Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gammal 2019-03-28, 18:41   #37246
Rahf
Registered User
 
Rahfs avatar
 
Reg.datum: Feb 2007
Inlägg: 11 827
Citat:
Ursprungligen postat av delta_mats Visa inlägg
Man köper ju självklart Svenskt kött, helst närproducerat också. Allt annat är för snåla fattiglappar.
Tjaba! Snål fattiglapp här!
Rahf är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-03-28, 18:54   #37247
Yes
Banned User
 
Yess avatar
 
Reg.datum: Aug 2005
Inlägg: 5 382
Riktiga köttälskare köper sin egen Waguy och en japansk biffsamuraj som föder upp dem, mörar och lagrar till en cote du beef.
Yes är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-03-28, 20:05   #37248
delta_mats
Illrar pillrar
 
delta_matss avatar
 
Reg.datum: Jul 2005
Ort: Skogen
Inlägg: 5 089
Citat:
Ursprungligen postat av Rahf Visa inlägg
Tjaba! Snål fattiglapp här!
Djurplågare!
__________________
NO FEAT IS BEYOND MY REACH, I WILL WRITE MY OWN DESTINY.

Cardio Freak With Science
En Svensk Klassiker 2019/2020
PB: Böj 185 kg. Bänk 137,5 kg. Mark 235 kg.
delta_mats är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-03-28, 20:55   #37249
Akerhage
Horny user
 
Akerhages avatar
 
Reg.datum: Jan 2011
Ort: Gräddhyllan Göteborg
Inlägg: 360
Vad är problemet med irländskt kött då? Får kossorna där inte tillräckligt med kärlek innan dom dödas? Får dom inte gå fria? Eller varför skulle det vara någon skillnad? Transporten dålig för miljön? Jag åker kommunalt varje dag, kanske jämnar ut det hela.

Jag köper då inte svenskt kött för 3 gånger priset för jag är snål, jag kanske inte har råd att köpa svenskt, närproducerat kött för det är för dyrt. Jag gillar moder jord och jag källsorterar, pantar, slänger skräp i papperskorgar, är med på städdagar etc. Jag gillar också djur, vill hemskt gärna att dom skall ha det bra. Jag önskar jag var vegan, men älskar kött. Äter det varje dag, då har jag verkligen inte råd köpa en kotlett för 189kr/kg

Senast redigerad av Akerhage den 2019-03-28 klockan 20:57.
Akerhage är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-03-28, 21:04   #37250
rooz
Legimtimerad flaggstång
 
roozs avatar
 
Reg.datum: Aug 2008
Ort: Hos Mor & far
Inlägg: 9 962
Jag löste det genom att äta nästan enbart kyckling som animaliskt protein. Kycklingfärs från kronfågeln kostar nästan ingenting.
__________________
Citat:
Man vill bli älskad, i brist därpå beundrad, i brist därpå fruktad, i brist därpå avskydd och föraktad. Man vill ingiva människorna något slags känsla
rooz är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-03-28, 22:26   #37251
blåvitt
Aspirerande apa
 
Reg.datum: Nov 2015
Ort: Östersund
Inlägg: 1 789
Citat:
Ursprungligen postat av Akerhage Visa inlägg
Vad är problemet med irländskt kött då? Får kossorna där inte tillräckligt med kärlek innan dom dödas? Får dom inte gå fria? Eller varför skulle det vara någon skillnad? Transporten dålig för miljön? Jag åker kommunalt varje dag, kanske jämnar ut det hela.

Jag köper då inte svenskt kött för 3 gånger priset för jag är snål, jag kanske inte har råd att köpa svenskt, närproducerat kött för det är för dyrt. Jag gillar moder jord och jag källsorterar, pantar, slänger skräp i papperskorgar, är med på städdagar etc. Jag gillar också djur, vill hemskt gärna att dom skall ha det bra. Jag önskar jag var vegan, men älskar kött. Äter det varje dag, då har jag verkligen inte råd köpa en kotlett för 189kr/kg
Djurhållningslagarna är mkt slappare i Irland än i Sverige och djurhållningen ser ut därefter. Svenska kött- och mjölkkor har absolut ingen livskvalitet i de flesta av fallen men Irland är klart värre. De pumpas fulla av växthormoner och tvångsmatas med tub. Bor trångt som en godsvagn med judar i nazityskland. Hanteras sällan av människor mer än enstaka gånger i sina liv, robotar sköter det mesta.

Att åka kommunalt varje dag jämnar avsolut inte ut att äta kött varje dag. Rött kött är värst, kyckling är inte lika farligt ur miljösynpunkt men där är djurhållningen desto värre.

