Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gammal 2016-12-20, 13:34   #31
Spunken
Bulimi & alzheimers.
 
Spunkens avatar
 
Reg.datum: Apr 2006
Inlägg: 1 493
Citat:
Ursprungligen postat av blåvitt Visa inlägg
Klättercenter vid Telefonplan är typ i världsklass vad det gäller väggarna, men den galet kunniga och trevliga personalen och stämningen på klätterverket gör att jag nästan enbart klättrar där. Klätterverket fo lajf. Testa det om du får chansen någon gång, gärna när det inte är så mycket folk där.

Äsch, allt du behöver då är en sele som kostar typ 300 spänn! Höjdrädslan släpper om man övar lite fall under kontrollerade omständigheter, bara att träna bort Personligen föredrar iofs jag också bouldering, men jag är så dynamisk när jag bouldrar att topprep nog är bra för mig sett till ren uthållighet.

Vilken stil har folk i tråden på sin klättring btw?
Ska kolla upp klätterverket!

Haha vilken stil!? Finns det vedertagna stilar eller får man beskriva efter bästa förmåga? Jag skulle nog säga att jag förlitar mig mycket på råstyrka i överkroppen. Ibland känns det som att jag hade kunnat kapa av mig fötterna nästan

Skulle också behöva klättra topprep eller ledklättring bara för uthålligheten.
__________________
Som huggen ur granit, allmänt hård fysträning och en del cykling.
Spunken är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2016-12-20, 22:26   #32
blåvitt
Aspirerande apa
 
Reg.datum: Nov 2015
Ort: Östersund
Inlägg: 1 789
Asså vad det gäller vedertagna stilar så brukar man väl prata om dynamisk vs statisk klättring, typ Ondra kontra Honnold. Men var mer ute efter beskrivningar efter bästa förmåga ^^
blåvitt är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2016-12-21, 08:16   #33
Spunken
Bulimi & alzheimers.
 
Spunkens avatar
 
Reg.datum: Apr 2006
Inlägg: 1 493
Citat:
Ursprungligen postat av blåvitt Visa inlägg
Asså vad det gäller vedertagna stilar så brukar man väl prata om dynamisk vs statisk klättring, typ Ondra kontra Honnold. Men var mer ute efter beskrivningar efter bästa förmåga ^^
Haha ok! I så fall skulle jag passa bättre i det dynamiska facket än det statiska
__________________
Som huggen ur granit, allmänt hård fysträning och en del cykling.
Spunken är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2016-12-21, 22:16   #34
G_lund
En påse med mos.
 
G_lunds avatar
 
Reg.datum: Feb 2006
Inlägg: 1 243
Kul med en klättertråd!

Jag klättrar några gånger per vecka i en liten boulderhall ute på landsbygden.
Väldigt mysig träningsform.
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av ceejay Visa inlägg
Ska till akuten strax när mobilen är laddad
G_lund är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2016-12-22, 11:33   #35
Lillleif
Registered User
 
Reg.datum: Sep 2010
Inlägg: 616
En småtrevlig observation från min sida angående att man ofta hör klättring ska vara väldigt belastande för fingrarna:

Jag har problem med ledinflammationer till och från och kan bli rätt stel i fingrarna och underarmarna av vanlig styrketräning. I de perioder jag klättrat mycket, både bouldering och utomhus, har mina underarmar och fingrar aldrig varit mjukare! För mig är klättring en otroligt skonsam träningsform eftersom man själv kan välja vilken del av kroppen man belastar hur mycket.
Lillleif är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2016-12-22, 11:42   #36
Bob90
?
 
Bob90s avatar
 
Reg.datum: Apr 2016
Inlägg: 3 683
Citat:
Ursprungligen postat av Lillleif Visa inlägg
En småtrevlig observation från min sida angående att man ofta hör klättring ska vara väldigt belastande för fingrarna:

Jag har problem med ledinflammationer till och från och kan bli rätt stel i fingrarna och underarmarna av vanlig styrketräning. I de perioder jag klättrat mycket, både bouldering och utomhus, har mina underarmar och fingrar aldrig varit mjukare! För mig är klättring en otroligt skonsam träningsform eftersom man själv kan välja vilken del av kroppen man belastar hur mycket.
Intressant.
Dock så inbillar jag mig att klättringen påverkar senor mer än leder.
Du kommer troligtvis hellre aldrig upp i den belastningen på fingerlederna i klättringen som du kanske gör med tumgrepp i marklyft misstänker jag.

