Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gammal 2017-08-09, 17:54   #1036
upperkatt
Registered User
 
Reg.datum: Mar 2013
Inlägg: 1 247
Om man kör tunga 5:or och 8:or i knäböj dag 1 och vill köra knäböj även dag 2, vad ska man sikta på då? Typ upp till 1rm för dagen och några back off set?
upperkatt är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-08-09, 18:07   #1037
StarkaUlf
Längtar till jul.
 
StarkaUlfs avatar
 
Reg.datum: Nov 2008
Inlägg: 9 685
Citat:
Ursprungligen postat av upperkatt Visa inlägg
Om man kör tunga 5:or och 8:or i knäböj dag 1 och vill köra knäböj även dag 2, vad ska man sikta på då? Typ upp till 1rm för dagen och några back off set?
Jag hade nog kört ett gäng tvåor/treor. Alternativt upp till en tvåa @9 följt av några set treor på kanske 10% mindre.
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av ceejay Visa inlägg
Skulle vända läraren upp och ner och säga att jag kan göra detta pga bänkpress med brygga och djupa böjar.
StarkaUlf är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-08-09, 19:30   #1038
Anders The Peak
Registered User
 
Anders The Peaks avatar
 
Reg.datum: Jan 2005
Ort: Hemma
Inlägg: 11 211
Citat:
Ursprungligen postat av upperkatt Visa inlägg
Om man kör tunga 5:or och 8:or i knäböj dag 1 och vill köra knäböj även dag 2, vad ska man sikta på då? Typ upp till 1rm för dagen och några back off set?
Det beror säkert på vad du menar med tunga men vanligast som de flesta får bäst resultat på är om dag 1 är tung och koncentrerar sig på basövningen dvs knäböj och dag två är den som är mer hypertrofiinriktad.

Dag 1 5x5 eller 6x3 eller 7*2
Dag 2 4*8 hyggligt tung eller 5*10 hyggligt tung
__________________
Grandmaster Broscientist

"Bro, you gotta slam 40-60 grams of waxy maize plus 20 grams of BCAA within 7 seconds of finishing your last set of squat rack curls. Otherwise, you'll go straight catabolic."

Senast redigerad av Anders The Peak den 2017-08-09 klockan 19:32.
Anders The Peak är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-08-09, 20:57   #1039
Chorizo
Registered User
 
Chorizos avatar
 
Reg.datum: Sep 2013
Ort: West side
Inlägg: 1 130
Citat:
Ursprungligen postat av exevision Visa inlägg
Hur vanligt är det att styrkelyftare varierar sin böjstil under träningsperioden?
Tänker om de tränar både med highbar och lowbar men tävlar med lowbar.
Vet inte hur vanligt det men vet några duktiga böjare som pillar upp stången och kanske kör mer utan bälte långt från tävling eller har de som rutinövning året om.

Är man nybörjare är det säkert smart att först lära sig en böjstil än två


Personligen gillar jag inte att ändra så mkt i böjen alla men det är för det är jobbigt på flera olika sätt. jag har verkligen försökt. Jag tror jag hade fått lite extra av att köra med stången högt uppe ett tag men de är lixom som att jag inte kan hålla mig från att böja som jag böjer. I bänkpress kan Jag byta greppbredd utan att det känns fel men böjen.
__________________
Chorizo är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-08-09, 21:01   #1040
Chorizo
Registered User
 
Chorizos avatar
 
Reg.datum: Sep 2013
Ort: West side
Inlägg: 1 130
Citat:
Ursprungligen postat av Chorizo Visa inlägg
Vet inte hur vanligt det men vet några duktiga böjare som pillar upp stången och kanske kör mer utan bälte långt från tävling eller har de som rutinövning året om.

Är man nybörjare är det säkert smart att först lära sig en böjstil än två


Personligen gillar jag inte att ändra så mkt i böjen alla men det är för det är jobbigt på flera olika sätt. jag har verkligen försökt. Jag tror jag hade fått lite extra av att köra med stången högt uppe ett tag men de är lixom som att jag inte kan hålla mig från att böja som jag böjer. I bänkpress kan Jag byta greppbredd utan att det känns fel men böjen.

Sen finns de ju sånna som kör uppvärmning å reps med stången högt å bara tunga med stången nere... ja jag uppfattar det aom att det varieras en del med detta, iaf där jag tränar
__________________
Chorizo är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-08-12, 05:12   #1041
upperkatt
Registered User
 
Reg.datum: Mar 2013
Inlägg: 1 247
Man ska alltså ha markeringarna på viktplattorna inåt (alltså så att man inte ser dem)? Varför är det så?
upperkatt är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-08-12, 05:48   #1042
rooz
Legimtimerad flaggstång
 
roozs avatar
 
Reg.datum: Aug 2008
Ort: Hos Mor & far
Inlägg: 9 962
Citat:
Ursprungligen postat av upperkatt Visa inlägg
Man ska alltså ha markeringarna på viktplattorna inåt (alltså så att man inte ser dem)? Varför är det så?
Vid tävlingar så lastas första skivan med siffrorna innåt, för att det ska vara tydligt vilken vikt det är på skivan. Sedan lastas övriga med siffrorna utåt.

