Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Träning - Vikter & Kondition

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2019-09-15, 10:26   #1
Wrenchgirl
Registered User
 
Wrenchgirls avatar
 
Reg.datum: Nov 2018
Ort: Svenstavik
Inlägg: 405
Träna lungor

Hej igen!

Jag vet att många som ligger en längre tid å sjukhus får en flaska med vatten och en slang ned i för att blåsa i och hålla igång lungorna. Och det jag funderar är om man kan göra liknande övningar för att stärka lungorna ytterligare eftersom bra syresättning är ju rätt så vitalt inte bara i gymmet utan när det kommer till prestationen i det mesta?
__________________
Lyfta skrot? Snarare tränar för att orka lyfta skrot.
Och #fuckreumatism
Wrenchgirl är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-09-15, 10:45   #2
Sverker
Symmetrisk moderator
 
Sverkers avatar
 
Reg.datum: Aug 2001
Ort: Örebro
Inlägg: 23 518
Lungorna är passiva blåsor. Det är diafragman i bukhålan som sjunker nedåt och musklerna mellan revbenen( revbensspjällen på en gris ) som lyfter bröstkorgen och skapar ett undertryck som suger in luft i lungorna.

Jag skulle säga att all träning tränar de musklerna. Det är bara att köra på.

Exemplet med vattenflaskan är att du utnyttjar bukmusklerna för att pressa ut den sista luften ur lungorna. Kom ihåg att träna magen också.
__________________
Sverker
Chairmaster of
Kolozzeum Chemistry Guild.
Sverker är uppkopplad nu   Svara med citat
Gammal 2019-09-15, 11:20   #3
Gluffgluff
Registered User
 
Reg.datum: Mar 2014
Ort: Gloomhaven
Inlägg: 270
Ptja, någon form av konditionsträning kanske kan bidra till syreupptagningsförmågan och träna lungorna?
Gluffgluff är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-09-15, 11:52   #4
Frustrator
Klen och gnällig
 
Frustrators avatar
 
Reg.datum: Jan 2006
Ort: Halmstad
Inlägg: 1 264
Citat:
Ursprungligen postat av Wrenchgirl Visa inlägg
Hej igen!

Jag vet att många som ligger en längre tid å sjukhus får en flaska med vatten och en slang ned i för att blåsa i och hålla igång lungorna. Och det jag funderar är om man kan göra liknande övningar för att stärka lungorna ytterligare eftersom bra syresättning är ju rätt så vitalt inte bara i gymmet utan när det kommer till prestationen i det mesta?
Att blåsa i flaskan gör man för att undvika att lungorna faller ihop när man bara ligger ner hela dagarna. Så är du frisk och uppgående kommer det inte ge dig något.

Syresättningen är inte det begränsade i systemet, hos en frisk individ, utan det.är din hjärtminutvolym samt lokal anpassning i muskler och blodkärl.
__________________
Göteborgsvarvet 2006, 21km, 1 tim 24 min och 7sekunder.
10K 34:55.
Guld i medicinar-sm 2005, 2006, 2007, 2008, 2009. Silver 2010. "Nu då!"
Vasaloppet -08,-09,-10,-12,-13,-14,-17,-18,-19
Frustrator är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-09-15, 13:08   #5
Wrenchgirl
Registered User
 
Wrenchgirls avatar
 
Reg.datum: Nov 2018
Ort: Svenstavik
Inlägg: 405
Tackar för svaren.
__________________
Lyfta skrot? Snarare tränar för att orka lyfta skrot.
Och #fuckreumatism
Wrenchgirl är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-09-15, 16:34   #6
svenbanan
Banned User
 
Reg.datum: Jan 2012
Inlägg: 10 099
Citat:
Ursprungligen postat av Gluffgluff Visa inlägg
Ptja, någon form av konditionsträning kanske kan bidra till syreupptagningsförmågan och träna lungorna?
Jag tror inte lungornas funktion (upptag av syre) är en begränsande faktor vid konditionsträning. Så förmodligen kommer man inte få särskilt mycket mer effektiva lungor av att träna kondition.