Men jag håller med, tror klättring (typ lugn topprep) är ganska skonsam träning. Klättring är ju något extremt simpelt i sig, något vi verkligen är gjorda för att göra, det är så grundläggande och intuitivt på något sätt.
Vill nästan lova att alla barn/vuxna någon gång har klättrat på en ställning, vägg, ett träd eller liknande

Läste om en studie där de låter spädbarn hänga i en stång och de klarar av att hålla sin kroppsvikt uppe i ca 30 sekunder beroende på individ. Finns på tuben också men hittade inget bra klipp.
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av Diomedea exulans Visa inlägg
Det är nog helt enkelt inte min grej att upprepade gånger bli slängd i golvet så skallen och ryggen värker och att ha svettiga, håriga män som bänder runt mina armar, stryper mig och sitter på mitt ansikte.
Citat:
Ursprungligen postat av Yes Visa inlägg
Bob, jag vill ligga med dig.

Senast redigerad av Bob90 den 2016-12-22 klockan 11:46.
Bob90 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2016-12-22, 12:32   #37
blåvitt
Aspirerande apa
 
Reg.datum: Nov 2015
Ort: Östersund
Inlägg: 1 789
Citat:
Ursprungligen postat av Lillleif Visa inlägg
En småtrevlig observation från min sida angående att man ofta hör klättring ska vara väldigt belastande för fingrarna:

Jag har problem med ledinflammationer till och från och kan bli rätt stel i fingrarna och underarmarna av vanlig styrketräning. I de perioder jag klättrat mycket, både bouldering och utomhus, har mina underarmar och fingrar aldrig varit mjukare! För mig är klättring en otroligt skonsam träningsform eftersom man själv kan välja vilken del av kroppen man belastar hur mycket.
Jag känner samma sak, dras med lindrig reumatism och den känns inte av alls när jag klättrar för mycket. Risken för fingrarna ligger i att fingermusklerna stärks snabbare än ledband och senor, så om man inte är försiktig kan fingrarna bli så starka att de klarar av en belastning som får en sena att gå. Förvånansvärt vanligt tydligen.
blåvitt är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2016-12-22, 12:47   #38
Aping
Ny dag, nya tag.
 
Apings avatar
 
Reg.datum: Jun 2006
Inlägg: 479
Citat:
Ursprungligen postat av blåvitt Visa inlägg
Jag känner samma sak, dras med lindrig reumatism och den känns inte av alls när jag klättrar för mycket. Risken för fingrarna ligger i att fingermusklerna stärks snabbare än ledband och senor, så om man inte är försiktig kan fingrarna bli så starka att de klarar av en belastning som får en sena att gå. Förvånansvärt vanligt tydligen.
Fast att en fingersena (flexor) dras av ÄR extremt ovanligt. Pulleys däremot, de pajar oftare. Men det är nästan alltid i kombination med crimp, så har man disciplin att hålla sig från crimp så är risken minimal att man drar nåt, enligt min mening.
Aping är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2016-12-22, 12:49   #39
Lillleif
Registered User
 
Reg.datum: Sep 2010
Inlägg: 616
Citat:
Ursprungligen postat av blåvitt Visa inlägg
Jag känner samma sak, dras med lindrig reumatism och den känns inte av alls när jag klättrar för mycket. Risken för fingrarna ligger i att fingermusklerna stärks snabbare än ledband och senor, så om man inte är försiktig kan fingrarna bli så starka att de klarar av en belastning som får en sena att gå. Förvånansvärt vanligt tydligen.
Blåvitt: Lindrig reumatism här också, snudd på remission. Intressant att vi båda upplever att klättring fungerar bra, i kontrast till de utdaterade råden om vila och omvårdnad! :-)
Lillleif är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2016-12-22, 15:25   #40
blåvitt
Aspirerande apa
 
Reg.datum: Nov 2015
Ort: Östersund
Inlägg: 1 789
Citat:
Ursprungligen postat av Aping Visa inlägg
Fast att en fingersena (flexor) dras av ÄR extremt ovanligt. Pulleys däremot, de pajar oftare. Men det är nästan alltid i kombination med crimp, så har man disciplin att hålla sig från crimp så är risken minimal att man drar nåt, enligt min mening.
True, men det är fortfarande några månader utan klättring för de flesta efter en sån skada har jag för mig? För vissa är det någon vecka och för vissa tar det år. Fett ovärt.

