Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gammal 2018-01-12, 10:27   #1111
Lennix
Greppmongo
 
Lennixs avatar
 
Reg.datum: Jan 2014
Inlägg: 4 073
Alla som läser denna tråden läser garanterat tråden om dumma frågor, men jag postar här också med förhoppning om goda råd!

Jag har bestämt mig för att lägga till ett Marklyftpass till i veckan.

Jag har kört Madcow med god utveckling men tagit bort militärpress till förmån för utveckling i bänkpress, nu tänkte jag göra samma i marklyftet. Men jag vet inte riktigt hur jag skall lägga upp mitt andra markpass..

Såhär kommer det se ut är tanken

Pass 1 - Böj Bänk Mark
Pass 2 - Böj Bänk Stångrodd
Pass 3 - Böj Bänk, Mark

Böj
1 - 5 set avsluta med 5RM
2 - 4 set lättare pass
3 - 6 set näst sista 3rm och ett back-off set

Bänk
Samma som böj

Marklyft
1 - Stege upp till 5RM
2 - ???


Efter basövningar kör jag lite assistansövningar.


Någon som har förslag på hur mitt andra pass på marklyft skulle kunna se ut? Jag har funderat på raka marklyft eller pausade marklyft? Eller är det bättre att köra mer mark?
__________________
Greppträning och Styrkelyft

Det var en man vid namn Lennix, Armbrytning var hans passion; Men i varje kamp, Fick han alltid damp,
För han var svag som en citron -MasterChiefGPT
Lennix är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-01-12, 10:36   #1112
Gymmis
Registered User
 
Gymmiss avatar
 
Reg.datum: Sep 2013
Inlägg: 202
Citat:
Ursprungligen postat av 1x0 Visa inlägg
Är denna plankan känd? Blev riktigt sugen på att göra en! Köra samma greppbredd som i bänkpressen.

15:18 in i klippet. 15:50 håller han i plankan och visar den.

Kul variant.

Finns en rad andra sätt att köra liknande armhävningar. T.ex. med händerna på en balansbräda.

Finns kommersiella varianter men då utan 360 graders instabilitet:

https://www.hammerheadfitpress.com/p...he-haammerhead
__________________
Vilat klart
Gymmis är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-03-08, 11:05   #1113
SantePierre
Registered User
 
Reg.datum: Aug 2016
Inlägg: 38
Hur är det möjligt att bli såhär start? https://www.instagram.com/p/BfCRK9VHQXj/
Killen tävlar i 74kgs klassen och böjer 270+. Han ser inte ut att ha de bästa vinklarna för knäböj och ser heller inte ut att ha jättemycket muskler (??) Hur tränar man för detta. För vad jag vet bör man som styrkelyftare träna för hypertrofi en stor del av träningsåret.
SantePierre är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-03-08, 14:37   #1114
Köttis
Registered User
 
Reg.datum: Oct 2009
Inlägg: 612
Citat:
Ursprungligen postat av SantePierre Visa inlägg
Hur är det möjligt att bli såhär start? https://www.instagram.com/p/BfCRK9VHQXj/
Killen tävlar i 74kgs klassen och böjer 270+. Han ser inte ut att ha de bästa vinklarna för knäböj och ser heller inte ut att ha jättemycket muskler (??) Hur tränar man för detta. För vad jag vet bör man som styrkelyftare träna för hypertrofi en stor del av träningsåret.
Muskelfästen kan göra stor skillnad utan att för den delen bidra med någon visuell skillnad.

Skickat från min FRD-L19 via Tapatalk
Köttis är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-03-08, 23:14   #1115
koncept
hopplös teoretiker
 
koncepts avatar
 
Reg.datum: Dec 2013
Inlägg: 2 132
Citat:
Ursprungligen postat av Lennix Visa inlägg
Alla som läser denna tråden läser garanterat tråden om dumma frågor, men jag postar här också med förhoppning om goda råd!

Jag har bestämt mig för att lägga till ett Marklyftpass till i veckan.

Jag har kört Madcow med god utveckling men tagit bort militärpress till förmån för utveckling i bänkpress, nu tänkte jag göra samma i marklyftet. Men jag vet inte riktigt hur jag skall lägga upp mitt andra markpass..

Såhär kommer det se ut är tanken

Pass 1 - Böj Bänk Mark
Pass 2 - Böj Bänk Stångrodd
Pass 3 - Böj Bänk, Mark

Böj
1 - 5 set avsluta med 5RM
2 - 4 set lättare pass
3 - 6 set näst sista 3rm och ett back-off set

Bänk
Samma som böj

Marklyft
1 - Stege upp till 5RM
2 - ???


