Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Träning - Vikter & Kondition

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2019-07-07, 00:07   #46
Stoltz
Jag ber om det.
 
Stoltzs avatar
 
Reg.datum: Sep 2004
Inlägg: 3 622
Citat:
Ursprungligen postat av EagleEye Visa inlägg
Man vad är det som säger att utspridda set är lika produktivt som att göra alla set vid ett och samma tillfälle?? VAD???

Och varför inte i så fall ta dra detta in i absurdum och sprida ut det ännu mer?

Det låter helt efterblivet i mina öron. Vad är det jag missar?
Om man tittar på den senaste tidens forskning så verkar svaret vara att så länge totalvolymen är densamma så är fördelarna ganska minimla om ens där.

Men det beror -återigen- på ens mål.
Säg att man ska tävla i SL. Ditt resultat beror både på din 1RM-styrka och din teknik i att hantera tunga vikter.
Där är ju en situation där det definitivt känns bättre att träna lyften ofta (teknik) och träna set där man kan hantera tunga vikter med god teknik.

Gällande att ta det in i absurdum, har du hört talas om norsk mengdetrening?
Stoltz är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-07-07, 08:26   #47
exevision
Registered User
 
exevisions avatar
 
Reg.datum: Jan 2011
Inlägg: 6 800
Citat:
Ursprungligen postat av EagleEye Visa inlägg
Säger det sig inte självt att det är jobbigare att göra 10 set för en muskelgrupp vid ett och samma tillfälle än utspritt över en veckas tid?

Jobbigare för kroppen=större anpassning=mer gains tänker jag.

Sorry men jag tror inte på det här med helkroppspass. För mig är det logiskt konstigt att det skulle vara bättre.
Att något är jobbigt gör inte att det automatiskt ger mer muskelmassa.
Att springa maraton eller spela fotboll i över 30 grader är väldigt jobbigt utan att det bygger.
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av Wormzie Visa inlägg
det enda man kan säga säkert är att om gasp-linnet är på kör man med byggarsplit
exevision är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-07-07, 14:05   #48
F Ultra
Registered User
 
F Ultras avatar
 
Reg.datum: Dec 2013
Ort: Kållered
Inlägg: 1 035
Citat:
Ursprungligen postat av EagleEye Visa inlägg
Återhämtningen blir lättare för att träningen blir lättare. Som sagt, sprider man ut samma antal set under vecka är det ju lättare än att göra allt på ett pass, eller?

Och vad är det som säger att tillväxten av vart av de utspridda passen sammanlagt blir bättre?

Hur jobbigt kan det vara att t.ex göra 3st biceps på ett pass? Man hinner ju knappt få någon pump på det. Det är den biten jag inte begriper mig på.
Du utgår ju då ifrån att kroppen har en oändlig pool av tillväxt och att det existerar ett 1:1 dos/respons förhållande.

Vi vet redan från en enorm mängd studier att så inte är fallet. 2-3 set ger ca 40% mer tillväxt än 1 set och inte 100%-200% som de hade gjort om det varit 1:1. 4-6 set verkar sedan kunna utöka det med ytterligare 20%.

Så marginalnyttan minskar drastiskt för varje extra set du gör per träningstillfälle och ganska snabbt borde du vara ner på 0%.

Sedan finns det studier (enbart 2st hittills) som visar att du kan nå 0% marginalnytta redan efter 5set per träningstillfälle om du verkligen tar varje set till absolut fail.

När du sedan har återhämtat dig till fullo så borde du kunna återupprepa samma stimulans igen för att få ytterligare tillväxt och därmed så borde du #1 ha ett maxtak per träningstillfälle och #2 få bättre tillväxt om du har flera träningstillfällen per tidsenhet (t.ex en vecka).
F Ultra är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-07-07, 18:38   #49
EagleEye
Banned User
 
Reg.datum: Jun 2019
Inlägg: 212
Citat:
Ursprungligen postat av F Ultra Visa inlägg
Du utgår ju då ifrån att kroppen har en oändlig pool av tillväxt och att det existerar ett 1:1 dos/respons förhållande.

Vi vet redan från en enorm mängd studier att så inte är fallet. 2-3 set ger ca 40% mer tillväxt än 1 set och inte 100%-200% som de hade gjort om det varit 1:1. 4-6 set verkar sedan kunna utöka det med ytterligare 20%.

Så marginalnyttan minskar drastiskt för varje extra set du gör per träningstillfälle och ganska snabbt borde du vara ner på 0%.

Sedan finns det studier (enbart 2st hittills) som visar att du kan nå 0% marginalnytta redan efter 5set per träningstillfälle om du verkligen tar varje set till absolut fail.

