Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gammal 2017-11-30, 07:52   #1066
Bruce Banner
Registered User
 
Bruce Banners avatar
 
Reg.datum: Aug 2003
Inlägg: 374
Sen finns det även de som kör böj, bänk och mark 1 gång per vecka med lite kompletteringar och får fina resultat av det också...

Tror du har alla verktyg i boxen egentligen, du kommer sannolikt inte springa på något specifikt färdigt program eller metod som du kommer få speciellt mycket mer utväxling på om du inte tränat helt uppåt väggarna tidigare.

Då tror jag mer på utväxling via träningskompisar eller andra drivande faktorer som gör att du växlar upp mentalt.

MVH
/Bruce
Bruce Banner är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-11-30, 10:09   #1067
Lennix
Greppmongo
 
Lennixs avatar
 
Reg.datum: Jan 2014
Inlägg: 4 072
Hej alla kloka styrkelyftare!

Jag har kört Madcow under en längre period (6 månader +) och gjort mycket bra ökningar på kort tid i allt förutom bänkpress.
Nu efter sjukdom så tänkte jag påbörja en ny vända men måste förändra något för att få bänkpressen att släppa.

Här ser ni tänkta schemat som jag påbörjar på måndag:
Madcow5x5

Eftersom jag troligtvis behöver mer volym i bänkpress tänkte jag eventuellt ta bort militärpressen (den är ändå stökig på många plan) och kanske mata in samma/lite mindre än mitt bänkmax för att få ytterligare 4 set mer bänk/vecka (från 11-15).

Vad tror ni om det? fått tips tidigare att kanske lägga in en variant (typ lutande bänk eller liknande) på onsdagen, kan det vara något?

Tacksam för feedback!
__________________
Greppträning och Styrkelyft

Det var en man vid namn Lennix, Armbrytning var hans passion; Men i varje kamp, Fick han alltid damp,
För han var svag som en citron -MasterChiefGPT
Lennix är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-11-30, 10:59   #1068
frys
Registered User
 
fryss avatar
 
Reg.datum: Jul 2011
Inlägg: 1 852
Jag har iallafall fått en större förståelse för vilken sorts teknik som funkar(För mig, Tex smalbänk och sumo med smalmarkvinklar) och vilka övningar jag kan göra eller inte. Men det svåra är ju faktiskt att förstå exakt hur mycket träning jag behöver göra för att faktiskt få till progression medan jag fortfarande stannar i samma viktklass.

man hamnar lätt i att försöka öka varje vecka eller efter några veckor när jag egentligen skulle behövt förstå träningen på en mer avancerad nivå som att kunna bygga egna sheiko-program eller liknande hurrils träningsidéer.

som du säger kan vissa öka av väldigt lite. Jag tränar kanske SL ca 1.5-2h 4 ggr i veckan med två komplementdagar utöver det och. Man kanske skulle behöva kapa en hel del byggning och lägga på mer SL-volym istället.

Då jag alltid tränar själv på ett friskisgym så blir internet enda stället jag kan riktigt utväxla idéer. Eller dom få gånger man träffar på riktigta styrkelyftare där så får man mest klyschor som träna så kommer resultaten!!(Men ifall något inte ger resultat för tillfället så måste man ju testa något annat, en annan metod eller mer volym antar jag)

Sen kanske man ska också acceptera att det går rätt långsamt ifall man inte har bättre gener. 500 total efter 6 år(även ifall jag inte kört stenhårt bara SL) på kv 90 känns lite halvtaskigt :P
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av HopplösDeff Visa inlägg
ska man behöva suga *** för lite vägledning här ?
frys är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-11-30, 11:56   #1069
meanrock
Registered User
 
Reg.datum: Dec 2014
Ort: Stockholm
Inlägg: 91
Citat:
Ursprungligen postat av frys Visa inlägg
Jag har iallafall fått en större förståelse för vilken sorts teknik som funkar(För mig, Tex smalbänk och sumo med smalmarkvinklar) och vilka övningar jag kan göra eller inte. Men det svåra är ju faktiskt att förstå exakt hur mycket träning jag behöver göra för att faktiskt få till progression medan jag fortfarande stannar i samma viktklass.

man hamnar lätt i att försöka öka varje vecka eller efter några veckor när jag egentligen skulle behövt förstå träningen på en mer avancerad nivå som att kunna bygga egna sheiko-program eller liknande hurrils träningsidéer.

som du säger kan vissa öka av väldigt lite. Jag tränar kanske SL ca 1.5-2h 4 ggr i veckan med två komplementdagar utöver det och. Man kanske skulle behöva kapa en hel del byggning och lägga på mer SL-volym istället.

