Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Träning - Vikter & Kondition

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2016-10-26, 16:20   #376
hurril
Registered Useless
 
hurrils avatar
 
Reg.datum: Mar 2011
Ort: Broumma
Inlägg: 5 275
Citat:
Ursprungligen postat av Gerdler Visa inlägg
Det är inte bara ordsallader som branschen är smockfull av. "Detta låter fränt så det måste fungera" är ett bra uttryck tycker jag. Jag lånar det för att beskriva varför 5x5 är det populäraste setXreps-upplägget och 3x3 är det näst populäraste. Det är något med symmetrin att det är samma siffra på var sida som spelar ett spratt i folks hjärnor. Sen går det naturligtvis att träna så men symmetrin är det som gör att det kommer vara sjuttio gånger fler personer i världen som kör 5x5 i knäböj än det kommer vara som kör 4x5, 5x4, 5x6 eller 6x5. Samtidigt finns det inget som säger att det är bättre på något sätt. Det är kanske 3x11 som är det optimala upplägget, oavsett mål, men det vet ingen för att ingen har testat.
Ja! Det är mycket jakt efter symmetri och raka led alltid.

Citat:
Ursprungligen postat av ceejay Visa inlägg
Tack för dina tankar
Nu känner jag mig som en newbie som gillar att ställa frågor. Men.
Du vet säkert hur janne salmela tränar ju nu, Väldigt DUP-aktigt 3-4 dagar i veckan.
5x5 i böj bänk mark 1 gång i veckan vardera

Så ett pass kan bli:
5x5 bänk
4x8 böj
3x10 mark

sedan nästa pass
5x5 böj
5x10 bänk
4x8 mark

osv osv. Med en sorts inbyggd progression, det spelar väl ingen större roll vad man väljer.

Vad tycker du om sådan träning?
Jag gillar att du ställer frågor. Du verkar vara en öppen person. En mycket bra egenskap i träningssammanhang. Märker själv att jag låser mig mycket inför den här videoserien bara t ex; att jag gör det roar mig =)

Han säger mycket vettigt faktiskt.

Ja, Salmelas upplägg tycker jag ser genomvettigt ut. Det är mer reps i setten än jag brukar lägga upp och spontant är jag skeptisk. Men samtidigt har jag, på senaste, börjat köra mer set på det viset och jag tycker mig märka att det går lite bättre. Muskelmassan verkar öka lite mer av det men även tekniken anpassas lite. När man reppar och blir slut så känner man lite tydligare var man har sin kraft. Åtminstone i bänken verkar detta fungera för mig - har inte testat 10:or i böj eller mark

EDIT: orsaken till att jag gillar 10:or (mer) där är för att det sker typ hela tiden, hyffsat parallellt med styrketräning (som i träning för styrka!) Kopplar man ihop det smart så får man inte det där problemet med att man först tränar för lätt och sen för tungt.
__________________
Elitträning för styrkelyft i Team 9001.

Senast redigerad av hurril den 2016-10-26 klockan 16:21.
hurril är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2016-10-26, 18:11   #377
svenbanan
Banned User
 
Reg.datum: Jan 2012
Inlägg: 10 099
Citat:
Ursprungligen postat av hurril Visa inlägg
För grejen är muskeln (och nervsystemet) utvecklas rent fysiskt olika av benspark och tävlingsknäböj exempelvis. Detta är djupt vatten för mig men tydligen byggs muskelfibrerna upp olika, beroende på hur de triggats att hypertrofera.
Vafalls? Är det här allmänt vedertaget? Att CNS utvecklas annorlunda av benspark jämfört med knäböj är det väl ingen aom höjer på ögonbrynen över, men det sker alltså nåt annorlunda i musklerna också?

Är det jag som är helt pantad, eller är detta nåt nytt?
svenbanan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2016-10-26, 19:30   #378
Leifallan
Registered User
 
Leifallans avatar
 
Reg.datum: Apr 2008
Inlägg: 1 400
Citat:
Ursprungligen postat av hurril Visa inlägg

Så min kritik är att information som i sig står på rätt luddiga ben uttrycks tvärsäkert och på ett sätt som är menat att kännas som invecklat och väldigt vetenskapligt. (Räkna hur många gånger han säger scientific hela tiden.)


Är inte detta väldigt signifikant för dem over there över lag?


