Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gammal 2017-07-19, 19:48   #1006
Chorizo
Registered User
 
Chorizos avatar
 
Reg.datum: Sep 2013
Ort: West side
Inlägg: 1 130
Taktometer. Finns nog app.
__________________
Chorizo är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-07-21, 20:02   #1007
z_bumbi
Nallemoderator
 
z_bumbis avatar
 
Reg.datum: Feb 2002
Ort: Linköping
Inlägg: 36 676
Citat:
Ursprungligen postat av ATJL Visa inlägg
Nej, naturligtvis inte ersätta. Men jag undrar om det verkligen finns en direkt överförbarhet till bänken som är så stor,
Behöver den ha en direkt överförbarhet för att ha en plats i ett träningsprogram?

Citat:
Ursprungligen postat av 1x0 Visa inlägg
Ska man lära sig räkna? Blir förvirrande när en reppar.
Finns det ingen app som kan ge signal, typ känner av när stången ligger still och ger nedräkning/startsignal?
Testade idag att en kompis räknade till tre, fungerade faktiskt väldigt bra men tränar alltid ensam. :x
Det går att utföra det mekaniskt/elektroniskt men det är lättare att bara låta någon annan räkna så passa in träningen när det är någon annan på gymmet.
__________________
"The myth that women should not lift heavy is advanced only by women who fear effort and men who fear women." Eric Midkiff från misc.fitness.weights

"Your physiology doesn't care what your philosophy is"
z_bumbi är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-07-22, 08:28   #1008
ATJL
Registered User
 
Reg.datum: Apr 2011
Inlägg: 714
Om bänkstyrka är prio så känns det rimligt, så ja(?)
ATJL är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-07-31, 09:42   #1009
z_bumbi
Nallemoderator
 
z_bumbis avatar
 
Reg.datum: Feb 2002
Ort: Linköping
Inlägg: 36 676
Citat:
Ursprungligen postat av ATJL Visa inlägg
Om bänkstyrka är prio så känns det rimligt, så ja(?)
Jag tycker man kan kolla på det lite mer långsiktigt. Får man in en övning som tränar området muskulärt men som inte belastar leder, senfästen och muskelaktivering mm på exakt samma sätt så kan de flesta bygga mer muskler utan att det sliter lika mycket. Eftersom det inte sliter lika mycket kan man också få en högre återhämtning med liknande träningsvolym (eller högre träningsvolym men det är antagligen inte önskvärt hos så många). Kör man t ex redan bänk och bänkvarianter 3-5 gånger i veckan så tror jag det oftast finns en fördel med att minska den träningsvolymen för att få in något annat ett tag, sen kan man när viktiga tävlingar närmar sig fasa ut sådant som man inte tror ger direkt resultat och så börjar man om igen efter de tävlingarna.
OBS! Jag tycker självklart inte att man ska byta ut bänken helt utan det handlar om att ändra andelen under perioder.
__________________
"The myth that women should not lift heavy is advanced only by women who fear effort and men who fear women." Eric Midkiff från misc.fitness.weights

"Your physiology doesn't care what your philosophy is"
z_bumbi är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-07-31, 21:49   #1010
SantePierre
Registered User
 
Reg.datum: Aug 2016
Inlägg: 38
Någon som har generella tips för sumomarklyft? Har nyligen börjat lägga in det i min träning, men lyften känns som skit
SantePierre är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-07-31, 22:16   #1011
MackeJuve
Registered User
 
MackeJuves avatar
 
Reg.datum: Dec 2008
Inlägg: 10 821
Citat:
Ursprungligen postat av SantePierre Visa inlägg
Någon som har generella tips för sumomarklyft? Har nyligen börjat lägga in det i min träning, men lyften känns som skit
För egen del kändes de första passen skit, skit som i onaturligt. Ganska snart blev dock lyften mycket mer naturliga. Behöver olika mycket uppvärmning varje gång men varierande mängd av detta räcker:

Bredbenta böj(tror man kallar det sumoböj) med tänjning i bottenläget. Detta för ljumskarna och för att kunna komma ned i den position som jag vill.

Shoulder dislocations med kvastskaft. Detta för att kunna få bak axlarna ordentligt.

Är ingen styrkelyftare men van sumomarkare och känner igen mig i det du beskriver. Sammanfattat: kör mer sumo så släpper det säkert. Den dåliga känslan kanske kan bero på att du inte kommer i bra positioner, det jag beskrev ovan räcker för mig.