När du sedan har återhämtat dig till fullo så borde du kunna återupprepa samma stimulans igen för att få ytterligare tillväxt och därmed så borde du #1 ha ett maxtak per träningstillfälle och #2 få bättre tillväxt om du har flera träningstillfällen per tidsenhet (t.ex en vecka).
Okej då begriper jag bättre

Tyckte inte den biten framgick så bra av artikeln. Är rätt ny på det här med träningen så lite förvirrande är det allt. Har köpt ett schema av en coach och det är en s.k vanlig split. Men funderar på helkroppspass.. känns rätt tråkigt och ibland faktiskt också meningslöst att bara träna bröst och triceps ett helt pass.
EagleEye är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-07-08, 09:42   #50
Stoltz
Jag ber om det.
 
Stoltzs avatar
 
Reg.datum: Sep 2004
Inlägg: 3 622
Citat:
Ursprungligen postat av EagleEye Visa inlägg
Är rätt ny på det här med träningen så lite förvirrande är det allt. Har köpt ett schema av en coach och det är en s.k vanlig split. Men funderar på helkroppspass.. känns rätt tråkigt och ibland faktiskt också meningslöst att bara träna bröst och triceps ett helt pass.
Nu frångår jag trådens ämne lite, men med tanke på vad du skrev här ovanför...

Nästan alla argument du läst här ovanför har använts för brosplits, endast basövningar, leangains RPT, myo-reps, helkropp, halvkropp, PPL, fan och hans moster.
Det är så träningsvärlden fungerar, forskning som talar för något annat än trenden kommer alltid dyka upp, och ibland bildas det då en ny trend. Det finns exempel på succéer inom nästintill varje träningsideologi, och "alla" har sanningen och vill helst inte höra ett ord om individuella behov.

Om splitten du köpt fungerar så var inte så snabb att byta ut den bara för att ett "nytt träningssätt" uppenbarat sig, för om det är något jag kan säga med säkerhet så är det att om något dödat folks "gainz" så är det när de hoppar mellan olika "optiprogram" som de små grodorna.

Så om det är så att du får resultat (och gett det chansen att ge dig resultat) och inte har en specifik strategi för att istället köra helkropp, så var inte så snabb med att byta bara för att.

I all välmening!
Stoltz är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-07-08, 09:47   #51
panzerpig
Registered ulcer
 
panzerpigs avatar
 
Reg.datum: Jul 2007
Ort: mitten
Inlägg: 1 241
Citat:
Ursprungligen postat av Stoltz Visa inlägg
Nu frångår jag trådens ämne lite, men med tanke på vad du skrev här ovanför...

Nästan alla argument du läst här ovanför har använts för brosplits, endast basövningar, leangains RPT, myo-reps, helkropp, halvkropp, PPL, fan och hans moster.
Det är så träningsvärlden fungerar, forskning som talar för något annat än trenden kommer alltid dyka upp, och ibland bildas det då en ny trend. Det finns exempel på succéer inom nästintill varje träningsideologi, och "alla" har sanningen och vill helst inte höra ett ord om individuella behov.

Om splitten du köpt fungerar så var inte så snabb att byta ut den bara för att ett "nytt träningssätt" uppenbarat sig, för om det är något jag kan säga med säkerhet så är det att om något dödat folks "gainz" så är det när de hoppar mellan olika "optiprogram" som de små grodorna.

Så om det är så att du får resultat (och gett det chansen att ge dig resultat) och inte har en specifik strategi för att istället köra helkropp, så var inte så snabb med att byta bara för att.

I all välmening!
Håller med! Enda anledningen jag ser för att byta är att han tycker att splitten han fått är tråkig att träna.
Att träningen är rolig är viktigt om man ska palla det under en lång period och få resultat.
__________________
"Strength training is a very simple activity made complex by idiots"
panzerpig är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-07-08, 17:43   #52
Sarco
Imorgon, då jävlar
 
Reg.datum: Sep 2012
Inlägg: 535
Citat:
Ursprungligen postat av panzerpig Visa inlägg
Håller med! Enda anledningen jag ser för att byta är att han tycker att splitten han fått är tråkig att träna.
Att träningen är rolig är viktigt om man ska palla det under en lång period och få resultat.
Jag kan tycka att man ska köra ett program i minst 8 veckor, gärna 12. Sen kan man byta om man stagnerat eller bara tycker det är tråkigt men det finns ingen större träningsmässig anledning att göra det bara för att.

Byter man hela tiden får man knappast se resultaten och det är klart att det blir tråkigt då.
Sarco är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-07-08, 19:09   #53
Stoltz
Jag ber om det.
 
