Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Allmänt Forum
Visa resultat för omröstning: Hur länge innan bostadsmarknaden kraschar?
Det finns ingen bubbla/Aldrig 69 29.87%
1-2 år 60 25.97%
3-4 år 60 25.97%
5-6 år 18 7.79%
7+ år 24 10.39%
Antal röster: 231. Du får inte rösta i den här omröstningen


Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2019-09-20, 17:05   #2131
Gregow
Registered User
 
Gregows avatar
 
Reg.datum: May 2019
Ort: Bondeska palatset
Inlägg: 4
Citat:
Ursprungligen postat av Snubben Visa inlägg
https://www.svd.se/ingves-rakna-med-...anta/i/senaste

Jag måste fråga; Man löser om och om igen att alla måste förbereda sig för högre ränta, den kommer snart, räntan som är nu är bara tillfällig etc.

Man vad finns det för indikationer att räntan kommer ticka uppåt inom snar framtid eller på längre sikt? Är det inte så att vi har haft ett skifte i världsekonomin där låga räntor är ett nytt faktum, och dagen med höga bolån/högre sparräntor är mer och mer osannolik?

Vi har generationer som aldrig upplevt en högre ränta än nu, de som konsumenter kommer alltid välja lägre ränta, vilket gör att de stora bankerna dominans kommer minska och räntemarginalen minskar.

Vi går in i en lågkonjunktur där vi troligtvis kommer sänka räntan

Ecb sänker räntan och det finns inga planer inom snar framtid om något annat

Globala ekonomin brottas med miljökrav, men även minskande konsumtion o dylikt.

Vad finns det för indikatorer om att vi kommer höja räntan framöver? Obligationsbubbla? Önsketänkande?
https://mises.org/library/interest-rate-question
Gregow är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-09-20, 22:17   #2132
Korvil
Registered User
 
Reg.datum: May 2019
Inlägg: 113
Citat:
Ursprungligen postat av Snubben Visa inlägg
Fast exporten går av bara farten, i och med kronans fallande värde.

Jag ser vad ni skriver men finns det några indikationer på att räntan kan komma att stiga efter lågkonjukturen? Vi har initialt börja se banker som erbjuder räntor upp till 20 år med obefintlig ränta, i stort sett sker över hela Europe. Tittar vi på styrräntor så är nästan samtliga länder med en stabilare ekonomi på en nivå under 1.5% (mer åt -räntor). Länder av mer oro (Ryssland, Saudi, Kina,Indien) har räntor uppåt 5-7%, men detta inkluderar även länder som är på framfart (t.ex. Indien).

Vi har ett helt annat läge där stabila länder prisas runt 1% och osäkra över 5%. Differensen mellan säker/osäker blir mindre och mindre, avkastningsnivåerna sjunker överallt.

Visst pengar flyttas runt men är det för man bedömer riskfyllda placeringar eller att det finns bättre avkastning på annat håll?
Fast gör den det?
https://www.scb.se/hitta-statistik/s...eriges-export/
Här kan man ju se att exporten ökar i kronor räknat, dock har handelsbalansen sjunkit länge:
https://www.ekonomifakta.se/Fakta/Ek...tjanstebalans/

Om kronan blir mindre värd och om andra handlar i andra valutor då motsvaras ju lika mycket export av fler kronor och siffran ser positiv ut ändå.

Om vi höll jämt konkurrenskraft och kronan blev mindre värd ja då borde vi ju exportera mer även i volym p.g.a. att det som producerades här blev billigare och hade lägre kostnader och vi borde ju sålänge det inte behövdes för produktionen av det vi exporterar importera mindre eftersom våra kronor är svagare och vi inte kan köpa lika mycket liksom varor och tjänster producerade utomlands blev dyrare för oss men uppenbarligen stiger importen snabbare än exporten.

Så nej, utvecklingen går ju åt fel håll där trots allt svagare krona.
Citat:
Ursprungligen postat av Armed Dingo Visa inlägg
Regeringen har börjat förbereda möjlighet till lån på 100 år eller liknande. Om jag intr förstått fel. Kan vara att man förbereder en möjlighet till svinlång avbetalning som ska rädda folk ur kris (men skuldsätta dom för resten av deras liv)?

