Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Träning - Vikter & Kondition

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2019-09-04, 12:04   #1
King Grub
Chefsarkitekt Oljebyxor
 
King Grubs avatar
 
Reg.datum: Mar 2002
Ort: Norrtälje
Inlägg: 78 282
Större muskelaktivering av att träna biceps med olika vinklar

Citat:
There is a paucity of data on how manipulating joint angles during isolation exercises may impact overall session muscle activation and volume load in resistance-trained individuals. We investigated the acute effects of varying glenohumeral joint angle on the biceps brachii with a crossover repeated measure design with three different biceps curls. One session served as the positive control (CON), which subjects performed 9 sets of bicep curls with their shoulder in a neutral position. The experimental condition (VAR), varied the glenohumeral joint angle by performing 3 sets in shoulder extension (30°), 3 sets neutral (0°), and 3 sets in flexion (90°). Volume load and muscle activation (EMG) were recorded during the training sessions. Muscle swelling and strain were assessed via muscle thickness and echo-intensity responses at pre, post, 24 h, 48 h, and 72 h. There were no significant differences between conditions for most dependent variables. However, the overall session EMG amplitude was significantly higher (p = 0.0001) in VAR compared to CON condition (95%-CI: 8.4% to 23.3%). Our findings suggest that varying joint angles during resistance training (RT) may enhance total muscle activation without negatively affecting volume load within a training session in resistance-trained individuals.
The Effects of Varying Glenohumeral Joint Angle on Acute Volume Load, Muscle Activation, Swelling, and Echo-Intensity on the Biceps Brachii in Resistance-Trained Individuals. Sports, 2 August 2019.

https://www.mdpi.com/2075-4663/7/9/204/htm
__________________


Angående PM-rådgivning!
King Grub är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-09-04, 13:23   #2
Sheogorath
Förslag?
 
Sheogoraths avatar
 
Reg.datum: Aug 2004
Ort: Malmö
Inlägg: 23 774
Har du tillgång till artikeln så att du kan se om båda "modifierade" utgångslägena påverkar "overall EMG-amplitude", eller om det mest är en av vinklarna som bidrar?

Jag misstänker att flexionsutgångsläge som i preachercurl är undermåligt för biceps medan extensionsutgångsläge som i hantelcurl från lutande bänk är väldigt effektivt.
__________________
Jag ger inte sjukgymnastisk rådgivning via PM. Om vi etablerat en vårdrelation svarar jag inte på PM som rör din skada: Ring mig på arbetstid.

Citat:
Ursprungligen postat av eternallord Visa inlägg
Det krävs en bildad person för att reservera sin åsikt när man inte är tillräckligt påläst.
Sheogorath är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-09-04, 13:34   #3
King Grub
Chefsarkitekt Oljebyxor
 
King Grubs avatar
 
Reg.datum: Mar 2002
Ort: Norrtälje
Inlägg: 78 282
Artikeln är gratis. Länken går direkt till fullängdsartikeln.
__________________


Angående PM-rådgivning!
King Grub är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-09-04, 13:37   #4
Sheogorath
Förslag?
 
Sheogoraths avatar
 
Reg.datum: Aug 2004
Ort: Malmö
Inlägg: 23 774
Citat:
Ursprungligen postat av King Grub Visa inlägg
Artikeln är gratis. Länken går direkt till fullängdsartikeln.
Uuups, ja det hade ju varit rätt enkelt att se själv Ska se om jag kan klura ut något eller om de hela tiden klumpat samman de tre varianterna till "VAR".
__________________
Jag ger inte sjukgymnastisk rådgivning via PM. Om vi etablerat en vårdrelation svarar jag inte på PM som rör din skada: Ring mig på arbetstid.

Citat:
Ursprungligen postat av eternallord Visa inlägg
Det krävs en bildad person för att reservera sin åsikt när man inte är tillräckligt påläst.
Sheogorath är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-09-04, 14:00   #5
Razmuz
Registered User
 
Reg.datum: Aug 2019
Inlägg: 9
ATHLEAN-X på YouTube har en hel del vettig information. Hans resultat talar också för sig själv.
Razmuz är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-09-04, 17:24   #6
Ett Orm
Silver lifter
 
Ett Orms avatar
 
Reg.datum: Jun 2011
Ort: Mitt i Sverige, lite åt sidan..
Inlägg: 2 618
Citat:
Ursprungligen postat av Razmuz Visa inlägg
ATHLEAN-X på YouTube har en hel del vettig information. Hans resultat talar också för sig själv.
Hans resultat säger ingenting om den saken. Inget alls.
Ett Orm är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-09-04, 19:35   #7
Razmuz
Registered User
 
Reg.datum: Aug 2019
Inlägg: 9
Citat:
Ursprungligen postat av Ett Orm Visa inlägg
Hans resultat säger ingenting om den saken. Inget alls.
Que!?
Razmuz är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-09-04, 19:38   #8
EagleEye
Banned User
 
Reg.datum: Jun 2019
Inlägg: 212
Han har lågt kroppsfett uppenbarligen men hur mycket muskelmassa har han? Längd och vikt?

