Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gammal 2019-04-05, 09:10   #37306
Bob90
?
 
Bob90s avatar
 
Reg.datum: Apr 2016
Inlägg: 3 683
Citat:
Ursprungligen postat av svenbanan Visa inlägg
Ifall du är helt desperat så kanske du kan göra en "skärm" av pappkortong som du skär till så den blir några millimeter större än glasrutan. När du trycker den på plats så klämms den då fast mot trälisterna som sitter runt fönsterrutan.

Det får ju inte vara några "veck" på kartongen (eftersom den då inte kan bli fastklämd) så det kanske inte går att använda gamla pappkartonger, utan du kanske blir tvungen att köpa nåt större helt sjok av papp nånstansifrån. Alternativt kanske du kan använda gamla kartonger och limma/tejpa förstärkning på baksidan där det varit veck eller där du skarvar ihop flera papplådor.

Alternativt använder du nåt annat material än papp. Jag har ett par små fönster i källaren som jag sätter frigolit för på sommrarna då jag gärna sover under jord. Nu minns jag inte var jag köpte den frigoliten, men det var ett stort "ark" på 1,5 X 1m (och typ 1cm tjock) eller nåt liknande.

Hittar du sådan frigolit så kommer det säkert funka klockrent även på större fönster. Den väger ju ingenting och är bättre än pappkartong på att kunna bli fastklämd.

Ett tredje alternativ kan vara att skruva in små krokar i varje hörn av fönstret (lämpligen inskruvade från utsidan av fönsterlisterna) och sy en "gardin" som har öljetter som man ka haka i på dessa krokar.
1:a och 2:a låter inte dumt. Jag har faktiskt funderat på att slakta några flyttkartonger och prova typ.

De där "arken verkar finnas på diverse byggvaruhus
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av Diomedea exulans Visa inlägg
Det är nog helt enkelt inte min grej att upprepade gånger bli slängd i golvet så skallen och ryggen värker och att ha svettiga, håriga män som bänder runt mina armar, stryper mig och sitter på mitt ansikte.
Citat:
Ursprungligen postat av Yes Visa inlägg
Bob, jag vill ligga med dig.
Bob90 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-04-05, 09:24   #37307
Diomedea exulans
Klår sin lillasyster i armbrytning
 
Diomedea exulanss avatar
 
Reg.datum: Dec 2012
Ort: Rīga
Inlägg: 11 020
Citat:
Ursprungligen postat av svenbanan Visa inlägg
Ifall du är helt desperat så kanske du kan göra en "skärm" av pappkortong som du skär till så den blir några millimeter större än glasrutan. När du trycker den på plats så klämms den då fast mot trälisterna som sitter runt fönsterrutan.
Eller tejpa upp med silvertejp.
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av skyffelmördarn Visa inlägg
Nu får din röv sota för din fåfänga.
Senast redigerad av Diomedea exulans; efter senaste träningspasset. Anledning: tränade
Diomedea exulans är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-04-05, 09:40   #37308
svenbanan
Banned User
 
Reg.datum: Jan 2012
Inlägg: 10 099
Citat:
Ursprungligen postat av Diomedea exulans Visa inlägg
Eller tejpa upp med silvertejp.
Det behövs inte om man är nogrann med passformen. Dessutom sitter ju silvertejp rätt hårt, vilket kanske inte är nån höjdare ifall man vill ta ner skärmen varje morgon.

Häftmassa skulle jag nog testat.
svenbanan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-04-05, 10:25   #37309
delta_mats
Illrar pillrar
 
delta_matss avatar
 
Reg.datum: Jul 2005
Ort: Skogen
Inlägg: 5 089
Varför inte bara köpa en rullgardin som du skruvar fast inne i fönsterkarmen? Menar, hur skabbigt ser det inte ut att trycka fast kartonger där?
__________________
NO FEAT IS BEYOND MY REACH, I WILL WRITE MY OWN DESTINY.

Cardio Freak With Science
En Svensk Klassiker 2019/2020
PB: Böj 185 kg. Bänk 137,5 kg. Mark 235 kg.
delta_mats är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-04-05, 10:27   #37310
Bob90
?
 
Bob90s avatar
 
Reg.datum: Apr 2016
Inlägg: 3 683
Citat:
Ursprungligen postat av Diomedea exulans Visa inlägg
Eller tejpa upp med silvertejp.
Citat:
Ursprungligen postat av svenbanan Visa inlägg
Det behövs inte om man är nogrann med passformen. Dessutom sitter ju silvertejp rätt hårt, vilket kanske inte är nån höjdare ifall man vill ta ner skärmen varje morgon.