Sent from my iPhone using Tapatalk
__________________
Every single rep of every single workout, should be treated with the attention that you would have the Olympic final.

Kirksman
Leifallan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2016-10-26, 21:34   #379
hurril
Registered Useless
 
hurrils avatar
 
Reg.datum: Mar 2011
Ort: Broumma
Inlägg: 5 275
Citat:
Ursprungligen postat av svenbanan Visa inlägg
Vafalls? Är det här allmänt vedertaget? Att CNS utvecklas annorlunda av benspark jämfört med knäböj är det väl ingen aom höjer på ögonbrynen över, men det sker alltså nåt annorlunda i musklerna också?

Är det jag som är helt pantad, eller är detta nåt nytt?
Jag kan ha missförstått något men jag har förstått det så. Att musklerna utvecklas olika är helt klart vedertaget men hur stor skillnad det gör är en annan fråga.
__________________
Elitträning för styrkelyft i Team 9001.
hurril är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2016-10-26, 21:47   #380
svenbanan
Banned User
 
Reg.datum: Jan 2012
Inlägg: 10 099
Citat:
Ursprungligen postat av hurril Visa inlägg
Jag kan ha missförstått något men jag har förstått det så. Att musklerna utvecklas olika är helt klart vedertaget men hur stor skillnad det gör är en annan fråga.
Vilken typ av skillnader handlar det om då?

Får man långa muskler av att göra högreps på låga vikter kanske?
svenbanan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2016-10-26, 21:49   #381
hurril
Registered Useless
 
hurrils avatar
 
Reg.datum: Mar 2011
Ort: Broumma
Inlägg: 5 275
Citat:
Ursprungligen postat av svenbanan Visa inlägg
Vilken typ av skillnader handlar det om då?

Får man långa muskler av att göra högreps på låga vikter kanske?
Nej det handlar om uppbyggnaden av fiberna på lägsta nivå typ. Var länge sen jag läste artikeln men konkret innebär det t ex att förmågan att utveckla kraft är specifik till det ROM en given muskel används i och även hur kraftprofilen ser ut. (Med ROM menar jag vinkelomfång kring en led.)
__________________
Elitträning för styrkelyft i Team 9001.
hurril är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2016-10-26, 21:51   #382
svenbanan
Banned User
 
Reg.datum: Jan 2012
Inlägg: 10 099
Citat:
Ursprungligen postat av hurril Visa inlägg
Nej det handlar om uppbyggnaden av fiberna på lägsta nivå typ. Var länge sen jag läste artikeln men konkret innebär det t ex att förmågan att utveckla kraft är specifik till det ROM en given muskel används i och även hur kraftprofilen ser ut. (Med ROM menar jag vinkelomfång kring en led.)
Intressant.
svenbanan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2016-10-26, 21:53   #383
BengtBurk
Registered User
 
BengtBurks avatar
 
Reg.datum: Nov 2008
Inlägg: 869
Givetvis kan man få grenspecifika adaptioner även i perifera nervsystemet och muskeln i sig. Endast motorenheterna som rekryteras kommer få ett stimuli för att adaptera sig, beroende på stimuli kommer motorenheten med dess muskelfibrer anpassa sig därefter. Det som är intressant är att olika motorenheter kopplas in beroende på vilken övning man utför. Det utgör grunden för den specifika adaptionen och det är därför regional hypertrofi är möjligt. Som hurril sedan är inne på kommer man dessutom framför allt bli stark i det rörelseomfång man tränar men en ökad muskelmassa kommer, oavsett om den fått sin tillväxt genom ett stort eller litet ROM, kunna bidra till ökad kraftutveckling oavsett vilken vinkel den arbetar.
BengtBurk är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2016-10-26, 21:59   #384
hurril
Registered Useless
 
hurrils avatar
 
Reg.datum: Mar 2011
Ort: Broumma
Inlägg: 5 275
Citat:
Ursprungligen postat av BengtBurk Visa inlägg
Givetvis kan man få grenspecifika adaptioner även i perifera nervsystemet och muskeln i sig. Endast motorenheterna som rekryteras kommer få ett stimuli för att adaptera sig, beroende på stimuli kommer motorenheten med dess muskelfibrer anpassa sig därefter. Det som är intressant är att olika motorenheter kopplas in beroende på vilken övning man utför. Det utgör grunden för den specifika adaptionen och det är därför regional hypertrofi är möjligt. Som hurril sedan är inne på kommer man dessutom framför allt bli stark i det rörelseomfång man tränar men en ökad muskelmassa kommer, oavsett om den fått sin tillväxt genom ett stort eller litet ROM, kunna bidra till ökad kraftutveckling oavsett vilken vinkel den arbetar.
Ja bidra till ökad: ja, frågan är om det inte var så att någon av de nya studierna visar att ökningen är större i det ROM den, så att säga, skaffats.