Kanske kan man få en liten effekt ifall man är väldigt otränad. Det ska jag låta vara osagt. Men i allmänhet är det andra grejer som tränas för att distribuera syret.

Jag tror tom att en stor del av syret i blodet inte ens hinner komma till användning vid eftersom upptaget i muskler inte klarar av att ta emot syre i den höga takt som lungorna kan ta upp och skicka vidare.
svenbanan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-09-15, 16:57   #7
Nikenik
Registered User
 
Reg.datum: May 2014
Ort: Bohuslän
Inlägg: 74
När det diskuteras syreupptagning vill jag passa på att tipsa om Wim Hof, "the Iceman", och hans andningsövningar.
Har testat nu med andningsövningarna, stretchingen, armhävningarna och kallduscharna i 14 dagar, är rätt häftigt. Man får en jäkla kick av andningarna följt av kallduschen. :P

https://www.youtube.com/watch?v=nzCaZQqAs9I&t=38s
Nikenik är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-09-15, 19:49   #8
Frustrator
Klen och gnällig
 
Frustrators avatar
 
Reg.datum: Jan 2006
Ort: Halmstad
Inlägg: 1 264
Citat:
Ursprungligen postat av Nikenik Visa inlägg
När det diskuteras syreupptagning vill jag passa på att tipsa om Wim Hof, "the Iceman", och hans andningsövningar.
Har testat nu med andningsövningarna, stretchingen, armhävningarna och kallduscharna i 14 dagar, är rätt häftigt. Man får en jäkla kick av andningarna följt av kallduschen. :P

https://www.youtube.com/watch?v=nzCaZQqAs9I&t=38s
Alla försök att vetenskapligt bevisat något av hans mumbeljumbel har dock misslyckats
__________________
Göteborgsvarvet 2006, 21km, 1 tim 24 min och 7sekunder.
10K 34:55.
Guld i medicinar-sm 2005, 2006, 2007, 2008, 2009. Silver 2010. "Nu då!"
Vasaloppet -08,-09,-10,-12,-13,-14,-17,-18,-19
Frustrator är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-09-15, 21:11   #9
Nikenik
Registered User
 
Reg.datum: May 2014
Ort: Bohuslän
Inlägg: 74
Citat:
Ursprungligen postat av Frustrator Visa inlägg
Alla försök att vetenskapligt bevisat något av hans mumbeljumbel har dock misslyckats
Har jag inte hört. Vad syftar du på? Han har ju gjort studier i lab med en kyldräkt och lagt sig i en MRI så dom kunde se vad som hände i hjärnan under hans metod, och han blev injicerad med ett endo-toxin och kunde med andningsövningar göra sig symtomfri medans kontrollgruppen fick feber och illamående.

Har som sagt bara provat i två veckor, och nej, metoden kan nog inte bota cancer.
Men att det händer saker i kroppen när du hyperventilerar och sedan tar en kalldusch går väl inte att förneka?
Nikenik är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-09-15, 21:35   #10
svenbanan
Banned User
 
Reg.datum: Jan 2012
Inlägg: 10 099
Nu har jag ingen särskilt bra koll på exakt vad Wim Hof och hans isbadande och andning påstås ge för effekter.

Men den vetenskapliga modellen innebär ju att man ska kunna återupprepa samma försök och få samma resultat. Om det bara är Wim som kan återupprepa sina egna "bedrifter" så är det alltså inte reproducerbara resultat. Problemet med det är att det ju inte går att säga att det är nån särskild andningsteknik som ger de resultaten eller om det är nåt helt annat.
svenbanan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-09-15, 21:46   #11
Nikenik
Registered User
 
Reg.datum: May 2014
Ort: Bohuslän
Inlägg: 74
Citat:
Ursprungligen postat av svenbanan Visa inlägg
Nu har jag ingen särskilt bra koll på exakt vad Wim Hof och hans isbadande och andning påstås ge för effekter.