Häftmassa skulle jag nog testat.
Ja silvertejp har också en tendens att lämna limrester efter sig, kan ta med sig lite färg etc. Även häftmassa kan nog lämna kvar rester eller missfärgningar (kanske finns bättre häftmassa nu för tiden, inte sett häftmassa sen grundskolan). Har turen att ha ganska djupa fönsternischar med utstickande "skiva", så kan nog ha en lätt lutning på det och något tungt i botten för att den inte ska glida.
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av Diomedea exulans Visa inlägg
Det är nog helt enkelt inte min grej att upprepade gånger bli slängd i golvet så skallen och ryggen värker och att ha svettiga, håriga män som bänder runt mina armar, stryper mig och sitter på mitt ansikte.
Citat:
Ursprungligen postat av Yes Visa inlägg
Bob, jag vill ligga med dig.
Bob90 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-04-05, 10:33   #37311
Lennix
Greppmongo
 
Lennixs avatar
 
Reg.datum: Jan 2014
Inlägg: 4 040
Citat:
Ursprungligen postat av Bob90 Visa inlägg
Tips på billig metod att mörklägga fönster utan att göra åverkan på väggar? Har ingen gardinstång och vill helst inte lägga tid, energi eller pengar köpa rullgardin, låna en vettig slagborr (är rejäl betong) och vill helst inte borra upp hål i väggen, eller dylikt.

Är tänkt att jag ska kunna "ta ner" eller "montera av och på" denna anordning eftersom jag bara vill ha nedsläckt för sömnens skull.

Tänker om man skulle ge sig på att tejpa ihop en skärm eller nåt av typ aluminiumfolie, men frågan är hur man gör en tillräckligt tålig och lätt ram bara :p

Edit: Jag har provat den klockrena, effektiva och billigaste lösningen med sån där "sovmask". Klarar inte av värmen eller känslan av att ha på den om jag ska kunna somna också.
Vad tror du om denna?
https://www.ikea.com/se/sv/catalog/products/90369507/
__________________
Greppträning och Styrkelyft

Det var en man vid namn Lennix, Armbrytning var hans passion; Men i varje kamp, Fick han alltid damp,
För han var svag som en citron -MasterChiefGPT

Senast redigerad av Lennix den 2019-04-05 klockan 10:36.
Lennix är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-04-05, 10:38   #37312
Diomedea exulans
Klår sin lillasyster i armbrytning
 
Diomedea exulanss avatar
 
Reg.datum: Dec 2012
Ort: Rīga
Inlägg: 11 020
Citat:
Ursprungligen postat av svenbanan Visa inlägg
Det behövs inte om man är nogrann med passformen. Dessutom sitter ju silvertejp rätt hårt, vilket kanske inte är nån höjdare ifall man vill ta ner skärmen varje morgon.

Häftmassa skulle jag nog testat.
Citat:
Ursprungligen postat av Bob90 Visa inlägg
Ja silvertejp har också en tendens att lämna limrester efter sig, kan ta med sig lite färg etc. Även häftmassa kan nog lämna kvar rester eller missfärgningar (kanske finns bättre häftmassa nu för tiden, inte sett häftmassa sen grundskolan). Har turen att ha ganska djupa fönsternischar med utstickande "skiva", så kan nog ha en lätt lutning på det och något tungt i botten för att den inte ska glida.
Sån där vit tejp som sitter löst då, sjukhustejp eller vad det heter?
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av skyffelmördarn Visa inlägg
Nu får din röv sota för din fåfänga.
Senast redigerad av Diomedea exulans; efter senaste träningspasset. Anledning: tränade
Diomedea exulans är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-04-05, 10:59   #37313
Akerhage
Horny user
 
Akerhages avatar
 
Reg.datum: Jan 2011
Ort: Gräddhyllan Göteborg
Inlägg: 360
Citat:
Ursprungligen postat av xan Visa inlägg
Långa låtar på 1h+ som fortsätter med samma flöde och gör att man hamnar i ett "sinnestillstånd", vad heter genren?
Brukar dra igång sådana här hemma på fredagkvällarna.


Akerhage är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-04-05, 11:06   #37314
Bob90
?
 
Bob90s avatar
 
Reg.datum: Apr 2016
Inlägg: 3 683
Citat:
Ursprungligen postat av delta_mats Visa inlägg
Varför inte bara köpa en rullgardin som du skruvar fast inne i fönsterkarmen? Menar, hur skabbigt ser det inte ut att trycka fast kartonger där?
Haha det är ju ingen permanentlösning :p
Vill bara minimera nedlagd tid nu under sluttampen i skolan. Avser att fixa till en mer permanent lösning under sommarlovet
Så vill inte göra några hål på i något nu på tillfällig lösning när jag inte vet om hålbilden stämmer med den mer permanenta lösningen sen.
Citat:
Ursprungligen postat av Lennix Visa inlägg
Det där skulle ju kunna vara något, ev klisterrester och dylikt syns ju inte lika mycket när det är monterat i "innertaket" sådär. Inte dumt!
Citat:
Ursprungligen postat av Diomedea exulans Visa inlägg
Sån där vit tejp som sitter löst då, sjukhustejp eller vad det heter?
Menar du kirurgtejp? Den sitter nog för löst istället i så fall
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av Diomedea exulans Visa inlägg
Det är nog helt enkelt inte min grej att upprepade gånger bli slängd i golvet så skallen och ryggen värker och att ha svettiga, håriga män som bänder runt mina armar, stryper mig och sitter på mitt ansikte.
Citat:
Ursprungligen postat av Yes Visa inlägg
Bob, jag vill ligga med dig.
Bob90 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-04-05, 11:57   #37315
Mental
Ölkonnässör
 