Vad vi behöver är amorteringskrav som ökar och därför sätter tak på vad folk har råd att låna, och sedan löner som klättrar ifatt värderingen. Efter det behövs räntehöjning.

Men hur det ska gå till praktiskt vet jag inte.


Edit: SBAB tillåter binda 10 år för under 2%. Sjukt?! Har det någonsin varit möjligt tidigare?
Det är ju för att räntan är så lik på alla möjliga tidshorisonter eftersom marknaden inte tror på räntehöjningar.

Jag tror det var Avanza som erbjöd bolån för 1.5% ränta för alla bindningstider.

Kunde man låna för -0.5% och låna ut för 1.5% och dessutom göra det på 10 gånger eget kapital är det ju 20% ränta förutsatt att folk betalar tillbaka på eget kapital så det låter ju bra.

Senast redigerad av Korvil den 2019-09-20 klockan 22:20.
Korvil är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-10-31, 21:02   #2133
Andy.da.wohoo
Fick höra en rolig historia
 
Andy.da.wohoos avatar
 
Reg.datum: May 2007
Inlägg: 3 982
Då har man slutligen köpt bostad. Otroligt läskigt att belåna sig, dags att oroa sig för räntehöjningar, lågkonjunktur och världens undergång.
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av Stoltz Visa inlägg
Tricklev, Andy och Klopfer var "narnias kungar" med mela på släptag som "narnias drottning" i 'babbla, babbla-tråden'.
Bänkpress: 130kg, Knäböj: 175kg, Marklyft: 212,5kg, Vikt: 78kg
Andy.da.wohoo är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-11-01, 07:48   #2134
agazza
Registered User
 
agazzas avatar
 
Reg.datum: Jan 2007
Ort: Reser runt
Inlägg: 3 907
Citat:
Ursprungligen postat av Andy.da.wohoo Visa inlägg
Då har man slutligen köpt bostad. Otroligt läskigt att belåna sig, dags att oroa sig för räntehöjningar, lågkonjunktur och världens undergång.
Visst känns det som helt fel läge?

Har samköpt en lägenhet med bror nu också eftersom dom ska ombilda huset han bor i. Så nu har man inte ens en bra skuldkvot längre

Skickat från min VOG-L29 via Tapatalk
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av mini Visa inlägg
Jag ber om ursäkt å hela kvinnosläktets vägnar. Vi skäms. Vi är dåliga flickor.
20:35 2009-11-08
öh, jag har börjat träna igen.
agazza är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-11-01, 10:13   #2135
Snubben
är en liten legend.
 
Snubbens avatar
 
Reg.datum: Nov 2003
Ort: Stockholm
Inlägg: 3 125
Det är alltid fel läge. ;-)

Mvh
Nybliven "sprillans nytt hus"-ägare
__________________
Mvh Snubben - Lyfta vikter + Löpning = #curl4lajf

Citat:
Ursprungligen postat av TomasB Visa inlägg
Yes! Ser ut som rena rama fett-boven. Tror det där är orsaken till södra USA's fettma-epedemi också. Jävla tallriksmodell!
Snubben är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-11-01, 10:16   #2136
PureWhey
Banned User
 
Reg.datum: Oct 2012
Ort: Göteborg
Inlägg: 10 537
Citat:
Ursprungligen postat av Snubben Visa inlägg
Det är alltid fel läge. ;-)

Mvh
Nybliven "sprillans nytt hus"-ägare
Grattis
PureWhey är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-11-01, 11:02   #2137
Andy.da.wohoo
Fick höra en rolig historia
 
Andy.da.wohoos avatar
 
Reg.datum: May 2007
Inlägg: 3 982
Citat:
Ursprungligen postat av agazza Visa inlägg
Visst känns det som helt fel läge?

Har samköpt en lägenhet med bror nu också eftersom dom ska ombilda huset han bor i. Så nu har man inte ens en bra skuldkvot längre

Skickat från min VOG-L29 via Tapatalk
Ja, inte känns ju världen tryggare idag än för 5 år sedan

Vi är iallafall inte belånade till den grad att vi får krav på en extra procent i amortering och skulle allt skita sig så är huset så pass stort att vi inte kommer växa ur det eller behöva sälja det pga räntehöjningar. Så även om själva affären gick fort så är köpet i sig genomtänkt.