Citat:
Ursprungligen postat av Lillleif Visa inlägg
Blåvitt: Lindrig reumatism här också, snudd på remission. Intressant att vi båda upplever att klättring fungerar bra, i kontrast till de utdaterade råden om vila och omvårdnad! :-)
Verkligen! Och även om det inte hade funkat så hade jag nog kört ändå, tycker att man hellre kan leva så normalt som möjligt tills sjukdomen tvingar ner en på knä istället för att knäa redan nu helt självmant. Min farfar som hade reumatism körde på den läkarordinerade vilan och slutade leva sitt liv helt och hållet redan när han var 24, trots att han hade kunnat klämma ut lite livsglädje fram till han var 35-40. Att se honom leva i det sovrum han levt i de senaste 40 åren påminde mer om att se en fånge på death row än att hälsa på sin farfar, så fuck vila och omvårdnad.
blåvitt är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2016-12-22, 15:41   #41
Aping
Ny dag, nya tag.
 
Apings avatar
 
Reg.datum: Jun 2006
Inlägg: 479
Citat:
Ursprungligen postat av blåvitt Visa inlägg
True, men det är fortfarande några månader utan klättring för de flesta efter en sån skada har jag för mig? För vissa är det någon vecka och för vissa tar det år. Fett ovärt.
[...]
Håller med, totalt ovärt, ville mest peppa på att man inte behöver vara särskilt orolig så länge man låter bli crimpfesten
Aping är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2016-12-23, 11:28   #42
Bob90
?
 
Bob90s avatar
 
Reg.datum: Apr 2016
Inlägg: 3 683
Gäller det inte överlag för artros och reumatism att den motion/träning som går att utföra faktiskt ger symtomlindring i många fall?
Antagligen för ökat blodflöde?
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av Diomedea exulans Visa inlägg
Det är nog helt enkelt inte min grej att upprepade gånger bli slängd i golvet så skallen och ryggen värker och att ha svettiga, håriga män som bänder runt mina armar, stryper mig och sitter på mitt ansikte.
Citat:
Ursprungligen postat av Yes Visa inlägg
Bob, jag vill ligga med dig.
Bob90 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2016-12-23, 17:57   #43
blåvitt
Aspirerande apa
 
Reg.datum: Nov 2015
Ort: Östersund
Inlägg: 1 789
Citat:
Ursprungligen postat av Bob90 Visa inlägg
Gäller det inte överlag för artros och reumatism att den motion/träning som går att utföra faktiskt ger symtomlindring i många fall?
Antagligen för ökat blodflöde?
Det tyckte inte min läkare, hon ordinerade handmassage, lite pensionärsförening två gånger i veckan och annars ta det lugnt. Blev väl inte värre av det, men klättringen gör typ tio ggr så mkt:
blåvitt är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2016-12-23, 21:01   #44
Bob90
?
 
Bob90s avatar
 
Reg.datum: Apr 2016
Inlägg: 3 683
Citat:
Ursprungligen postat av blåvitt Visa inlägg
Det tyckte inte min läkare, hon ordinerade handmassage, lite pensionärsförening två gånger i veckan och annars ta det lugnt. Blev väl inte värre av det, men klättringen gör typ tio ggr så mkt:
Jo att läkarvården inte vågar/kan ge den ordinationen förstår jag, men finns ju en del studier som pekar på det.

http://fyss.se/wp-content/uploads/20...tel_Artros.pdf som exempel. Dock sponsrad av "Yrkesföreningar för Fysisk Aktivitet", om man bryr sig om källkritik och det här med vem som står bakom studier egentligen
Bob90 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2016-12-25, 19:20   #45
blåvitt
Aspirerande apa
 
Reg.datum: Nov 2015
Ort: Östersund
Inlägg: 1 789
Citat:
Ursprungligen postat av Bob90 Visa inlägg
Jo att läkarvården inte vågar/kan ge den ordinationen förstår jag, men finns ju en del studier som pekar på det.

http://fyss.se/wp-content/uploads/20...tel_Artros.pdf som exempel. Dock sponsrad av "Yrkesföreningar för Fysisk Aktivitet", om man bryr sig om källkritik och det här med vem som står bakom studier egentligen
Hehe Oavsett sponsring så är det här verkligen en sjukdom där patienten själv känner bäst vad som funkar, och för mig är klättring utan tvekan den bästa medicinen!

Köpte f.ö. en crash pad idag. Upptäckte att jag bor runt hörnet från ungefär 500 etablerade boulderproblem så hade inte så mycket till val. Får hoppas på en torr vår!
blåvitt är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 15:42.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)