Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gammal 2020-08-03, 19:45   #1
lykos
Registered User
 
lykoss avatar
 
Reg.datum: Oct 2006
Ort: Stockholm/Simrishamn
Inlägg: 32
16 Weeks of Routine and Boredom

Basta.

Det senaste decenniet har jag gått och blivit en sån där liten gullig småfet tant. Ni vet en sån som tror att man fortfarande är rätt snygg bara man har en sjysst och lagom vid tunika, och som inte vill känna vid sig att man i själva verket börjar ser ut som en huvudfoting. “Alla ska vi den vägen vandra,” tänker nog många, men det är väl fan ingen naturlag.

Kolla bara Agneta Sjödin på de här bilderna:



Vi har rätt lika kroppskonstitution, jag och Agneta. Och vi är exakt lika gamla, på bara ett par månader när. 53 år. Man behöver faktiskt inte ha sämre kropp än Agneta när man är 53 år, om man inte vill. Men om man vill ha en sån kropp som Agneta på efter-bilden så måste man också jobba för den, precis som Agneta gjort. Jobba hårt och envist.

Det är vad jag tänkte göra.

Och nej, det blir inga extremupplägg som 16 Weeks of Hell, för det går ju lika bra med de gamla beprövade klassikerna. Inget komplicerat. Jag börjar med 16 veckors Stronglifts 5x5 och tar det därifrån. Varvat med dagliga powerwalks. Och naturligtvis, strikt kost med 100-120 g protein och lagad mat från grunden. Matlådor matlådor matlådor. Aldrig behöva gissa eller tänka, eller fatta beslut. Bara göra det pass som står i appen, ta dagens lunchlåda ur kylen. Repeat. 16 Weeks of Routine and Boredom. Det blir alldeles utmärkt så.

Jag väger in på 67,4 kg och vågen visar skrämmande 38,7 i fettprocent. Nu är även fancy BIA-vågar skit och jag tror faktiskt inte det är fullt så illa, för jag drar trots allt bara 38 i klädstorlek. Men jag vet också att jag måste ner en bra bit under 60 kg för att känna mig bekväm i min kropp. Jag vägde 58 kg när jag var som mest vältränad (jag är 166 cm). Magrutor har jag aldrig haft, och behöver jag inte heller. Men de där axlarna...

Mitt mål blir därför inte en viss vikt, eller en viss fettprocent. Mitt mål är att varje dag göra det jag ska, under dessa 16 veckor. Powerwalks, träning, maten. Anpassa längs vägen om det krävs, men annars bara göra, inte tänka.

Vecka 1 Dag 1

65 min powerwalk före frukost

Pass A:
Squats 5 x 5 x 15 kg (jag vet!!!)
Bänk 5 x 5 x10 kg
Hantelrodd 5 x 5 x 10 kg

Easy peasy pass alltså där vikterna knappt räckte ens för att sätta tekniken. Men tålamod i början! Det blir rätt tuff progression framöver.

Lagade Sierras “One pot medelhavspasta”. Blev åtta portioner för mig, inte fem, lol.

Slut för idag, tack för idag.
lykos är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-08-03, 21:14   #2
Diomedea exulans
Klår sin lillasyster i armbrytning
 
Diomedea exulanss avatar
 
Reg.datum: Dec 2012
Ort: Rīga
Inlägg: 11 020
Kör hårt!

Sen tycker jag du ska vara lite snäll mot dig själv, SÅ hemsk är inte Agnetha på före-bilderna. Många män (och kvinnor, och övriga) föredrar rentav den looken (de säger inte bara så för att vara snälla).
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av skyffelmördarn Visa inlägg
Nu får din röv sota för din fåfänga.
Senast redigerad av Diomedea exulans; efter senaste träningspasset. Anledning: tränade
Diomedea exulans är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-08-04, 10:40   #3
lykos
Registered User
 
lykoss avatar
 
Reg.datum: Oct 2006
Ort: Stockholm/Simrishamn
Inlägg: 32
Citat:
Ursprungligen postat av Diomedea exulans Visa inlägg
Kör hårt!

Sen tycker jag du ska vara lite snäll mot dig själv, SÅ hemsk är inte Agnetha på före-bilderna. Många män (och kvinnor, och övriga) föredrar rentav den looken (de säger inte bara så för att vara snälla).
Tack för pepp! Och visst var Agneta snygg redan innan. Jag har lite mer fluff. Vad andra föredrar eller inte hoppas jag inte behöver spela så stor roll på ett styrkeforum. Vi är ju trots allt här för musklerna och definitionen, inte för muffintopsen
__________________
Rice, beans, lift.