Då jag alltid tränar själv på ett friskisgym så blir internet enda stället jag kan riktigt utväxla idéer. Eller dom få gånger man träffar på riktigta styrkelyftare där så får man mest klyschor som träna så kommer resultaten!!(Men ifall något inte ger resultat för tillfället så måste man ju testa något annat, en annan metod eller mer volym antar jag)

Sen kanske man ska också acceptera att det går rätt långsamt ifall man inte har bättre gener. 500 total efter 6 år(även ifall jag inte kört stenhårt bara SL) på kv 90 känns lite halvtaskigt :P
Jag tror tyvärr att klyschor hjälper mer än vad man kanske vill. Om du känner att ingenting händer på 500 i totalen är det inte rätt väg att hoppa mellan olika program och undra när resultaten kommer.

Efter 6 år bör du känna din kropp så pass bra att du själv kan lista ut vad dina svagheter är, jobba på dom och på baslyften så kommer dina vikter öka, oavsett gener.

Skickat från min SM-G930F via Tapatalk
__________________
Instagram

Nyfrälst Lyftare, påväg ned till -85!
meanrock är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-11-30, 14:48   #1070
Köttis
Registered User
 
Reg.datum: Oct 2009
Inlägg: 612
Citat:
Ursprungligen postat av frys Visa inlägg
Tänkte bumpa denna fråga från ca 1 år sen. Filip gav många bra svar och ville se ifall någon andra hade fler förslag. Jag har själv slut på idéer med hur jag ska göra i bänken

Jag har kört TSA 9 veckors sen en variant av DUP där jag varierat reps mellan dagarna o nu senaste halvåret har jag kört DUP fast med lite varation vecka till vecka. tex öka var trejde vecka istället för varje.

Vilka sätt kan man träna styrkelyft? Känns som efter 6 år att jag testat det mesta(eller inte velat testa för galna amerikanska program) på internet som är någorlunda populärt(Kollar ett par ggr i v på tex powerlifting-reddit och kolo efter nya sätt att träna på)
Utan att ha jättebra koll på hur programmet ser ut i detalj tycker jag att the juggernaut method (?) är vettigt. Mer variation och högre repsantal längre från tävling och mer specifikt närmre tävling med tre övergripande block bestående av hypertrophy, strength och peaking. Hur långa de olika blocken är osv. beror på hur avancerad lyftaren är. Finns en serie på Youtube där principerna som programmet bygger på förklaras. Jag gillar hur volymen/intensiteten är upplagd från pass till pass inom veckorna.

Skickat från min FRD-L19 via Tapatalk
Köttis är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-11-30, 16:05   #1071
frys
Registered User
 
fryss avatar
 
Reg.datum: Jul 2011
Inlägg: 1 852
Vet att den gamla juggernaut är ju oftast 1 gång i veckan med högre reps eller att man kör i vågor. Sen kom ju 2.0 ut men svårt att hitta information om det eller tex CWS egna championship program.

Försökte söka lite på reddit o youtube men det är svårt för mig att greppa hur jag ska få ihop det hela.

sumon verkar inte ha något stopp och ökar stabilt så länge jag håller det till 2 ggr i veckan med lite varation medans böjen funkar bäst med sheiko eller enklare form av DUP 2-3ggr i veckan.

Det är bara bänken som segar. Tex har både böj & mark ökat 40ish över 2 år medans bänken bara ökat 10kg fast jag tappat runt 3-5kg kv(Så det kanske går bättre än vad jag tror)

Får testa mig fram med det som funkar o experimentera vidare ifall jag platåar igen. så ses vi väl om 1 år igen :P
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av HopplösDeff Visa inlägg
ska man behöva suga *** för lite vägledning här ?