Stoltzs avatar
 
Reg.datum: Sep 2004
Inlägg: 3 622
Citat:
Ursprungligen postat av panzerpig Visa inlägg
Håller med! Enda anledningen jag ser för att byta är att han tycker att splitten han fått är tråkig att träna.
Att träningen är rolig är viktigt om man ska palla det under en lång period och få resultat.
Ja, det är helt klart en anledning som är godkänd, men om man är en person som får tråkigt fort är det en fördel att bita ihop lite (se nedan)
Citat:
Ursprungligen postat av Sarco Visa inlägg
Jag kan tycka att man ska köra ett program i minst 8 veckor, gärna 12. Sen kan man byta om man stagnerat eller bara tycker det är tråkigt men det finns ingen större träningsmässig anledning att göra det bara för att.

Byter man hela tiden får man knappast se resultaten och det är klart att det blir tråkigt då.
Håller med, hellre 12 veckor än 8.

Undantag är så klart om där finns en väldigt tydlig anledning, hälsa eller plötslig förändring i tidtillgång eller dylikt.
Stoltz är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-07-08, 21:36   #54
Anders The Peak
Registered User
 
Anders The Peaks avatar
 
Reg.datum: Jan 2005
Ort: Hemma
Inlägg: 11 211
Citat:
Jag kan tycka att man ska köra ett program i minst 8 veckor, gärna 12. Sen kan man byta om man stagnerat eller bara tycker det är tråkigt men det finns ingen större träningsmässig anledning att göra det bara för att.

Byter man hela tiden får man knappast se resultaten och det är klart att det blir tråkigt då.
Över tid så ser du inga resultat mer än att du kanske toppar någon muskelgrupp eller maxlyft i någon basövning. Det är svårt att prata om resultat efter en tids träning och då handlar oftast programbytet om att skapa motivation. Själv kör jag relativt likt men byter/skiftar gym nästan till varje pass för motivation och förändrat stimuli, variation på utrustning. För min del handlar det om 4-6 gym som jag varierar mellan.
__________________
Grandmaster Broscientist

"Bro, you gotta slam 40-60 grams of waxy maize plus 20 grams of BCAA within 7 seconds of finishing your last set of squat rack curls. Otherwise, you'll go straight catabolic."

Senast redigerad av Anders The Peak den 2019-07-08 klockan 21:39.
Anders The Peak är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-07-09, 01:01   #55
F Ultra
Registered User
 
F Ultras avatar
 
Reg.datum: Dec 2013
Ort: Kållered
Inlägg: 1 035
Citat:
Ursprungligen postat av EagleEye Visa inlägg
Okej då begriper jag bättre

Tyckte inte den biten framgick så bra av artikeln. Är rätt ny på det här med träningen så lite förvirrande är det allt. Har köpt ett schema av en coach och det är en s.k vanlig split. Men funderar på helkroppspass.. känns rätt tråkigt och ibland faktiskt också meningslöst att bara träna bröst och triceps ett helt pass.
Viktigt att tänka på är att detta bara är en studie på 8 veckor, finns inget som säger att det går lika bra v9 eller v10 (det är en stor brist på träningsstudier att de alltid är för korta). Finns ju en annan studie som det ofta refereras till i den här tråden där högvolymsgruppen gick lika bra som lågvolymsgruppen de första veckorna men där de sedan tom gick bakåt efter 12 veckor.

De tränade ju varje muskelgrupp till fail i varje set och sedan varje muskelgrupp varje dag 5 dagar per vecka, mycket möjligt att det bara håller i några veckor innan man måste lägga in mer återhämtning.

Om du dock tycker att ditt nuvarande program är tråkigt så finns det ju all anledning att byta till något annat, finns ju säkert inget som får folk att sluta träna så mycket som att de börjar tröttna på det.

Vilket inte automatiskt innebär att du bör hoppa på ett 5xhelkroppspass i veckan direkt för det. Finns många bra alternativ på https://www.styrkelabbet.se/traningsprogram/ en bit ner på sidan under "12 kostnadsfria program".
F Ultra är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-07-09, 19:35   #56
Sarco
Imorgon, då jävlar
 
Reg.datum: Sep 2012
Inlägg: 535
Citat:
Ursprungligen postat av Anders The Peak Visa inlägg
Över tid så ser du inga resultat mer än att du kanske toppar någon muskelgrupp eller maxlyft i någon basövning. Det är svårt att prata om resultat efter en tids träning och då handlar oftast programbytet om att skapa motivation. Själv kör jag relativt likt men byter/skiftar gym nästan till varje pass för motivation och förändrat stimuli, variation på utrustning. För min del handlar det om 4-6 gym som jag varierar mellan.
Nej, på 12 veckor ser man inga resultat på kroppen, men man kan se det på stången. Min poäng är egentligen just det att man inte ska ge upp för snabbt, utan man ska nöta på så att man ser att man blir starkare. När man sen når en platå eller börjar känna att det gör ont någonstans, kan man byta. Detta gäller då främst för de som inte har så lång erfarenhet (för jag tror att det är de som hoppar mellan program mest).