Min journal: 16 Weeks of Routine and Boredom
lykos är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-08-04, 20:59   #4
lykos
Registered User
 
lykoss avatar
 
Reg.datum: Oct 2006
Ort: Stockholm/Simrishamn
Inlägg: 32
Vecka 1 dag 2

Inga vikter idag, men det blev drygt 90 min powerwalk i ljuvligaste sommarväder. Utnyttjade vilodagen till att laga fler matlådor, denna gång Sierras Budda Bowls. Alltså det är ingen matlagningsblogg detta men som vi alla vet är det kosten som styr när man behöver bli av med fett. Så det får bli lite fokus även på detta innan det går mer på rutin.

Dessutom blir man löjligt stolt av att laga matlådor.

I morgon knäböj, mark och axelpress! Hepp.
__________________
Rice, beans, lift.

Min journal: 16 Weeks of Routine and Boredom
lykos är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-08-05, 22:06   #5
lykos
Registered User
 
lykoss avatar
 
Reg.datum: Oct 2006
Ort: Stockholm/Simrishamn
Inlägg: 32
Vecka 1 Dag 3

PW check.

Pass B
Knäböj 5x5x17,5 kg
Axelpress 5x5x7,5 kg
Marklyft 5x1x20 kg

Ännu mycket lätta vikter som synes. Tålamod är en dygd.

Har idag empiriskt fastställt att Barebells Vegan Salty Peanuts är godare än Hazelnut & Nougat, n = 3.
__________________
Rice, beans, lift.

Min journal: 16 Weeks of Routine and Boredom
lykos är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-08-06, 21:22   #6
lykos
Registered User
 
lykoss avatar
 
Reg.datum: Oct 2006
Ort: Stockholm/Simrishamn
Inlägg: 32
Vecka 1 Dag 4

Då var det vilodag igen, men åtminstone 90 min powerwalk i alla fall. Ingen mat att laga heller.

Intressant nog verkar jag ha fått ett rätt naturligt ätfönster mellan 10:00 och 18:00. Blir för hungrig för att vänta till senare, och därefter är jag ändå rätt mätt tills det är läggdags. Eller mätt och mätt förresten, snarare nöjd kanske. Längtar inte efter mera mat, men hade inte tackat nej till en näve chips eller två om det inte vore för den här satsningen.

I morgon knäböj, bänkpress och rodd. Blir en bra dag trots att jag måste jobba. (Det gjorde jag idag också, fast bara roliga grejer.)
__________________
Rice, beans, lift.

Min journal: 16 Weeks of Routine and Boredom
lykos är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-08-07, 21:45   #7
lykos
Registered User
 
lykoss avatar
 
Reg.datum: Oct 2006
Ort: Stockholm/Simrishamn
Inlägg: 32
Vecka 1 Dag 5

Pass A:
Squats 5 x 5 x 20 kg
Bänk 5 x 5 x 12,5 kg
Hantelrodd 5 x 5 x 12,5 kg

Vikterna ännu suck och stön, men det smarta med upplägget är att det får mig att längta efter att få lyfta på riktigt. Teaser-upplägg, liksom.

Inga proteinbarfadäser idag. Allt enligt plan. Trist är bäst.
__________________
Rice, beans, lift.

Min journal: 16 Weeks of Routine and Boredom
lykos är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-08-08, 22:46   #8
lykos
Registered User
 
lykoss avatar
 
Reg.datum: Oct 2006
Ort: Stockholm/Simrishamn
Inlägg: 32
Vecka 1 Dag 6

Vilodag enligt plan. Dock en timmes promenad på eftermiddagen. Middag hos föräldrarna men lyckades hålla mig i skinnet med maten. Så det blev en modest refeed-dag.
__________________
Rice, beans, lift.

Min journal: 16 Weeks of Routine and Boredom
lykos är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-08-10, 19:54   #9
lykos
Registered User
 
lykoss avatar
 
Reg.datum: Oct 2006
Ort: Stockholm/Simrishamn
Inlägg: 32
Vecka 1 Dag 7

Ännu en vilodag enligt plan, spenderades denna dag vid stranden. Kvar hos familjen, så ännu en refeed-dag. Men nu är det slut på den varan.

Summering vecka 1

Är nöjd med att jag tränade som planerat. Passen är fortfarande sjukt lätta, men jag inbillar mig att det är bra att de triggar längtan efter att få träna mer. Det kommer att ta ett par veckor till tills det finns en chans att jag kommer börja känna av vikterna, och jag är mentalt ok med det.

Kostmässigt är jag nöjd med att jag snittade på 1384 kcal trots att jag åt lite mer än jag skulle på helgen. Cronometer kopplad till Apple Health säger dock att jag inte har haft så pass stort underskott som jag borde (ca. 300 kcal istället för 500 kcal). Det stämmer rätt bra med att jag knappt sett röken av någon viktnedgång ännu. Jag ska försöka chefa till detta under andra veckan, så att kosten matchar aktivitetsnivå med 500 kcal minus.

Bäst av allt är att jag lyckades snitta på 109 g protein om dagen, med tanke på mitt mål på 100-120 g.