Senast redigerad av frys den 2017-11-30 klockan 16:06.
frys är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-11-30, 23:41   #1072
Köttis
Registered User
 
Reg.datum: Oct 2009
Inlägg: 612
Citat:
Ursprungligen postat av frys Visa inlägg
Vet att den gamla juggernaut är ju oftast 1 gång i veckan med högre reps eller att man kör i vågor. Sen kom ju 2.0 ut men svårt att hitta information om det eller tex CWS egna championship program.

Försökte söka lite på reddit o youtube men det är svårt för mig att greppa hur jag ska få ihop det hela.

sumon verkar inte ha något stopp och ökar stabilt så länge jag håller det till 2 ggr i veckan med lite varation medans böjen funkar bäst med sheiko eller enklare form av DUP 2-3ggr i veckan.

Det är bara bänken som segar. Tex har både böj & mark ökat 40ish över 2 år medans bänken bara ökat 10kg fast jag tappat runt 3-5kg kv(Så det kanske går bättre än vad jag tror)

Får testa mig fram med det som funkar o experimentera vidare ifall jag platåar igen. så ses vi väl om 1 år igen :P
Jag tror han går igenom hur 3 eller 4 veckor ser ut ungefär i videon som heter typ undulating periodization strategies. Men vill du ha ner detaljerat än typ lätt eller tungt pass kanske det inte räcker.

Skickat från min FRD-L19 via Tapatalk
Köttis är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-11-30, 23:45   #1073
ceejay
å nej, måste man komma på en ny text igen
 
ceejays avatar
 
Reg.datum: Oct 2007
Ort: uppsala
Inlägg: 20 101
har du inte mer än 500kg i totalen efter 6 års träning kanske du ska sluta tänka så mycket och bara lyfta. Öka vikt varje vecka.
__________________
Ceejay's träningsjournal!
ceejay är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-12-01, 06:30   #1074
Bruce Banner
Registered User
 
Bruce Banners avatar
 
Reg.datum: Aug 2003
Inlägg: 374
Varför ska man anamma det synsättet när det kommer till en total på 500 kg och inte 800 kg?

MVH
/Bruce
Bruce Banner är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-12-01, 11:06   #1075
frys
Registered User
 
fryss avatar
 
Reg.datum: Jul 2011
Inlägg: 1 852
Citat:
Ursprungligen postat av Köttis Visa inlägg
Jag tror han går igenom hur 3 eller 4 veckor ser ut ungefär i videon som heter typ undulating periodization strategies. Men vill du ha ner detaljerat än typ lätt eller tungt pass kanske det inte räcker.

Skickat från min FRD-L19 via Tapatalk
Jag har tränat så ungefär i bänken, tungt-mellan-tungt-mellan. Har märkt att vissa dagar i veckan är jag starkare. ifall jag kan lära mig att tima det där att vara stark på en viss dag så kan man jaga PBn(volym, set eller reps) där och sen acceptera dåliga dagar(som är light). Blandar mest mellan vanligbänk upp till @9 o FU-bänk @8.

sett den där videon ett par gånger men blir så adhd av att fokusera genom hela den, lol. Men fattar poängen med att man har planerat dagar där det ska gå bättre och sämre. Måste bara få ihop några siffror i en plan hur det kan se ut.
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av HopplösDeff Visa inlägg
ska man behöva suga *** för lite vägledning här ?
frys är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-12-01, 12:31   #1076
Dk1ng
Registered User
 
Dk1ngs avatar
 
Reg.datum: Apr 2003
Ort: Sverige
Inlägg: 424
Citat:
Ursprungligen postat av ceejay Visa inlägg
har du inte mer än 500kg i totalen efter 6 års träning kanske du ska sluta tänka så mycket och bara lyfta. Öka vikt varje vecka.
Ouch... den satt som en pungspark.

Har tränat 15+ år, förvisso inte extremt SL-specifikt, men ändå med böj, mark och bänk som bas i träningen. Tror aldrig jag kommit över 170, 200 respektive 120 kg. Stått still på mer eller mindre samma max oavsett om jag varit rådeffad på 78 kg eller lite bulkigare på runt 85 kg.

Personligen tycker jag 500 kg ger ganska skapliga siffror för alla utom dem som tävlar på högre nivå eller vill kvala till SM. Alternativt väger en bra bit över 100 pannor. Med lite sämre genetiska förutsättningar tror jag många måste strukturera sin träning en hel del för att nå 500 kg...
Dk1ng är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-12-01, 12:54   #1077
ceejay
å nej, måste man komma på en ny text igen
 
ceejays avatar
 
Reg.datum: Oct 2007
Ort: uppsala
Inlägg: 20 101
Citat:
Ursprungligen postat av Bruce Banner Visa inlägg
Varför ska man anamma det synsättet när det kommer till en total på 500 kg och inte 800 kg?