Efter basövningar kör jag lite assistansövningar.


Någon som har förslag på hur mitt andra pass på marklyft skulle kunna se ut? Jag har funderat på raka marklyft eller pausade marklyft? Eller är det bättre att köra mer mark?
Jag tycker inte att du ska ha samma reps x set-struktur för böj och bänk på varje pass. Ditt nuvarande program har nämligen ett rätt hårt Pass 1, ett på gränsen till onödigt lätt Pass 2 och ett tungt Pass 3 där du inte vet hur du ska få in marklyft utan att passet blir för tungt. Jag förstår att Madcow är konstruerat på det sättet, men det finns inget som säger att man måste hålla sig till det, särskilt inte om man har tänkt modifiera programmet.

Om du förskjuter programmet för ett utav lyften så kommer passens "svårighetsgrad" bli jämnare och du kan enklare få in marklyft på Pass 3.

Förslag:

Pass 1
Böj: 5 set avsluta med 5RM
Bänk: 6 set näst sista 3rm och ett back-off set
Mark: Stege upp till 5RM

Pass 2
Böj: 4 set lättare pass
Bänk: 5 set avsluta med 5RM
Stångrodd

Pass 3
Böj: 6 set näst sista 3rm och ett back-off set
Bänk: 4 set lättare pass
Mark: 2-4 reps x 3-5 raka set på 75-85% eller utmanande vikt som tillåter god teknik

Som du ser har jag förskjutit bänkpressens program ett pass framåt. Resultatet är att den lättare bänkpressen på Pass 3 tillåter dig att även träna marklyft relativt tungt utan att passet blir för hårt.

Marklyften på Pass 3 kan du variera. Någon vecka kan du köra långa, någon med paus eller raka, och någon vecka mer vanliga marklyft. Du kan även hålla dig till en variant några veckor i sträck för att utvecklas i den. Justera intensiteten efter den variant du väljer.
__________________
Journal: Klassiskt Styrkelyft
http://www.kolozzeum.com/forum/forumdisplay.php?f=9

Senast redigerad av koncept den 2018-03-08 klockan 23:16.
koncept är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-03-08, 23:26   #1116
koncept
hopplös teoretiker
 
koncepts avatar
 
Reg.datum: Dec 2013
Inlägg: 2 132
Citat:
Ursprungligen postat av SantePierre Visa inlägg
Hur är det möjligt att bli såhär start? https://www.instagram.com/p/BfCRK9VHQXj/
Killen tävlar i 74kgs klassen och böjer 270+. Han ser inte ut att ha de bästa vinklarna för knäböj och ser heller inte ut att ha jättemycket muskler (??) Hur tränar man för detta. För vad jag vet bör man som styrkelyftare träna för hypertrofi en stor del av träningsåret.
Citat:
Ursprungligen postat av Köttis Visa inlägg
Muskelfästen kan göra stor skillnad utan att för den delen bidra med någon visuell skillnad.

Skickat från min FRD-L19 via Tapatalk
Muskelfästen kan påverka, men jag skulle säga att det till minst lika stor del beror på att han har en tekniskt effektiv teknik. Om ni kollar på hans marklyft så ser ni att han är en mycket bra teknisk lyftare.

Angående muskelmassa så är det lite lurigt med styrkelyftare. Många styrkelyftare har mest muskler där det behövs för tävlingslyften, dvs bröst, lår, rumpa och tjockleken på ryggen. Det som gör att man ser biffig ut (med kläder på) är generellt sett stora armar, breda axlar och lats, samt stora traps.
__________________
Journal: Klassiskt Styrkelyft
http://www.kolozzeum.com/forum/forumdisplay.php?f=9

Senast redigerad av koncept den 2018-03-08 klockan 23:28.
koncept är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-03-09, 08:52   #1117
Lennix
Greppmongo
 
Lennixs avatar
 
Reg.datum: Jan 2014
Inlägg: 4 073
Citat:
Ursprungligen postat av koncept Visa inlägg
Jag tycker inte att du ska ha samma reps x set-struktur för böj och bänk på varje pass. Ditt nuvarande program har nämligen ett rätt hårt Pass 1, ett på gränsen till onödigt lätt Pass 2 och ett tungt Pass 3 där du inte vet hur du ska få in marklyft utan att passet blir för tungt. Jag förstår att Madcow är konstruerat på det sättet, men det finns inget som säger att man måste hålla sig till det, särskilt inte om man har tänkt modifiera programmet.