Jag klovar exakt likadant på träningar som tävlingar, förutom lås och mindre skivor.
__________________
Citat:
Man vill bli älskad, i brist därpå beundrad, i brist därpå fruktad, i brist därpå avskydd och föraktad. Man vill ingiva människorna något slags känsla
rooz är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-09-07, 18:54   #1043
upperkatt
Registered User
 
Reg.datum: Mar 2013
Inlägg: 1 247
Vad gör man om man haft testosteronbrist och fått testosteron utskrivet och får för sig att tävla? Ska snart göra ett uppföljningstest med mer genomgående analyser, men vad jag läst verkar det krångligt att få dispens så det kanske är bättre att inte tävla i så fall. Det är alltså inte säkert att jag hamnar i den situationen men det vore intressant att veta oavsett.
upperkatt är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-09-07, 19:26   #1044
Chorizo
Registered User
 
Chorizos avatar
 
Reg.datum: Sep 2013
Ort: West side
Inlägg: 1 130
Citat:
Ursprungligen postat av upperkatt Visa inlägg
Vad gör man om man haft testosteronbrist och fått testosteron utskrivet och får för sig att tävla? Ska snart göra ett uppföljningstest med mer genomgående analyser, men vad jag läst verkar det krångligt att få dispens så det kanske är bättre att inte tävla i så fall. Det är alltså inte säkert att jag hamnar i den situationen men det vore intressant att veta oavsett.
Kolla rf.se röda listan och om dispans... låter tveksamt
__________________
Chorizo är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-09-27, 21:14   #1045
Livet
Registered User
 
Reg.datum: Apr 2016
Inlägg: 806
Citat:
Ursprungligen postat av hurril Visa inlägg
Ett sätt jag gillar för att stå på båda sidor stängslet är droppset. 5+5 på 75+65% över 3-4 set smakar ganska gott. Snittintensiteten blir samma 70% men det är mycket godare än att göra 3-4 raka 10:or på 175 och ger garanterat bättre effekt.
Varför ger det "garanterat bättre effekt" med den här metoden? Jag har börjat tillämpa den själv och tycker det är mycket bekvämare än att "dubbelreppa" på samma vikt men förstår egentligen inte varför det skulle ge mig mer.
Livet är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-09-27, 21:46   #1046
frys
Registered User
 
fryss avatar
 
Reg.datum: Jul 2011
Inlägg: 1 851
det blir 2 snygga 5or istället för en ok 10a tänker jag?

Kanske ska göra denna metod också. lite jobbigt med 8or xD. Fast jobbigt att springa till båda sidor lasta av o sen göra hela setupen o walkouten igen i böjen
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av HopplösDeff Visa inlägg
ska man behöva suga *** för lite vägledning här ?
frys är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-11-08, 11:02   #1047
frys
Registered User
 
fryss avatar
 
Reg.datum: Jul 2011
Inlägg: 1 851
Föredrar ni att köra block med olika reps, typ 3-4 veckor 8-10, 3-4 veckor 4-6 osv?

Just nu blandar jag allt från 2-8 reps inom samma vecka men det kanske inte gör någon större skillnad?
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av HopplösDeff Visa inlägg
ska man behöva suga *** för lite vägledning här ?
frys är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-11-08, 11:35   #1048
exevision
Registered User
 
exevisions avatar
 
Reg.datum: Jan 2011
Inlägg: 6 800
Citat:
Ursprungligen postat av frys Visa inlägg
Föredrar ni att köra block med olika reps, typ 3-4 veckor 8-10, 3-4 veckor 4-6 osv?

Just nu blandar jag allt från 2-8 reps inom samma vecka men det kanske inte gör någon större skillnad?
Har diskuterats lite om det i denna tråd.
http://www.kolozzeum.com/forum/showt...ck#post7660574
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av Wormzie Visa inlägg
det enda man kan säga säkert är att om gasp-linnet är på kör man med byggarsplit

Senast redigerad av exevision den 2017-11-08 klockan 11:41.
exevision är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-11-08, 14:17   #1049
ceejay
å nej, måste man komma på en ny text igen
 
ceejays avatar
 
Reg.datum: Oct 2007
Ort: uppsala
Inlägg: 20 086
Mjölka gainsen så mycket du kan. Gör du fortfarande ökningar med ett visst antal reps, fortsätt. Tidsbegränsningar hindrar bara gainsen Föredrar alltså att hålla mig inom ett visst spann.
__________________
Ceejay's träningsjournal!
ceejay är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-11-08, 19:51   #1050
lanzal
Registered User
 
lanzals avatar
 
Reg.datum: Aug 2008
Ort: Trosa / Linköping
Inlägg: 1 277
Citat:
Ursprungligen postat av ceejay Visa inlägg
Mjölka gainsen så mycket du kan. Gör du fortfarande ökningar med ett visst antal reps, fortsätt. Tidsbegränsningar hindrar bara gainsen Föredrar alltså att hålla mig inom ett visst spann.
Jag var mer i tankarna att man inte ska rusha snabbt in i väggen utan istället gå långsamt emot den :P att om man mjölkar gains för fort så når man platån fortare medan en person som tar det mer långsamt kommer ha platån lite längre fram än personen som stressade in i den.. men du är ju 1000 gånger starkare än mig så jag kanske får revidera min åsikt!
__________________
http://www.kolozzeum.com/forum/showt...23#post3408823Min träningsjournal!
Citat:
Ursprungligen postat av pragmatist Visa inlägg
En god tumregel som man snabbt bör ta till sig i sin gymkarriär är att 90% av allt som "en kille på gymmet"/"en kompis" säger är helt fel, en grov överdrift/generalisering, eller saknar vetenskapliga belägg.
Tävlingspers: 245kg böj, 147,5kg bänk, 302,5 mark
lanzal är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 03:25.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)