Spännande med samköpt lägenhet, äger ni halva vardera då? Är det för att han inte hade råd att köpa själv eller hur kom det sig?
Citat:
Ursprungligen postat av Snubben Visa inlägg
Det är alltid fel läge. ;-)

Mvh
Nybliven "sprillans nytt hus"-ägare
Eller hur. Men grattis!
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av Stoltz Visa inlägg
Tricklev, Andy och Klopfer var "narnias kungar" med mela på släptag som "narnias drottning" i 'babbla, babbla-tråden'.
Bänkpress: 130kg, Knäböj: 175kg, Marklyft: 212,5kg, Vikt: 78kg
Andy.da.wohoo är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-11-02, 03:27   #2138
Karlson
Registered User
 
Karlsons avatar
 
Reg.datum: Nov 2019
Ort: Lysekil
Inlägg: 0
Jag tror inte att räntorna någonsin kommer att öka i Sverige. Svenskar har för mycket skuld med snabblån, bostadslån etc. Att höja räntorna kommer att orsaka en dominoeffekt, vilket riskerar att förstöra ekonomin. Stefan ingves måste riva ut håret just nu.

Jag tror dock att en krasch kommer, och troligen inom de kommande 2-3 åren. Beror på den globala ekonomin.
Karlson är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-11-02, 09:02   #2139
Starke75an
Mulkku of Sweden
 
Starke75ans avatar
 
Reg.datum: Jan 2015
Ort: I en by på landet
Inlägg: 882
Jodå. Det har visat sig att lång lågräntepolitik inte är lösningen på problemet.

Dvs att trots att man får låna billigt så sparar folk mer, då man inte får ränta på pengarna. Alltså jag vill ha pengar i framtiden till pension, måste jag lägga undan mer nu.


Börsen i all ära, med de som närmare sig pension är inte sugen att vara kvar till nästa krasch.

Senast redigerad av Starke75an den 2019-11-02 klockan 09:04.
Starke75an är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-11-02, 10:39   #2140
Starke75an
Mulkku of Sweden
 
Starke75ans avatar
 
Reg.datum: Jan 2015
Ort: I en by på landet
Inlägg: 882
Sen angående en krasch, så idag så lånar man inte till att betalda på lånen som man kunde göra förr i tiden.

Man kunde låna mer är 100% på en fastighet vid köp. Och använda pengar till att betala på lånet eller nått annat.

För egen del ser jag det positivt att det finns styrmedel från staten så inte banker kan göra som i USA med sub-primelånen.

Men sänk kontantinsatsen för yngre och förstagångsköparna. Eller i allafall ge bättre vilkor för de som inte har föräldrar som kan ställa upp.

Staten borde kunna gå in som nån typ av garant.
Starke75an är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-11-02, 10:53   #2141
Armed Dingo
Tack, god jul!
 
Armed Dingos avatar
 
Reg.datum: May 2013
Inlägg: 1 845
Citat:
Ursprungligen postat av Starke75an Visa inlägg
Sen angående en krasch, så idag så lånar man inte till att betalda på lånen som man kunde göra förr i tiden.

Man kunde låna mer är 100% på en fastighet vid köp. Och använda pengar till att betala på lånet eller nått annat.

För egen del ser jag det positivt att det finns styrmedel från staten så inte banker kan göra som i USA med sub-primelånen.

Men sänk kontantinsatsen för yngre och förstagångsköparna. Eller i allafall ge bättre vilkor för de som inte har föräldrar som kan ställa upp.

Staten borde kunna gå in som nån typ av garant.
Dagen det sker så kommer priserna stiga precis så mycket så att de som precis fick råd, inte längre har det.

Det är köpkraften/låga räntan som höjt priserna. Ökar du köpkraften så ökar priset. Vad som behövs är fler bostäder i attraktiva, trygga områden. Områden som motsvarar de redan attraktiva områdena. Först då kommer priserna gå ner
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av 40plus Visa inlägg
när dom tajta kläderna vrängs av så väller fettet ut
Armed Dingo är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-11-07, 20:09   #2142
Armed Dingo
Tack, god jul!
 