Skickat från min FRD-L09 via Tapatalk
__________________
Journal: Marklyft & löpning

10K: 37:55 100K: 9:49 100 miles: 18:08
MackeJuve är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-08-05, 19:00   #1012
waspen123
Registered User
 
Reg.datum: May 2013
Ort: Söderhamn
Inlägg: 423
Varför är jag så svag i mark o böj jämfört med bänken? Sure, har mer eller mindre permanenta skador i rygg o vänster ben, men som jag håller inom kontroll genom träning, och har precis kunnat börja köra ovannämnda övningar "seriöst". Men ändå, för typ 2-3 mån sedan när jag verkligen kunde börja köra med vikter så tog jag 140 i marken och 100 i böj, men ligger fortfarande kvar på dom vikterna än idag.
waspen123 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-08-05, 19:35   #1013
exevision
Registered User
 
exevisions avatar
 
Reg.datum: Jan 2011
Inlägg: 6 800
Citat:
Ursprungligen postat av waspen123 Visa inlägg
Varför är jag så svag i mark o böj jämfört med bänken? Sure, har mer eller mindre permanenta skador i rygg o vänster ben, men som jag håller inom kontroll genom träning, och har precis kunnat börja köra ovannämnda övningar "seriöst". Men ändå, för typ 2-3 mån sedan när jag verkligen kunde börja köra med vikter så tog jag 140 i marken och 100 i böj, men ligger fortfarande kvar på dom vikterna än idag.
Du har bristande teknik?
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av Wormzie Visa inlägg
det enda man kan säga säkert är att om gasp-linnet är på kör man med byggarsplit
exevision är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-08-05, 21:00   #1014
waspen123
Registered User
 
Reg.datum: May 2013
Ort: Söderhamn
Inlägg: 423
Citat:
Ursprungligen postat av exevision Visa inlägg
Du har bristande teknik?
Med tanke på att jag spenderade första året på gymmet med att bara köra rehab, stretch och lära in formen så känns det inte som så. Även om den kanske inte är perfekt då givetvis.
waspen123 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-08-05, 21:16   #1015
ceejay
å nej, måste man komma på en ny text igen
 
ceejays avatar
 
Reg.datum: Oct 2007
Ort: uppsala
Inlägg: 20 086
Citat:
Ursprungligen postat av waspen123 Visa inlägg
Med tanke på att jag spenderade första året på gymmet med att bara köra rehab, stretch och lära in formen så känns det inte som så. Även om den kanske inte är perfekt då givetvis.
Repsomfång?
Hur många set i veckan per övning?
Är seten utmanande?
Frekvens?
__________________
Ceejay's träningsjournal!
ceejay är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-08-05, 21:35   #1016
waspen123
Registered User
 
Reg.datum: May 2013
Ort: Söderhamn
Inlägg: 423
Citat:
Ursprungligen postat av ceejay Visa inlägg
Repsomfång?
Hur många set i veckan per övning?
Är seten utmanande?
Frekvens?
Brukar bli någon femma, 2a sen 1a. Börjar på 60, slutar med 120-140. I marken då, böj kör jag inte så ofta på senaste då han jag körde med är kvar på förra gymmet medans jag själv precis bytt.

Utmanande ja, även om vid mark&böj så kör jag aldrig mer än 80-90% av vad jag känner att jag har i mig.

Kommer gärna med video!
waspen123 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-08-05, 21:36   #1017
ceejay
å nej, måste man komma på en ny text igen
 
ceejays avatar
 
Reg.datum: Oct 2007
Ort: uppsala
Inlägg: 20 086
Citat:
Ursprungligen postat av waspen123 Visa inlägg
Brukar bli någon femma, 2a sen 1a. Börjar på 60, slutar med 120-140. I marken då, böj kör jag inte så ofta på senaste då han jag körde med är kvar på förra gymmet medans jag själv precis bytt.

Utmanande ja, även om vid mark&böj så kör jag aldrig mer än 80-90% av vad jag känner att jag har i mig.

Kommer gärna med video!
Då återstår antal set per vecka och frekvens.
__________________
Ceejay's träningsjournal!
ceejay är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-08-05, 21:52   #1018
1x0
Wall of text
 
1x0s avatar
 
Reg.datum: Dec 2008
Inlägg: 5 048
Citat:
Ursprungligen postat av waspen123 Visa inlägg
brukar bli någon femma, 2a sen 1a. Börjar på 60, slutar med 120-140. I marken då, böj kör jag inte så ofta på senaste då han jag körde med är kvar på förra gymmet medans jag själv precis bytt.

utmanande ja, även om vid mark&böj så kör jag aldrig mer än 80-90% av vad jag känner att jag har i mig.

Kommer gärna med video!
? Så du skippar benträningen för du inte vågar böja själv?
1x0 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-08-05, 21:56   #1019
ceejay
å nej, måste man komma på en ny text igen
 
ceejays avatar
 
Reg.datum: Oct 2007
Ort: uppsala
Inlägg: 20 086
om vi säger såhär, ena killen jag kör med ligger på den låga sidan i antal set i veckan med 12 set vardera i böj bänk mark. Han har gjort bra gains.
__________________
Ceejay's träningsjournal!
ceejay är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-08-06, 06:58   #1020
exevision
Registered User
 
exevisions avatar
 
Reg.datum: Jan 2011
Inlägg: 6 800
Citat:
Ursprungligen postat av waspen123 Visa inlägg
Med tanke på att jag spenderade första året på gymmet med att bara köra rehab, stretch och lära in formen så känns det inte som så. Även om den kanske inte är perfekt då givetvis.
Man kan lätt lura sig själv. Men du kan så klart ha en bra teknik.
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av Wormzie Visa inlägg
det enda man kan säga säkert är att om gasp-linnet är på kör man med byggarsplit
exevision är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 07:00.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)