Att säga att man älskar moder jord och värnar om planeten samt är en djurvän är tyvärr inte förenligt med att regelbundet äta industrikött. Tycker du att de konsekvenser som dina matval har inte väger tyngre än ”jag älskar kött” så tyvärr, då är du ingen djurvän eller miljökämpe hur mkt du än försöker på andra fronter. Finns väldigt lättillgänglig information om detta.

De flesta veganer har ngn gång älskat kött, för att inte tala om ost. Jag åt skinkmacka i julas för första gången på fyra år och grät för hur gott det var. Men det väger inte tyngre än situationen jag skapar om jag äter det varje dag.

Man behöver inre bli vegan right out of the gate. Börja med att dra ner, så mkt du känner att du kan ä. Allt är bättre än inget


Mvh
blåvitt är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-03-28, 22:27   #37252
blåvitt
Aspirerande apa
 
Reg.datum: Nov 2015
Ort: Östersund
Inlägg: 1 789
Citat:
Ursprungligen postat av rooz Visa inlägg
Jag löste det genom att äta nästan enbart kyckling som animaliskt protein. Kycklingfärs från kronfågeln kostar nästan ingenting.
Om man som Åkerhage ser sig som djurvän kan detta vara problematiskt med tanke på de senaste vändorna runt deras fabrik på Öland...
blåvitt är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-03-29, 03:35   #37253
Akerhage
Horny user
 
Akerhages avatar
 
Reg.datum: Jan 2011
Ort: Gräddhyllan Göteborg
Inlägg: 360
Tanken är jag skall börja dra ner på köttätandet. Jag brkar laga mat på söndag. Oftast en karrebit, köttfärssås, ytterfile, fläskfile som jag tillagar så har jag samma köttbit måndag-fredag med keso på jobbet. Frukost är det knäckebröd o ost o middag hemma knäckebrld o typ ägg/ost. Ibland har jag fisk på jobbet hela veckan. Är allergisk mot fågelkött så kan inte äta kalkon, kyckling eller anka.

På helgerna lever jag på mackor o grogg.

Jag tror det handlar om lathet och fantasilöshet. Har ätit keso istället för potatis, ris eller pasta i 15 år nu. VARJE dag. Köper 3kg hinkar som räcker 2v på jobbet till min köttbit. Gör ibland en pastasallad för veckan. Då är det utan kött i iof. Har väl 5-7 rätter jag varvar veckorna med. Samma mat då varje dag.

Jag vet helt enkelt inte vad jag skulle kunna byta ut köttet mot. Hade nog kunnat tänka mig försöka sluta äta kött om jag har alternativ.

Senast redigerad av Akerhage den 2019-03-29 klockan 03:39.
Akerhage är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-03-29, 03:39   #37254
Diomedea exulans
Klår sin lillasyster i armbrytning
 
Diomedea exulanss avatar
 
Reg.datum: Dec 2012
Ort: Rīga
Inlägg: 11 020
Citat:
Ursprungligen postat av Akerhage Visa inlägg
Tanken är jag skall börja dra ner på köttätandet. Jag brkar laga mat på söndag. Oftast en karrebit, köttfärssås, ytterfile, fläskfile som jag tillagar så har jag samma köttbit måndag-fredag med keso på jobbet. Frukost är det knäckebröd o ost o middag hemma knäckebrld o typ ägg/ost. Ibland har jag fisk på jobbet hela veckan. Är allergisk mot fågelkött så kan inte äta kalkon, kyckling eller anka.

På helgerna lever jag på mackor o grogg.

Jag tror det handlar om lathet och fantasilöshet. Har ätit keso istället för potatis, ris eller pasta i 15 år nu. VARJE dag. Köper 3kg hinkar som räcker 2v på jobbet till min köttbit. Gör ibland en pastasallad för veckan. Då är det utan kött i iof. Har väl 5-7 rätter jag varvar veckorna med. Samma mat då varje dag.

Jag vet helt enkelt inte vad jag skulle kunna byta ut köttet mot. Hade nog kunnat tänka mig försöka sluta äta kött om jag har alternativ.
Testa sånt där "vegankött", gott och helt okej proteinhalt.
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av skyffelmördarn Visa inlägg
Nu får din röv sota för din fåfänga.
Senast redigerad av Diomedea exulans; efter senaste träningspasset. Anledning: tränade
Diomedea exulans är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-03-29, 03:40   #37255
Akerhage
Horny user
 
Akerhages avatar
 
Reg.datum: Jan 2011
Ort: Gräddhyllan Göteborg
Inlägg: 360
Citat:
Ursprungligen postat av Diomedea exulans Visa inlägg
Testa sånt där "vegankött", gott och helt okej proteinhalt.
Quorn? Tar gärna emot tips. Gärna då såklart under oxfile-priser.

