Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Allmänt Forum

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2019-06-15, 22:02   #1
Permaximum
Registered User
 
Permaximums avatar
 
Reg.datum: Jan 2013
Inlägg: 126
Byta fast jobb mot tidsbegränsad tjänst

Detta är en fortsättning på denna tråd:

Nytt jobb och tjänstledighet

Jag har nu blivit erbjuden den tidsbegränsade tjänsten. Den sträcker sig minst till 31 december med goda chanser till förlängning. Jag har tagit upp med min chef angående tjänstledighet, svaret skulle förhoppningsvis komma på måndag då eventuell företagspolicy var tvungen att kollas upp. En viss negativ stämning fanns pga kort varsel, men en uppsägning hade varit med lika kort varsel.

Denna tråd handlar om vad ni skulle ha gjort om ni inte fick tjänstledigt. Finns det någon situation där ni hade kunnat tänka era att byta en tillsvidaretjänst mot en tidsbegränsad med god chans till fortsättning (att det finns god chans till fortsättning förutsätter jag att alla säger så det känns inte värt så mycket), I så fall vilken och varför, varför inte?
Permaximum är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-06-15, 22:18   #2
Baldr
Registered User
 
Baldrs avatar
 
Reg.datum: Jun 2018
Inlägg: 22
Har man a-kassa, buffert och arbetar i en bransch med hög efterfrågan så är det väl inte så mycket att fundera på. Om tjänsten är otroligt lockande, dvs. Riskerar man att stå utan inkomst, har familj och är oanställbar så är det kanske inte värt det. På polarens arbetsplats vandrade det in en läkare och blev anställd på studs.
Baldr är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-06-15, 23:38   #3
svenbanan
Banned User
 
Reg.datum: Jan 2012
Inlägg: 10 099
Citat:
Ursprungligen postat av Permaximum Visa inlägg
Detta är en fortsättning på denna tråd:

Nytt jobb och tjänstledighet

Jag har nu blivit erbjuden den tidsbegränsade tjänsten. Den sträcker sig minst till 31 december med goda chanser till förlängning. Jag har tagit upp med min chef angående tjänstledighet, svaret skulle förhoppningsvis komma på måndag då eventuell företagspolicy var tvungen att kollas upp. En viss negativ stämning fanns pga kort varsel, men en uppsägning hade varit med lika kort varsel.

Denna tråd handlar om vad ni skulle ha gjort om ni inte fick tjänstledigt. Finns det någon situation där ni hade kunnat tänka era att byta en tillsvidaretjänst mot en tidsbegränsad med god chans till fortsättning (att det finns god chans till fortsättning förutsätter jag att alla säger så det känns inte värt så mycket), I så fall vilken och varför, varför inte?
Baserat på den andra trådens resonemang (tror det var Mental som skrev det) så kan man ju kanske se det som att ifall du inte blir beviljad tjänstledigt så tycker de på nuvarande arbetsplatsen inte att det är värt det för dem att hitta en tidsbegränsad ersättare åt dig och hoppas att du kommer tillbaka efter tjänstledigheten. Så ifall det är så de känner så kanske ditt incentiv att röra på dig ökar, även om du inte har hundraprocentiga garantier på det nya jobbet.

Å andra sidan kanske din nuvarande arbetsgivare verkligen vill ha kvar dig, och inte vill bli av med dig under ett halvår ens, och hoppas att du inte kommer ta det nya jobbet öht om du inte för tjänstledigt.

Så det kanske beror lite på hur du formulerade dig när du ansökte om tjänstledigt.
svenbanan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-06-16, 07:47   #4
Permaximum
Registered User
 
Permaximums avatar
 
Reg.datum: Jan 2013
Inlägg: 126
Citat:
Ursprungligen postat av Baldr Visa inlägg
Har man a-kassa, buffert och arbetar i en bransch med hög efterfrågan så är det väl inte så mycket att fundera på. Om tjänsten är otroligt lockande, dvs. Riskerar man att stå utan inkomst, har familj och är oanställbar så är det kanske inte värt det. På polarens arbetsplats vandrade det in en läkare och blev anställd på studs.
A-kassan är ju på plats. Buffert däremot har inte hunnit byggas upp än. Skulle säga att efterfrågan inte är direkt hög men inte låg heller, så en hyfsad marknad finns det. Sen är den nya tjänsten mest ett sätt att kliva upp några snäpp kompetensmässigt då jag i princip stagnerat där jag är nu, plus att jag får upp lönen med 2-4 k. Så jag skulle säga att det varken är solklart eller helt mörkt, vilket gör det lite svårare med beslut.