Om du förskjuter programmet för ett utav lyften så kommer passens "svårighetsgrad" bli jämnare och du kan enklare få in marklyft på Pass 3.

Förslag:

Pass 1
Böj: 5 set avsluta med 5RM
Bänk: 6 set näst sista 3rm och ett back-off set
Mark: Stege upp till 5RM

Pass 2
Böj: 4 set lättare pass
Bänk: 5 set avsluta med 5RM
Stångrodd

Pass 3
Böj: 6 set näst sista 3rm och ett back-off set
Bänk: 4 set lättare pass
Mark: 2-4 reps x 3-5 raka set på 75-85% eller utmanande vikt som tillåter god teknik

Som du ser har jag förskjutit bänkpressens program ett pass framåt. Resultatet är att den lättare bänkpressen på Pass 3 tillåter dig att även träna marklyft relativt tungt utan att passet blir för hårt.

Marklyften på Pass 3 kan du variera. Någon vecka kan du köra långa, någon med paus eller raka, och någon vecka mer vanliga marklyft. Du kan även hålla dig till en variant några veckor i sträck för att utvecklas i den. Justera intensiteten efter den variant du väljer.
Detta var två månader sedan och jag kom på strax efteråt att jag nog faktiskt inte behöver uppfinna hjulet igen och hoppade på Sheiko istället!
Men stort tack för att du tog dig tid, skall ha med mig informationen för framtiden för det låter vettigt.
__________________
Greppträning och Styrkelyft

Det var en man vid namn Lennix, Armbrytning var hans passion; Men i varje kamp, Fick han alltid damp,
För han var svag som en citron -MasterChiefGPT
Lennix är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-03-09, 14:13   #1118
koncept
hopplös teoretiker
 
koncepts avatar
 
Reg.datum: Dec 2013
Inlägg: 2 132
Citat:
Ursprungligen postat av Lennix Visa inlägg
Detta var två månader sedan och jag kom på strax efteråt att jag nog faktiskt inte behöver uppfinna hjulet igen och hoppade på Sheiko istället!
Men stort tack för att du tog dig tid, skall ha med mig informationen för framtiden för det låter vettigt.
Haha, såg inte datumet.
Sheiko var ett bra val iaf så lycka till med det.
__________________
Journal: Klassiskt Styrkelyft
http://www.kolozzeum.com/forum/forumdisplay.php?f=9
koncept är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-03-09, 14:14   #1119
Lennix
Greppmongo
 
Lennixs avatar
 
Reg.datum: Jan 2014
Inlägg: 4 073
Citat:
Ursprungligen postat av koncept Visa inlägg
Haha, såg inte datumet.
Sheiko var ett bra val iaf så lycka till med det.
Om du orkar kolla i den tråden så har jag en fråga angående maxning efter första blocket!
__________________
Greppträning och Styrkelyft

Det var en man vid namn Lennix, Armbrytning var hans passion; Men i varje kamp, Fick han alltid damp,
För han var svag som en citron -MasterChiefGPT
Lennix är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-07-10, 20:22   #1120
frys
Registered User
 
fryss avatar
 
Reg.datum: Jul 2011
Inlägg: 1 852
nu när man är ett par år in i SL-liknande träning så märker jag av att jag ganska ofta går in i en vägg av fatigue redan efter 4-5 veckor. en vecka där mina vikter hamnar på @7ish kan nästan nosa på @9 veckan därpå även ifall ökningen är knappa 2.5% i något lyft.

Så tänkte att det antagligen är dags att experimentera lite med olika volym istället för att varje vecka ser likadan ut. Tänker mig lite tunga, mellan & lätta veckor men hur kan något sånt se ut?

redan att variera lite reps mellan vecka till vecka fungerade rätt bra för mig förut.