Men den vetenskapliga modellen innebär ju att man ska kunna återupprepa samma försök och få samma resultat. Om det bara är Wim som kan återupprepa sina egna "bedrifter" så är det alltså inte reproducerbara resultat. Problemet med det är att det ju inte går att säga att det är nån särskild andningsteknik som ger de resultaten eller om det är nåt helt annat.
Självklart! Finns många självutnämnda gurus som går på glödande kol, tar svärd genom armarna etc. etc.
Men det som är lite coolt med Wim Hof är att i det där endo-toxin testet jag pratade om erbjöd han sig att träna en grupp människor och sedan skulle dom göra samma test. Och gruppen, utvald av läkarna, visade upp samma resultat som Wim själv jämfört med kontrollgruppen.

Men jag försöker inte rekrytera någon till någon sekt.

Finns en underhållande 40min dokumentär, producerad av HBO, om Wim Hof där dom pratar om det.
https://www.youtube.com/watch?v=VaMjhwFE1Zw
Googlade efter kritik om Wim Hof och det jag hittade var den här artikeln som faktiskt inte säger något negativt om just Wim utan verkar vara som att han attraherar lite konstiga personer som sedan tar hans andningstekniker och påstår det ena och andra. Något om att alltid gå barfota för att kroppen skulle kunna ta upp fria radikaler från jorden eller vad det var... något som Wim Hof inte sagt själv.
http://www.pepijnvanerp.nl/2016/01/wim-hof-method/

Här är själva studien.
https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC4034215/

Senast redigerad av Nikenik den 2019-09-15 klockan 21:47.
Nikenik är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-09-15, 21:51   #12
Frustrator
Klen och gnällig
 
Frustrators avatar
 
Reg.datum: Jan 2006
Ort: Halmstad
Inlägg: 1 264
Citat:
Ursprungligen postat av Nikenik Visa inlägg
Har jag inte hört. Vad syftar du på? Han har ju gjort studier i lab med en kyldräkt och lagt sig i en MRI så dom kunde se vad som hände i hjärnan under hans metod, och han blev injicerad med ett endo-toxin och kunde med andningsövningar göra sig symtomfri medans kontrollgruppen fick feber och illamående.

Har som sagt bara provat i två veckor, och nej, metoden kan nog inte bota cancer.
Men att det händer saker i kroppen när du hyperventilerar och sedan tar en kalldusch går väl inte att förneka?
Ang andningsstudien och endotoxin så fick de ju först andas i 30 min och fick sen giftet? Användbart om man vet att man skata något förgiftat med bajsbakterier..
Vad man ser är att han lärt sig stå ut med kyla/ignorera kyla. Han tar inte bort att kroppens celler de facto tar skada av kylan.
Med mumbo jumbot menade jag hans teori om cancer. Men vem vet, kroppen kan göra otroliga saker. Det är nu som testar nytt som kommer upptäcka, inte jag som är krass och inte testar.

Mycket av hans andningsträning gör ju så man höjer adrenalin påslaget. Hade vart roligt om det istället för att jämföras med en nollställd grupp jämfördes med lyftare som laddar inför ett pb. Eller på nivån hos kolomedlemmar som precis läst en artikel där King grub precis sågat deras träningsmetod
__________________
Göteborgsvarvet 2006, 21km, 1 tim 24 min och 7sekunder.
10K 34:55.
Guld i medicinar-sm 2005, 2006, 2007, 2008, 2009. Silver 2010. "Nu då!"
Vasaloppet -08,-09,-10,-12,-13,-14,-17,-18,-19

Senast redigerad av Frustrator den 2019-09-15 klockan 21:56.
Frustrator är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-09-15, 22:02   #13
Bigass
Registered User
 
Reg.datum: Jun 2019
Inlägg: 61
Det är som sagt andningsmuskulatur som kan tränas upp. Finns något som kallas metaboreflexen vilket innebär att kroppen alltid prioriterar andning. Om andningsmusklerna blir väldigt ansträngd kommer kroppen reglera ned blodflödet till mindre viktiga lemmar så som armar och ben och vi får en sämre prestationförmåga. Det är studerat och att träna med ett respiratoriska motstånd ger ökad prestation ffa vid längre arbete och hos sämre tränade individer.
Bigass är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 13:19.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)