Edit. Borde sova nu istället. Natti.

Senast redigerad av Akerhage den 2019-03-29 klockan 03:42.
Akerhage är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-03-29, 03:48   #37256
Diomedea exulans
Klår sin lillasyster i armbrytning
 
Diomedea exulanss avatar
 
Reg.datum: Dec 2012
Ort: Rīga
Inlägg: 11 020
Citat:
Ursprungligen postat av Akerhage Visa inlägg
Quorn? Tar gärna emot tips. Gärna då såklart under oxfile-priser.

Edit. Borde sova nu istället. Natti.
Har fan inte koll på vad de sorterna jag brukar köpa heter. Men bara gå till veganhyllan i frysdisken (de brukar ha allt på samma hylla) och kolla runt på köttersättningarna, kika på näringsvärdet.
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av skyffelmördarn Visa inlägg
Nu får din röv sota för din fåfänga.
Senast redigerad av Diomedea exulans; efter senaste träningspasset. Anledning: tränade
Diomedea exulans är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-03-29, 06:42   #37257
Lipservice
Djup Trut
 
Lipservices avatar
 
Reg.datum: Mar 2013
Inlägg: 501
Citat:
Ursprungligen postat av blåvitt Visa inlägg
Om man som Åkerhage ser sig som djurvän kan detta vara problematiskt med tanke på de senaste vändorna runt deras fabrik på Öland...
Har gjort Brandinspektion på Kronfågels "produktions-linje" i Valla... Är kyckling allergiker och tänker fan fortsätta med det!
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av Pompere Visa inlägg
Bra böjt men säg till din kompis/passare att lära sig passa på riktigt. Tänkte han curla upp vikten ifall du skulle faila?..
Citat:
Ursprungligen postat av Yes Visa inlägg
I Sverige tävlar många kvinnor istället om truckflate-frisyrer, mansförakt och vildvuxen kroppsbehåring. Sen bitchas det utav helvete.
Lipservice är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-03-29, 07:44   #37258
Akerhage
Horny user
 
Akerhages avatar
 
Reg.datum: Jan 2011
Ort: Gräddhyllan Göteborg
Inlägg: 360
Citat:
Ursprungligen postat av Lipservice Visa inlägg
Har gjort Brandinspektion på Kronfågels "produktions-linje" i Valla... Är kyckling allergiker och tänker fan fortsätta med det!
Är du också allergisk mot kyckling? Sätter det sig i bröstet på dig med andningen? Jag får en sådan analfylaktiskt chock av det. Tydligen väldigt ovanligt vara allergisk mot kyckling.
Akerhage är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-03-29, 08:27   #37259
Diomedea exulans
Klår sin lillasyster i armbrytning
 
Diomedea exulanss avatar
 
Reg.datum: Dec 2012
Ort: Rīga
Inlägg: 11 020
Är ni allergiska mot att vara i närheten av levande höns också? Den ultimata mardrömmen...
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av skyffelmördarn Visa inlägg
Nu får din röv sota för din fåfänga.
Senast redigerad av Diomedea exulans; efter senaste träningspasset. Anledning: tränade
Diomedea exulans är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-03-29, 09:29   #37260
Lipservice
Djup Trut
 
Lipservices avatar
 
Reg.datum: Mar 2013
Inlägg: 501
Citat:
Ursprungligen postat av Akerhage Visa inlägg
Är du också allergisk mot kyckling? Sätter det sig i bröstet på dig med andningen? Jag får en sådan analfylaktiskt chock av det. Tydligen väldigt ovanligt vara allergisk mot kyckling.
Stämmer, får ett enormt tryck i mellangärdet/övre del av bröstkorgen, svettas, mår illa, tungt att andas. Är väl ingen akut anafylaktisk chock, men det obehag det ger håller i minst en timma utan adrenalin spruta.

Har massvis med annan matallergi också, men mycket har försvunnit med åren. Kan t.ex äta fet fisk, vissa nötter, sojasås.
Det jag inte blir av med är kyckling, skaldjur, baljväxter, vissa frukter/rotfrukter, jordnötter, päls-pollen-kvalster.
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av Pompere Visa inlägg
Bra böjt men säg till din kompis/passare att lära sig passa på riktigt. Tänkte han curla upp vikten ifall du skulle faila?..
Citat:
Ursprungligen postat av Yes Visa inlägg
I Sverige tävlar många kvinnor istället om truckflate-frisyrer, mansförakt och vildvuxen kroppsbehåring. Sen bitchas det utav helvete.
Lipservice är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 07:49.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)