Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Allmänt Forum

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2016-12-16, 00:03   #30106
blåvitt
Aspirerande apa
 
Reg.datum: Nov 2015
Ort: Östersund
Inlägg: 1 789
Citat:
Ursprungligen postat av Bob90 Visa inlägg
Ja, händerna är ju något man inte gärna sabbar liksom
Riskgruppen brukar ju också sägas vara bouldrare och ledklättrare. Topprep verkar sitta säkrast rent fingerskademässigt. Förvisso av förklarliga skäl.
Det är ju jävligt typiskt att den tråkigaste klättringen ska vara den mest riskfria
blåvitt är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2016-12-16, 07:22   #30107
Bob90
?
 
Bob90s avatar
 
Reg.datum: Apr 2016
Inlägg: 3 683
Citat:
Ursprungligen postat av blåvitt Visa inlägg
Det är ju jävligt typiskt att den tråkigaste klättringen ska vara den mest riskfria
Haha japp. Är väl så med allt typ. I konditionsträning bör ju promenader rimligtvis ligga i det lägre skiktet av skaderisk

Förvånas dock fortfarande att ledklättring hade så mycket högre skaderisk (i den rapporten jag läste för ett tag sen) än topprep. Enda skillnaden är ju typ att man klipper in sig själv. För de som är erfarna topprepare lär knappast vilja att den som säkrar har ett konstant tryck på repet (som säkerligen är avlastande). Skulle väl vara att ledklättrare måste göra korta utfall mellan karbinhakarna då.
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av Diomedea exulans Visa inlägg
Det är nog helt enkelt inte min grej att upprepade gånger bli slängd i golvet så skallen och ryggen värker och att ha svettiga, håriga män som bänder runt mina armar, stryper mig och sitter på mitt ansikte.
Citat:
Ursprungligen postat av Yes Visa inlägg
Bob, jag vill ligga med dig.
Bob90 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2016-12-16, 07:34   #30108
blåvitt
Aspirerande apa
 
Reg.datum: Nov 2015
Ort: Östersund
Inlägg: 1 789
Citat:
Ursprungligen postat av Bob90 Visa inlägg
Haha japp. Är väl så med allt typ. I konditionsträning bör ju promenader rimligtvis ligga i det lägre skiktet av skaderisk

Förvånas dock fortfarande att ledklättring hade så mycket högre skaderisk (i den rapporten jag läste för ett tag sen) än topprep. Enda skillnaden är ju typ att man klipper in sig själv. För de som är erfarna topprepare lär knappast vilja att den som säkrar har ett konstant tryck på repet (som säkerligen är avlastande). Skulle väl vara att ledklättrare måste göra korta utfall mellan karbinhakarna då.
Ja det är väl mkt vanligare med dynos i ledklättring än topprep? Sen gör det ju säkerligen en skillnad i längden att falla 2-3m innan stopp vs att falla 20cm innan stopp. Eller rapporten kanske bara handlade om handskador?
blåvitt är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2016-12-16, 09:20   #30109
ARMSTARK
BÄNKPRESSARE
 
ARMSTARKs avatar
 
Reg.datum: Nov 2007
Inlägg: 2 745
Citat:
Ursprungligen postat av Bob90 Visa inlägg
Haha japp. Är väl så med allt typ. I konditionsträning bör ju promenader rimligtvis ligga i det lägre skiktet av skaderisk

Förvånas dock fortfarande att ledklättring hade så mycket högre skaderisk (i den rapporten jag läste för ett tag sen) än topprep. Enda skillnaden är ju typ att man klipper in sig själv. För de som är erfarna topprepare lär knappast vilja att den som säkrar har ett konstant tryck på repet (som säkerligen är avlastande). Skulle väl vara att ledklättrare måste göra korta utfall mellan karbinhakarna då.
Tänk på att om man klättrat tre meter över senaste säkringen kommer man falla sex meter plus reptöjning om man failar. Har man otur sticker det ut en klippformation som slår ut tänderna på en. Skrubbsår, blodiga knän och blåmärken är vardagsmat i ledklättring.
__________________
[/QUOTE]
Citat:
Ursprungligen postat av Petoria Visa inlägg
Varför skulle man faktakolla sånt som stödjer ens åsikter lol
ARMSTARK är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2016-12-16, 10:03   #30110
Neithan
Banned User
 