Jag tycker inte han ser imponerade ut. Men hans videos är pedagogiska, det måste man ge han.
EagleEye är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-09-04, 19:46   #9
Bandid0
Registered User
 
Bandid0s avatar
 
Reg.datum: Aug 2013
Inlägg: 1 618
Citat:
Ursprungligen postat av EagleEye Visa inlägg
Jag tycker inte han ser imponerade ut.
Vissa imponeras av fysiker som går att uppnå odopad. Uppenbarligen inte du.
Bandid0 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-09-04, 19:49   #10
EagleEye
Banned User
 
Reg.datum: Jun 2019
Inlägg: 212
Säger han att är odopad? Då sätter det förstås saken i ett annat perspektiv. Men han är ju fortfarande inte grov. Med vanliga kläder skulle han bara se smal ut. Visserligen vältränad och sund men ändå smal. Inte grov som en kroppsbyggare. Och det är vad jag imponeras av.
EagleEye är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-09-04, 21:00   #11
Bandid0
Registered User
 
Bandid0s avatar
 
Reg.datum: Aug 2013
Inlägg: 1 618
Citat:
Ursprungligen postat av EagleEye Visa inlägg
Säger han att är odopad? Då sätter det förstås saken i ett annat perspektiv. Men han är ju fortfarande inte grov. Med vanliga kläder skulle han bara se smal ut. Visserligen vältränad och sund men ändå smal. Inte grov som en kroppsbyggare. Och det är vad jag imponeras av.
Nej man vet aldrig om någon är dopad. Men den sortens grovhet som du nog är ute efter har mer med benstomme att göra. En person med smala axlar och proportioner på skelettet kan aldrig bli bred.
Bandid0 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-09-04, 21:42   #12
Langster
Ninja
 
Langsters avatar
 
Reg.datum: Apr 2001
Ort: Enköping
Inlägg: 5 298
Citat:
Ursprungligen postat av Razmuz Visa inlägg
Que!?
Att han förespråkar träning av biceps i olika vinklar, säger något om hans kunskap i ämnet, men det har antagligen väldigt lite med hans egna resultat att göra. Man kan ALDRIG förvänta sig ett visst resultat av ett visst sätt att träna.
Det enda man kan förvänta sig är att man får ett resultat av att träna.
__________________
Om det vore ett piller skulle jag äta det.

30-års journalen

Senast redigerad av Langster den 2019-09-04 klockan 21:47.
Langster är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-09-04, 22:40   #13
ChuckTesta
Nope! Chuck Testa
 
ChuckTestas avatar
 
Reg.datum: Sep 2011
Inlägg: 674
Brosciece: 1
ChuckTesta är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-09-04, 23:05   #14
Razmuz
Registered User
 
Reg.datum: Aug 2019
Inlägg: 9
Citat:
Ursprungligen postat av Langster Visa inlägg
Att han förespråkar träning av biceps i olika vinklar, säger något om hans kunskap i ämnet, men det har antagligen väldigt lite med hans egna resultat att göra. Man kan ALDRIG förvänta sig ett visst resultat av ett visst sätt att träna.
Det enda man kan förvänta sig är att man får ett resultat av att träna.
Han lever som han lär. Han förklarar detta i flertalet filmer, bla att han fått dåliga gener av sina föräldrar, svag och kort pappa, och ännu kortare och svagare mamma. Han har lärt sig själv hur han ska träna, äta etc, allt började hemma i pojkrummet med ett par hantlar. Ser man på hans fysik så inser man att han vet vad han pratar om. Man kan ju fundera på hur han hade sett ut med bra gener.

Citat:
Ursprungligen postat av EagleEye Visa inlägg

Jag tycker inte han ser imponerade ut.
Han tränar inte för att bli ett hus utan för sitt egna program, ATHLEAN-X. Notera ordet lean, vilket han verkligen är, med en hel del muskelmassa.

Släng upp en bild på dig själv så vi får se hur man ska se ut.
Razmuz är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-09-04, 23:27   #15
pezrulezhaakon
Registered User
 
pezrulezhaakons avatar
 
Reg.datum: May 2012
Inlägg: 6 637
Det var ju inte så förvånande studieresultat..
En muskel som har flera funktioner, och passerar mer än en led..
__________________
Vad som inte är personangrepp:
Ett sakligt yttrande om att någon har fel i sak eller har agerat felaktigt är inte personangrepp.
Att i hövlig ton ställa en relevant fråga till någon om dennes agerande.
http://sv.wikipedia.org/wiki/Argumen...tum_ad_hominem
pezrulezhaakon är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 03:38.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)