Att köra så som du gör tror jag säkert är bra men det bygger på att man har lång erfarenhet, känner sin kropp och kan sina övningar. Det tar några år (minst) innan man är där.
Sarco är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-07-10, 03:04   #57
TotteShaped4Life
Registered User
 
TotteShaped4Lifes avatar
 
Reg.datum: Jul 2016
Inlägg: 721
Styrkelabbet: https://www.styrkelabbet.se/avsnitt-184/

Avsnitt 184: Bro split vs flera helkroppspass/vecka – vilken träningsfrekvens är effektivast?

10 juli, 2019
/
Podcast
/
Av: Philip Wildenstam

Å nej, ska vi snacka träningsfrekvens IGEN?

Jupp, det ska vi och det kommer bli underbart.

Hur ofta du ska träna en muskel per vecka för maximal hypertrofi och styrkeutveckling, är nämligen ett pussel som fortfarande läggs. Många teorier, få solklara sanningar. Men i dag tar vi med oss en ny pusselbit in i poddstudion, som ger oss belägg för att det kanske och förmodligen är vettigare att försöka träna varje muskelgrupp mer än en gång/vecka i stället för kroppsbyggarnas klassiska ”bro split”, där varje muskelgrupp får en egen träningsdag/vecka.

Vi har åtminstone tillräckligt mycket att snacka om, för att låta det hela resultera i en diskussion där vi spekulerar i vad vi egentligen tror är bäst, efter alla dessa års ältande av ämnet.
__________________
I’ve been too fucking busy – or vice versa.
TotteShaped4Life är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-08-04, 09:59   #58
kimozabe
Registered User
 
kimozabes avatar
 
Reg.datum: Oct 2007
Ort: Karlshamn
Inlägg: 493
Programmet i studien,
Någon feedback på det? Saknas något? Går det köra copy paste och få fullgod helkroppsprogram?

Vilka justeringar kan man göra om man bara skulle få in 3-4 pass en vecka? Öka antal sets för att kompensera och behålla samma veckovolym?



Skickat från min Pixel 2 via Tapatalk
kimozabe är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-08-04, 10:27   #59
kvarnis
Registered User
 
kvarniss avatar
 
Reg.datum: Jul 2015
Ort: Linköping
Inlägg: 703
Citat:
Ursprungligen postat av kimozabe Visa inlägg
Programmet i studien,
Någon feedback på det? Saknas något? Går det köra copy paste och få fullgod helkroppsprogram?

Vilka justeringar kan man göra om man bara skulle få in 3-4 pass en vecka? Öka antal sets för att kompensera och behålla samma veckovolym?



Skickat från min Pixel 2 via Tapatalk
Är det hållbart att i längden köra 3 set på varje muskelgrupp mån-fre utan att bli övertränad? 2-3 set varannan dag borde vara mer gångbart i längden.
kvarnis är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-08-04, 11:39   #60
kimozabe
Registered User
 
kimozabes avatar
 
Reg.datum: Oct 2007
Ort: Karlshamn
Inlägg: 493
Citat:
Ursprungligen postat av kvarnis Visa inlägg
Är det hållbart att i längden köra 3 set på varje muskelgrupp mån-fre utan att bli övertränad? 2-3 set varannan dag borde vara mer gångbart i längden.
Jag får inte till 5 pass i veckan, mer realistiskt 3 till 4. Ibland två på raken ibland vilodag imellan.

Precis växlat från över/under split och endast kört 3 x helkropp i ett par veckor så svårt att säga om det kommer vara slitsamt.
Håller min i nuläget till 3 set på stora, 2-3 set på små. Sällan fail men väldigt nära så anser det är kvalitetset.

Nuvarande upplägg ser ungefär ut som nedan,

A
Knäböj
Stela marklyft
Vadpress
Bänkpress
Stångrodd
Biceps
Triceps
Axlar
Ibland mage

B
Benspark
Lårcurl
Lutande bröst i maskin
Latsdrag
Biceps annan övning än A och C
Triceps annan övning
Axlar annan övning
Ibland mage

C
Benpress
Romänska mark
Vader
Axelpress i maskin eller militärpress
Chins/pullups med eller utan vikt
Biceps
Triceps
Ibland mage
Ibland axlar

3 set 10-12 reps, ökar vikten när jag klarar 3 x 12 till en vikt som tar mig till ca 10 reps och kämpar vidare mot 3 x 12 igen.

Tror jag täcker in det mesta och då massa har större fokus än styrka har jag valt 10-12 rep range.

I tidigare upplägg som ppl och över/under har rep range varit 6-8 på de stora, något högre på de mindre.

Feedback uppskattas.


Skickat från min Pixel 2 via Tapatalk
kimozabe är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 00:24.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)