Mentals avatar
 
Reg.datum: Feb 2004
Ort: Stockholm...ish
Inlägg: 6 009
Maskeringstejp då? Den är ju gjort för att vara lätt att ta ned
__________________
Mental är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-04-05, 15:57   #37316
Akerhage
Horny user
 
Akerhages avatar
 
Reg.datum: Jan 2011
Ort: Gräddhyllan Göteborg
Inlägg: 360
Fan vad jag stör mig på småbarnsföräldrar! Deras jävla ungar är verkligen medelpunkten i Universum. Vagnen är KNÖK-full med såklart bara måste deras barnvagn och deras äckliga unge få plats ändå. Inte så dom kan vänta på nästa vagn inte, för deras barn går minsann före alla andra!
Edit borde väl varit i förbannad-tråden detta, men håller ni inte med? Spelar ingen roll hur fullt det är, dom skall ändå in och tvinga alla andra att flytta på sig ännu tajtare. suck
Akerhage är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-04-05, 16:02   #37317
Lafayette
Jag har frågat två år i rad, jag ger upp.
 
Lafayettes avatar
 
Reg.datum: Oct 2018
Inlägg: 519
Hear hear. Småungar är oftast vidriga. Fast småbarnsförälder är nästan lite värre.
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av StarkaUlf Visa inlägg
Livet är upp och ner, som en knäböj.
Lafayette är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-04-05, 16:17   #37318
Lipservice
Djup Trut
 
Lipservices avatar
 
Reg.datum: Mar 2013
Inlägg: 501
Prova bär ett barn ett par timmar istället för vagn

Edit: Håller dock med, mina barn är över "vagn-stadiet" så nu är man tillbaka på att störa sig på andra. Undvek alltid platser med mycket folk eller där jag vet det kommer bli trångt.
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av Pompere Visa inlägg
Bra böjt men säg till din kompis/passare att lära sig passa på riktigt. Tänkte han curla upp vikten ifall du skulle faila?..
Citat:
Ursprungligen postat av Yes Visa inlägg
I Sverige tävlar många kvinnor istället om truckflate-frisyrer, mansförakt och vildvuxen kroppsbehåring. Sen bitchas det utav helvete.

Senast redigerad av Lipservice den 2019-04-05 klockan 16:20.
Lipservice är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-04-05, 16:22   #37319
Bärsärk
 
Reg.datum: Apr 2015
Inlägg: 1 171
Citat:
Ursprungligen postat av Akerhage Visa inlägg
Fan vad jag stör mig på småbarnsföräldrar! Deras jävla ungar är verkligen medelpunkten i Universum. Vagnen är KNÖK-full med såklart bara måste deras barnvagn och deras äckliga unge få plats ändå. Inte så dom kan vänta på nästa vagn inte, för deras barn går minsann före alla andra!
Edit borde väl varit i förbannad-tråden detta, men håller ni inte med? Spelar ingen roll hur fullt det är, dom skall ändå in och tvinga alla andra att flytta på sig ännu tajtare. suck
En grej jag börjat störa mig på med småbarnsföräldrar är att de verkar tro att man måste ändra på så mycket för att man skaffar barn.

Man måste automatiskt ha en större bil och en större bostad "bara för att man har barn" när det egentligen inte finns någon logik i att skaffa större bil/hus förens efter flera år när barnet har blivit äldre och behöver eget rum/börjar få intressen som kräver lastutrymme os.v.

Det är ett barn liksom, för 150 år sedan sket man ut ungen på trägolvet i hallen och om han klarade sig den vintern eller inte det kunde man inte göra mycket åt.

Senast redigerad av Bärsärk den 2019-04-05 klockan 16:24.
Bärsärk är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-04-05, 16:51   #37320
Bob90
?
 
Bob90s avatar
 
Reg.datum: Apr 2016
Inlägg: 3 683
Äh, även om jag själv stör mig på föräldrar som kör fram sin barnvagn som en isbrytare i tid och otid så tycker jag de kanske får obefogat med skit på just bussen. Är ju mycket enklare för ett par studenter eller knegare än en ensam förälder som försöker hålla koll på sina skrikiga och hungriga små gulle-demoner.
Citat:
Ursprungligen postat av Mental Visa inlägg
Maskeringstejp då? Den är ju gjort för att vara lätt att ta ned
Frågan om det håller mer än en natt bara, beroende på vikten på "solskyddet" då. Maskeringstejp är ju inte särskilt starkt.
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av Diomedea exulans Visa inlägg
Det är nog helt enkelt inte min grej att upprepade gånger bli slängd i golvet så skallen och ryggen värker och att ha svettiga, håriga män som bänder runt mina armar, stryper mig och sitter på mitt ansikte.
Citat:
Ursprungligen postat av Yes Visa inlägg
Bob, jag vill ligga med dig.
Bob90 är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 14:36.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)