Citat:
Ursprungligen postat av svenbanan Visa inlägg
Baserat på den andra trådens resonemang (tror det var Mental som skrev det) så kan man ju kanske se det som att ifall du inte blir beviljad tjänstledigt så tycker de på nuvarande arbetsplatsen inte att det är värt det för dem att hitta en tidsbegränsad ersättare åt dig och hoppas att du kommer tillbaka efter tjänstledigheten. Så ifall det är så de känner så kanske ditt incentiv att röra på dig ökar, även om du inte har hundraprocentiga garantier på det nya jobbet.

Å andra sidan kanske din nuvarande arbetsgivare verkligen vill ha kvar dig, och inte vill bli av med dig under ett halvår ens, och hoppas att du inte kommer ta det nya jobbet öht om du inte för tjänstledigt.

Så det kanske beror lite på hur du formulerade dig när du ansökte om tjänstledigt.
Jag känner att det mest troligt blir det fetade. Jag förklarade att jag ville söka tjänstledigt för att testa en annan tjänst ett halvår helt enkelt. Om det är något som gör att jag inte får tjänstledigt är det de fetmarkerade. Att det snart är semestertider och att chefen kanske vill slippa besväret med att hålla på med en rekrytering under den tiden bidrar säkert. Speciellt när en person redan sagt upp sig så de har på gång en rekryteringkarusell redan, fast iofs kanske det bara underlättar eftersom de ändå måste hålla intervjuer för den tjänsten osv?
Permaximum är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-06-16, 07:53   #5
Illustrerade mannen
Jag vill inte ha någon avatartext.
 
Illustrerade mannens avatar
 
Reg.datum: Feb 2008
Inlägg: 1 375
Det är också svårare för din chef att rekrytera ersättare för dig om det är visstid. De som söker hamnar då i samma dilemma som du - ska de hoppa på en visstid med chans till förlängning - när de kanske sitter på en tv-tjänst. Jag/vi säger Nej till tjänstledighet för att testa andra jobb av just det skälet.
Ta det! Skulle det vara öken alternativt inte bli förlängning gissar jag att du hyfsat enkelt kan hitta annat jobb.
__________________
"Als Gregor Samsa eines Morgens aus unruhigen Traumen erwachte, fand er sich in seinem Bett zu einem ungeheueren Ungeziefer verwandelt."
Franz Kafka
Die Verwandlung
Illustrerade mannen är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-06-16, 23:06   #6
Angel
Ge mig nått fint nu!
 
Reg.datum: Feb 2004
Inlägg: 5 239
Ja, man måste våga testa. Nya jobb finns alltid att få.
Angel är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-06-17, 07:51   #7
Permaximum
Registered User
 
Permaximums avatar
 
Reg.datum: Jan 2013
Inlägg: 126
Citat:
Ursprungligen postat av Illustrerade mannen Visa inlägg
Det är också svårare för din chef att rekrytera ersättare för dig om det är visstid. De som söker hamnar då i samma dilemma som du - ska de hoppa på en visstid med chans till förlängning - när de kanske sitter på en tv-tjänst. Jag/vi säger Nej till tjänstledighet för att testa andra jobb av just det skälet.
Ta det! Skulle det vara öken alternativt inte bli förlängning gissar jag att du hyfsat enkelt kan hitta annat jobb.
Citat:
Ursprungligen postat av Angel Visa inlägg
Ja, man måste våga testa. Nya jobb finns alltid att få.
Samtidigt är det ju väldigt ovisst och jag har problem att övertyga frun att det är värt att försätta familjen utan en av inkomsterna i ett worst case scenario.

Mardrömmen hade varit att gå tillbaka några år i utvecklingen igen och ta nåt mek jobb.
Permaximum är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 00:25.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)