa på makadam är ingen fara heller. Däremot att trampa på en kott-jävel gör ont..
__________________
Göteborgsvarvet 2006, 21km, 1 tim 24 min och 7sekunder.
10K 34:55.
Guld i medicinar-sm 2005, 2006, 2007, 2008, 2009. Silver 2010. "Nu då!"
Vasaloppet -08,-09,-10,-12,-13,-14,-17,-18,-19
Frustrator är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-04-29, 11:10   #28
Isseman
Registered User
 
Issemans avatar
 
Reg.datum: May 2014
Ort: Östersund
Inlägg: 2 206
Update efter första framfotalöpning-passet.
3e dagen med brutal jävla träningsvärk i soleus samt underbenen. Var nog för mycket att börja med 4km (även fast 3.5 var med skor). Alltså kan knappt gå ur sängen på morgonen.. Tar priset för allt ^^
Får bli mindre volym per pass framöver.
Kanske utöva vanlig löpning (heel strike) som jag gjort innan vid sidan av?
__________________
Biomedicin 14-17, Ms of Sport Science 19. How many grams of protein should you eat!? -All of them
Mina pass, mina gains..
Instagram
Isseman är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-04-29, 11:12   #29
Rahf
Registered User
 
Rahfs avatar
 
Reg.datum: Feb 2007
Inlägg: 11 827
Vilket underlag?
Rahf är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-04-29, 13:22   #30
Macroman
Registered User
 
Reg.datum: Jul 2011
Inlägg: 921
Sprang 5 km barfota på stranden i Florida en gång. Den träningsvärken i vaderna...
Macroman är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 09:04.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)