So far so good!
Bifogade bilder
Filtyp: png Screen Shot 2020-08-10 at 20.45.23.png (62.1 KB, 0 visningar)
__________________
Rice, beans, lift.

Min journal: 16 Weeks of Routine and Boredom
lykos är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-08-10, 20:04   #10
lykos
Registered User
 
lykoss avatar
 
Reg.datum: Oct 2006
Ort: Stockholm/Simrishamn
Inlägg: 32
Vecka 2 Dag 1

Powerwalk drygt en timme med sommarprat i lurarna. Konstaterar att Olof Stenhammar kommer ut som klimatförnekare och traskar på. En gör sitt.

Pass B
Knäböj 5x5x22,5 kg
Axelpress 5x5x10 kg
Marklyft 5x1x22,5 kg

Funderar på om jag ska passa på att träna lite ryck och stöt nu när vikterna ännu är så låga. Det var länge sedan.
__________________
Rice, beans, lift.

Min journal: 16 Weeks of Routine and Boredom
lykos är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-08-11, 19:59   #11
lykos
Registered User
 
lykoss avatar
 
Reg.datum: Oct 2006
Ort: Stockholm/Simrishamn
Inlägg: 32
Vecka 2 Dag 2

Vilodag. Blev bara en timmes powerwalk på grund av tidiga möten. Försöker annars få in minst 90 min på vilodagarna. Känns fortfarande som löjligt lite träning detta.

I morgon blir det lyft igen. Samt laga nya matlådor.
__________________
Rice, beans, lift.

Min journal: 16 Weeks of Routine and Boredom
lykos är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-08-12, 22:46   #12
lykos
Registered User
 
lykoss avatar
 
Reg.datum: Oct 2006
Ort: Stockholm/Simrishamn
Inlägg: 32
Vecka 2 Dag 3

Pass A:
Squats 5 x 5 x 25 kg
Bänk 5 x 5 x 15 kg
Skivstångsrodd 5 x 5 x 15 kg

Dessa vikter alltså. Men gläder mig åt att jag snart bara behöver köra riktiga stången.

Köpte ett par begagnade tyngdlyftningsskor, kul. Och lagade matlådor för hela veckan, denna gång Sierras Chili sin carne från Styrkelabbet.

Ännu en dag till ända, god natt.
__________________
Rice, beans, lift.

Min journal: 16 Weeks of Routine and Boredom
lykos är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-08-13, 20:19   #13
lykos
Registered User
 
lykoss avatar
 
Reg.datum: Oct 2006
Ort: Stockholm/Simrishamn
Inlägg: 32
Vecka 2 Dag 4

Inte mycket att se här. Morgonen inleddes i vanlig ordning med powerwalk. Dessvärre vilodag från vikterna. Åt min gryta, tog min shake, yadda yadda. Dock lite sur för jag ser ingeting på vågen, varken i vikt eller fettprocent. Om det inte hänt något efter 14 dagar från start får vi börja skruva på saker. Men det är ju några dagar kvar.
__________________
Rice, beans, lift.

Min journal: 16 Weeks of Routine and Boredom
lykos är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-08-15, 20:02   #14
lykos
Registered User
 
lykoss avatar
 
Reg.datum: Oct 2006
Ort: Stockholm/Simrishamn
Inlägg: 32
Vecka 2 Dag 5

Pass B
Knäböj 5x5x27,5 kg
Axelpress 5x5x12,5 kg
Marklyft 5x1x25 kg

Inte mycket att orda om den dagen. Färdigtränat för veckan.

Vecka 2 Dag 6

Vilodag med ca. 90 min powerwalk. Dessvärre fick jag på kvällen även för mig att det skulle bli ätardag, typiskt resultat av att jag hade landat för lågt på kalorierna under dagen. Oh well.
__________________
Rice, beans, lift.

Min journal: 16 Weeks of Routine and Boredom
lykos är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-08-23, 20:56   #15
lykos
Registered User
 
lykoss avatar
 
Reg.datum: Oct 2006
Ort: Stockholm/Simrishamn
Inlägg: 32
Vecka 3 Dag 7

Har inte varit inne här på ett tag för det var inte så motiverande att föra dagbok som jag tänkte, och jag har ändå allt reggat i appar på mobilen. Veckorapport kanske blir lagom.

Uppe i följande vikter nu;

Knäböj 35 kg
Axelpress 20 kg
Marklyft 30 kg
Bänk 20 kg
Skivstångsrodd 20 kg

Knäböjen börjar kännas lite tuff på 5x5 men övriga är ännu easy peasy. Kommer börja höja knäböjen med 1 kg, och marklyften med 5 kg från och med nu.

Löpningen har mått bra av powerwalks och knäböj. Testade att springa ett pass igår, och hej vad kul det var och gick undan.
__________________
Rice, beans, lift.

Min journal: 16 Weeks of Routine and Boredom
lykos är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 21:36.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)