Armed Dingos avatar
 
Reg.datum: May 2013
Inlägg: 1 845
Kommer eventuellt göra mitt första bostadsköp inom närmaste månaderna. Och jag vill binda räntan. Mitt resonemang är såhär:

Ränteläget är mycket lågt och i dagsläget är det ingen skillnad på att binda räntan på flera år som att ha rörlig. Mitt resonemang förutsätter att det gäller när jag skriver på.

Eftersom det är så låg ränta redan så kan det knappast sjunka mer. Banker kan inte ge betalt för att låna. Så jag binder räntan. Sedan kan ett par saker hända:

1) Räntan sjunker ändå. Den sjunker med en procentenhet och det blir i princip gratis att låna. Är jag sur? Nej, priserna kommer gå i taket och jag kommer se en stor värdeökning på min bostad. Jag är glad ändå. Det var redan förbannat billigt att låna för mig också.

2) Räntan förblir oförändrad. Jag vann på att slippa vara orolig för räntehöjning.

3) räntan höjs. Jag sitter säkert i ca 5 år framåt. Gött.

Och i det fall att det sker en krasch, vilket jag har svårt att se, så gör det inte så stor skillnad. Det är lika jobbigt vare sig jag har bunden eller obunden ränta. Men lär vara extra grinigt med plötsligt högre ränta och utgifter nu när jag inte ens kan sälja till samma pris och betala igen mitt dyra lån.

Kom med era kommentarer..
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av 40plus Visa inlägg
när dom tajta kläderna vrängs av så väller fettet ut
Armed Dingo är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-11-07, 20:14   #2143
Snubben
är en liten legend.
 
Snubbens avatar
 
Reg.datum: Nov 2003
Ort: Stockholm
Inlägg: 3 125
Räkna på hur mycket billigare det skulle bli om räntan sjunker med 0.1, 0.2 etc. Om du inte har ett gigantiskt lån utan ett normalt huslån kommer du snabbt se att det du möjligen hade "sparat" på att ha rörligt mot låst är rätt litet. Och då kan man börja fundera på om det är värt att betala den potentiella .. förlusten(?) Eller veta att du inte behöver tänka på räntan de kommande 5 åren..
__________________
Mvh Snubben - Lyfta vikter + Löpning = #curl4lajf

Citat:
Ursprungligen postat av TomasB Visa inlägg
Yes! Ser ut som rena rama fett-boven. Tror det där är orsaken till södra USA's fettma-epedemi också. Jävla tallriksmodell!
Snubben är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-11-08, 10:00   #2144
mij82
raggarballe
 
mij82s avatar
 
Reg.datum: Jun 2007
Inlägg: 300
Om du behöver/vill sälja så kommer du behöva betala ränteskillnadsersättning, samma sak om du vill flytta lånet till annan bank.
__________________
rabiat extremfeminist
mij82 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-11-17, 18:54   #2145
Armed Dingo
Tack, god jul!
 
Armed Dingos avatar
 
Reg.datum: May 2013
Inlägg: 1 845
Får psykbryt snart.. Kan inte bestämma mig var vi vill bo. Jag vet allt som går att läsa sig till men jag saknar praktisk erfarenhet.

Objekt att köpa: 2a eller 3a, 45-60+ kvm
Köpeskilling: max 4 miljoner

Var? Jag har smalnat av sökområdet till Lidingö (Torsvik, Mosstorp eller Hersby) eller Bromma (gärna Nockeby eller Nockebyhov). Möjligen även någonstans i Nacka men vet inte var.

Sökes: närhet till skog och vatten. Relativt låg befolkningstäthet. Inte Kungsholmen/Södermalm tjockt. Inte nära en motorväg. Inte fult område. Inte mer än ca 8 km till Gamla stan då jag cyklar in mot stan för jobb.

Tunnelbana eller ej spelar ingen roll.

Hur är dessa områden? Jag vill bo i ett högerområde men inte höra sliskprat eller folk som är uppstyrda jämt, vill inte höra nedvärderande om tiggaren på hörnet (men vill inte heller se tiggaren på hörnet). Vill inte höra eller se ungdomsgäng som babblar på språk som härstammar från vilket land som helst i Mellanöstern.

Vill bo i en bubbla utan bekymmer. Jag vill bo i Staffanstorp kanske. Var finns den?
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av 40plus Visa inlägg
när dom tajta kläderna vrängs av så väller fettet ut
Armed Dingo är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 22:05.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)