MVH
/Bruce
Därför att problemet är med största sannolikhet att man inte har en plan, eller att om man har den så följer man den inte. Programhopp hit och dit. Man litar inte på att lyften och progressionen man har inte kommer att ge något i slutändan.
Kör man ett simpelt program som följer några enkla regler, bygger in någon sorts förbättring varje vecka och tränar i 4 månader, så blir man starkare. Speciellt om man inte är så avancerad.

Någon som har 800 i totalen ställer inte såna här frågor, denne har koll redan.
__________________
Ceejay's träningsjournal!
ceejay är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-12-01, 13:13   #1078
Köttis
Registered User
 
Reg.datum: Oct 2009
Inlägg: 612
Citat:
Ursprungligen postat av frys Visa inlägg
Jag har tränat så ungefär i bänken, tungt-mellan-tungt-mellan. Har märkt att vissa dagar i veckan är jag starkare. ifall jag kan lära mig att tima det där att vara stark på en viss dag så kan man jaga PBn(volym, set eller reps) där och sen acceptera dåliga dagar(som är light). Blandar mest mellan vanligbänk upp till @9 o FU-bänk @8.

sett den där videon ett par gånger men blir så adhd av att fokusera genom hela den, lol. Men fattar poängen med att man har planerat dagar där det ska gå bättre och sämre. Måste bara få ihop några siffror i en plan hur det kan se ut.
Du behöver nog ha mer tålamod. Du har ju ökat nästan 100kg på två år samtidigt som du gått ner i vikt. Fortsätt i det tempot så är du världsmästare om typ 6 år.

Skickat från min FRD-L19 via Tapatalk
Köttis är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-12-01, 13:26   #1079
ceejay
å nej, måste man komma på en ny text igen
 
ceejays avatar
 
Reg.datum: Oct 2007
Ort: uppsala
Inlägg: 20 101
Citat:
Ursprungligen postat av Dk1ng Visa inlägg
Ouch... den satt som en pungspark.

Har tränat 15+ år, förvisso inte extremt SL-specifikt, men ändå med böj, mark och bänk som bas i träningen. Tror aldrig jag kommit över 170, 200 respektive 120 kg. Stått still på mer eller mindre samma max oavsett om jag varit rådeffad på 78 kg eller lite bulkigare på runt 85 kg.

Personligen tycker jag 500 kg ger ganska skapliga siffror för alla utom dem som tävlar på högre nivå eller vill kvala till SM. Alternativt väger en bra bit över 100 pannor. Med lite sämre genetiska förutsättningar tror jag många måste strukturera sin träning en hel del för att nå 500 kg...
Tränar man inte för styrka eller SL så är det dock en sak. Försöker man i flera år så är det sådär.
__________________
Ceejay's träningsjournal!
ceejay är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-12-01, 14:53   #1080
Man and Machine
Stenhård medlem
 
Man and Machines avatar
 
Reg.datum: Dec 2003
Ort: Sverige
Inlägg: 1 689
Citat:
Ursprungligen postat av ceejay Visa inlägg
har du inte mer än 500kg i totalen efter 6 års träning kanske du ska sluta tänka så mycket och bara lyfta. Öka vikt varje vecka.
Haha, gapflabbar alltid när du har synpunkter på andras resultat. Tror du utgår för mycket från dina egna gains som är helt sjuka.

Citat:
Ursprungligen postat av Dk1ng Visa inlägg
Ouch... den satt som en pungspark.

Har tränat 15+ år, förvisso inte extremt SL-specifikt, men ändå med böj, mark och bänk som bas i träningen. Tror aldrig jag kommit över 170, 200 respektive 120 kg. Stått still på mer eller mindre samma max oavsett om jag varit rådeffad på 78 kg eller lite bulkigare på runt 85 kg.
Sitter i samma båt som du. Skönt att veta att man inte är ensam. (Även om jag väger typ 40 kg mer lol.)
Man and Machine är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 05:35.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)