Exempel:
v1: 4or på 190 i mark
v2. 3or på 197.5
v3. 2or på 205
v4: 4or igen, tex på 192.5/195 eller att man göra något set extra på samma vikt som sist bara för att det ska va något bättre.
osv

då blev det lite skillnad på volym och vissa veckor blev tyngre. men sen tog det helt enkelt lite för lång tid att komma närmare nya vikter ifall man började lågt inför en ny period och då hann fatiguen ifatt mig. även ifall istället för någora veckor kunde jag hålla ut månader(3-4) istället.

så man kanske skulle behöva att vecka 2 i detta exempel så hade man sänkt vikten för att sänka rpe:n så man får lite "vila" till nästa pass så inte varje pass är full tryck på gaspedalen så att säga ;p

testade lite med något liknande hurril föreslog tidigare i tråden där man har en dag med mer volym, sen en dag där man är trött o då gör tex "teknik-2or" på 80% för att sedan vara i bra form inför eventuell tung dag men kände att det inte riktigt gav något.

hoppas ni förstår något av mitt svammel
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av HopplösDeff Visa inlägg
ska man behöva suga *** för lite vägledning här ?
frys är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-07-11, 17:54   #1121
Jocke67
-[][]--------[][]-
 
Jocke67s avatar
 
Reg.datum: Jan 2016
Ort: Huddinge, Stockholm
Inlägg: 1 387
Jag har en fråga till er som kan det här med styrkelyft:

Testade en ny övning idag som jag aldrig sett nån köra tidigare men som jag kan tänka mig inte är helt ovanlig bland de som styrketränar seriöst. Jag lassade på en skivstång i racket strax ovanför knähöjd med en madsavikter och stod och höll den med raka armar ca 15-30 sekunder åt gången. Själva lyfter var inte mer än ca 1dm så det är blir liksom en statisk träning.

Är detta nånting att hålla på med? Jag kan tänka mig att det kan vara ett sätt att träna greppstyrkan men jag har aldrig känt mig begränsad av greppet så det är inte främst det jag vill träna. Så jag körde pronerat grepp + kalk för att kunna köra så tungt som möjligt. Blev ändå greppet som begränsade tillslut (körde upp till 240kg = 1 RM marklyft + 30kg) men det känns som att det också kan vara bra båltäning + att man får lite "viktvana". Kan denna övning lite då och då hjälpa mig lyfta tyngre marklyft tror ni eller är det slöseri med gymtid?

Senast redigerad av Jocke67 den 2018-07-11 klockan 18:00.
Jocke67 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-07-11, 19:14   #1122
Bruce Banner
Registered User
 
Bruce Banners avatar
 
Reg.datum: Aug 2003
Inlägg: 374
Tror inte det är något vanligt förekommande.

Men jag vet en del framgångsrika lyftare som gjort det du nämnder genom åren. Syftet har du varit att öva upp att faktiskt lyfta absolut skittungt, att på något sätt vänja kroppen vid känslan att behöva ta i med allt vad man har.

Personligen tycker jag det avviker för mycket från ett vanligt marklyft. Vinklarna vid start blir inte riktigt samma och jag har aldrig riktigt känt att det gett mig mer i just marklyft. Har också känts mindre bra i ryggslutet. Man blir dock som bekant bra på det man gör så man ökar i själva övningen men jag har inte haft någon större överföring till marklyftet.

Det är min högst personliga åsikt.

MVH
/Bruce
Bruce Banner är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-07-11, 19:48   #1123
ceejay
å nej, måste man komma på en ny text igen
 
ceejays avatar
 
Reg.datum: Oct 2007
Ort: uppsala
Inlägg: 20 101
Kan vara effektivt för att lära sig att ta i och lyfta tunga vikter. Vissa kör overload-övningar en hel del.
__________________
Ceejay's träningsjournal!
ceejay är uppkopplad nu   Svara med citat
Gammal 2018-07-12, 13:16   #1124
Jocke67
-[][]--------[][]-
 
Jocke67s avatar
 
Reg.datum: Jan 2016
Ort: Huddinge, Stockholm
Inlägg: 1 387
Nån som testat "overload" i knäböjen? I så fall, hur kör ni då och gav det nåt tycker ni? Extremaste är ju att bara lyfta av stången, ställa sig i startposition och sen lägga tillbaka stången. Då kan man ju passa på en väldans massa vikt men ger det nåt? Eller så kör man riktigt grunda börjar, kanske mot en hög låda?

Har stått mer eller mindre still viktmäsdigt i böjen och tänker att jag måste försöka hitta på något nytt.
Jocke67 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-07-12, 13:46   #1125
leee
Banned User
 
Reg.datum: Dec 2013
Inlägg: 357
finns väl något som heter negativa lyft dvs man tar en vikt man inte klarar och håller i mot ner men då krävs det säkerhetspinnar.
leee är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 20:24.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)