Reg.datum: Jan 2016
Ort: Kungliga Hufvudstaden
Inlägg: 75
Är det sant att de igår bevisade att Obamas "birth certifcate" bedömdes (av oberoende undersökare) vara fejkat? (Betyder ju inte nödvändigtvis att han egentligen inte skulle ha ett riktigt certifikat eller vara född i USA på riktigt, men att just det certifikat som visades upp var en uppdiktad version.)
Neithan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2016-12-16, 10:40   #30111
blåvitt
Aspirerande apa
 
Reg.datum: Nov 2015
Ort: Östersund
Inlägg: 1 789
Citat:
Ursprungligen postat av Neithan Visa inlägg
Är det sant att de igår bevisade att Obamas "birth certifcate" bedömdes (av oberoende undersökare) vara fejkat? (Betyder ju inte nödvändigtvis att han egentligen inte skulle ha ett riktigt certifikat eller vara född i USA på riktigt, men att just det certifikat som visades upp var en uppdiktad version.)
En sheriff påstår att han kan bevisa att det är fejkat och säger att han ska lämna in bevis till federala myndigheter. Så det är för tidigt för att säga om det är sant, men jag känner inte jättehögt förtroende för uppgifterna när det är en ensam landsbygdssheriff som hållt i en egen utredning.
blåvitt är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2016-12-16, 10:42   #30112
Petoria
Sponsored by Soros
 
Petorias avatar
 
Reg.datum: Jul 2009
Ort: Köpenhamn
Inlägg: 1 981
Citat:
Ursprungligen postat av blåvitt Visa inlägg
En sheriff påstår att han kan bevisa att det är fejkat och säger att han ska lämna in bevis till federala myndigheter. Så det är för tidigt för att säga om det är sant, men jag känner inte jättehögt förtroende för uppgifterna när det är en ensam landsbygdssheriff som hållt i en egen utredning.
Speciellt med tanke på hans bakgrund..
Petoria är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2016-12-16, 12:19   #30113
Vinter
Lagom
 
Vinters avatar
 
Reg.datum: Sep 2006
Ort: Stockholm
Inlägg: 677
Citat:
Ursprungligen postat av blåvitt Visa inlägg
En sheriff påstår att han kan bevisa att det är fejkat och säger att han ska lämna in bevis till federala myndigheter. Så det är för tidigt för att säga om det är sant, men jag känner inte jättehögt förtroende för uppgifterna när det är en ensam landsbygdssheriff som hållt i en egen utredning.
Efter 8 år som president och en tidigare republikansk regering med tillgång till all amerikans federal administration. Fanns det några som helst tvivel med tanke på att hans mor är amerikanska. Så hade det redan varit känt.

I vissa kretsar får dylika nyheter alltid uppmärksamhet. Även om nyheten kommer från Ljugar Jocke från Jokkmokk som är traktens största bonnläpp, både känd som mytoman och alkoholist, och som gärna vill ha uppmärksamhet.
Vinter är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2016-12-16, 12:21   #30114
4623
Getar
 
4623s avatar
 
Reg.datum: Sep 2008
Inlägg: 354
Låt oss leka med tanken att Obama inte skulle vara en amerikan. Vad skulle då hända?
4623 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2016-12-16, 12:26   #30115
Vinter
Lagom
 