Här snackar vi ändå i en given muskel. En lite större ökning i en del av en viss leds ROM förstärks fint av andra muskler som samarbetar i samma komplexa rörelse dessutom. Och så direkta och indirekta stabilatorer ovanpå det så kan skillnaden bli väldigt stor mellan specifikt och icke-specifik träning.
__________________
Elitträning för styrkelyft i Team 9001.
hurril är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2016-10-26, 22:04   #385
svenbanan
Banned User
 
Reg.datum: Jan 2012
Inlägg: 10 099
Jag som trott att den specifika adaptionen i princip bara hände i nervsystemet.
svenbanan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2016-10-26, 22:53   #386
Gober
Surgubbe
 
Gobers avatar
 
Reg.datum: Feb 2010
Inlägg: 5 511
Tankar angående stopp i bänkpress. Jag kör Josefs program vilket är allt mellan 2-20 rep. Tjänar jag något på stopp, bör jag lägga in det ibland och i så fall varför? Jag ska inte tävla, är bara ute efter mest effektivitet i styrka och massa.
Gober är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2016-10-26, 23:33   #387
Gerdler
Bleksvag, fet och osymmetrisk
 
Reg.datum: Jul 2015
Inlägg: 1 638
Citat:
Ursprungligen postat av Gober Visa inlägg
Tankar angående stopp i bänkpress. Jag kör Josefs program vilket är allt mellan 2-20 rep. Tjänar jag något på stopp, bör jag lägga in det ibland och i så fall varför? Jag ska inte tävla, är bara ute efter mest effektivitet i styrka och massa.
Jag är som du, tävlar ej men vill ha styrka och massa, och jag tror att stopp har sin plats. Dels för variationen och dels för att ta bort stretchreflexen och därmed lägga fokus i bottnen av lyftet som kan vara den begränsande delen av lyftet.

Nu är jag kanske helt ute och cyklar, är rätt kass på bänk i mitt eget tycke, men det är i varje fall en hastigt hopkommen beskrivning på hur jag tänker på ett ungefär.
Gerdler är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2016-10-27, 04:28   #388
Robbles
Registered User
 
Robbless avatar
 
Reg.datum: Mar 2009
Inlägg: 483
Citat:
Ursprungligen postat av Gober Visa inlägg
Tankar angående stopp i bänkpress. Jag kör Josefs program vilket är allt mellan 2-20 rep. Tjänar jag något på stopp, bör jag lägga in det ibland och i så fall varför? Jag ska inte tävla, är bara ute efter mest effektivitet i styrka och massa.
Vissa personer brukar uppleva att axlarna mår bättre av att köra med stopp. Men vid så pass höga reps kan det vara skönare att köra tng. Jag tror inte det spelar så stor roll när du inte ska tävla förutsatt att du inte studsar eller på annat sätt försämrar tekniken.
Robbles är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2016-10-27, 04:36   #389
Robbles
Registered User
 
Robbless avatar
 
Reg.datum: Mar 2009
Inlägg: 483
Citat:
Ursprungligen postat av Gerdler Visa inlägg
Dels för variationen och dels för att ta bort stretchreflexen
Om du är ute efter att minska stretchreflexen tror jag du måste köra rätt så långa pauser eller t bort anspänningen helt som i pinbänk.
Robbles är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2016-10-27, 08:39   #390
Gober
Surgubbe
 
Gobers avatar
 
Reg.datum: Feb 2010
Inlägg: 5 511
Dum fråga kanske, men tng? Vad betyder det? "Touch and go? Jag har hittills lagt in stopp ibland i syfte att verkligen köra kontrollerat och inbillat mig att det bygger lite extra styrka i bottenläget.
Gober är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 21:04.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)