Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Kost & Näring

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2020-06-01, 15:18   #1
Wrista
Registered User
 
Reg.datum: Mar 2013
Inlägg: 248
Alltid räkna in protein i dagens energiplan?

Enligt forskning är det väl så att om man ligger på energibalans och äter extra protein så går man inte upp i vikt? Men om jag har ett energibehov på ca 2500 kcal men vill ligga -500 för att gå ner i vikt. Låt säga att jag på kvällen har kommit upp i 2000kcal under dagen. Och jag äter 2 proteinbars totalt 40 gram protein, 500 kcal. Kommer jag då att hamna på energibalans eller kommer jag ligga på kcal minus? Hoppas ni förstod frågan.
Wrista är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-06-01, 15:26   #2
Langster
Ninja
 
Langsters avatar
 
Reg.datum: Apr 2001
Ort: Enköping
Inlägg: 5 292
Citat:
Ursprungligen postat av Wrista Visa inlägg
Enligt forskning är det väl så att om man ligger på energibalans och äter extra protein så går man inte upp i vikt? Men om jag har ett energibehov på ca 2500 kcal men vill ligga -500 för att gå ner i vikt. Låt säga att jag på kvällen har kommit upp i 2000kcal under dagen. Och jag äter 2 proteinbars totalt 40 gram protein, 500 kcal. Kommer jag då att hamna på energibalans eller kommer jag ligga på kcal minus? Hoppas ni förstod frågan.
Jo du kommer att gå upp i vikt om det totala kaloriintaget överstiger din förbrukning. Spelar ingen större roll vart kalorierna kommer ifrån.

Grejen är att viss mat gör att du förbrukar lite lite mer kalorier pga den termogena effekten, eller att den kräver mer arbete av kroppen för att lagra. Men då är det alltså så att din totala förbrukning går upp från typ 2500 kcal till 2550 kcal den dagen.
Det finns inga negativa kalorier, inte ens kalorier som är plus/minus noll... och om det fanns så hittar du dem definitivt inte i proteinbars.
__________________
Om det vore ett piller skulle jag äta det.

30-års journalen
Langster är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-06-02, 00:21   #3
Wrista
Registered User
 
Reg.datum: Mar 2013
Inlägg: 248
Anledningen till att jag frågade är denna del av en artikel från Gudiol : "Vid ett proteinöverskott är det inte bara den vägen som behöver aktiveras utan proteinet ska också konverteras till glukos först. Alla aminosyror kan inte heller konverteras till glukos. Resultatet blir helt enkelt att du i princip inte kommer lägga på dig mer fett av att äta mer protein."

https://tyngre.se/artikel/vad-hander...an-du-behover/
Wrista är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-06-02, 09:16   #4
Hanse
Registered User
 
Reg.datum: Aug 2014
Inlägg: 406
Citat:
Ursprungligen postat av Wrista Visa inlägg
Anledningen till att jag frågade är denna del av en artikel från Gudiol : "Vid ett proteinöverskott är det inte bara den vägen som behöver aktiveras utan proteinet ska också konverteras till glukos först. Alla aminosyror kan inte heller konverteras till glukos. Resultatet blir helt enkelt att du i princip inte kommer lägga på dig mer fett av att äta mer protein."

https://tyngre.se/artikel/vad-hander...an-du-behover/
Han skriver...
"Troligen kommer mer protein efter det att du fått i dig tillräckligt för att skicka anabola signaler och fungera som byggstenar inte att ge någon större extra effekt. Det är möjlig att det skulle kunna ge dig möjlighet att äta lite mer kalorier och ändå hamna på ett underskott men det är spekulationer."

Över tid är det kalorier in kalorier ut som är det viktiga.
Hanse är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-06-02, 18:48   #5
Langster
Ninja
 
Langsters avatar
 
Reg.datum: Apr 2001
Ort: Enköping
Inlägg: 5 292
Citat:
Ursprungligen postat av Wrista Visa inlägg
Anledningen till att jag frågade är denna del av en artikel från Gudiol : "Vid ett proteinöverskott är det inte bara den vägen som behöver aktiveras utan proteinet ska också konverteras till glukos först. Alla aminosyror kan inte heller konverteras till glukos. Resultatet blir helt enkelt att du i princip inte kommer lägga på dig mer fett av att äta mer protein."

https://tyngre.se/artikel/vad-hander...an-du-behover/
Ja och de som inte konverteras till glukos används som energi för att producera värme. När protein används till att generera värme behöver inte fett och kolhydrater användas till detta och de kan då lagras istället. Möjligtvis är det något mer kostsamt energimässigt att använda aminosyror för värme, men i det stora hela är det marginellt, som sagt, din energiförbrukning blir 2550 kcal istället för 2500 kcal, ingen större skillnad i slutändan, ingen skillnad som man kan räkna med att använda sig av för att gå ned i vikt mer effektivt, då 50 kcal hit eller dit är omöjligt att förutse om man gör av med eller inte.
__________________
Om det vore ett piller skulle jag äta det.

30-års journalen
Langster är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-06-02, 20:58   #6
Tjenatja
Registered User
 
Reg.datum: Mar 2020
Inlägg: 253
Ts, du har en poäng i det du skriver, har själv testat käka 400g protein om dagen på 3000 kcal med stadig viktnedgång . Typ 100-150 kolhydrater resten fett.

Sen om jag äter pasta, ris och dylikt så måste jag ner till runt 2600 kcal för samma viktnedgång. Sitter även i källorna du får i dig maten ifrån. Tex så om du äter 4000kcal från endast kycklingbröstfile vs proteinpulver, kommer pulvret göra dig tjockare, där pga termogenisk effekt. Kycklingen är mer för kroppen att jobba med. Även grönsaker, bönor osv kommer att ha en långt mindre faktist kcal mängd än vad som står skrivet på paketet pga tarmflora osv som växer och kräver energi, de kommer alltså förbruka energi dygnet runt ur dina tarmar. Proteinbars gör dig fet lätt dock, mkt lättsmält skräp i det. Undvik halvfabrikat
Tjenatja är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-06-02, 20:59   #7
Tjenatja
Registered User
 
Reg.datum: Mar 2020
Inlägg: 253
Många lär hålla med, många lär vara anti det jag skrev, rätt övertygad om att detta är på rätt spår dock. Bara testa själva så ser ni att kcal är långt ifrån allt, källorna är minst lika viktiga
Tjenatja är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-06-03, 18:20   #8
Sverker
Symmetrisk moderator
 
Sverkers avatar
 
Reg.datum: Aug 2001
Ort: Örebro
Inlägg: 23 498
Du får reda ut kycklingfilén och proteinpulvret bättre. Båda har termogen effekt och är lättsmälta med ett högt upptag.
__________________
Sverker
Chairmaster of
Kolozzeum Chemistry Guild.
Sverker är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 11:53.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)