Vinters avatar
 
Reg.datum: Sep 2006
Ort: Stockholm
Inlägg: 677
Citat:
Ursprungligen postat av 4623 Visa inlägg
Låt oss leka med tanken att Obama inte skulle vara en amerikan. Vad skulle då hända?
Universum skulle implodera då gravitationslagen ställs på sin ända.
Eller faktiskt ingenting, eftersom han slutar om 2 månader?
Vinter är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2016-12-16, 12:28   #30116
4623
Getar
 
4623s avatar
 
Reg.datum: Sep 2008
Inlägg: 354
Citat:
Ursprungligen postat av Vinter Visa inlägg
Universum skulle implodera då gravitationslagen ställs på sin ända.
Eller faktiskt ingenting, eftersom han slutar om 2 månader?
Inget av det han gjort som kan ogiltigförklaras? Skulle han bli fängslad?

Senast redigerad av 4623 den 2016-12-16 klockan 12:32.
4623 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2016-12-16, 14:54   #30117
ARMSTARK
BÄNKPRESSARE
 
ARMSTARKs avatar
 
Reg.datum: Nov 2007
Inlägg: 2 745
Citat:
Ursprungligen postat av 4623 Visa inlägg
Inget av det han gjort som kan ogiltigförklaras? Skulle han bli fängslad?
Man skulle knappast se hans gärningar som ogiltiga, men åtal vore inte omöjligt. Jag tror att det skulle kunna bli frågan om något slags "bedrägligt beteende" som det heter på svenska. Dock finns det ingen som skulle vinna på det så, näe kommer aldrig hända.
__________________
[/QUOTE]
Citat:
Ursprungligen postat av Petoria Visa inlägg
Varför skulle man faktakolla sånt som stödjer ens åsikter lol
ARMSTARK är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2016-12-16, 21:36   #30118
Bob90
?
 
Bob90s avatar
 
Reg.datum: Apr 2016
Inlägg: 3 683
Citat:
Ursprungligen postat av blåvitt Visa inlägg
Ja det är väl mkt vanligare med dynos i ledklättring än topprep? Sen gör det ju säkerligen en skillnad i längden att falla 2-3m innan stopp vs att falla 20cm innan stopp. Eller rapporten kanske bara handlade om handskador?
Citat:
Ursprungligen postat av ARMSTARK Visa inlägg
Tänk på att om man klättrat tre meter över senaste säkringen kommer man falla sex meter plus reptöjning om man failar. Har man otur sticker det ut en klippformation som slår ut tänderna på en. Skrubbsår, blodiga knän och blåmärken är vardagsmat i ledklättring.
Handlade specifikt om skador i fingrar/händernas senor.
Men ja, är säkert dynos och sånt som ställer till det.

Skrubbsår och blåmärken tycker jag att jag drar på mig nästan varje gång jag bouldrar
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av Diomedea exulans Visa inlägg
Det är nog helt enkelt inte min grej att upprepade gånger bli slängd i golvet så skallen och ryggen värker och att ha svettiga, håriga män som bänder runt mina armar, stryper mig och sitter på mitt ansikte.
Citat:
Ursprungligen postat av Yes Visa inlägg
Bob, jag vill ligga med dig.
Bob90 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2016-12-17, 00:19   #30119
Sohlsken
Boldly running where many have run before
 
Sohlskens avatar
 
Reg.datum: Feb 2014
Ort: Oregon, USA
Inlägg: 1 612
Citat:
Ursprungligen postat av blåvitt Visa inlägg
Ja det borde du Kommer vara värt det efteråt.
Jag hann inte ens ta mig till gymmet... 8D

Fick dra iväg till makens personaljulfest nästan direkt. Värt det.
__________________
Aktiv journal:
Sohlsken Springer
Sohlsken är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2016-12-17, 13:33   #30120
Riddle
Ego sum Lord Voldemort
 
Riddles avatar
 
Reg.datum: Jul 2012
Ort: Luleå
Inlägg: 3 117
Ska börja plugga nu till våren, men hittar ingenstans om när jag ska söka CSN.
När andra urvalet är klart?
__________________
Journal
Riddle är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 21:01.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)